Vanaf kleins af aan sliste ik al (niet extreem) en gebruikte ik mijn tong op een verkeerde manier. Verder heb ik hier nooit echt last van gehad op een paar vervelende opmerkingen na. Er is nooit iemand geweest die mij/mijn ouders doorverwezen hebben naar een logopedist.
Ook heb ik een vervormd gebit, hier heb ik 5 jaar lang een beugel voor gehad wat ook echt zijn vruchten afgeworpen heeft! Ook meerdere malen onder het mes geweest. Deze is er sinds 2016 uit. Ik was het gelukkigste mens ooit want mijn tanden konden zo in een magazine

Maar nu... Ik ben 18 jaar en merk dat mijn voortanden weer wat naar voren komen.
Aangezien de ortho nooit een spalkje geplaatst heeft na het verwijderen van mijn beugel ben ik vandaag naar de tandarts geweest om advies.
En wat bleek... het naar voren komen van mijn tanden heeft te maken met het verkeerd gebruiken van mijn tong wat dus ook het slissen veroorzaakt.
De ortho heeft mij altijd verteld dat een beugel dit op zou lossen maar helaas...
Nu ben ik dus met enige spoed doorverwezen naar een logopedist voor therapie plus het plaatsen van een nieuwe beugel.. best wel een klapper

Nu vroeg ik mij af, zijn er meer bokkers welke op latere leeftijd met logopedie begonnen zijn? Is het mogelijk om een gewoonte welke er al 18 jaar inzit er nog uit te krijgen? Zijn er meer mensen met deze "aandoening"?