Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enidan schreef:Heb je al gezocht op woordanalogieën? In het Engels word analogies.
VogeltjeM schreef:Was het in een Engelstalig land?
VogeltjeM schreef:Het klinkt een beetje zoals de Nederlandse WAIS-IV maar ik herken niet alle subtesten die je beschrijft.
VogeltjeM schreef:De test met de woordparen heet in de WAIS 'overeenkomsten'
VogeltjeM schreef:maar ik denk dat je die niet online gaat vinden ivm copyright.
gerlindie schreef:Kan je de mensen van het onderzoek niet mailen of bellen?
estja schreef:Volgens mij is het niet de bedoeling dat onderdelen van testen openbaar worden. Dat is om te voorkomen dat mensen ermee gaan oefenen om hun resultaten op te krikken.
Ibbel schreef:Maar als je alleen maar woordparen zoekt om een spelletje te spelen met vrienden in de auto, dan bedenk je ze toch zelf?
verootjoo schreef:Plus dat daar de betrouwbaarheid natuurlijk erg van verminderd
bente_sat schreef:Ik heb pas nog mogen oefenen met de kinder versie afnemen maar zelfs die vond ik echt moeilijk worden op het einde. Het is dus ook een onderdeel van de WISC 5, een intelligentietest die afgenomen kan worden vanaf 6 jaar tot en met 18 jaar.
Ik heb de woordparen nog wel maar zit inderdaad copyright op dus kan ze niet zomaar hier neerzetten
Rivano schreef:verootjoo schreef:Plus dat daar de betrouwbaarheid natuurlijk erg van verminderd
Maar voor betrouwbaarheid zou je de antwoord interpretatie sleutel moeten hebben. En die lijkt me niet te bestaan voor deze test? Omdat het vrije interpretatie is, en je niet kunt kiezen uit bestaande meerkeuze antwoorden.
VogeltjeM schreef:Dus het wordt ingezet om te kijken of je de overeenkomsten kan vinden (met idd goede en foute antwoorden), niet naar welke associaties het boven haalt.
verootjoo schreef:Omdat mensen dan van te voren de test hebben kunnen zien en er evt mee kunnen oefenen. Dan kan je het resultaat niet betrouwbaar beoordelen.
Dat mogelijk kunnen oefenen beïnvloed de hele betrouwbaarheid en daarmee de validiteit van de test omdat de normen worden vastgesteld op het gemiddelde van alle mensen van de hele nederlandse (of in jouw geval Amerikaanse) bevolking die de test voor het eerst ziet.
bente_sat schreef:Het begint vrij concreet met bijvoorbeeld kleuren (rood en groen) maar wordt redelijk snel moeilijker met bijvoorbeeld wraak en vergeving of ruimte en tijd. Het wordt beoordeeld met 0,1 of 2 punten. Bij 0 is het antwoord gewoon niet goed, bij 1 punt worden er wel overeenkomsten genoemd maar niet waarnaar gezocht wordt en bij 2 punten is het antwoord correct met wat er in het antwoordmodel staat. Het is dus geen vrije interpretatie en er staat heel duidelijk beschreven wat onder 1 en 0 punten valt