Logopedie op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sara18

Logopedie op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 11:09

Hoi!

Vanaf kleins af aan sliste ik al (niet extreem) en gebruikte ik mijn tong op een verkeerde manier. Verder heb ik hier nooit echt last van gehad op een paar vervelende opmerkingen na. Er is nooit iemand geweest die mij/mijn ouders doorverwezen hebben naar een logopedist.

Ook heb ik een vervormd gebit, hier heb ik 5 jaar lang een beugel voor gehad wat ook echt zijn vruchten afgeworpen heeft! Ook meerdere malen onder het mes geweest. Deze is er sinds 2016 uit. Ik was het gelukkigste mens ooit want mijn tanden konden zo in een magazine *\o/*

Maar nu... Ik ben 18 jaar en merk dat mijn voortanden weer wat naar voren komen.
Aangezien de ortho nooit een spalkje geplaatst heeft na het verwijderen van mijn beugel ben ik vandaag naar de tandarts geweest om advies.

En wat bleek... het naar voren komen van mijn tanden heeft te maken met het verkeerd gebruiken van mijn tong wat dus ook het slissen veroorzaakt.
De ortho heeft mij altijd verteld dat een beugel dit op zou lossen maar helaas...

Nu ben ik dus met enige spoed doorverwezen naar een logopedist voor therapie plus het plaatsen van een nieuwe beugel.. best wel een klapper %)

Nu vroeg ik mij af, zijn er meer bokkers welke op latere leeftijd met logopedie begonnen zijn? Is het mogelijk om een gewoonte welke er al 18 jaar inzit er nog uit te krijgen? Zijn er meer mensen met deze "aandoening"?

Winged

Re: Logopedie op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:16

Ik ben op mijn 23ste begonnen met logopedie en ja het is mogelijk. Wel is het van belang dat je ook ná de lessen blijft oefenen. Anders verval je wel in het patroon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:19

Ik heb op mijn 15e logopedie gehad tegen slissen.heeft niks geholpen.

Mijn vader is bijna klaar met zijn logopedie om zijn heesheid weg te krijgen wegens 84 :D jaar verkeerd stemgebruik. Bij hem lijkt het wel geholpen te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:58

Ja hoor, op latere leeftijd kan er nog een hoop bereikt worden. Even voor de beeldvorming: in mijn praktijk is ongeveer 20% van mijn populatie tussen de 16 en 36 jaar :D.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:30

Ik ben logopediste en heb ook veel adolescenten geholpen met spraak- en taalproblematiek, dus je bent zeker niet alleen. Wat ik dan wel erg sneu voor vind voor jou in dit geval is dat logopedie vanaf je 18e buiten de basiszorg valt. Je bent dan aangewezen op je eigen risico. Tenzij dit de laatste 2 jaar veranderd is, ik ben zelf niet meer praktiserend als logopedist en niet volledig op de hoogte meer van de ontwikkelingen. Je zorgverzekeraar zal je hier meer over kunnen vertellen. De therapie wat je vermoedelijk zal gaan moeten volgen is een intensieve therapie om je gewoonten af te leren. Ik heb de betreffende therapie zo'n 10 jaar geleden zelf moeten doorlopen voor mijn tong en vond het goed te doen. Ik was toen ook al wat ouder, 20 jaar :D.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:10

Ik heb rond mijn zestiende nog logopedie gevolgd voor mijn slissen en pakte het snel op. Mijn tongpositie was ook verkeerd, nu ligt hij goed. Mijn slissen is alleen weer lichtjes teruggekeerd, vooral als ik moe ben. Ik ben heel slecht in oefenen als er geen echte druk achter zit :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:18

sylva schreef:
Ik ben logopediste en heb ook veel adolescenten geholpen met spraak- en taalproblematiek, dus je bent zeker niet alleen. Wat ik dan wel erg sneu voor vind voor jou in dit geval is dat logopedie vanaf je 18e buiten de basiszorg valt. Je bent dan aangewezen op je eigen risico.

Logopedie (ook voor volwassenen) valt onder de basisverzekering.
Boven de 18 heb je dus wel te maken met je Eigen Risico van 385.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:26

...nu is je tong nogal verbonden met 'evenwicht' en is slikken een reflex. Accoord, er zijn bewuste bewegingen die vooraf gaan aan het reflex.

Maar soms is er nog een primitief slik reflex aanwezig, dat kan goed verdwijnen, maar niet door oefeningen met je tong.
Een van de tests rondom het primitieve slik reflex is zachtjes (met een kwastje) rond je mond strijken/ laten strijken, idem in je ....handpalmen.
En een kusje in de lucht werpen.
Kriebelt dit vreselijk of zet het je tong in beweging, blijf dan niet te lang logopedie doen, maar steek je licht opmbij het inpp. (http://www.inpp.nl).

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:40

Jahoor, dat kan prima! Op mijn 17e ben ik ook voor een slikprobleem bij de logopedist gekomen, mijn tanden gingen ook weer naar voren na een beugel. En het heeft wel degelijk geholpen, ik moet nog wel een beetje blijven opletten dat ik de nieuw geleerde gewoonte vasthoud, maar mijn tanden blijven nu mooi staan waar ze horen en ik slik beter. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:53

Geen ervaring met logopedie als adolescent wel zonde dat je geen spalkje hebt gehad. Ik moest ook op 18/19 jarige leeftijd weer een beugel. Doordat de eerste ortho dus geen spalkjes had gebruikt. Ook bleken er voor de ruimte te veel elementen in mijn mond te zitten. Is daar wel naar gekeken? Kiezen trekken icm weer een beugel en spalkjes die er 20 jaar later nog zitten zorgen er bij mij voor dat het nu blijvend recht staat.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:07

ik heb vroeger ook logopedie gehad ,maar ik kreeg toen het idee dat meer voor kinderen was, en niet voor volwassenen. Ik vond het vooral kinderachtig. Ik vond toen dat ik er geen baat mee had.
maar dat ik wel lang geleden
Nu ik een prothese heb ga ik steeds meer indruk krijgen dat het praten ook slechter wordt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:11

Ik snap dat het wat kinderachtig over kan komen.
Maar het is ook (juist) voor volwassenen.

Mijn zoon heeft een grote boven/onderkaak operatie gehad en krijgt straks ook (weer) logopedie.
Zo ook (oudere) mensen die bv een hersenbloeding hebben gehad, hebben veel baat bij logopedie.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:34

sylva schreef:
Ik ben logopediste en heb ook veel adolescenten geholpen met spraak- en taalproblematiek, dus je bent zeker niet alleen. Wat ik dan wel erg sneu voor vind voor jou in dit geval is dat logopedie vanaf je 18e buiten de basiszorg valt. Je bent dan aangewezen op je eigen risico. Tenzij dit de laatste 2 jaar veranderd is, ik ben zelf niet meer praktiserend als logopedist en niet volledig op de hoogte meer van de ontwikkelingen. Je zorgverzekeraar zal je hier meer over kunnen vertellen. De therapie wat je vermoedelijk zal gaan moeten volgen is een intensieve therapie om je gewoonten af te leren. Ik heb de betreffende therapie zo'n 10 jaar geleden zelf moeten doorlopen voor mijn tong en vond het goed te doen. Ik was toen ook al wat ouder, 20 jaar :D.

Wordt inderdaad (helaas...) niet helemaal meer vergoed. Maar aangezien ik er nu toch wel problemen van ondervind heb ik geen andere keus. Maar ik ben wel erg gemotiveerd om er aan te gaan beginnen!

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:36

SusanH schreef:
Geen ervaring met logopedie als adolescent wel zonde dat je geen spalkje hebt gehad. Ik moest ook op 18/19 jarige leeftijd weer een beugel. Doordat de eerste ortho dus geen spalkjes had gebruikt. Ook bleken er voor de ruimte te veel elementen in mijn mond te zitten. Is daar wel naar gekeken? Kiezen trekken icm weer een beugel en spalkjes die er 20 jaar later nog zitten zorgen er bij mij voor dat het nu blijvend recht staat.

Ook een spalkje zou dit niet tegen kunnen houden zei de tandarts vandaag. Ik druk met mijn tong constant tegen mijn voortanden aan.
Ik baal vooral dat mijn ortho na 5 jaar niet aan de bel getrokken heeft..
En er is ruimte zat voor alle tanden, er zijn 5 kiezen getrokken... dus dat zit wel goed.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:38

Helaas zijn orthopedisten en tandartsen (nog) niet zo goed op de hoogte over het algemeen. Het komt wel steeds meer maar ze lossen het liever op met een beugel.. Wat dus inderdaad niet helpt bij functionele problemen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:45

Brainless schreef:
sylva schreef:
Ik ben logopediste en heb ook veel adolescenten geholpen met spraak- en taalproblematiek, dus je bent zeker niet alleen. Wat ik dan wel erg sneu voor vind voor jou in dit geval is dat logopedie vanaf je 18e buiten de basiszorg valt. Je bent dan aangewezen op je eigen risico.

Logopedie (ook voor volwassenen) valt onder de basisverzekering.
Boven de 18 heb je dus wel te maken met je Eigen Risico van 385.

Ik bedoel dus precies dat ;)