Bijwerkingen van astma inhalers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Bijwerkingen van astma inhalers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 10:43

Hoi Bokkers!

Ben ik weer :o

Ik ben inmiddels een aantal jaar bekend met astma, hooikoorts en verschillende allergieën.

(Ik sta onder behandeling van een longarts)

Sinds deze winter gaat het alleen veel en veel slechter met mijn astma en andere klachten.

Ik ben veel vaker benauwd en heb regelmatig hoofdpijn, moet meer niezen, meer hoesten en ben ook regelmatig misselijk.

De klachten zijn de afgelopen 2 weken toegenomen en veranderd, trillende handen en een wazig gevoel zitten er nu ook bij.

Deze klachten zijn voornamelijk merkbaar als ik op mijn werk ben, (helaas een vrij stoffige omgeving -> allergie). Thuis zijn ze ook, maar minder heftig.

Ik heb de Foster Nexthaler in gebruik en puf over het algemeen 2x daags. Als ik echt flink benauwd raak een extra keer.
(In overleg van de longarts)

Helaas zit ik nu ziek thuis van werk omdat ik echt heel beroerd ben en het gevoel heb dat ik op werk alleen maar erger word.

Voor mijn verstopte neus gebruik ik een neusspray met xylometazoline. Dit is de enige neusspray die mij voldoende verlichting geeft. Deze gebruik ik alleen voor het slapen gaan en als ik s nachts wakker word van een verstopte neus.

Helaas kan ik niet eerder een afspraak maken bij de longarts dan 15 maart.

Maar zijn er mensen die bekend zijn met deze klachten? Of evt tips hebben?

Ik heb vandaag nog een belafspraak met de arbo arts van werk. Huisarts is helaas op vakantie dus moet even kijken hoe en wat.

Ik hoor graag ervaringen.

Groetjes

lenaa_tje

Re: Bijwerkingen van astma inhalers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:47

Ik gebruik niet dezelfde medicatie als jij maar heb deze winter mijn klachten ook veel heftiger ervaren.
Ook ik had en heb het nog steeds veel vaker benauwd. Ben ook verschillende keren bij de dokter geweest en is mijn medicatie ook opgehoogd en veranderd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:51

Trillende handen en wazig gevoel kunnen ook juist bijwerkingen van de formoterol zijn. Voor de rest schijnen er al heel veel pollen in de lucht te zitten, waar mensen met hooikoorts last van kunnen hebben. Kan je in overleg met je arts niet eens kijken wat antihistamine voor je zou kunnen doen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:55

Het trillen en wazig is idd denk van je medicijnen, het trillen (en nerveus gevoel) heb ik ook weleens van m'n oxis. De rest lijken me klachten van je allergie.
Heb je nog een antihistamine erbij? Ik moet er eigenlijk standaard een nemen (huisstofmijt allergie en paarden allergie :+ )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:58

Trillen etc had ik ook als bijwerking van mijn astma medicatie vroeger. Maar gebruik gelukkig al jaren geen medicatie meer.
Momenteel zijn er wel veel hooikoortsklachten. Ik heb er zelf ook weer flink last van en zit ook weer aan de neusspray.
We hebben sinds gister een luchtreiniger in huis, en dat lijkt al een hoop te schelen naast mn allergiemedicatie. die helaas voor hooikoorts niet veel doet.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:01

Mm dus toch wel.

Ik slik geen antihistamine. Heb vroeger wel cetrizine geslikt.

Vroeger als klein kind heel veel testen gehad wbt medicatie. Alleen hielp er gewoon heel weinig..

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:24

Heb je misschien al eens de Flixonase geprobeert deze werkt tegen allergie via een neusspray ik gebruik het al heel wat jaren en voor mij werkt dit goed om mijn stofallergie onder controle te houden.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:28

Ik heb de neusspray even opgezocht, maar die heb ik in het verleden wel gehad. Hielp helaas niet.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:33

Sterre98 schreef:
Ik heb de neusspray even opgezocht, maar die heb ik in het verleden wel gehad. Hielp helaas niet.

Het is wel iets wat je langere tijd moet gebruiken om er resultaat van te merken.

Wbt bijwerkingen van je inhalers wanneer je te weinig lucht hebt om het goed te inhaleren komt er teveel van de werkzame stof in het bloed ipv in je longen waardoor je een hogere kans hebt idd op bijwerkingen dus misschien een andere soort inhaler vragen die werkt dmv een voorzetkamer waardoor je misschien minder last hebt van bijwerkingen ook heb je meer last van bijwerkingen wanneer je overdosseert.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:35

Mijn astma klachten zijn in de winter ook erger. En in de hete zomer.

Trillen, wazigheid, hartkloppingen zijn idd bijwerkingen van de medicatie.

Heb laatst een artikel gelezen over de inhalators dat deze zelfs bij lang gebruik kunnen lijden tot geheugen verlies.. :\

Fijn ik gebruik ze al mijn hele leven en ben idd vergeet achtig :')

Monica ik heb een voorzet kamer en ook daarbij ervaar ik de bijwerkingen.
Neusspray werkt hier ook niet, ik heb een chronisch verstopte neus.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:38

Heb de spray toen +-3 maanden gebruikt. En er was geen verschil.

Ik heb nog een inhaler gevonden. Met fluticasonpropotionaat. (Leuk voor galgje :+ )

Durf alleen niet te zeggen hoe oud of ie is

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:59

Mijn medicijnen (Symbicort) werken ook al een aantal maanden niet voldoende. Maar huisarts wil eerst het e.e.a. verder uitzoeken met allergietesten voordat hij andere medicijnen wil geven. Dus hobbel nog even op die Symbicort door (die eigenlijk niet goed werkt). Inmiddels ook Rhinocort (neus inhaler) voor verstopte neus.

Maar ik heb zooooo onwijs veel spier / kramp in voeten, tenen, kuiten, polsen, vingers. Vooral 's nachts is een drama, ik durf haast niet te gaan slapen of mijn voeten te bewegen. (en ik lig zelfs al tegen de Sunlight zeep aan voor kramp :D)

Dus ben sinds een paar dagen gestopt met beide medicatie en probeer het nu weer even op Ventolin/Salbutamol. Heb wel kramp-vrij geslapen vannacht *\o/*

Wel helaas al heel lang aanhoudende keelpijn. Weet niet of de medicijnen daar invloed hebben.

PS. Heb voorheen ook Seretide geprobeerd, maar dat was echt helemaal een drama wat betreft kramp.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:01

Herken deze klachten van mijn tijd aan oa de fostor nexthaler... dit heeft zich opgebouwd tot astma aanvallen na iedere dosis medicatie.

Ben nu overgezet op xolair en heb geen enkele medicatie meer, buiten de injecties.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:50

Coentjuh schreef:
PS. Heb voorheen ook Seretide geprobeerd, maar dat was echt helemaal een drama wat betreft kramp.

Deze is echt drama.
Hiervoor ben ik zelfs bij de reumatoloog terecht gekomen.
Ik kon niet meer lopen niks meer. Gezwollen gewrichten dat het niet mooi meer was.
Duurde even voordat we er achter kwamen dat het door de seretide kwam.
Wat een rommel!!!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 12:53

Mm die willen we dus niet. Zal er binnenkort goed overhebben met mijn arts.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:56

Ts, je zou het over dit geneesmiddel kunnen hebben met je longarts:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Montelukast

Ik heb het een periode gebruiikt naast mijn onstekingsremmer en luchtwegverwijder.

Het pastte niet bij mijn symptomen, maar mogelijk wel bij de jouwe.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 13:00

Die heb ik ook gehad. Durf alleen niet te zeggen waarom ik er mee gestopt ben.

Zal denk ik niet voldoende geholpen hebben..

Lastig zo..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:01

Ja, je bent al heel "ervaren". Rot voor je. Beterschap en hopelijk kom je samen met je arts tot een oplossing van je klachten.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 13:10

Ja helaas wel..

We zijn er achtergekomen toen ik een jaar of 10 was.
Ging op ponykamp en kon opeens helemaal benauwd worden en inzakken. De begeleiding heeft me meegenomen naar een huisarts en kreeg toen ventolin mee.
Kon toen weer meedraaien gelukkig.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:37

Ik werkte ook in een stoffige omgeving en gebruikte 2x daags Bricanyl. Dat was het enige medicijn waar ik geen bijwerkingen van kreeg. Ik heb uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en mijn baan opgezegd en dat had ik veel eerder moeten doen. Na ongeveer een maand had ik veel meer lucht en inmiddels gebruikt ik helemaal geen medicijnen meer.

Mijn ogen gingen open na een aflevering van "Doden liegen niet" waarbij de dood van een astmapatiënt op vakantie werd onderzocht. Ik wil gewoon graag zo lang mogelijk bij mijn kinderen zijn en mijn baan was me mijn leven niet waard.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 13:51

Jeetje heftig..

Ik stop met mijn baan eind juli aangezien ik weer ga studeren, en aangezien ik mijn werk vrij leuk vind wil ik er graag mee door.

En daarnaast kan ik helaas niet elk baantje vinden waar ik betaald word als een 22 jarige..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:02

Ik lees even mee. En hoop hier wat tips uit te halen.. Ik gebruik ook foster inhalator met voorzetkamer en dat trillen, hartkloppingen enz komt me helaas ook allemaal bekend voor.. Ik heb nooit de link gelegd dat dat door de foster kan komen..
Ik heb al heel veel verschillende medicatie gehad eer ik foster kreeg (alvesco, symbicort, seritide relvar ellipta?enz), singulair heb ik ook geslikt in het beginstadium van mijn astma die kreeg ik toen in de winter voor extra bescherming/ ondersteuning.
Ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk foster het beste werkt.. maar heb wel vaak braakneigingen tijdens het inhaleren.. Longarts is hiervan op de hoogte maar zegt dat er voor mij niets anders meer beschikbaar is..
Ik ben eind november geemigreerd naar Zweden, en ik gebruik nu nog maar 1x per dag de foster, gebruik geen salbutamol meer. Terwijl ik in nederland niet de deur uit kon gaan zonder medicatie, laat ik nu gewoon de honden uit..

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:10

ik had dit ook al een hele tijd. trillende handen doe gevoel. gevoel van veel druk op de borst.

ik heb toen een blaastest gedaan en ben overgezet naar een zwaardere inhaler die een combinatie is van wat ik eerst had maar zwaarder.

overigens heb ik nooit de kamer gebruikt om de puf te gebruiken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:23

Je klachten kunnen ook komen door een verkeerde ademhalingstechniek. Komt bij veel astmapatiënten voor.
Qua medicatie zit je zeker niet op de max.
Neusspoelen is zeker een goed idee. Ik gebruik Zo wel flixonase als zoutoplossingen om bovenste luchtweginfecties te voorkomen.
Van foster is ook een aerosol beschikbaar. Ik gebruik deze 6x daags. Daarnaast nog alvesco.
Ik gebruik ook chronisch antibiotica en prednison. Dus er zijn zeker wel nog opties. Oh en desloratidine en montekulast gebruik ik ook nog.
Alles helpt een beetje. Maar met alles ben ik wel op de been.
Ik heb ook meegedaan aan een experimentele behandeling in het AMC. Dus ik hoop binnenkort veel af te bouwen/ stoppen. Ik ben niet heel representatief voor de gemiddelde astmapatiënt trouwens.

Als je echt een excarcerbatie/ longaanval hebt is dat een prima reden om naar een vervangend huisarts te gaan.

Langdurige medicatie instellen is een longarts vaak heel goed in.
Wat soms niet goed werkt, werkt later weer wel. Dus ik zou ook wel iets van hooikoortsmiddelen gebruiken.
Van hooikoorts krijg ik ook hoofdpijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:49

Ashleytjuhh schreef:
overigens heb ik nooit de kamer gebruikt om de puf te gebruiken.

Je bedoelt hopelijk dat je een inhalator gebruikte waar geen voorzetkamer bij gebruikt hoefde te worden?
Anders is het nl niet gek wanneer je meer bijwerkingen dan werking hebt.

Misschien is het een optie om wel een inhalatiecorticosteroïd te blijven gebruiken Coentjuh, maar dan zonder langwerkende luchtwegverwijder. Het corticosteroïd in symbicort is budesonide.

Ik heb jarenlang qvar gebruikt en nu sinds een jaar symbicort. Ik merk idd meer bijwerkingen, maar ook betere kwaliteit van leven en dat is voor mij nu belangrijker.
Daarnaast gebruik ik ook een hele anti-allergische cocktail aan pillen en druppels.