*kunstgebit*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

*kunstgebit*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 14:01

Ik was nog niet een ander topic tegen gekomen met betrekking tot kunstgebit.
Sinds afgelopen donderdag heb ik mijn tanden en kiezen wat er nog stond uit mijn bovenkaak laten trekken en er een kunstgebit voor in de plaats gekregen. Door invloed van de chemo was mkijn bovengebit dusdanig slecht dat er geen andere oplossing was.

Misschien zijn er meerdere mensen met een kunstgebit (gedeeltelijk) en hebben we wat aan elkaars tips en truckjes.

Ik moet nu nog heel erg wennen en alles moet nog verder helen. Maar ben er tot nu toe heel erg blij mee. Hoef me niet meer voor mijn gebit te schamen.

Valerie93

Re: *kunstgebit*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:04

Ik zelf niet maar mijn vriend heeft op zijn 27e alles laten trekken en sindsdien een kunstgebit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:06

Ik heb ook nu zo’n 9 jaar een kunstgebit, al heb ik nu sinds 6 jaar implantaten. Ben er erg tevreden over en eet bijna alles zoals nootjes en harde dingen.
Ik deed zelf de,pijnlijke plekjes met een dremel afschuren, geen zin om steeds naar de tandtechnicus te gaan en dit is veel sneller.
Ik poets het gewoon met tandpasta en eens in de zoveel,tijd leg ik het in het bakje met scheur chloor.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:10

Ik heb sinds vorig jaar juni, boven en onder.
Omdat ik vroeg in de overgang zat zat alles los en werd alleen maar erger.
Vandaar ik ze heb laten trekken.
Ik heb nu nog een nood gebit, want de kaak krimpt nog.
Helemaal geen spijt.
Ik gebruik bruistabletten van het kruitvat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:13

Ik heb jaren alleen een bovenprothese gehad en nu een prothese die op 6 implantaten met steg rust.
Ideaal! Zonder de implantaten en steg ging de losse prothese toch schuiven en kreeg ik blaren. Ook kon ik niet alles goed kauwen.
Nu ligt hij als een huis en voelt het gewoon als mijn eigen gebit. Ik kan er ook alles weer mee.
Alles is door de verzekering vergoed trouwens.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:35

Bij mij is ook alles nep inmiddels. Boven (nu 4 jaar) nooit geen priblemen mee, zit als een huis en idd nooit meer schamen voor je glimlach. Onder (nu anderhalf jaar) zit oke maar wel erg los waardoor ik nu met het traject voor implantaten bezig ben.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:47

Bij mij is alles nu ruim 10 jaar geleden vervangen door een kunstgebit. Ik heb geen implantaten maar als ik straks een nieuw gebit moet dan wil ik wel implantaten. Ik gebruik nu één keer per dag een beetje kleefpasta en dat werkt prima, ik kan bijna alles eten, alleen een appel of harde broodjes lukt niet.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:08

Ik heb begin vorig jaar mn hele gebit laten trekken. Ik was het echt spuugzat :j Had constant last van ontstekingen, ondanks regelmatige tandarts bezoeken. Nu een boven en onder protese. Het valt me eerlijk gezegd alles mee. In het begin wel wat blaren maar nu eigenlijk nooit meer.
Ik heb ook nog een nood gebit. Eigenlijk wil ik wel implantaten straks maar ben er nog niet helemaal over uit. Ik reageer overal nogal heftig op, dus de vraag is of mn lichaam het niet af gaat stoten.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 15:36

Over implantaten heb ik nog helemaal niet nagedacht. Het is op dit moment nog allemaal pijnlijk en gevoelig. Ik moet vrijdagvweet langs de tandarts maar heb nu al plekjes waar het gevoelig is dus maandag maar even langs om te kijken of ze het wat aan kunnen passen.
Verder merk ik wel dat het gebit uit hebben in de nacht wel een dingetje is. Ik heb het idee dat ik ongemerkt met mijn ondertanden op de hechtingen ga duwen van mijn voortanden. Onder zijn alleen mijn ondertanden blijven staan. Dat is wel vervelend en pijnlijk nog.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:46

fenja schreef:
Over implantaten heb ik nog helemaal niet nagedacht. Het is op dit moment nog allemaal pijnlijk en gevoelig. Ik moet vrijdagvweet langs de tandarts maar heb nu al plekjes waar het gevoelig is dus maandag maar even langs om te kijken of ze het wat aan kunnen passen.
Verder merk ik wel dat het gebit uit hebben in de nacht wel een dingetje is. Ik heb het idee dat ik ongemerkt met mijn ondertanden op de hechtingen ga duwen van mijn voortanden. Onder zijn alleen mijn ondertanden blijven staan. Dat is wel vervelend en pijnlijk nog.

Ik merk dat het advies over uit doen snacht erg wisseld. Zo zit ik bij een grote praktijk en de een zegt "uit doen in de nacht" en de ander zegt "nee hoor dat hoeft niet"..

Ik doe ze nooit snachts uit. Krijg ik enorm pijn in mijn kaken omdat ik ze normaal flink op elkaar klem. Omdat dat zonder niet gaat gaan mijn kaken echt protesteren..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:21

XxDiandraxX schreef:
fenja schreef:

Ik merk dat het advies over uit doen snacht erg wisseld. Zo zit ik bij een grote praktijk en de een zegt "uit doen in de nacht" en de ander zegt "nee hoor dat hoeft niet"..

Ik doe ze nooit snachts uit. Krijg ik enorm pijn in mijn kaken omdat ik ze normaal flink op elkaar klem. Omdat dat zonder niet gaat gaan mijn kaken echt protesteren..

Dat idee heb ik dus ook. Ik ga met mijn onderhanden tegen mijn bovenkaak aanduwen en omdat er niets meer zit lukt dat gewoon erg pijnlijk. Maar heb wel gemerkt dat even rust aan de bovenkaak ook wel even fijn is.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:39

Tegen mij is verteld dat het beter is om hem (ook snachts) zoveel mogelijk in te houden ivm het vormen van de kaak

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:41

Dat was mij ook door de eerste kaakchirurg verteld dat ik hem 's nachts moest in houden, maar mijn kaakbot raakte er juist van uitgeput en beschadigd.
Nou was die eerste kaakchirurg sowieso geen succes, dus ik zit nu bij een nieuwe en die werd boos toen hij het advies hoorde om hem 's nachts in te houden. Volgens hem is dat allang achterhaald en heeft je kaak juist rust nodig om te herstellen. Dat kan het beste 's nachts wanneer je slaapt omdat je kaak dan ook ontspant.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:43

Ik doe het altijd uit, kaakchirurg zei dat je tandvlees gaat irriteren als je het inhoudt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:50

Hier 's nachts ook uit. Merk dan ook echt dat mijn kaak het nodig heeft.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:26

Hier ook s'nacht uit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:05

Even gekopieerd van de website voor tandheelkunde.
Citaat:
’s Nachts: in of uit?
Voor het slapen

Wij adviseren u om uw prothese voor het slapen uit te doen. Tijdens de slaap is er een grote kans dat u onbewust met de kiezen klemt of knarst. Zonder dat u dat in de gaten heeft, kan hierdoor het 'tandvlees' onder de prothese beschadigen. Dit kan uiteindelijk leiden tot ontstekingen en een versnelde botafbraak. Door uw prothese enige tijd uit te laten, geeft u het 'tandvlees' bovendien de kans te ontspannen, waardoor het beter wordt doorbloed. Heeft u er om sociale of andere redenen veel moeite mee uw kunstgebit ’s nachts uit te doen? Overweeg dan om alleen de bovenprothese te dragen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:53

Dat wist ik dus echt niet Cayenne..weer wat geleerd. En inderdaad totaal tegenovergesteld van het advies dat ik kreeg

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:08

Chapeau2002 schreef:
Dat wist ik dus echt niet Cayenne..weer wat geleerd. En inderdaad totaal tegenovergesteld van het advies dat ik kreeg

Dat advies kreeg ik in eerste instantie dus ook! Maar ik merk dat mijn tandvlees veel rustiger is nu ik hem 's nachts uit heb.
En mijn kaakbot slinkt nu juist minder snel omdat de doorbloeding door het uitdoen beter is geworden.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:46

Mijn vader heeft een kunstgebit sinds hij een jaar of 50 was. Ik hoor hem er alleen helaas geen positief woord van zeggen. Hij heeft al meerdere verschillende protheses gehad, maar ze zaten allemaal niet helemaal lekker voor hem. Hij vertelt er vaak behoorlijk last van te hebben, en hij kan vrij veel dingen niet meer fatsoenlijk eten omdat het allemaal onder zijn gebit kruipt of te hard is. Hij baalt als een stekker dat hij toen hij zijn tanden liet trekken niet meer research had gedaan naar implantaten, want nu kan hij ze niet meer krijgen waarschijnlijk omdat zijn tandvlees bijna helemaal weg is :(

Hij heeft dus eigenlijk ook best vaak zijn gebit niet in. Als hij gewoon thuis zit en verder niks hoeft te doen oid heeft hij ze altijd uit. Als hij ergens heen moet of er komt bezoek draagt hij zijn gebit wel

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:32

Ik heb ook een kunstgebit, boven en onder. Heb geen implantaten en het gaat eigenlijk prima zo. Heb ze in de nacht altijd uit en in de begin fase zelf met eem dremeltje steeds de drukpuntjes weggehaald.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:51

chanicha schreef:
Ik heb ook nu zo’n 9 jaar een kunstgebit, al heb ik nu sinds 6 jaar implantaten. Ben er erg tevreden over en eet bijna alles zoals nootjes en harde dingen.
Ik deed zelf de,pijnlijke plekjes met een dremel afschuren, geen zin om steeds naar de tandtechnicus te gaan en dit is veel sneller.
Ik poets het gewoon met tandpasta en eens in de zoveel,tijd leg ik het in het bakje met scheur chloor.

je ken beter je gebitje in schoonmaak azijn doen.
Dat doe ik ook altijd,

Ik heb ook van ellende mijn eigen gebit moeten laten trekken dank zij de IVF behandelingen die ik heb gehad. Het heeft niks opgeleverd alleen maar ellende erna .

En ik heb zowel boven en onder een klik gebit.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:03

pompadour schreef:
chanicha schreef:

je ken beter je gebitje in schoonmaak azijn doen.
Dat doe ik ook altijd,

Ik heb ook van ellende mijn eigen gebit moeten laten trekken dank zij de IVF behandelingen die ik heb gehad. Het heeft niks opgeleverd alleen maar ellende erna .

En ik heb zowel boven en onder een klik gebit.

Chloor en azijn zijn echt slecht en bijtend voor je protheses. Gewoon 's nachts droog bewaren in je prothese bakje en schoonmaken met groene zeep, milde handzeep of afwasmiddel.

Op jonge leeftijd wordt het wel echt afgeraden om je gehele dentitie te trekken. Wanneer er een losse protese wordt geplaatst (zonder implantaten/steggen) slinkt je kaakbot, omdat er geen natuurlijke krachten op worden uitgeoefend. Je lichaam krijgt dan niet het signaal om kaakbot te blijven maken en het gaat langzaam slinken. Wanneer je tanden net getrokken zijn, is je kaabot afgerond van boven. Hoe langer de tanden eruit zijn, hoe puntiger het wordt. Vaak bij mensen die al meer dan 20 jaar geen tanden meer hebben, is het kaakbot een punt geworden. Zij kunnen vaak hun prothese niet meer dragen, omdat hun kaakbot te scherp is en door de druk van de protese gaat het snijden in het tandvlees. Vaak worden er tegenwoordig implantaten of steggen geplaatst.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:08

@ierusju, ze kunnen tegenwoordig ook 'nieuw' kaaakbot erbij maken als je kaakbot te klein is voor implantaten. Neem aan dat ze dan als je al zolang geen eigen tanden meer hebt en je kaakbot puntig word, ze daar ook wel wat aan kunnen doen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:34

In mijn bovenkaak hebben ze ook kunstbot gebruikt om de implantaten erin te krijgen.