Dubbel gevoel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WybeUrsula

Dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:31

Hallo allemaal,

Normaal schrijf ik nooit berichten op bokt, hierdoor ben ik -hopelijk- lekker anoniem en kan ik het een en ander van mij afschrijven om zo hopelijk wat meer rust en duidelijkheid voor mezelf te creëren.

Het begon allemaal in de december 2008 met een val van een paard. Ik ben verkeerd terecht gekomen en heb hierdoor een SOLK-diagnose gekregen. Met andere woorden; onverklaarbare rugklachten waarvoor geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden, ondanks vele onderzoeken. Ik ben verkeerd behandeld door mijn artsen waardoor ik uiteindelijk een half jaar in een rolstoel gezeten en heb moeten vechten om hieruit te komen.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds dagelijks pijnklachten in mijn rug. Dit heb ik echter een plekje kunnen geven en ik functioneer hier niet minder door. Ik heb, zoals mijn artsen dat altijd zo mooi vertelden, leren leven met de klachten.

Echter is er twee jaar geleden een nieuwe klacht ontstaan. Het begon met een plek aan de linkerkant van mijn onderrug ter grootte van een hand, die compleet gevoelloos was. Het voelde een beetje alsof je voet in slaap valt, dat vervelende prikkelende gevoel. Maar... Geen pijn! Voor het eerst sinds jaren had ik geen pijn meer en ik kon mijn lol niet op. Vandaar dat ik niet direct naar een huisarts ben gestapt.
Pas 2/3 weken later merkte ik dat die gevoelloze plek steeds groter werd en langzaam verspreidde over mijn gehele rug, weer alleen de linker kant. Heel langzaam begon er toen een alarmbelletje te rinkelen, maar alsnog niet naar de huisarts gegaan. Dat ik zolang heb gewacht komt mede doordat ik artsen heel moeilijk kan vertrouwen. Ik heb altijd van die hele vage klachten waar geen oorzaak voor te vinden is en dan wordt er te vaak gezegd dat het 'tussen mijn oren zit'. Ik ben dat een beetje zat, dus vandaar dat ik zo min mogelijk met zorgprofessionals te maken wil hebben.

Weer een paar weken verder merkte ik dat mijn linker arm steeds zwakker werd. Uiteindelijk was het zo erg dat ik een flesje drinken niet kon openen met mijn linker hand. Dit was voor mij het moment om naar de huisarts te gaan. Conclusie; blokkade vanuit mijn rug door stress...
Het was ook wel een hele stressvolle periode. Ik was net gestart met mijn eerste HBO opleiding, mijn moeder was heel erg ziek en die is uiteindelijk op mijn aller eerste tentamendag geopereerd. Na deze periode zijn de klachten dus ontstaan. Dus dit keer kon ik me redelijk vinden in de 'stress-diagnose', ook omdat mijn rug alles behalve goed werkt en een blokkade me hier best mogelijk lijkt...
Dus, tegen al mijn principes in; fysiotherapie.

Tot op de dag van vandaag ben ik regelmatig te vinden bij de fysio en ondertussen heb ik bijna alle behandelingen uit het boekje wel voorbij zien komen. Maar met resultaat! Het gevoel in mijn rug/arm werd langzaam weer normaal en de kracht herstelde geleidelijk mee.
We (de fysio en ik) merkte dat ik spiertechnisch steeds beter in mijn lijf ging zitten en ik voelde me ook veel sterker. Na een intensief traject van 3/4x per week therapie hebben we dit langzaam afgebouwd naar ongeveer 1x per maand. Hierbij doe ik wel meerdere keren per dag mijn oefeningen en blijf ik in beweging.

En dan nu. Het afgelopen half jaar heb ik mijn eerste stage gelopen voor de HBO opleiding. Dit was een interne opleiding waarbij ik op kamers heb gewoond aan de andere kant van het land. Een ontzettend gave periode, maar ook -lichamelijk en mentaal- erg zwaar.
In de laatste maand van stage merkte ik dat ik lichamelijk weer achteruit ging. Ik werd weer stijver en mijn arm begon weer zwaarder te worden en viel soms helemaal weg. Hierop heb ik gereageerd door de fysio weer wat op te schroeven. Echter merkte we al gauw dat ik lichamelijk nog helemaal goed in mijn lijf zat en dat de verschillende therapieën weinig tot geen effect hadden. Op advies van de fysio ben ik toen weer terug naar de huisarts gegaan.

De huisarts vertrouwde het niet helemaal en heeft me doorgestuurd naar een neuroloog. Tijdens het neurologisch onderzoek zijn er een aantal nieuwe klachten gevonden waar ik mezelf niet eens bewust van was. Zo is het gevoel in mijn linker arm echt veeeel erger verstoord dan ik in eerste instantie dacht, kan ik mijn ogen maar beperkt bewegen en is de coördinatie van mijn linker been ook verstoord. Hier ben ik echt wel van geschrokken en dit is ook niet wat de neuroloog niet had verwacht bij iemand van mijn leeftijd (23).
Hierdoor heeft de neuroloog gekozen om een spoed MRI te laten maken van mijn nek en mijn hersenen. En die MRI is dus aanstaande woensdag.

Het is een heel dubbel gevoel. Ik ben blij dat ik serieus word genomen en dat er naar mijn klachten wordt gekeken. Ik hoop dat ze iets vinden zodat we gericht kunnen gaan behandelen. Terwijl ik aan de andere kant hoop dat we niks vinden, want iets vinden op een MRI lijkt me weer zo heftig aangezien het dan neurologisch is. Mijn neuroloog had het zelf namelijk over een nekhernia (wat me sterk lijkt want ik heb echt nul pijn), een oud doorgemaakte herseninfarct/bloeding of een tumor.

Ik weet niet heel goed wat ik met dit topic wil... Misschien ervaringen van anderen horen? Misschien puur om het van me af te schrijven? Ik heb geen idee, maar degene die dit lange verhaal hebben gelezen; respect en dankjewel.

assie

Re: Dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:35

Jee wat een verhaal. Ik heb geen tips of ervaring voor je, maar wil je vooral even veel sterkte wensen en succes met de MRI woensdag.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:39

Ik wil je gewoon even sterkte wensen. Dit is allemaal niet niks wat je te verwerken hebt gehad. Ik hoop voor je dat er uit de mri iig antwoorden komen en dat het goed te behandelen is!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:44

Ik snap je gevoel helemaal. Heel dubbel inderdaad.

Ik hoop voor je dat ze iets aanwijsbaars vinden waar ze wel iets mee kunnen. Houd ons op de hoogte

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:52

Ik wil je heel veel sterkte wensen tot woensdag en dan tot de uitslag....!

Ik snap volkomen dat je artsen niet meer vertrouwde. Dat je als jonge meid in een rolstoel terecht kwam en je er zelf uit hebt moeten knokken - huuuuuuu!
Fijn dat je nu serieus wordt genomen.
...en wachten op dit soort uitslagen is geen lolletje.

En uiteraard een dik compliment voor je doorzettingsvermogen, maar daar gaat het topic eigenlijk niet over.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:57

Wat fijn dat ze direct om een MRI gevraagd hebben.
Ik hoop voor je dat ze wel iets vinden, en dan met name iets simpels dat makkelijk te behandelen is. Behandeling = voortgang namelijk.

Heel veel sterkte komende tijd :(:)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:14

Sterkte gewenst!! Kan me voorstellen dat het heel dubbel voelt. Hopelijk wordt er iets gevonden maar is het niet heel ernstig!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:32

Mooi k*t :( heel veel sterkte!!

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 10:42

Iedereen bedankt voor de lieve woorden, toch altijd fijn om te horen. :)

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:02

Ik begrijp je gevoel volkomen. Ikzelf heb op aanraden van een neuroloog vorige week ook een MRI hersenscan laten maken. Morgen weet ik normaal gezien het resultaat. Op zich ben ik blij dat alles zo grondig onderzocht wordt maar tegelijkertijd heb ik ook angst voor wat ik morgen te horen ga krijgen. Ik wens je veel sterkte! Probeer het een beetje van je af te zetten en niet van het ergste uit te gaan (al is dit niet zo gemakkelijk ;-) )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:10

Door stress kun je in elk geval hele rare klachten krijgen.Als nu door scans wordt uitgesloten dat er iets lichamelijks is,kun je gaan proberen iets aan de stress te gaan doen.Beterschap!

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 18:34

anjali schreef:
Door stress kun je in elk geval hele rare klachten krijgen.Als nu door scans wordt uitgesloten dat er iets lichamelijks is,kun je gaan proberen iets aan de stress te gaan doen.Beterschap!

Klopt, stress kan gekke dingen met iemand doen. Echter ervaar ik nu geen stress meer. Ja, mijn stage was druk maar die is nu afgerond. Ik heb dit tijd voornamelijk ontzettend genoten en geen extra druk gehad.
Dus 'iets doen aan de stress' die ik niet ervaar lijkt me een lastige opgave...

Dit is ook waarom ik zo weinig vertrouwen heb in artsen. Dit is geen stress.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:05

Stress kan ook na afloop van de stressvolle periode tot uiting komen.
Ik hoop van harte dat de MRI enig uitsluitsel geeft en als het even kan zelfs de eerste stap is naar volledig herstel.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:28

Heel veel sterkte in ieder geval. en ik hoop voor je dat er iets uit komt waar je wat mee kunt. waar je antwoorden uit kunt halen of wat behandelbaar/verbeterbaar is. ik heb hier een voet die onverklaarbaar pijn deed, tot ik hem in een MRI stopte met contrastvloeistof. toen werd alles duidelijk. maar niet per se behandelbaar. maar tegen alle verwachtingen in word het nu, na 6 jaar, wel beter. al heb ik geen idee waar dat door komt. soms zijn voor "vage klachten" "vage oplossingen" nodig. sterkte igg!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:05

Vandaag de tunnel in...!

En dan wachten op de bevindingen.

....ik duim dat er nu eindelijk eens 'een verhaal met kop en staart' komt waar je iets aan hebt!

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:31

Jep, scans zijn vanochtend geweest. Ging allemaal prima. Ik ben iets wiebelig en misselijk van de contrastvloeistof maar ik mag niet klagen.

Volgende week de uitslag...

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:54

Jeetje wat een verhaal.
Gelukkig heb ik hier geen ervaringen mee maar mijn moeder had ook n nekhernia.
Haar klachten waren gevoelloze koude vingers , geen kracht in haar hand en heel veel last van een slapende hand en arm.

Ik zal voor je duimen dat de uitslag goed is.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:03

joey2010 schreef:
Jeetje wat een verhaal.
Gelukkig heb ik hier geen ervaringen mee maar mijn moeder had ook n nekhernia.
Haar klachten waren gevoelloze koude vingers , geen kracht in haar hand en heel veel last van een slapende hand en arm.

Ik zal voor je duimen dat de uitslag goed is.

Dankjewel.
Had je moeder met haar nekhernia pijnklachten? Want mij is verteld dat die vaak wel zo is, daarom vind ik het zo raar dat mijn neuroloog denkt aan een nekhernia. Ik heb namelijk totaal geen pijn.
Wat hebben ze gedaan om het te verhelpen?

Ik heb juist altijd geroepen dat mijn nek het enige goed functionerende lichaamsdeel in mijn hele lijf is, en dan zul je zien... :+

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:55

Mijn moeder had al jaren klachten over tintelende arm alsof hij de hele tijd sliep zeg maar. Dat trok door naar haar schouders. En geen kracht in haar handen hebben en vaak "dode" koude vingers.
Maar geen pijn in haar nek zelf.
Ze hebben haar geopereerd . Dit is niet zonder risico natuurlijk.
Maar de operatie was geslaagd en is na n aantal weken niks mogen doen en veel liggen weer helemaal opgeknapt.
Wel heeft ze na zo'n 8 jaar weer wat lichte klachten gekregen zoals de tintelingen in de arm en krachtverlies in haar hand.
Helaas is ze aan een hartstilstand overleden dus we weten niet of er weer een nekhernia opspeelde.

Maar ze heeft nooit geklaagd over echte pijn in de nek. Wel dus haar arm wat doortrok met tintelen in haar schouders.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:19

joey2010 schreef:
Mijn moeder had al jaren klachten over tintelende arm alsof hij de hele tijd sliep zeg maar. Dat trok door naar haar schouders. En geen kracht in haar handen hebben en vaak "dode" koude vingers.
Maar geen pijn in haar nek zelf.
Ze hebben haar geopereerd . Dit is niet zonder risico natuurlijk.
Maar de operatie was geslaagd en is na n aantal weken niks mogen doen en veel liggen weer helemaal opgeknapt.
Wel heeft ze na zo'n 8 jaar weer wat lichte klachten gekregen zoals de tintelingen in de arm en krachtverlies in haar hand.
Helaas is ze aan een hartstilstand overleden dus we weten niet of er weer een nekhernia opspeelde.

Maar ze heeft nooit geklaagd over echte pijn in de nek. Wel dus haar arm wat doortrok met tintelen in haar schouders.

Hmm, bijzonder dat mij dan is verteld dat je per se pijnklachten moet hebben bij een nekhernia... -O-
We wachten het wel af tot de uitslag volgende week, meer kan ik nu toch niet doen.

Nog gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:14

WybeUrsula schreef:
Hallo allemaal,

Normaal schrijf ik nooit berichten op bokt, hierdoor ben ik -hopelijk- lekker anoniem en kan ik het een en ander van mij afschrijven om zo hopelijk wat meer rust en duidelijkheid voor mezelf te creëren.

Het begon allemaal in de december 2008 met een val van een paard. Ik ben verkeerd terecht gekomen en heb hierdoor een SOLK-diagnose gekregen. Met andere woorden; onverklaarbare rugklachten waarvoor geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden, ondanks vele onderzoeken. Ik ben verkeerd behandeld door mijn artsen waardoor ik uiteindelijk een half jaar in een rolstoel gezeten en heb moeten vechten om hieruit te komen.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds dagelijks pijnklachten in mijn rug. Dit heb ik echter een plekje kunnen geven en ik functioneer hier niet minder door. Ik heb, zoals mijn artsen dat altijd zo mooi vertelden, leren leven met de klachten.

Echter is er twee jaar geleden een nieuwe klacht ontstaan. Het begon met een plek aan de linkerkant van mijn onderrug ter grootte van een hand, die compleet gevoelloos was. Het voelde een beetje alsof je voet in slaap valt, dat vervelende prikkelende gevoel. Maar... Geen pijn! Voor het eerst sinds jaren had ik geen pijn meer en ik kon mijn lol niet op. Vandaar dat ik niet direct naar een huisarts ben gestapt.
Pas 2/3 weken later merkte ik dat die gevoelloze plek steeds groter werd en langzaam verspreidde over mijn gehele rug, weer alleen de linker kant. Heel langzaam begon er toen een alarmbelletje te rinkelen, maar alsnog niet naar de huisarts gegaan. Dat ik zolang heb gewacht komt mede doordat ik artsen heel moeilijk kan vertrouwen. Ik heb altijd van die hele vage klachten waar geen oorzaak voor te vinden is en dan wordt er te vaak gezegd dat het 'tussen mijn oren zit'. Ik ben dat een beetje zat, dus vandaar dat ik zo min mogelijk met zorgprofessionals te maken wil hebben.

Weer een paar weken verder merkte ik dat mijn linker arm steeds zwakker werd. Uiteindelijk was het zo erg dat ik een flesje drinken niet kon openen met mijn linker hand. Dit was voor mij het moment om naar de huisarts te gaan. Conclusie; blokkade vanuit mijn rug door stress...
Het was ook wel een hele stressvolle periode. Ik was net gestart met mijn eerste HBO opleiding, mijn moeder was heel erg ziek en die is uiteindelijk op mijn aller eerste tentamendag geopereerd. Na deze periode zijn de klachten dus ontstaan. Dus dit keer kon ik me redelijk vinden in de 'stress-diagnose', ook omdat mijn rug alles behalve goed werkt en een blokkade me hier best mogelijk lijkt...
Dus, tegen al mijn principes in; fysiotherapie.

Tot op de dag van vandaag ben ik regelmatig te vinden bij de fysio en ondertussen heb ik bijna alle behandelingen uit het boekje wel voorbij zien komen. Maar met resultaat! Het gevoel in mijn rug/arm werd langzaam weer normaal en de kracht herstelde geleidelijk mee.
We (de fysio en ik) merkte dat ik spiertechnisch steeds beter in mijn lijf ging zitten en ik voelde me ook veel sterker. Na een intensief traject van 3/4x per week therapie hebben we dit langzaam afgebouwd naar ongeveer 1x per maand. Hierbij doe ik wel meerdere keren per dag mijn oefeningen en blijf ik in beweging.

En dan nu. Het afgelopen half jaar heb ik mijn eerste stage gelopen voor de HBO opleiding. Dit was een interne opleiding waarbij ik op kamers heb gewoond aan de andere kant van het land. Een ontzettend gave periode, maar ook -lichamelijk en mentaal- erg zwaar.
In de laatste maand van stage merkte ik dat ik lichamelijk weer achteruit ging. Ik werd weer stijver en mijn arm begon weer zwaarder te worden en viel soms helemaal weg. Hierop heb ik gereageerd door de fysio weer wat op te schroeven. Echter merkte we al gauw dat ik lichamelijk nog helemaal goed in mijn lijf zat en dat de verschillende therapieën weinig tot geen effect hadden. Op advies van de fysio ben ik toen weer terug naar de huisarts gegaan.

De huisarts vertrouwde het niet helemaal en heeft me doorgestuurd naar een neuroloog. Tijdens het neurologisch onderzoek zijn er een aantal nieuwe klachten gevonden waar ik mezelf niet eens bewust van was. Zo is het gevoel in mijn linker arm echt veeeel erger verstoord dan ik in eerste instantie dacht, kan ik mijn ogen maar beperkt bewegen en is de coördinatie van mijn linker been ook verstoord. Hier ben ik echt wel van geschrokken en dit is ook niet wat de neuroloog niet had verwacht bij iemand van mijn leeftijd (23).
Hierdoor heeft de neuroloog gekozen om een spoed MRI te laten maken van mijn nek en mijn hersenen. En die MRI is dus aanstaande woensdag.

Het is een heel dubbel gevoel. Ik ben blij dat ik serieus word genomen en dat er naar mijn klachten wordt gekeken. Ik hoop dat ze iets vinden zodat we gericht kunnen gaan behandelen. Terwijl ik aan de andere kant hoop dat we niks vinden, want iets vinden op een MRI lijkt me weer zo heftig aangezien het dan neurologisch is. Mijn neuroloog had het zelf namelijk over een nekhernia (wat me sterk lijkt want ik heb echt nul pijn), een oud doorgemaakte herseninfarct/bloeding of een tumor.

Ik weet niet heel goed wat ik met dit topic wil... Misschien ervaringen van anderen horen? Misschien puur om het van me af te schrijven? Ik heb geen idee, maar degene die dit lange verhaal hebben gelezen; respect en dankjewel.

Hoi!
Vervelende klachten heb je!
Ben een beetje gedoken in de nek-instabiliteit en dan met name c1 c2 niveau waarbij je verdrukking kan krijgen van oa hersenstam enzo. Dit is vooral te diagnostiseren door het maken van een upright 3Tesla Mri in de posities flexie, rotatie en neutraal. Waarbij vooral dus voorover, neutraal en achterover belangrijk zijn. Vervolgens stuur je het naar 1 van de paar specialisten op dit gebied, een “standaard” goede neuroloog/neurochirurg heeft hier geen kennis van. Je kunt je beelden dus opsturen naar 1 van de 7 specialisten op dit gebied waarvan er maar 1 in Europa zit: de gilete in Barcelona.

Ik stuur je wat linkjes en filmpjes, misschien heb je er al kennis van en misschien is het totaal niets, maar niet geschoten is altijd mis!

https://www.mechanicalbasis.org/neurosurgeons.html

http://www.thepainrelieffoundation.com/ ... stability/

https://www.me-pedia.org/wiki/Craniocer ... nstability

https://www.me-pedia.org/wiki/Brainstem

http://thezebranetwork.org/craniocervical-instability/

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 15:22

Hannanas schreef:
Hoi!
Vervelende klachten heb je!
Ben een beetje gedoken in de nek-instabiliteit en dan met name c1 c2 niveau waarbij je verdrukking kan krijgen van oa hersenstam enzo. Dit is vooral te diagnostiseren door het maken van een upright 3Tesla Mri in de posities flexie, rotatie en neutraal. Waarbij vooral dus voorover, neutraal en achterover belangrijk zijn. Vervolgens stuur je het naar 1 van de paar specialisten op dit gebied, een “standaard” goede neuroloog/neurochirurg heeft hier geen kennis van. Je kunt je beelden dus opsturen naar 1 van de 7 specialisten op dit gebied waarvan er maar 1 in Europa zit: de gilete in Barcelona.

Ik stuur je wat linkjes en filmpjes, misschien heb je er al kennis van en misschien is het totaal niets, maar niet geschoten is altijd mis!

https://www.mechanicalbasis.org/neurosurgeons.html

http://www.thepainrelieffoundation.com/ ... stability/

https://www.me-pedia.org/wiki/Craniocer ... nstability

https://www.me-pedia.org/wiki/Brainstem

http://thezebranetwork.org/craniocervical-instability/

Bedankt, goed om te weten.
Ik wacht nog even de uitslag van deze scans af voor ik verder ga zoeken

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 22:52

Tijd voor een kleine update!
De MRI's van zowel mijn nek als mijn hersenen zijn 'schoon' en er zijn geen gekke dingen op te zien.
Ergens vind ik het heel erg jammer dat er niks is uitgekomen, nu zijn we eigenlijk nog geen steek verder. Ik zou voor één keer gewoon duidelijk antwoord willen hebben wat er nu speelt...

Morgen is er een vervolgonderzoek en krijg ik een EMG om de spierspanning/zenuwgeleiding van mn arm door te meten. Helaas moet ik daarna wel weer een week wachten tot de uitslag.