Bang om meer te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Bang om meer te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:37

Hallo,

Ik ga proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen aangezien het mijzelf ook een beetje verward.
Al vanaf 2014 loop ik met depressies, ik ben in meerdere therapieën geweest maar aangezien ik toen nog minder jarig was werd ik naar de jeugd 'afdeling' gestuurd waar ik ook letterlijk als een kind behandeld werd. Door de gebeurtenissen van de afgelopen 10 jaar kan ik wel zeggen dat ik veel eerder volwassen ben geworden dan zal moeten en aan dat kinderlijke gepraat had ik geen behoefte.
Uiteindelijk gestopt met de therapieën omdat het niet hielp en ik mij en niet goed genoeg voor open kon stellen.

Vorig jaar begon de depressie erger te worden en kon mijzelf geen uitweg meer vinden, ik ben toen weer in therapie gegaan. Ik was toen ook 18 dus had het gevoel dat ik meer serieus genomen zou worden en dat was ook zo.
De hele zomer tot eind 2018 heb ik gewerkt aan mijn therapieën en EMDR therapie, en dat heeft zo goed geholpen. Voor het eerst in 4 jaar heb ik geen last gehad van een winter dip en ik voel me echt onwijs goed.

In september ben ik weer begonnen met school en dat vond ik heel spannend, ook omdat ik toen nog in therapie zat en het soms allemaal best wel veel was.
Ik had in die tijd ook mijn eerste EMDR sessie en dat was best zwaar maar oh wat heeft dat goed geholpen!
Ik ging met een lach naar school en ga met een lach naar huis. Het is zo fijn om je na 4 jaar weer goed te voelen, geen last meer van donkere gedachtes en het nergens zin in hebben.

Goed, nu het punt waar ik bang voor ben.
Ik ga elke dag van 9 tot 4 naar school, maar omdat ik met de reistijd zit moet ik al om half 8 weg en ben ik pas om half 6 thuis wat op zich niet eens het probleem is.
In het weekend werk ik 's nachts in een kroeg waar ik het ook onwijs naar mijn zin heb, verder werk ik op dit moment niet.
Nu vind mijn moeder dat ik door de weeks ook wel weer kan werken, en ergens ben ik het met haar eens.
Een extra zakcentje is echt niet verkeerd en tja, zoveel studenten doen dat.
Maar ik ben zo bang dat ik weer terug ga vallen omdat het me 'te veel word'. De laatste jaren zijn (onder andere) de depressies opgespeeld omdat ik veel te veel deed en mezelf geen rust gaf.
Als ik thuis kom van school moet ik altijd nog wel even bezig voor school en ik zie niet hoe ik dan nog zou moeten werken.
Ja, een benzine station oid is een optie zodat ik wat later kan werken maar toch, ik ben zo bang dat ik weer terug ga vallen.
Ik ben nu ongeveer 2 maanden van de therapie af en ik voel me echt goed maar toch zit die angst er nog, ik wil me gewoon niet weer zo ellendig voelen.

Soms heb ik het gevoel dat ik mij aanstel omdat mijn moeder er zo op aan zit te dringen
Hoe doen andere mensen dat die 'hersteld' zijn van een depressie? Hebben jullie direct het leven weer opgepakt?
En verder ben ik eigenlijk gewoon heel benieuwd hoe jullie er over denken.
Ik hoor het graag.

Groetjes

verootjoo

Re: Bang om meer te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:40

Jij bent natuurlijk niet ‘zoveel studenten’. Wat de een aan kan hoeft de andere niet te kunnen.

Heb je meer geld nodig? Zo niet, zou ik ook niet meer gaan werken. Zo wel, kan je evt proberen langzaam op te bouwen en elke week goed te kijken of het je lukt en zodra je merkt dat het teveel is weer stoppen. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:41

Ik heb zelf geen depressie gehad maar ook voor een jongere zoals ik zou dat echt teveel worden.
School is erg intensief en vermoeiend en dat resuleerd steeds meer in burnouts en depressies onder jongeren, laat staan dat je dan na zo'n lange dag nog savonds moet gaan werken. Ik snap dat een zakcentje leuk is maar je moet nog wel kunnen ontspannen dat is echt heel erg belangrijk.

Nee ik ben dit echt totaal niet met je moeder eens.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:41

Het eerste wat ik zou zeggen is niet doen. Maar aan de andere kant, je kunt proberen om eerst één avond te gaan werken :) ik denk dat je jezelf ook over een punt moet gaan zetten, ik snap dat je bang bent maar je bent nu in een andere staat van welzijn en wie weet brengt het je nog wel meer! Stoppen kan altijd weer!

Je moet het wel voor jezelf doen en niet omdat iemand aan dringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:44

Ook ik heb naast mijn studie geen baan hoor ;)
Jij bent het belangrijkst, een zakcentje is leuk... Dus als je het financieel red zou ik nog niet gaan werken. Je bent net klaar met therapie joh! Eerst maar even genieten van alles ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:45

Als het niet goed voelt, niet doen!

Wil jij jezelf hier in uitdagen (zonder druk van een ander) dan zou ik 1 of 2 avonden in de week doen. Niet meer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:45

Waarom dringt je moeder er zo op aan?
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van extra werken als dit kans geeft op vermoeidheid/depressie/overwerkt zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:50

Ik zou de tijd door de week gebruiken voor je studie, uitrusten, sporten kortom alles behalve werken. Je draait nu al lange dagen. Geen idee waarom je moeder er zo op aandringt overigens

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:52

Damned schreef:
Waarom dringt je moeder er zo op aan?
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van extra werken als dit kans geeft op vermoeidheid/depressie/overwerkt zijn.

Dit. Je werkt toch al?
Oververmoeidheid kan echt een trigger zijn voor depressie, dus ik zou het als ik jou was niet doen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:55

Je bent doordeweeks van half 8 tot half 6 thuis weg en draait in het weekend nachtdiensten, dan heeft je moeder het idee dat je te weinig doet? Dat is meer en veel vermoeiender dan mensen die 40 uur werken en in het weekend vrij nemen.
Zeker in tentamenweken gaat het ontzettend druk worden en waarschijnlijk stress opleveren als je dan nog moet gaan werken. Als je bang bent dat je dat niet aan kunt, zou ik het niet doen, het is ook gewoon hartstikke belangrijk dat je af en toe een avond kunt gaan sporten of iets leuks kunt gaan doen.
Als je het geld echt nodig hebt dan kun je het overwegen, maar dan moet dat je eigen motivatie zijn. Je moet niet gaan werken 'omdat andere studenten dat ook kunnen'. De meeste studenten maken minder uur op school hoor, en dat zij dit willen/kunnen wil niet zeggen dat jij het ook moet.
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 03-02-19 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:56

Ik vind dat je nu al een heel heftig programma hebt! Je bent van maandag tot vrijdag van half 8 tot half 6 van huis voor studie, hebt nog dingen thuis te doen en werkt in de nacht in het weekend. Dus dik meer dan een 40-urige werkweek.
Je bent nog maar kort klaar met je therapie, het is fantastisch dat je je nu zo goed voelt, gun het jezelf ook daarvan te genieten. Je moet/mag je hele leven nog werken. Ik begrijp je moeder ook niet zo goed, die is toch ook blij haar kind nu weer gelukkig te zien, waarom dan zo pushen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:57

Trouwens, er is veel stress, overspannenheid en burn-out onder studenten... het lijkt misschien alsof iedereen dat allemaal maar aan kan, maar dat is niet waar. De cijfers liegen er niet om :)
Je bent al gevoelig ervoor, dus meer werken zkh voor mij wel voelen als de kat op t spek binden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:58

Ik had ook altijd het idee dat alle andere studenten zoveel deden werken naast hun studie en vroeg me altijd af hoe ze dat voor elkaar kregen.
Maar echt zat studenten werken 1 dag in de week en lenen gewoon. Dus schijn bedriegt soms (niet altijd uiteraard)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:58

Ik zou eerst kijken of dit op langere termijn vol te houden is, ik vind dat je al echt niet weinig doet zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:05

Gekkenwerk! Je doet al enorm veel hoor, zolang je het niet keihard nodig hebt is je (geestelijke) gezondheid veel belangrijker dan een extra centje!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:24

Bedankt voor de reactie's! Fijn om te lezen dat jullie niet vinden dat ik me aanstel.
Financieel red ik mij redelijk door ome duo, het is aan de einde van de maand krap maar zeker niet zorgelijk.
Ik wil mijn moeder niet in het verkeerde daglicht zetten want ze heeft er wel begrip voor alleen soms heb ik het gevoel dat ze teveel naar de mensen om ons heen kijkt, iedereen om mij heen werkt nog naast hun opleiding.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:25

Jij werkt ook naast je opleiding, in het weekend, 's nachts. Da's niet niks hoor! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:32

"Jij bent niet iedereen" - als in de dooddoener '....maar iedereen doet dat'.
En ja: een depressie heeft te maken met uitputting.
Minstens een jaar gewoon genieten plus een opleiding vind ik meer dan zat.

Ik kom uit een onderwijs familie en ik ben verbijsterd over de huidige gang van zaken.
De beurs is afgeschaft en mensen moeten werken naast hun studie. - Ik vind het, dwz wat de overheid besloten heeft te belachelijk / te triest voor woorden.
Een voltijds studie is rustig 40 uur, een paar uur op zaterdag werken als je thuis woont is tot daar aan toe, maar de rest zou gewoon NIET moeten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:24

SindyKaya schreef:
Bedankt voor de reactie's! Fijn om te lezen dat jullie niet vinden dat ik me aanstel.
Financieel red ik mij redelijk door ome duo, het is aan de einde van de maand krap maar zeker niet zorgelijk.
Ik wil mijn moeder niet in het verkeerde daglicht zetten want ze heeft er wel begrip voor alleen soms heb ik het gevoel dat ze teveel naar de mensen om ons heen kijkt, iedereen om mij heen werkt nog naast hun opleiding.

Dat om je heen kijken is echt een veel voorkomende fout waardoor redelijk wat depressies en burnouts ontstaan bij jongeren. "Oh hun gaan ook gewoon op woensdag uit en op donderdag gewoon weer naar school!" of "Die gaat na school nog 5 uur werken iedere dag!"
Iedereen is anders en ik vind het soms ook jammer maar je moet echt naar je eigen behoeftes luisteren. Ik vond het altijd zo apart dat al mijn vrienden en leeftijdsgenoten zoveel deden op een dag en zoveel energie hadden. Ik was na een zaterdagmiddag werken doodmoe. En dat is jammer maar ieder mens is verschillend en daar doe je niks aan. Ik denk dat er trouwens niet veel jongeren zijn die na een schooldag van 10 uur nog iedere avond even tot 11 uur staan te werken. Dan zullen die studenten waarschijnlijk een korter rooster hebben of wat dan ook.
Iig niet fair om te gaan vergelijken met andere leeftijdsgenoten, je hebt ook kinderen die helemaal niet hoeven te werken omdat ze alles van pappie en mammie krijgen :P Maar daar kan je jezelf ook niet mee gaan vergelijken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 07:32

Op het moment dat je voltijds naar school gaat dan is school eigenlijk gewoon jouw 'werk'. Je bent immers jong en student. School kost energie, tijd en geld; het is een investering in jezelf. Als het financieel mogelijk is zou ik zeggen: gun jezelf dat je aandacht en energie daarop gericht blijft. :j

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:18

Ik heb zelf geen depressie gehad, maar voor mij zout ook te veel (lichamelijk) worden als ik na school doordeweeks zou moeten werken, ik werk dus alleen op zaterdag 5,5 uur
Er zijn zat studenten die alleen op zaterdag werken (ken ook een aantal studenten die ook helemaal niet werken)
Ik ben het dus niet met je moeder eens, je moet gewoon naar jezelf kijken en zelf aanvoelen of beslissen wat het best voor je is

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:36

Ik zou ook zeker zeggen niet doen! Je werkt al hard genoeg nu. Als je er tzt zelf denkt aan toe te zijn kun je altijd voorzichtig 1 avond in de week proberen, maar voor nu zou ik het gewoon zo laten. Hopelijk snapt je moeder dat ook wel.