Te veel ijzer in bloed | Lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Te veel ijzer in bloed | Lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:29

hoi,
ik heb teveel ijzer in mijn bloed, komt niet veel voor maar volgens mijn dokter is dit erfelijk. Alleen is er zover we weten geen enkel geval bekend in mijn familie met teveel aan ijzer in het bloed.

De voorbije 2 bloedonderzoeken is het ijzergehalte in mijn bloed te hoog. De keren ervoor was dit niet ter sprake gekomen. Ik weet dus niet hoelang ik hiermee loop.
Had laatste bloedonderzoek gedaan ivm 4 dagen aanhoudend hoofdpijn voorbije week.

Morgen moet ik naar een Hematoloog bellen voor een afspraak.
Wat kan ik verwachten als oplossing om het ijzergehalte te doen dalen?
Ik ben als de dood voor bloedaftappen, bloed laten trekken is al een hel voor mij.
Dus als er andere oplossingen zijn hoop ik daarop.

Dokter vermeldde dat het op lange termijn schade kan aanrichten aan organen, op internet lees ik vooral over leveraandoeningen :\

Zijn er lotgenoten, en hoe ervaren jullie deze "aandoening"? Hoelang heb je het al?

Berriepi

Re: Te veel ijzer in bloed | Lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:31

Ik ken geen lotgenoten, maar ik denk dat de kans zeer groot is dat je moet "aderlaten"...
Geef je angst aan bij de hematoloog!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:34

Het zit ook in mijn familie ‘ijzerstapeling’ (hemochromatose)
Als jij dit hebt dan hebben beide ouders het ook, maar niet perse alle kinderen
Mijn vader heeft en zijn ouders ook maar dus niet al zijn broers of zussen

Ik heb het zelf ook niet, hij moest inderdaad aderlating laten doen
Mijn oma heeft door de aandoening in lever problemen gekregen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:36

Aderlaten idd.
Of bloed gaan geven ! :)* Win-win situatie ! :D
Als het al mag natuurlijk, met een te hoog ijzergehalte.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:37

Collega van mij heeft dat ook. Laat paar keer per jaar wat bloed aftappen en dan gaat het prima.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:39

Hier ben ik er destijds wel van verdacht. Gehalte was hoog maar net niet te. Inmiddels weer aardig ok. Beste optie bloed geven idd dan wordt er daarna (mits je bloed er geschikt voor is) anders idd aderlaten. Geen bijwerkingen eigenlijk, leuk misschien niet maar gezonder dan pillen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:41

ben juist enorm angstig voor naalden (als kind panisch zelfs dat ze mij met meerdere moesten vasthouden bij de dokter of tandarts). Geen idee waar die angst vandaan komt, maar zodra ik plaats neem in de stoel span ik onbewust mijn spieren op. De prik voel ik ook altijd, en ben na het bloed trekken ook altijd duizelig wat best lang kan aanhouden.

bloed geven heb ik daarom ook nog nooit gedaan, volgens dokter mag dat wel.

Ik wil liever geen pillen.
Moet morgen al pillen halen voor vitamine D omdat die altijd te laag is bij mij, zelfs in de zomer terwijl ik dan veel buiten kom. En zink is deze keer ook te laag dus ook daarvoor morgen pillen halen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:42

Mijn moeder heeft het. Vaak worden de klachten erger na de menopauze (geen menstruatie meer). Zij moet opletten met ijzerrijk voedsel en idd twee keer per jaar bloed laten tappen. Andere opties zijn er niet echt...

Bloed doneren kan helaas niet (als de waardes zo hoog zijn dat er echt getapt moet worden), door de verhoogde ijzerwaarde wordt het te giftig voor de ontvanger.
Laatst bijgewerkt door Rytir op 03-02-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:43

Rytir schreef:
Mijn moeder heeft het. Vaak worden de klachten erger na de menopauze (geen menstruatie meer). Zij moet opletten met ijzerrijk voedsel en idd twee keer per jaar bloed laten tappen. Andere opties zijn er niet echt...

Bloed doneren kan helaas niet, door de verhoogde ijzerwaarde wordt het te giftig voor de ontvanger.

misschien is dat net het probleem? Ik heb een spiraaltje waardoor ik dus al bijna 6 jaar niet meer menstrueer en dus geen bloed meer verlies.
Geen idee of dat samenhangt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:45

Hier gek genoeg na spiraaltje en niet meer leeglopen de boel normaal geworden. Daarvoor bungelde ik heen en weer tussen te hoog en te laag,

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:45

TS, je hebt niet toevallig bloed laten trekken terwijl je een infectie had, of aan het krijgen was? Mijn bloedbeeld toonde ook verhoogde ferritine, maar had een luchtweginfectie. Infecties kunnen dat getal in de hoogte doen schieten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:47

Dat zou zomaar kunnen! Mijn moeder, haar zus en broer hebben het. Bij de broer waren de klachten er eerder. Bij mijn moeder en haar zus na de menopauze dus. Volgens haar arts kon dat dus zomaar komen door het wegvallen van de menstruatie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:51

Tieneke schreef:
TS, je hebt niet toevallig bloed laten trekken terwijl je een infectie had, of aan het krijgen was? Mijn bloedbeeld toonde ook verhoogde ferritine, maar had een luchtweginfectie. Infecties kunnen dat getal in de hoogte doen schieten.

Er werden geen infectiewaarden gevonden. Ben vorige vrijdagavond tot met dinsdagnacht slachtoffer geweest van heftige hoofdpijnen. Daardoor 2 dagen (dinsdag en woensdag) niet kunnen gaan werken. De pijnen waren zo hevig dat slapen ook bijna niet ging.
Maandag wel gaan werken maar hele tijd pijn gehad en duizelig geweest. Toch koppig doorgewerkt tot mijn dienst erop zat. Stallen uitmesten s avonds deed ook pijn, maar vreemd genoeg de les met mijn paard geen hoofdpijn gehad. Na de les speelde het wel weer op.
Dinsdag naar de dokter geweest en zij heeft bloed genomen. Maar bij de bloedonderzoek daarvoor was ijzer ook al te hoog. Ik weet niet meer of ik toen ziek was.

dokter wou me hele week thuishouden, donderdag ben ik gaan werken (had dokter gemeld dat ikterug wou werken dus afwezigheidsbriefje was maar tot met woensdag ook). Echter toch nog hoofdpijn gehad maar niet meer zo hevig, en vrijdag net het laatste half uur enorm duizelig geworden. Maar voor de rest dus geen tekenen van ziekte ofzo.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:53

Gewoon 2x per jaar bloed doneren!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:11

Hoe zit het met je menstruatie?
Stel dat je de pil doorslikt of een spiraal hebt waardoor je amper bloed,zou je ook kunnen overwegen om terug 'volop' te menstrueren.
Is een natuurlijke manier om bloed kwijt te raken....

Lastig,ik heb al jaren het omgekeerde,ijzer tekort,bloedarmoede en hoofdpijn daardoor.we kunnen mss wat uitwisselen.... :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:25

2x per jaar bloed doneren. Als je vaak prikt, kom je vanzelf van je prikangst af, je helpt er mensen mee en je krijgt altijd wat lekkers na het doneren :')
Win, win, win

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:40

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:09

Mijn vader had dit, ook 1 van zijn zoons. Hij moest 1x per maand ofzo aderlaten. Dat hielp super. Hier dus wel erfelijk maar random. Zodra het bekend was dat hij het had moest iedereen komen. Een aantal van zijn broers bleken het ook te hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:51

Doneren gaat toch niet zei een ander hier?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:02

Ik heb er geen verstand van, maar zou een diëtist niet helpen?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:03

Ik ben verpleegkundige en had laatst een patiënt met een te hoog ijzer.
Dat was simpelweg een kwestie van een beetje bloed aftappen en dat was dat :)
Als je niet van naalden houdt is het natuurlijk niet iets wat je voor je lol laat doen, maar als het daar mee afgedaan is, denk ik dat je het erger kunt treffen :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:04

Als je een paard zou zijn, dan zou het advies zijn; neem je menu en ruwvoer eens goed onder de loep. Ijzer zit in veel voedingsstoffen en wordt in balans gehouden door o.a. voldoende koper en zink. Wellicht dat er dus, behalve de normale behandeling, ook winst te behalen valt door je voeding goed onder de loep te nemen, en voor balans te zorgen. Als bij bloedarmoede veel ijzerhoudende producten gegeten of gedronken moeten worden, dan kan het andersom natuurlijk ook. Sterkte in elk geval.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:53

Zo werkt het met dit niet, het is een serieuze aandoening waarbij je teveel aan ijzer niet af gebroken wordt maar dus 'gestapeld'. Je kunt ernstige problemen in organen krijgen erdoor. En je gaat natuurlijk niet geen bladgroenten en volkorenproducten meer eten omdat hier ijzer in zit. Met eens in de zoveel tijd aderlaten was bij mijn vader het probleem prima onder controle te houden.

Vervelend TS, snel van je naaldenfobie af komen dan maar..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:03

Zo werkt het dus wel. Even goed lezen aub. Er staat nadrukkelijk niet dat aangepaste voeding een vervanging is van...

BRON:

Wat kunt u gemakkelijk doen of laten
Eet bij de maaltijd geen fruit en drink bij de maaltijd ook geen vruchtensappen. Uw lichaam neemt meer ijzer op als u bij de maaltijd vitamine C nuttigt. Neem daarom 2 stuks fruit per dag tussen de maaltijden in. Gebruik geen vitamine C-supplementen. Wees ook voorzichtig met multivitamines: zij bevatten meestal erg veel ijzer en vitamine C;

Thee drinken tijdens de maaltijd vermindert de opname van ijzer met ongeveer 30%;

Wees matig met rood vlees (rund en varken). Het bevat veel gemakkelijk opneembaar ijzer;

Wees ook voorzichtig met alcohol. Zowel alcohol als te veel ijzer zijn schadelijk voor de lever. Gecombineerd werken ze sterker. Daardoor ontstaan er eerder leverziekten;

Kook niet met gietijzeren pannen of een ijzeren wok;

Vermijd ontbijtgranen met toegevoegd ijzer en zwarte olijven (ijzer is als kleurstof toegevoegd).

Ook voor hemochromatosepatiënten geldt: eet voldoende groente en fruit. Als u dagelijks gezond, gevarieerd en matig eet en bovendien zorgt voor voldoende lichaamsbeweging, kunnen de schadelijke gevolgen van overtollig ijzer in het lichaam beter bestreden worden.

https://hemochromatose.nl/wp-content/up ... oeding.pdf

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 18:51

Qua voeding eet ik juist zelden volkorenproducten of bladgroenten (spinazie ofzo eet ik zelden).
Ben ook zelden aan de ontbijtgranen.
Fruit bij de maaltijd doe ik sowieso al niet, tussendoor of 2 stukjes wel maar niet dagelijks.
Rood vlees eet ik ook niet veel. Eigenlijk voornamelijk kip en gehakt producten.

Dus denk niet dat voeding bij mij hierin een grote rol speelt.

Heb wel een week vitamine tabletten genomen omdat een verkoudheid al 3 weken aanhield. Wel eerst gevraagd aan dokter of ik die tabletten mocht nemen. (oranje bruistabletten 1 per dag). Maar ook daar al 3 weken mee gestopt.