Cyste? bij enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Cyste? bij enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 21:43

Even kort verhaaltje vooraf.
In 2016 brak mijn dochter toen 12 haar enkel, na röntgen was er een breuk te zien laag aan de achterkant van het scheenbeen (het buikje wat eraan zit was afgebroken ter hoogte van haar enkel). Advies 1 week onbelast gips, 5 weken loop gips.
De dag erna werden we gebeld door het ziekenhuis, de orthopeed had de foto extra beoordeeld en vertrouwde het niet. Uurtje later lag ze onder de CT scan. Maar goed ook, want er kwam nog een breuk onderin haar scheenbeen aan het licht, 2 breuken en 1 scheur in dr groeischijf in haar enkel. Flinke twijfel tussen verschillende geweest, wel/niet opereren. Uiteindelijk is er besloten om dit niet te doen ivm grotere kans op vergroeiing groeischijf.
6 Weken onbelast gips.
Na 6 weken eraf gehaald, geen controle foto en fysio was niet nodig. Bij klachten maar terug komen.
Dit is nu zo'n 2.5 jaar geleden.

Haar enkel is altijd een wat zwakkere plek gebleven. Maar goed ze kon er op school mee gymen, paardrijden etc. Hier en daar wel een beperking, maar prima leefbaar,
Nu de laatste tijd ging het steeds minder lekker, meer pijn. Zelfs bij simpelere dingen als bv fietsen, lopen en bij vlagen ook in rust.

Vandaag bij de huisarts geweest met haar. Deze was eigenlijk bang voor toch een vergroeiing van de groeischijf en stuurde haar door voor foto's.
Ook deze konden gelijk gemaakt worden in het ziekenhuis, uitslag zou met ongeveer 3 dagen bij de huisarts op te vragen zijn.

Tot onze verbazing belde deze vandaag al met de uitslag. Botten en groeischijf zien er prima uit.
En toen kwam er een maar, we ze hebben wel wat anders gezien.
Voor nu houden we het erop dat het niets, gewoon een cyste. Hij wilde wel dat ze onder de MRI gaat. Omdat het via hem langer duurde stuurde hij haar gelijk door naar een orthopeed. Hij ging de afspraak ermee regelen en ervoor zorgen dat er via hem/haar ook gelijk een MRI aangevraagd werd.

Aan de ene kant denk ik, waarom zoveel haast als het maar een cyste is? Het schijnt wel vaker voor te komen na een breuk in de enkel.
Aan de andere kant verklaard het wel dat wanneer deze groeit, dit wel de toenemende klachten verergert.

Nu was de huisarts heel stellig in zijn eerdere verhaal, hij ging verder niets vertellen/uitspraken doen. Dit heeft hij tot 3x aan toe herhaald.

Iemand ervaring met een cyste in dat gebied?

BigOne

Re: Cyste? bij enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:09

Pleegdochter van een vriendin had een (achteraf) goedaardige cyste/tumor in haar enkel. Behandeld in umcg in Groningen . Ze hebben met hitte? De cyste van binnenuit behandeld . Allemaal goedgekomen maar drie maanden krukken en zo min mogelijk belasten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 13:05

bigone schreef:
Pleegdochter van een vriendin had een (achteraf) goedaardige cyste/tumor in haar enkel. Behandeld in umcg in Groningen . Ze hebben met hitte? De cyste van binnenuit behandeld . Allemaal goedgekomen maar drie maanden krukken en zo min mogelijk belasten.

Bedankt voor je reactie, met een soort van laser?

wendyh

Re: Cyste? bij enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:43

Heeft jou dochter een encondroom in haar enkel?
Ik heb dit namelijk in het botje van mijn vingertopje gehad. Ik kwam er achter toen ik mijn vinger tussen de deur heb gehad. Foto’s laten maken en het botje was gebroken op de plek van de cyste. Een week later lag ik op de OK en hebben ze de cyste weggehaald en opgevuld met botpasta. Als de cyste groter was geweest hadden ze het moeten vullen met beenmerg. Het herstel was verder hetzelfde als met een breuk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:15

kiki1976 schreef:
bigone schreef:

Bedankt voor je reactie, met een soort van laser?

Dat zou ik na moeten vragen, de holte is een soort van schoongebrand en daarnaa opgevuld. Was ook redelijk groot en eerst moest vaststaan dat het geen kwaadaardige tumorcellen bevatte . Maar meisje kan alles weer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:09

wendyh schreef:
Heeft jou dochter een encondroom in haar enkel?
Ik heb dit namelijk in het botje van mijn vingertopje gehad. Ik kwam er achter toen ik mijn vinger tussen de deur heb gehad. Foto’s laten maken en het botje was gebroken op de plek van de cyste. Een week later lag ik op de OK en hebben ze de cyste weggehaald en opgevuld met botpasta. Als de cyste groter was geweest hadden ze het moeten vullen met beenmerg. Het herstel was verder hetzelfde als met een breuk.

Geen idee, we weten verder nog niets. De huisarts zei dat er iets in haar enkel zit wat mogelijk een cyste zou kunnen zijn. Maar wel nadrukkelijk erbij dat hij geen verdere uitspraken deed.
Zijn nu in afwachting van de oproep van het ziekenhuis.

Bigone, als je dat zou willen navragen heel graag. Vind het altijd wel interessant dat het bv ook op een andere manier kan.