Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LENTI schreef:Angst is nooit rationeel.
Het is een waarschuwing die vaak omslaat in iets wat te veel overdreven wordt.
Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, want het beperkt jou in je dagelijkse doen.
Hypnose kan ook helpen of bijvoorbeeld acupunctuur.
Je moet eigenlijk leren hoe ne die angst los kunt laten.
Het enige wat je moet beseffen is dat je ALTIJD controle hebt over wat jij doet en over wat jij kiest. Je hebt altijd een keuze. Een keuze hoe je reageert op iemand, een keuze of je wilt omgaan met een specifiek persoon en hoe je jezelf wilt profileren of opstellen.
Je kunt soms ook bewust kiezen om uit een situatie te gaan of zelf het heft in handen te nemen om iets op te lossen.
Wat mij hielp in stressvolle situaties waarbij veel negatieve emotie bij kwam kijken en ik me echt niet goed bij voelde, was dat ik tegen mezelf zei: het is maar net hoe groot is het maak.
Met 'het' bedoel ik de oorzaak van de stress. Dat liet ik zover komen dat het mijn hele prive leven beinvloedde waardoor daar ook van alles misliep met bv mn paard en ook werd ik geen leukere partner.
Uiteindelijk zei ik: ik ben er klaar mee, ik zelf maak het zo groot of klein als ik maar wil. Ik kon het op die manier loslaten. Het is maar net wat JIJ met die angst doet.
bigone schreef:Dus eigenlijk zit je op je paard te hyperventileren. Misschien dat een sportpsycholoog je kan helpen en je hebt een verschrikkelijk braaf paard wanneer hij op die stress niets doet!!
Bubblewrap schreef:Je kunt ook even langs je huisarts, die heeft vaak ook ideeën over hoe je het op kunt lossen, en als dat met een psycholoog is, kun je een doorverwijzing krijgen
(Je moet trouwens altijd een doorverwijzing hebben voor de psychEn die mensen bijten niet
)
Amber_anne schreef:Zou coaching samen met je paard niks zijn? Ik heb momenteel les van iemand die angsttrainingen geeft.
Heeft mij al veel geholpen en voel me ook echt begrepen en niet onder druk gezet
x_Kaat_x schreef:Bubblewrap schreef:Je kunt ook even langs je huisarts, die heeft vaak ook ideeën over hoe je het op kunt lossen, en als dat met een psycholoog is, kun je een doorverwijzing krijgen
(Je moet trouwens altijd een doorverwijzing hebben voor de psychEn die mensen bijten niet
)
Dat is inderdaad een goed idee! Maar hier in België is dat misschien anders want wij hebben geen doorverwijzing nodig voor naar een psycholoog te gaan.
Janneke2 schreef:Angst komt idd niet uit je rationele brein, maar is veel meer je instinct.
Het is 'de alarmbel van Moeder Natuur', buiten je wil om, gericht op overleven.
En als dingen tegenzitten (zeker vanuit het perspectief van overleving) kan je mind met je op de loop gaan.
Dwz: jouw instinct zegt 'Gevaar! Doe iets, NU!!' - en tot de tijd dat je iets doet wat jouw instinct herkent, 'gaat de alarmbel niet altijd uit'.
Je kunt hier zeker voor naar een psycholoog, de valkuil is, dat je wel een psycholoog moet vinden die verstand heeft van angst. (Bij cognitieve gedragstherapie wordt mensen geleerd om hun instinct te negeren, "dan maak je het ook niet beladen". In de jaren 1950 wist men niets beters dan dit, maar je paard voelt jouw instinctieve reactie wel, dus dat werkt niet. En het hele verhaal is, dat angst noch een gedachte "cognitie" noch gedrag is.)
Hypnose kan ook helpen, en de meest gebruikte techniek heet emdr.
Over emdr staat wel een goed artikel over op Wikipedia.
Het voordeel van deze technieken is dat de kunnen inwerken op de 'plek' waar de angst vandaan komt.
Mbt ' angst los laten': over woorden valt te debatteren, maar ik vind het geen handige term.
Je instinct "loslaten" kan niet, daar heb je nul controle over (en gelukkig maar).
OF je instinct jou per definitie in situatie x of y in de zenuwen jaagt, dat valt uit te zoeken met bijvoorbeeld emdr, dus daar zijn veranderingen mogelijk.
En 'Moeder Natuur' heeft zelf ook een rem in het systeem zitten.
Stel, je zag gisteren een film over slangen, vandaag maak je een wandeling en je ziet een tak onder de bladeren aan voor een slang. De kans is dat je dus al opzij bent gesprongen voor je het zelf weet (prima vanuit overleven!!) - en een halve seconde later realiseer je je 'dat het een tak is', en vloeit de spanning weg.
En al dan niet na een paar sessies emdr kun je je schriksysteem'gaan heropvoeden': telkens jezelf toespreken
"dat het wel lijkt op iets wat je nu liever niet benoemt,
maar dat er ook verschillen zijn." En het opnoemen van die verschillen kan belangrijk zijn/ goed werken!
kiomiamigo schreef:Als gezins en kindercoach zou ik zoeken naar de oorsprong van het ontstaan van deze angst. Door die op te sporen, te voelen en te helen is de angst in het nu niet meer nodig. Mocht deze er nog wel zijn dan is deze nu veel effectiever te behandelen, omdat de oorsprong weg is.
Francieen schreef:Mijn psycholoog gaf me toen ik een angststoornis had een tip om Mn angst aan te gaan. Vaak zie je dat het eigenlijk helemaal niet eng is en zo verminderd de angst en stress in deze situatie. Daarbij gebruik ik voedingssupplementen om mijn hele systeem te helpen. Als ik tekorten heb uit dit zich oom in angst en stress
x_Kaat_x schreef:Francieen schreef:Mijn psycholoog gaf me toen ik een angststoornis had een tip om Mn angst aan te gaan. Vaak zie je dat het eigenlijk helemaal niet eng is en zo verminderd de angst en stress in deze situatie. Daarbij gebruik ik voedingssupplementen om mijn hele systeem te helpen. Als ik tekorten heb uit dit zich oom in angst en stress
Dat doe ik wel! Ben iemand die altijd volhoud en het grootste deel van mijn angsten wel aangaat!
Het probleem en de vicieuze circel hierin is dat zolang ik mezelf niet echt rustig kan houden, ik niet op wandeling moet gaan met mijn paard want hij voelt mijn schrik aan, wordt enorm onrustig dan wordt het gewoon een volgende ‘slechte ervaring’ en ik kan ‘ van die schrik’ dan niet af zolang ik het niet ga doen en zie dat er niks gebeurd.
Nu is het ook te snel om al meteen op wandeling te gaan omdat ik nog met grondwerk aan mijn paard ben aan het leren hoe om te gaan met geluid, beweging etc. ( waar ik trouwens wel goed rustig in ben)