Woordenassociatie test psychoanalyse?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Woordenassociatie test psychoanalyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:18

Hoi,

Heb vrijwillig aan een psychoanalyse en Geheugen test meegedaan. Waren allerlei verschillende testen. Zoals plaatjes, cijfers en woorden onthouden, plaatjes natekenen, met blokjes figuren namaken, op een a4tje vol letters de x doorstrepen, hetzelfde maar dan cijfers optellen en de x doorstrepen, symbooltjes onder een cijfer schrijven waarvan bovenaan de legenda stond, etc.

Een onderdeel was woordenassociatie. Dan zei ze 2 woorden en moest je zeggen wat die 2 woorden met elkaar gemeen hadden.
Het begon simpel, zoiets als:
- Elephant and Giraffe
(Voorbeeld: Beide zijn dieren of beide zijn zoogdieren, etc)
- Piano and Guitar
(Voorbeeld: beide zijn instrumenten)
- Nose and Tong:
(Voorbeeld beide zijn onderdeel van het gezicht, of beide worden gebruikt met zintuigen, etc)
Daarna werd het moeilijker.
Zoiets als:
- Friends and Enemies.
- Boundaries and xxxx.
- xxx and xxx

Nu probeer ik me dus die andere woordparen te herinneren. Maar kan er niet meer opkomen en google is ook niet echt hulpvaardig hierin. Want weet niet hoe deze test heet, en krijg allemaal andere links.

Weet iemand misschien de andere woordparen of heeft een link naar een voorbeeld test? Mag ook in het nederlands of engels of duits ofzo.

Rivano

Re: Woordenassociatie test psychoanalyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 19:38

Iemand?

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:48

Heb je al gezocht op woordanalogieën? In het Engels word analogies.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:52

Kan je de mensen van het onderzoek niet mailen of bellen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:01

Was het in een Engelstalig land? Het klinkt een beetje zoals de Nederlandse WAIS-IV maar ik herken niet alle subtesten die je beschrijft. De test met de woordparen heet in de WAIS 'overeenkomsten', maar ik denk dat je die niet online gaat vinden ivm copyright.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:22

Volgens mij is het niet de bedoeling dat onderdelen van testen openbaar worden. Dat is om te voorkomen dat mensen ermee gaan oefenen om hun resultaten op te krikken.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 22:17

enidan schreef:
Heb je al gezocht op woordanalogieën? In het Engels word analogies.

Had ik nog niet op gezocht.
Wat ik met deze omschrijving vind is dit: https://www.123test.nl/analogie/
Maar zo was het niet. Het waren 2 woorden, en je moest zeggen/omschrijven wat die 2 gemeen hadden. (zonder een derde woord zoals bij de test in de link)

VogeltjeM schreef:
Was het in een Engelstalig land?

In de VS.

VogeltjeM schreef:
Het klinkt een beetje zoals de Nederlandse WAIS-IV maar ik herken niet alle subtesten die je beschrijft.

Heb WAIS-IV opgezocht, en denk inderdaad dat bepaalde delen overeenkomen.
Deed eigenlijk alleen de geheugen-test, maar omdat ik het zo leuk vond om te doen vroeg ik of ze nog andere psychoanalytische testen had. En toen kwamen al die puzzels. Denk niet dat ze 1 specifieke volledige test/methode gedaan heeft, maar meer hier en daar wat testen voorgelegd heeft. Want ze haalde ze 'hier en daar' uit mappen vandaan.

VogeltjeM schreef:
De test met de woordparen heet in de WAIS 'overeenkomsten'

Dank je wel! Heb wat gegoogled, vond wel iets uitgelegd hierover met voorbeelden, maar dat was in een test voor kinderen. Maar misschien dat ze voor volwassenen andere begrippen gebruiken. Want er leken me geen goed of foute antwoorden mogelijk te zijn. Meer subjectief over wat jij als overeenkomst "beleefd", en iets wat voor een ander misschien totaal anders kan zijn. Terwijl de testvoorbeelden voor kinderen meer abstract leken, waar er wel "foute" antwoorden mogelijk zijn. (Hond en Paard overeenkomst => Beide beide zijn dorpen rond Amsterdam.) Maar lijkt me inderdaad die test.

VogeltjeM schreef:
maar ik denk dat je die niet online gaat vinden ivm copyright.

Ah, daar had ik niet aan gedacht. Vond dat specifieke test onderdeel zo leuk, ik dacht dat ga ik samen met wat vrienden doen als we in de auto zitten ofzo.
(Maar hoeft niet de hele woorden test te zijn, iets van 4 woord-combi's zou al leuk zijn om samen te doen.)

gerlindie schreef:
Kan je de mensen van het onderzoek niet mailen of bellen?

Zat ik ook aan te denken, tot ik VogeltjeM's reactie las.

estja schreef:
Volgens mij is het niet de bedoeling dat onderdelen van testen openbaar worden. Dat is om te voorkomen dat mensen ermee gaan oefenen om hun resultaten op te krikken.

Heb je gelijk in, niet aan gedacht. Mocht ik hem ooit in mijn leven nog eens mogen doen, dan zal ik proberen ze te onthouden.
Zou niet weten of de engelstalige test en de nederlandstalige test dezelfde woord-paren gebruiken. (ervan uitgaande dat het ook vanuit dezelfde methodologie is.)

Het leek me meer vrije associatie, die "iets" uit je onderbewust zijn haalt. Zoals het woord Vrijheid voor vele een andere invulling kan hebben. Vandaar dat ik niet aan "openbaar maken" zat te denken, omdat het geen exacte vragen zijn. Of aan Copyright, omdat de 'sleutel' er niet bij zit over hoe de antwoorden te interpreteren zijn. (of ik denk er teveel achter, dat kan ook, en dat het alleen ging of je iets kon bedenken en dat uit kon leggen)

Nouja, ben nog steeds geinteresseerd. Per PB, of naar een vergelijkbare test waar geen copyright op zit.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:22

Zijn dit soort testen ook niet in ern assessment te vinden? Meeste zijn gewoon openbaar om te oefenen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:24

Ik denk niet dat je officiële psychologische testen online gaat vinden. Voor zo’n map met testen betaal je enorm veel geld, zou wat wezen als je het ook zo van internet kon halen.
Plus dat daar de betrouwbaarheid natuurlijk erg van verminderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:29

Maar als je alleen maar woordparen zoekt om een spelletje te spelen met vrienden in de auto, dan bedenk je ze toch zelf?

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:33

Ik heb pas nog mogen oefenen met de kinder versie afnemen maar zelfs die vond ik echt moeilijk worden op het einde. Het is dus ook een onderdeel van de WISC 5, een intelligentietest die afgenomen kan worden vanaf 6 jaar tot en met 18 jaar.

Ik heb de woordparen nog wel maar zit inderdaad copyright op dus kan ze niet zomaar hier neerzetten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:38

Ibbel schreef:
Maar als je alleen maar woordparen zoekt om een spelletje te spelen met vrienden in de auto, dan bedenk je ze toch zelf?

Heb ik geprobeerd, maar vond ze niet zo goed als die uit de test. :o Maar ik brainstorm nog even door. Misschien kom ik tot wat nuttigs.

verootjoo schreef:
Plus dat daar de betrouwbaarheid natuurlijk erg van verminderd

Maar voor betrouwbaarheid zou je de antwoord interpretatie sleutel moeten hebben. En die lijkt me niet te bestaan voor deze test? Omdat het vrije interpretatie is, en je niet kunt kiezen uit bestaande meerkeuze antwoorden.

bente_sat schreef:
Ik heb pas nog mogen oefenen met de kinder versie afnemen maar zelfs die vond ik echt moeilijk worden op het einde. Het is dus ook een onderdeel van de WISC 5, een intelligentietest die afgenomen kan worden vanaf 6 jaar tot en met 18 jaar.

Ik heb de woordparen nog wel maar zit inderdaad copyright op dus kan ze niet zomaar hier neerzetten

Waren het voor kinderen ook vooral conceptuele woordparen die een vrije interpretatie hebben? Of meer concreet zoals Kat, Hond, Boot, Schoen? Denk dat kinderen best creatieve antwoorden kunnen geven!
Hoe wordt zo'n test eigenlijk beoordeeld? (als dat buiten de copyright/voorbereiding valt) Is het echt alleen woordenschat, of wordt er ook gekeken of het kind (of in mijn geval volwassene) iets diepers blootlegt door een bepaalde associatie te leggen? Bepaalde karaktereigenschap ofzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:45

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou ingezet werd, maar in NL is het een onderdeel van een intelligentietest. Dus het wordt ingezet om te kijken of je de overeenkomsten kan vinden (met idd goede en foute antwoorden), niet naar welke associaties het boven haalt. :)

Het is inderdaad niet oké, en zelfs strafbaar om delen van de test openbaar te maken hier, deels wegens copyright en deels wegens het oefeneffect: als sommige mensen erop gaan oefenen en anderen niet, is de test niet meer betrouwbaar. Je score wordt namelijk vergeleken met "de gemiddelde score in NL van mensen die niet hebben geoefend" (even simpel gezegd) om te kijken waar je staat t.o.v. het gemiddelde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:00

Rivano schreef:
verootjoo schreef:
Plus dat daar de betrouwbaarheid natuurlijk erg van verminderd

Maar voor betrouwbaarheid zou je de antwoord interpretatie sleutel moeten hebben. En die lijkt me niet te bestaan voor deze test? Omdat het vrije interpretatie is, en je niet kunt kiezen uit bestaande meerkeuze antwoorden.

Omdat mensen dan van te voren de test hebben kunnen zien en er evt mee kunnen oefenen. Dan kan je het resultaat niet betrouwbaar beoordelen.
Dat mogelijk kunnen oefenen beïnvloed de hele betrouwbaarheid en daarmee de validiteit van de test omdat de normen worden vastgesteld op het gemiddelde van alle mensen van de hele nederlandse (of in jouw geval Amerikaanse) bevolking die de test voor het eerst ziet.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:43

Het begint vrij concreet met bijvoorbeeld kleuren (rood en groen) maar wordt redelijk snel moeilijker met bijvoorbeeld wraak en vergeving of ruimte en tijd. Het wordt beoordeeld met 0,1 of 2 punten. Bij 0 is het antwoord gewoon niet goed, bij 1 punt worden er wel overeenkomsten genoemd maar niet waarnaar gezocht wordt en bij 2 punten is het antwoord correct met wat er in het antwoordmodel staat. Het is dus geen vrije interpretatie en er staat heel duidelijk beschreven wat onder 1 en 0 punten valt

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 16:11

VogeltjeM schreef:
Dus het wordt ingezet om te kijken of je de overeenkomsten kan vinden (met idd goede en foute antwoorden), niet naar welke associaties het boven haalt. :)

Haha, wat jammer. :+ Ik dacht echt dat er een hele analyse op losgelaten werd over welke antwoorden je geeft en wat dit zou kunnen zeggen over ~je diepere zelf.~

verootjoo schreef:
Omdat mensen dan van te voren de test hebben kunnen zien en er evt mee kunnen oefenen. Dan kan je het resultaat niet betrouwbaar beoordelen.
Dat mogelijk kunnen oefenen beïnvloed de hele betrouwbaarheid en daarmee de validiteit van de test omdat de normen worden vastgesteld op het gemiddelde van alle mensen van de hele nederlandse (of in jouw geval Amerikaanse) bevolking die de test voor het eerst ziet.

Ah, sorry, ik dacht dat je de interpretatie/beoordeeling bedoelde, dat die betrouwbaarheid erg verminderd als je de tests zelf buiten de persoon die ervoor opgeleidt is uitvoerd. Omdat je niet zeker zou weten wat de juiste antwoorden zijn zonder antwoordsleutel. Maar je bedoeld in officiele setting voor mensen die het voor het eerst zien vs al delen gezien hebben.

bente_sat schreef:
Het begint vrij concreet met bijvoorbeeld kleuren (rood en groen) maar wordt redelijk snel moeilijker met bijvoorbeeld wraak en vergeving of ruimte en tijd. Het wordt beoordeeld met 0,1 of 2 punten. Bij 0 is het antwoord gewoon niet goed, bij 1 punt worden er wel overeenkomsten genoemd maar niet waarnaar gezocht wordt en bij 2 punten is het antwoord correct met wat er in het antwoordmodel staat. Het is dus geen vrije interpretatie en er staat heel duidelijk beschreven wat onder 1 en 0 punten valt

Thanks, dan is het inderdaad heeeel anders dan ik dacht en zocht ik veel meer analyse achter de beoordeling dan er was. Nou, dan ben ik erg benieuwd wat eruit komt! Bij een antwoord keek ze me verbaasd aan en vroeg hoe ik daarbij kwam, heb het toen uitgelegd, en toen moest ze lachen en zei dat het zo inderdaad ook kon. Volgens mij heb ik toch ander soortige antwoorden gegeven dan de test nodig had. Ik dacht echt dat het vrije interpretatie was en ben daar half filosofisch bezig geweest. :') Oh, jee, nu wil ik het opnieuw doen. Ik dacht al, "wat moeiiiiiilijk! En wat leuk! Ik ga hier even goed voor zitten".
:x Wat erg, zal bij de moeilijke wel overal 1-tjes hebben, en een 10..... voor effort.
Nu snap ik ook beter over het oefen effect, want voor mij was het: laat je fantasie erop los, dus kan het voor iederen anders zijn.