Stress aanpakken hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Stress aanpakken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 00:16

Hoi allemaal!
Ik weet niet of mijn topic hier op de juiste plaats staat maar ik zou graag een paar meningen horen!
Ik heb last van ( irrationele) angst in omgang met mijn paard waar in het verleden ik geen ‘controle had’ over de situatie/ angst ervaarde. Alleen... is er 99% van de sitiatie’s waarin ik dus ( al op voorhand meestal ) angst/ stress voel helemaal geen echte goede reden hiervoor. Ik ben me hiervan ( steeds meer en meer) bewust en het is al enorm verbeterd. Maar ik merk in bepaalde situatie’s toch nog dat ik er geen controle over heb, mijn hartslag schiet de lucht in en ik moet meteen letten op hoe ik ademhaal.

Nu was ik aan het overwegen een psycholoog hiervoor te gaan bezoeken? Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Iemand die weet of ik mijn gedrag in dit soort situaties zou kunnen verbeteren met hulp van een psycholoog?
Enige andere ideetjes?
Zou ik specifiek naar iemand die ervaring met gedrag rondom paarden moeten gaan of kan een gewone psycholoog mij ook verder helpen?

Had ook al aan hypnose ofzo gedacht maar dat is misschien meteen iets te drastisch? Ook geen ervaring mee.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Groetjes Kaat

LENTI

Re: Stress aanpakken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:23

Angst is nooit rationeel.
Het is een waarschuwing die vaak omslaat in iets wat te veel overdreven wordt.
Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, want het beperkt jou in je dagelijkse doen.
Hypnose kan ook helpen of bijvoorbeeld acupunctuur.
Je moet eigenlijk leren hoe ne die angst los kunt laten.
Het enige wat je moet beseffen is dat je ALTIJD controle hebt over wat jij doet en over wat jij kiest. Je hebt altijd een keuze. Een keuze hoe je reageert op iemand, een keuze of je wilt omgaan met een specifiek persoon en hoe je jezelf wilt profileren of opstellen.

Je kunt soms ook bewust kiezen om uit een situatie te gaan of zelf het heft in handen te nemen om iets op te lossen.

Wat mij hielp in stressvolle situaties waarbij veel negatieve emotie bij kwam kijken en ik me echt niet goed bij voelde, was dat ik tegen mezelf zei: het is maar net hoe groot is het maak.

Met 'het' bedoel ik de oorzaak van de stress. Dat liet ik zover komen dat het mijn hele prive leven beinvloedde waardoor daar ook van alles misliep met bv mn paard en ook werd ik geen leukere partner.
Uiteindelijk zei ik: ik ben er klaar mee, ik zelf maak het zo groot of klein als ik maar wil. Ik kon het op die manier loslaten. Het is maar net wat JIJ met die angst doet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:12

Ik verplaats dit topic naar Mensenwelzijn en sport.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:15

C_arola schreef:

Okee top bedankt! Dacht wel dat ik verkeerd stond :')

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:19

LENTI schreef:
Angst is nooit rationeel.
Het is een waarschuwing die vaak omslaat in iets wat te veel overdreven wordt.
Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, want het beperkt jou in je dagelijkse doen.
Hypnose kan ook helpen of bijvoorbeeld acupunctuur.
Je moet eigenlijk leren hoe ne die angst los kunt laten.
Het enige wat je moet beseffen is dat je ALTIJD controle hebt over wat jij doet en over wat jij kiest. Je hebt altijd een keuze. Een keuze hoe je reageert op iemand, een keuze of je wilt omgaan met een specifiek persoon en hoe je jezelf wilt profileren of opstellen.

Je kunt soms ook bewust kiezen om uit een situatie te gaan of zelf het heft in handen te nemen om iets op te lossen.

Wat mij hielp in stressvolle situaties waarbij veel negatieve emotie bij kwam kijken en ik me echt niet goed bij voelde, was dat ik tegen mezelf zei: het is maar net hoe groot is het maak.

Met 'het' bedoel ik de oorzaak van de stress. Dat liet ik zover komen dat het mijn hele prive leven beinvloedde waardoor daar ook van alles misliep met bv mn paard en ook werd ik geen leukere partner.
Uiteindelijk zei ik: ik ben er klaar mee, ik zelf maak het zo groot of klein als ik maar wil. Ik kon het op die manier loslaten. Het is maar net wat JIJ met die angst doet.

Dat is ook zo! Mijn instructeur zegt dat constant en ik herriner me er zelf de hele tijd aan. Het gaat goed 70% van de keren maar er zijn momenten dat ondanks dat ik mezelf dat vertel de angst ( hartkloppingen & ademen) toch de bovenhand neemt. Dit terwijl ik op dit soort momenten wel besef dat dit totaal niet helpt -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:27

Rationeel begrijp je dat allemaal wel, maar angst is niet rationeel.

Vaak zit er een lading achter, een trigger een trauma..wat bij sommige mensen goed helpt om die lading te verminderen is EMDR. Dat kun je ook bij een normale psycholoog doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:39

x_Kaat_x schreef:
C_arola schreef:

Okee top bedankt! Dacht wel dat ik verkeerd stond :')

Graag gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:43

Je kunt ook even langs je huisarts, die heeft vaak ook ideeën over hoe je het op kunt lossen, en als dat met een psycholoog is, kun je een doorverwijzing krijgen ;)

(Je moet trouwens altijd een doorverwijzing hebben voor de psych ;) En die mensen bijten niet :D )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:47

Dus eigenlijk zit je op je paard te hyperventileren. Misschien dat een sportpsycholoog je kan helpen en je hebt een verschrikkelijk braaf paard wanneer hij op die stress niets doet!!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:53

Zou coaching samen met je paard niks zijn? Ik heb momenteel les van iemand die angsttrainingen geeft.

Heeft mij al veel geholpen en voel me ook echt begrepen en niet onder druk gezet

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 11:45

bigone schreef:
Dus eigenlijk zit je op je paard te hyperventileren. Misschien dat een sportpsycholoog je kan helpen en je hebt een verschrikkelijk braaf paard wanneer hij op die stress niets doet!!

Nee hoor :') zo erg is het helemaal niet. Ik hyperventileer ook nooit. Ik maak dingen gewoon erger dan dat ze werkelijk zijn. En bij het rijden gaat het heel goed hoor! Het is eigenlijk vooral op de grond dat ik mij druk maak. Waar mijn paard dus natuurlijk zeker wel op reageert. Wat dus niet helpt. Daarom wil ik het juist nog beter proberen aan te pakken ;) zodat het ons beide de stress in de toekomst bespaard.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 11:47

Bubblewrap schreef:
Je kunt ook even langs je huisarts, die heeft vaak ook ideeën over hoe je het op kunt lossen, en als dat met een psycholoog is, kun je een doorverwijzing krijgen ;)

(Je moet trouwens altijd een doorverwijzing hebben voor de psych ;) En die mensen bijten niet :D )

Dat is inderdaad een goed idee! Maar hier in België is dat misschien anders want wij hebben geen doorverwijzing nodig voor naar een psycholoog te gaan. :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 11:49

Amber_anne schreef:
Zou coaching samen met je paard niks zijn? Ik heb momenteel les van iemand die angsttrainingen geeft.

Heeft mij al veel geholpen en voel me ook echt begrepen en niet onder druk gezet

Mijn huidige instructeur helpt me eigenlijk al enorm! Nu hebben wij helaas niet zo’n breed aanbod aan dit soort specifieke lesgevers in de buurt :( ( Hasselt, Limburg, België ) want heb ook al veel gezocht naar iemand voor grondwerklessen in de buurt maar ook daar nog steeds geen succes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:16

Angst komt idd niet uit je rationele brein, maar is veel meer je instinct.
Het is 'de alarmbel van Moeder Natuur', buiten je wil om, gericht op overleven.

En als dingen tegenzitten (zeker vanuit het perspectief van overleving) kan je mind met je op de loop gaan.
Dwz: jouw instinct zegt 'Gevaar! Doe iets, NU!!' - en tot de tijd dat je iets doet wat jouw instinct herkent, 'gaat de alarmbel niet altijd uit'.

Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, de valkuil is, dat je wel een psycholoog moet vinden die verstand heeft van angst. (Bij cognitieve gedragstherapie wordt mensen geleerd om hun instinct te negeren, "dan maak je het ook niet beladen". In de jaren 1950 wist men niets beters dan dit, maar je paard voelt jouw instinctieve reactie wel, dus dat werkt niet. En het hele verhaal is, dat angst noch een gedachte "cognitie" noch gedrag is.)

Hypnose kan ook helpen, en de meest gebruikte techniek heet emdr.
Over emdr staat wel een goed artikel over op Wikipedia.
Het voordeel van deze technieken is dat de kunnen inwerken op de 'plek' waar de angst vandaan komt.

Mbt ' angst los laten': over woorden valt te debatteren, maar ik vind het geen handige term.
Je instinct "loslaten" kan niet, daar heb je nul controle over (en gelukkig maar).
OF je instinct jou per definitie in situatie x of y in de zenuwen jaagt, dat valt uit te zoeken met bijvoorbeeld emdr, dus daar zijn veranderingen mogelijk.

En 'Moeder Natuur' heeft zelf ook een rem in het systeem zitten.
Stel, je zag gisteren een film over slangen, vandaag maak je een wandeling en je ziet een tak onder de bladeren aan voor een slang. De kans is dat je dus al opzij bent gesprongen voor je het zelf weet (prima vanuit overleven!!) - en een halve seconde later realiseer je je 'dat het een tak is', en vloeit de spanning weg.

En al dan niet na een paar sessies emdr kun je je schriksysteem ;) 'gaan heropvoeden': telkens jezelf toespreken
"dat het wel lijkt op iets wat je nu liever niet benoemt,
maar dat er ook verschillen zijn." En het opnoemen van die verschillen kan belangrijk zijn/ goed werken!

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:46

Als gezins en kindercoach zou ik zoeken naar de oorsprong van het ontstaan van deze angst. Door die op te sporen, te voelen en te helen is de angst in het nu niet meer nodig. Mocht deze er nog wel zijn dan is deze nu veel effectiever te behandelen, omdat de oorsprong weg is.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:23

Mijn psycholoog gaf me toen ik een angststoornis had een tip om Mn angst aan te gaan. Vaak zie je dat het eigenlijk helemaal niet eng is en zo verminderd de angst en stress in deze situatie. Daarbij gebruik ik voedingssupplementen om mijn hele systeem te helpen. Als ik tekorten heb uit dit zich oom in angst en stress

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:36

En iets met equitherapie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:51

Bespreek het eens met je huisarts. Het is me uit je OP niet helemaal duidelijk of de angst je ook belemmert, of dat je er dingen door gaat vermijden? Er zijn in ieder geval heel veel mogelijkheden om eraan te werken. Angst wordt vaak aangepakt door exposure therapie, dat houdt in dat je je vrijwillig blootstelt aan een "enge" prikkel en op die manier leert dat je niet bang hoeft te zijn. Een beetje als schriktraining bij paarden ;) Ook ontspanningsoefeningen en vroege herkenning van angst kunnen helpen. Het moment dat jij last krijgt van je ademhaling heb je namelijk waarschijnlijk al wat signalen gemist. Probeer ook eens bezig te zijn met je ademhaling als je geen angst ervaart. Je hoeft het niet aan te passen, maar kijk eens hoe je ademhaalt. Diep of oppervlakkig, door je buik of door je borst? En hoe snel adem je? Als je daar bewuster van wordt kun je het verschil eerder opmerken en dan kun je wellicht juist wat ademhalingsoefeningen doen. Maar, zoals gezegd, bespreek het eens met de huisarts en dan zul je waarschijnlijk een doorverwijzing krijgen om de angst aan te pakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:08

x_Kaat_x schreef:
Bubblewrap schreef:

Dat is inderdaad een goed idee! Maar hier in België is dat misschien anders want wij hebben geen doorverwijzing nodig voor naar een psycholoog te gaan. :)

Dat is dan inderdaad anders geregeld in NL.

Ik denk dat het het belangrijkst is om te weten waar je angst/stress vandaan komt, wanneer je het voelt en hoe je reageert. Vooral het eerste is belangrijk om te weten hoe je het aan kunt pakken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:15

Mijn motto (ietwat kort door de bocht) luidt: "ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap".

Uiteraard kun je wel zogezegd terwijl je door een bos loopt jezelf toespreken dat al die takken op de grond geen slangen zijn (je kunt stommere dingen doen), maar we leven in 2019 en in principe maken mensen boswandelingen om te genieten, niet om zichzelf constant bij het nekvel te grijpen "Nee, het is geen slang! Laag ademen...! Het is niet erg...! Nee, het is maar een tak!"

En je hoeft niet te wachten tot het moment "dat het je functioneren belemmert", here mijn tijd nog aan toe.
(Oude omschrijving van een fobie: als de angst zo erg is, dat iemand niet meer naar de tandarts durft. Grote kolder: lig je de nacht ervoor wakker omdat je het zo erg vindt, ben je heus welkom bij de psycholoog.)

En de makke van angst is, dat het bij jou dus tijdens het rijden de kop opsteekt.
Afgezien van andere bezwaren - te paard 'moet je vooral rijden' ;) en is het niet handig om uitgebreid bij je angst stil te gaan staan.
(Wat voor nog wel andere situaties geldt, denk aan examenangst, dan moet je gewoon laten zien wat je kunt ipv met je angst aan de gang te gaan.)

En anno 2019 hoef je niet per se te weten waar de an/stress/ etc van weg komt. Als je het weet, is dat nuttig en helpt dat zeer zeker, maar nodig is het niet.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:11

Janneke2 schreef:
Angst komt idd niet uit je rationele brein, maar is veel meer je instinct.
Het is 'de alarmbel van Moeder Natuur', buiten je wil om, gericht op overleven.

En als dingen tegenzitten (zeker vanuit het perspectief van overleving) kan je mind met je op de loop gaan.
Dwz: jouw instinct zegt 'Gevaar! Doe iets, NU!!' - en tot de tijd dat je iets doet wat jouw instinct herkent, 'gaat de alarmbel niet altijd uit'.

Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, de valkuil is, dat je wel een psycholoog moet vinden die verstand heeft van angst. (Bij cognitieve gedragstherapie wordt mensen geleerd om hun instinct te negeren, "dan maak je het ook niet beladen". In de jaren 1950 wist men niets beters dan dit, maar je paard voelt jouw instinctieve reactie wel, dus dat werkt niet. En het hele verhaal is, dat angst noch een gedachte "cognitie" noch gedrag is.)

Hypnose kan ook helpen, en de meest gebruikte techniek heet emdr.
Over emdr staat wel een goed artikel over op Wikipedia.
Het voordeel van deze technieken is dat de kunnen inwerken op de 'plek' waar de angst vandaan komt.

Mbt ' angst los laten': over woorden valt te debatteren, maar ik vind het geen handige term.
Je instinct "loslaten" kan niet, daar heb je nul controle over (en gelukkig maar).
OF je instinct jou per definitie in situatie x of y in de zenuwen jaagt, dat valt uit te zoeken met bijvoorbeeld emdr, dus daar zijn veranderingen mogelijk.

En 'Moeder Natuur' heeft zelf ook een rem in het systeem zitten.
Stel, je zag gisteren een film over slangen, vandaag maak je een wandeling en je ziet een tak onder de bladeren aan voor een slang. De kans is dat je dus al opzij bent gesprongen voor je het zelf weet (prima vanuit overleven!!) - en een halve seconde later realiseer je je 'dat het een tak is', en vloeit de spanning weg.

En al dan niet na een paar sessies emdr kun je je schriksysteem ;) 'gaan heropvoeden': telkens jezelf toespreken
"dat het wel lijkt op iets wat je nu liever niet benoemt,
maar dat er ook verschillen zijn." En het opnoemen van die verschillen kan belangrijk zijn/ goed werken!

Dankjewel!! Dit is super nuttig en informatief!
Ik doe al ademhalingsoefeningen ( door buik leren ademen ipv borst zodat ik rudtig word) en dat helpt enorm maar ik zou graaf willen voorkomen dat ik idd in eerste instantie al die schrikreactie ( hartkloppingen, adem inhouden) krijg.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:17

kiomiamigo schreef:
Als gezins en kindercoach zou ik zoeken naar de oorsprong van het ontstaan van deze angst. Door die op te sporen, te voelen en te helen is de angst in het nu niet meer nodig. Mocht deze er nog wel zijn dan is deze nu veel effectiever te behandelen, omdat de oorsprong weg is.

Ik weet wat de oorzaak is : paar slechte ervaringen met mijn paard die in paniek raakt uit schrik. Maar mijn paard ‘zijn problemen’ om het nu even zo te noemen. Zijn aangepakt en worden opgelost. ( grondwerk & hele goede begeleiding) Het laatste beetje zelfvertrouwen wat mijn paard nog nodig heeft om nog verder te groeien in het leren omgaan met schrik is ik die niet eerst een halve minuut moet gaan staan ademen be wijze van spreken :') ik ben wel rudtig verder in omgang van mijn paard eenmaal we bezig zijn. Het is gewoon het beginnen aan iets waar ik soms die schrikreactie nog krijg.. terwijl die dus niet nofig is!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:24

Francieen schreef:
Mijn psycholoog gaf me toen ik een angststoornis had een tip om Mn angst aan te gaan. Vaak zie je dat het eigenlijk helemaal niet eng is en zo verminderd de angst en stress in deze situatie. Daarbij gebruik ik voedingssupplementen om mijn hele systeem te helpen. Als ik tekorten heb uit dit zich oom in angst en stress

Dat doe ik wel! Ben iemand die altijd volhoud en het grootste deel van mijn angsten wel aangaat!
Het probleem en de vicieuze circel hierin is dat zolang ik mezelf niet echt rustig kan houden, ik niet op wandeling moet gaan met mijn paard want hij voelt mijn schrik aan, wordt enorm onrustig dan wordt het gewoon een volgende ‘slechte ervaring’ en ik kan ‘ van die schrik’ dan niet af zolang ik het niet ga doen en zie dat er niks gebeurd.

Nu is het ook te snel om al meteen op wandeling te gaan omdat ik nog met grondwerk aan mijn paard ben aan het leren hoe om te gaan met geluid, beweging etc. ( waar ik trouwens wel goed rustig in ben)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:35

x_Kaat_x schreef:
Francieen schreef:

Dat doe ik wel! Ben iemand die altijd volhoud en het grootste deel van mijn angsten wel aangaat!
Het probleem en de vicieuze circel hierin is dat zolang ik mezelf niet echt rustig kan houden, ik niet op wandeling moet gaan met mijn paard want hij voelt mijn schrik aan, wordt enorm onrustig dan wordt het gewoon een volgende ‘slechte ervaring’ en ik kan ‘ van die schrik’ dan niet af zolang ik het niet ga doen en zie dat er niks gebeurd.

Nu is het ook te snel om al meteen op wandeling te gaan omdat ik nog met grondwerk aan mijn paard ben aan het leren hoe om te gaan met geluid, beweging etc. ( waar ik trouwens wel goed rustig in ben)

De angst aangaan is een nuttige tip, maar wel met enige beperkingen.
Ten eerste werk je niet op 'instinctmatig' niveau, maar gesteld dat het rationeel gezien veilig is, valt het uit te proberen.

Natuurlijk : zolang je jezelf niet rustig kunt houden is het buiten de orde.

En soms zit de kneep op een heel andere 'plek': dan is ding x doen op manier y tot je eigen verbazing idd niet eng. Dat scheelt stukken.
En soms kun je 'het hele alfabet langs, maar je instinct blijft stellen dat ding x eng is...