Malaria?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjo1996

Malaria?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:22

Hoi bokkers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Samen met mijn vriend ben ik sinds 10 oktober aan het rondreizen in Azië. 7 februari werd mijn vriend ziek, misselijk, hoofdpijn en 1 keer overgeven. We dachten: vast iets verkeerds gegeten of griep. Na een paar dagen was die weer helemaal beter.

Op 16 februari kreeg hij aan het begin van de avond een hevige hoofdpijn aanval. Ook had hij koorts. Verder was hij niet ziek. Na een lange nacht slapen was het bijna helemaal weg. We dachten dat het hoogstwaarschijnlijk migraine was geweest.

Echter vandaag, 2 dagen later, weer precies hetzelfde verhaal. Plotseling koorts, erge hoofdpijn, slap gevoel. Dit deed bij ons een beetje de alarmbellen rinkelen. Vandaar dat wij net contact hebben opgenomen met de alarmcentrale en morgen naar het ziekenhuis gaan.

Zijn er hier bokkers die ervaring hebben met malaria?
We slikken geen malaria tabletten, gezien we in een gebied zitten waar dat niet op voorhand hoeft (wel bescherming tegen muggen). Wel hebben we een noodpakket voor malaria, waarbij we nu aan het overwegen zijn de behandeling te starten.

Nogmaals, stappen zijn al ondernomen, maar ik ben erg benieuwd of jullie ervaringen met malaria hebben en of jullie hier tips voor hebben. Ik voel me als vriendin hier vrij machteloos namelijk momenteel.

Alvast bedankt!

Charaz

Re: Malaria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:24

Ik heb geen tips, maar wil jullie wel heel veel succes wensen daar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:29

Oei even gekeken bij de malaria symptomen maar juist die korte terugkerende klachten zijn heel specifiek voor malaria.. het advies is bloed laten testen op aanwezigheid en direct starten daarna met gerichte medicatie.

Waar zitten jullie nu ergens?

Er zijn vier varianten van malaria die u kunt oplopen. Zoals gezegd kan malaria tropica binnen 48 uur dodelijk zijn. De andere drie varianten kennen een minder ernstig ziekteverloop. Meestal bestaan de malaria symptomen uit aanvallen van vier tot acht uur, die iedere paar dagen terugkomen. De belangrijkste malaria symptomen:

Hoge koorts
Koude rillingen
Hevig zweten
Bloedarmoede
Verwardheid
Vermoeidheid
Hoofdpijn
Gewrichtspijn/spierpijn
Misselijkheid/braken
Diarree
Geelzucht
Stuiptrekkingen (bij kinderen)
Coma

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:31

Dankjullie wel! Ik had zelf ook wat zitten googelen, vandaar ook het vermoeden malaria. Inderdaad die om de dag terug kerende koorts, hoofdpijn, rillingen en vermoeidheid. Ook heeft hij veel last van de spieren in zijn nek, rug en schouders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:33

Ik heb bij thuisvaccinatie gekeken. Die info is erg nuttig. Ben inmiddels ook langzaam bezig alle entingen bij elkaar te sprokkelen, maar malaria is voor mij een lastige, mag een set pillen niet hebben, die gebieden moet ik dan ook vermijden. Verder idd anti mugmiddelen klamboe enz maar die krengen laten zich niet gemakkelijk afschrikken

Kunnen jullie eerder terecht dan morgen in het ziekenhuis? Of is jullie morgen hier vannacht?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:37

karuna schreef:
Ik heb bij thuisvaccinatie gekeken. Die info is erg nuttig. Ben inmiddels ook langzaam bezig alle entingen bij elkaar te sprokkelen, maar malaria is voor mij een lastige, mag een set pillen niet hebben, die gebieden moet ik dan ook vermijden. Verder idd anti mugmiddelen klamboe enz maar die krengen laten zich niet gemakkelijk afschrikken

Kunnen jullie eerder terecht dan morgen in het ziekenhuis? Of is jullie morgen hier vannacht?

Dankje! Wij hebben inderdaad ook een hele hoop vaccinaties gehad, maar malaria bestaat helaas nog niet. De landen waar we zijn geweest kennen een laag risico, mits je je voldoende beschermd. Maar deet lijkt hier helemaal niks te helpen... Lokale spul werkt veel beter. Helaas loop je toch zo nu en dan wel een muggenbultje op.

Het is hier momebteel half 9 's avonds (6 uur later), dus gaan morgenochtend direct. Het is niet zo verstandig nu te gaan en hebben de medicijnen al bij ons. Dus als de alarmcentrale en de nederlandse arts het eens is, starten we dadelijk gelijk met de pillen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:41

Wacht het ziekenhuisbezoek af. Waarschijnlijk hebben jullie Lariam meegekregen als noodbehandeling, klopt dat? Persoonlijk zou ik er flink spijt van krijgen om dit in de dosering die nodig is om malaria te bestrijden te slikken als achteraf blijkt dat het geen malaria is, of er een andere behandeling nodig/mogelijk is.
Misschien ook handig om aan de alarmcentrale te vragen bij welke ziekenhuizen jullie terecht kunnen in geval van nood, indien de alarmcentrale niet bereikbaar is. Mocht het geen malaria zijn en ze kunnen niks anders vinden, maar jullie besluiten wel verder te reizen check dan ook gelijk bij welke ziekenhuizen je langs de route eventueel weer terecht kan.

Sterkte in ieder geval! Ik heb zelf vorig jaar een malaria-scare gehad, en gelukkig was dit het niet maar begrijp als geen ander dat die onzekerheid echt bagger is.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:57

Edit: ik zag je laatste antwoord niet, hij heeft ook spierpijn dus. Zo snel mogelijk naar een arts en/of starten met het noodpakket na goedkeuring NL alarmcentrale/zorgverzekering.
Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Saleisha op 18-02-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:03

karuna schreef:
Oei even gekeken bij de malaria symptomen maar juist die korte terugkerende klachten zijn heel specifiek voor malaria.. het advies is bloed laten testen op aanwezigheid en direct starten daarna met gerichte medicatie.

Er zijn vier varianten van malaria die u kunt oplopen. Zoals gezegd kan malaria tropica binnen 48 uur dodelijk zijn. De andere drie varianten kennen een minder ernstig ziekteverloop. Meestal bestaan de malaria symptomen uit aanvallen van vier tot acht uur, die iedere paar dagen terugkomen. De belangrijkste malaria symptomen:

Hoge koorts
Koude rillingen
Hevig zweten
Bloedarmoede
Verwardheid
Vermoeidheid
Hoofdpijn
Gewrichtspijn/spierpijn
Misselijkheid/braken
Diarree
Geelzucht
Coma

Misschien goed als je even een bron erbij plaatst.

JumpingWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:05

Dit klinkt wel als malaria. Heb het helaas zelf een paar maanden geleden gehad en zeker in het begin is het normaal dat je een paar keer koorts hebt en dat het dan weer wegtrekt. Ik zat in een gebied zonder ziekenhuis dus ben zelf meteen aan de kuur begonnen (zonder test dus) en dit hielp gelukkig goed! In 4 dagen was het weg. Welke kuur hebben jullie mee? Zoals Tutti_Frutti zegt is Lariam niet zo wenselijk om te slikken als het niet nodig is aangezien sommige mensen hiervan in een psychose raken. Andere merken hebben minder bijwerkingen. Dus als het geen Lariam is zou ik eigenlijk gewoon starten met de noodkuur. Veel sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:17

Saleisha schreef:
karuna schreef:

Hoge koorts
Koude rillingen
Hevig zweten
Bloedarmoede
Verwardheid
Vermoeidheid
Hoofdpijn
Gewrichtspijn/spierpijn
Misselijkheid/braken
Diarree
Geelzucht
Coma

Misschien goed als je even een bron erbij plaatst.

Thuisvaccinatie. De info heb ik van hun gekregen twee jaar geleden. Copy uit hun mail

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:35

Tutti_Frutti schreef:
Wacht het ziekenhuisbezoek af. Waarschijnlijk hebben jullie Lariam meegekregen als noodbehandeling, klopt dat? Persoonlijk zou ik er flink spijt van krijgen om dit in de dosering die nodig is om malaria te bestrijden te slikken als achteraf blijkt dat het geen malaria is, of er een andere behandeling nodig/mogelijk is.
Misschien ook handig om aan de alarmcentrale te vragen bij welke ziekenhuizen jullie terecht kunnen in geval van nood, indien de alarmcentrale niet bereikbaar is. Mocht het geen malaria zijn en ze kunnen niks anders vinden, maar jullie besluiten wel verder te reizen check dan ook gelijk bij welke ziekenhuizen je langs de route eventueel weer terecht kan.

Sterkte in ieder geval! Ik heb zelf vorig jaar een malaria-scare gehad, en gelukkig was dit het niet maar begrijp als geen ander dat die onzekerheid echt bagger is.

Dankjewel voor je reactie. Als noodpakket hebben we melarone. Is dit hetzelfde als Lariam?
We willen inderdaad weten bij welk ziekenhuis we het beste terecht kunnen. We zitten in Bangkok, dus daar is gelukkig wel een goed ziekenhuis. Donderdag vliegen we naar huis, dus helaas vallen onze laatste dagen een beetje tegen. Maar niks aan te doen helaas.

Alarmcentrale is helaas wat lastig te bereiken. Ze hebben mijn nummer gekregen, maar om de een of andere reden lukt het ze niet om ons te bellen. Mijn schoonvader probeert nu een oplossing te zoeken.

JumpingWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:50

Als het malerone is dan zou ik zeker beginnen met de kuur! Gelukkig niet hetzelfde als Lariam, maar een betere (en veel duurdere) vorm van malariaprofylaxis.
Laatst bijgewerkt door JumpingWolf op 18-02-19 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:51

Naar het ziekenhuis en laten testen. Sneltest is zo gepiept; ik heb me tijdens verblijf in midden-van-nergens-Afrika ook laten testen, dus in een stad lijkt het me helemaal eenvoudug. Één prik in je vinger met een sneltest en je weet het. Wat het ook moge zijn, beterschap!

En ik zou wel eerst laten checken wat het is. Is het geen malaria, dan zit je aan flinke medicijnen en word je wellicht nog niet beter van wat het wél is. Het kan ook zoveel anders zijn dan malaria immers.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-02-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:54

Bedankt! Mijn vriend is nogal bang voor bloedprikken, dus hij zal opgelucht zijn als het alleen een vingerprikje is. Maar dat eerst maar even afwachten haha.

Hij ligt nu lekker te slapen. Ik hoop dat ik ook kan slapen straks. Voor nu nog te bezorgd daarvoor...
We wachten sowieso met de medicijnen tot we advies hebben. Mogelijk zitten we dan al haast in het ziekenhuis.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 08:48

We zijn net terug uit het ziekenhuis. Thank god geen malaria! We zijn blij dat hij nog niet is gestart met de medicatie. Het lijkt erop dat het een bacteriële infectie is (bloedonderzoek), dus hij heeft antibiotica gekregen voor 5 dagen. Flink opgelucht en hopelijk donderdag zonder problemen lekker naar huis!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:37

Pfff wat een opluchting. Nu hopen dat het snel over is

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:12

Wat een opluchting zal dat zijn :). Bacteriële infectie kan ook flink vervelend zijn natuurlijk. Beterschap voor je vriend en een fijne reis terug!