Vraag rondom fout apotheek schildkliermedicijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Vraag rondom fout apotheek schildkliermedicijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:05

Hi bokkers, ik zit met een vraag.
Mijn moeder slikt al jaren medicatie voor een te trage schildklier. Zij voelde zich laatste tijd weer wat minder en daardoor naar de huisarts gegaan. Bloed geprikt e.d. en bleek inderdaad dat de schildklier weer wat te langzaam werkte, ze moest daardoor 12 mg omhoog.
Ze slikte al 100 mg, waardoor ze dus uiteindelijk op 112 zou komen. Zij gaat naar de apotheek en daar deden ze al een beetje vaag, waren iets in de war leek het. Na uitleg van mijn moeder dat de dokter 12 mg extra heeft bijgeschreven, was het duidelijk. Althans dat leek het.

Mijn moeder slikt haar nieuwe medicatie en de medicatie die ze dus al had. Een pilletje van 100 en een pilletje van 12 mg. Als de 100 mg op was, zou ze een pilvorm kunnen krijgen met direct de 112 mg.
4 weken later voelde mijn moeder haar niet fit, hyper en hoge hartslag. Ze belde de dokter omdat de medicatie bijna op was en dus na wilde bestellen. Toen kwam ze er achter dat de apotheek 112 mg mee had gegeven in plaats van 12 mg. Ze heeft dus 4 weken lang 212 mg geslikt.

Gisteren was ik bij haar en ik vroeg me af of hier nog iets te uit te verhalen valt. Mijn moeder is er echt behoorlijk ziek van. Beven, zweten, hoge hartslag en hoge bloeddruk. Ze moest dan ook vandaag meteen weer naar de dokter toe voor een hartfilmpje.

Aan de ene kant zal je zeggen: eigen schuld, had je zelf maar op het doosje moeten kijken maar aan de andere kant vind ik het een kwalijke zaak dat er zo laconiek blijkbaar met medicatie om wordt gegaan.

Het is namelijk niet dat dit de enige aandoening is die mijn moeder heeft, ze heeft hiernaast ook nog reuma, hartritmestoornis, ziekte van Crohn en nog een aantal dingen.

Wat hadden jullie gedaan, het zo laten omdat 'ieder mens maakt fouten'? Of er toch nog achteraan gaan? Al is het maar om ze er op te attenderen dat dit niet nog eens moet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door ilsexxx op 31-01-19 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Re: Vraag rondom fout apotheek schildkliermedicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:08

Was het recept van de arts wel duidelijk?

Sterkte verder, klinkt niet fijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:10

Ik zou het wel melden, zodat ze er weer alert op zijn. Maar een fout kan idd gebeuren en ik controleer dus zelf ook altijd alles extra.

In principe moet een apotheek bij het uitgeven van medicatie volgens mij ook nog een tweede persoon laten checken.
Ik zou het daarom zeker wel melden zodat ze het kunnen evalueren en voorkomen in de toekomst. Maar een officiële klacht of schadevergoeding oid zou ik niet doen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:10

Tiggs schreef:

Dat gaat bij ons allemaal digitaal, hier zou idd ook nog een fout kunnen zitten. Het is inderdaad erg sneu, ze is (net zoals ik) al wat angstig aangelegd, en dan dit er ook nog bij. Misschien is het ook beter om het gewoon zo te laten hoor. Vind het gewoon sneu hoe het is verlopen en hoe zij er op dit moment bij zit.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:11

verootjoo schreef:
Ik zou het wel melden, zodat ze er weer alert op zijn. Maar een fout kan idd gebeuren en ik controleer dus zelf ook altijd alles extra.

In principe moet een apotheek bij het uitgeven van medicatie volgens mij ook nog een tweede persoon laten checken.
Ik zou het daarom zeker wel melden zodat ze het kunnen evalueren en voorkomen in de toekomst. Maar een officiële klacht of schadevergoeding oid zou ik niet doen.

Dat is inderdaad een goed idee! Nee schadevergoeding is ook niet de opzet idd

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:12

De apotheek opbellen (of langs gaan), ze erop attenderen en vragen waar het fout is gegaan of hoe het fout heeft kunnen gaan om hetzelfde in de toekomst te voorkomen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:12

ilsexxx schreef:
Tiggs schreef:

Dat gaat bij ons allemaal digitaal, hier zou idd ook nog een fout kunnen zitten. Het is inderdaad erg sneu, ze is (net zoals ik) al wat angstig aangelegd, en dan dit er ook nog bij. Misschien is het ook beter om het gewoon zo te laten hoor. Vind het gewoon sneu hoe het is verlopen en hoe zij er op dit moment bij zit.

Ik zou in ieder geval wel melden dat dit is gebeurd. Niet om mensen de schuld te geven, maar ze er wel alert op te maken dat er dus iets mis is gegaan.

Als je huisarts 112 mg voorschrijft, vind ik het niet gek dat de apotheek dat meegeeft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:23

Ik denk dat mijn apotheek de dokter zou bellen als ik met dat recept kwam omdat je dat medicijn nooit met 100 Mcg verhoogt!
Ik gebruik zelf ook medicijnen voor mijn schildklier maar zou zelf ook niet 100 erbij gaan slikken, hou dat juist in de gaten omdat ik weet wat het kan doen.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 31-01-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:25

Hier een apothekers assistente gok dat het een communicatie fout tussen apotheek en je moeder is.
Schildkliertabletjes zijn namelijk niet verkrijgbaar in 12mcg. Laagste sterkte die verkrijgbaar is 25mcg.
Dus gok dat uitleg van de huisarts al niet helemaal goed is geweest of niet goed aangekomen. Dus huisarts had wat tabletjes van 25’moeten voorschrijven zodat je moeder een halve erbij had kunnen nenen of zeggen dat de oude niet opgebruikt konden worden

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:28

Ik zou het wel even melden bij de apotheek. Ook voor hen is het handig om te weten dat er iets mis is gegaan met het recept of in de communicatie met je moeder. Zo kunnen er maatregelen worden genomen om dit in de toekomst te voorkomen.
Als het goed is kunnen ze het recept zo weer terugvinden en kun je zien wat de arts heeft voorgeschreven. Geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid over hoe dit heeft kunnen ontstaan.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:29

genja schreef:
Hier een apothekers assistente gok dat het een communicatie fout tussen apotheek en je moeder is.
Schildkliertabletjes zijn namelijk niet verkrijgbaar in 12mcg. Laagste sterkte die verkrijgbaar is 25mcg.
Dus gok dat uitleg van de huisarts al niet helemaal goed is geweest of niet goed aangekomen. Dus huisarts had wat tabletjes van 25’moeten voorschrijven zodat je moeder een halve erbij had kunnen nenen of zeggen dat de oude niet opgebruikt konden worden

Ah! Kijk dit verklaart al het een en ander inderdaad! Ik denk dat het dan een driehoekscommunicatiefout is geweest... Dat de huisarts al 112 had voorgeschreven en zij er vanuit ging dat mijn moeder de 100 mcg die ze thuis had niet ging slikken. Het is al met al super vervelend. Ineens van 100 mcg naar 212 gaan is echt behoorlijk

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:33

genja schreef:

Inderdaad genja al slik ik zelf ook een kwart tabletje bij. Te laag is niks maar te hoog is ook niks hoor, je kan je zo rot daardoor voelen!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:36

ilsexxx schreef:
genja schreef:

Ah! Kijk dit verklaart al het een en ander inderdaad! Ik denk dat het dan een driehoekscommunicatiefout is geweest... Dat de huisarts al 112 had voorgeschreven en zij er vanuit ging dat mijn moeder de 100 mcg die ze thuis had niet ging slikken. Het is al met al super vervelend. Ineens van 100 mcg naar 212 gaan is echt behoorlijk

Ja logisch dat ze daar last van heeft opeens zo omhoog. Wel goed om het te melden bij de apotheek. Wij zetten dan even notitie in systeem dat we even extra aandacht moeten besteden aan de uitleg en goed moeten checken of het duidelijk is

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:08

Het is inderdaad de vraag waar het fout is gegaan. Was het recept onduidelijk/verkeerd? Heeft de apotheek een fout gemaakt? Of heeft je moeder de uitleg van de apotheek verkeerd begrepen. Het is goed om dit zowel bij de huisarts als de apotheek te bespreken, zodat ze kunnen nagaan waar het fout is gegaan.
En altijd controleren wat je hebt gekregen bij de apotheek. Net als dat je je wisselgeld controleert bij de supermarkt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:14

Ik begrijp dat ze van de apotheek 112 heeft gekregen en dat ze de 100 die ze nog thuis had liggen erbij is blijven innemen.
Ik denk dat het eerder een communicatiefout tussen je moeder en apotheek is dan iets anders, ze heeft de juiste nieuwe dosis gekregen er is blijkbaar niet gesproken over wat ze nog thuis had liggen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 23:30

Hebben jullie inderdaad een punt, echter mag je toch wel op de expertise van een apothekersassistente vertrouwen imo. De apotheek had ook meer uit kunnen vragen omdat het bij haar ook nog niet duidelijk was en toch de medicatie zo heeft mee gegeven. Vind dat toch best pittig, het gaat hier wel om een bepaald hormoon. Als dat ontregeld is, duurt het weer een aardige tijd voordat je weer goed bent ingesteld

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:48

Tabletten van 12 microgram bestaan inderdaad niet. Waarschijnlijk is door de huisarts en door de apothekersassistente niet duidelijk verteld dat gestopt moest worden met de tabletten van 100 microgram en alleen die van 112 microgram moest gaan slikken.
Lijkt me geen fout van de apotheek? De huisarts heeft 112 microgram voorgeschreven en dat hebben jullie ook meegekregen. Kan me niet voorstellen dat de apotheek gezegd heeft dat de nieuwe en de oude beide geslikt moeten worden. Indien dit wel zo gezegd is zou ik een klacht gaan indienen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:52

Astorga schreef:
Het is inderdaad de vraag waar het fout is gegaan. Was het recept onduidelijk/verkeerd? Heeft de apotheek een fout gemaakt? Of heeft je moeder de uitleg van de apotheek verkeerd begrepen. Het is goed om dit zowel bij de huisarts als de apotheek te bespreken, zodat ze kunnen nagaan waar het fout is gegaan.
En altijd controleren wat je hebt gekregen bij de apotheek. Net als dat je je wisselgeld controleert bij de supermarkt.

Recept onduidelijk kan in deze tijd eigenlijk niet meer omdat handgeschreven recepten niet meer toegestaan zijn. Computer recept kan weinig onduidelijkheid over zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:05

Ik kreeg enkele weken terug 100 mg in plaats van 12.5 mg quetiapine mee. Thuis gezien en terug gegaan. De medewerkster kreeg flink op haar kop, ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. :j

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:14

genja schreef:
Astorga schreef:

Recept onduidelijk kan in deze tijd eigenlijk niet meer omdat handgeschreven recepten niet meer toegestaan zijn. Computer recept kan weinig onduidelijkheid over zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat de HA 12 ug heeft voorgeschreven zonder de vermelding of dit in plaats van of samen met de eerder voorgeschreven medicatie is.

Balou_k schreef:
Ik kreeg enkele weken terug 100 mg in plaats van 12.5 mg quetiapine mee. Thuis gezien en terug gegaan. De medewerkster kreeg flink op haar kop, ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. :j

Dan hoop ik dat er twee medewerkers op hun kop hebben gekregen (ivm dubbele controle). Of, nog beter, dat de apotheek onderzoekt hoe dit kon gebeuren en het proces aanpast om herhaling te voorkomen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:21

Enkel mee gekregen dat een van de dames op haar kop kreeg. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik dit heb opgemerkt voor inname. :+

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:41

Ik kan me best voorstellen dat de huisarts gesproken heeft over "dan krijgt u er 12mg bij" en je moeder dat begrepen heeft als "ik krijg er een tablet bij". Als dat in de apotheek dan niet duidelijk benoemd is, kan ik me goed voorstellen dat dat mis is gegaan.

Ik denk dat het echt een geval van miscommunicatie is. De apotheek had misschien duidelijker moeten communiceren dat het tablet i.p.v. haar oude tablet is, maar je moeder had voor inname ook even kunnen controleren of het inderdaad 12mg extra was.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:49

Ik zou hier zeker achteraan gaan. Dit is toch waarom we apothekers hebben en betalen, om dit soort situaties te voorkomen.

Veel beterschap voor je moeder, hopelijk voelt ze zich snel weer zoals voorheen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:59

Ik hoop dat je moeder zich snel weer beter voelt.
Fouten in de medicatie (voorschrijven, uitgifte, delen) komen, helaas, zeer geregeld voor.
Door alle 'partijen' die ermee te maken hebben. Het blijft een heikel punt, want het is zo foutgevoelig.
Je kunt de apotheek wel een bericht/klacht sturen dat dit is voorgevallen, als feedback. Dat kan nooit kwaad.
Als ze een goede klachtenregeling hanteren, wordt dit ook opgepakt.
Complimenten en klachten kunnen beide waardevolle feedback zijn.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:24

genja schreef:
Astorga schreef:

Ook in de elektronisch recepten is toch best vaak onduidelijkheid. Artsen schrijven er de gekste dingen bij of schrijven verkeerde doseringen voor. Hang regelmatig met een arts aan de telefoon omdat het recept niet overeenkomt met wat de klant begrepen heeft.
Denk dat het in dit geval ook ergens mis is gegaan in de communicatie. Belangrijk om dit wel te melden bij de apotheek. Zij kunnen dit onderling (en evt met huisarts) oppakken voor de toekomst.

Overigens bestaan de tabletten wel in 12mcg (of 12,5), alleen komen deze vanuit een centrale bereidingsapotheek.