Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:12

Het valt me op dat de laatste tijd depressies, angststoornissen (paniekaanvallen, hyperventilatie etc.) ineens veel meer voorkomen. Zou het zijn omdat de taboe hierop steeds minder wordt, of zou ons voedsel, de continue straling van de electronica of de constante druk van sociale media hier de oorzaak van zijn?

Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren.

AlwaysH

Re: Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:14

Sowieso de druk in de media! Maar dat het een minder groot taboe is heeft er denk ik meer mee te maken. Denk ook dat mensen denken dat het altijd maar genieten moet zijn (don't get me wrong, krijg momenteel EMDR therapie) en vroeger was de wereld een tikkie harder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:15

Bedoel dat het gewoon vaker op internet staat of bedoel je dat er cijfers zijn die dat aantonen?

Mijn moeder kwam ooit met de uitspraak: tegenwoordig hebben mensen veel slechtere ogen.....want haast iedereen in mijn koor heeft een bril.

Ik denk dat mensen zich op internet redelijk veilig voelen om anoniem hun verhaal te doen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:18

Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:19

Ik denk dat de taboe sowieso minder is geworden. Ik ken mensen van in de 40 die vroeger ook even bij een psych hebben gelopen.

Maar mijn gevoel zegt ook dat het iets meer is geworden de laatste jaren. Met als belangrijkste oorzaak: We worden steeds meer een 24 uur economie, en er komt steeds meer druk op de mensen. Via social media, maar ook vanuit het werk en de eisen van de overheid. (Alle formulieren moeten driedubbel ingeleverd worden). We zijn altijd in beweging...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:19

Lynnepinny schreef:
Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.

Hier ben ik het wel mee eens. Maar je hoort ook steeds vaker dat werknemers een burn-out krijgen en hierdoor helemaal de draad in het vaste, dagelijkse leven kwijt raken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:33

AlwaysH schreef:
Lynnepinny schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Maar je hoort ook steeds vaker dat werknemers een burn-out krijgen en hierdoor helemaal de draad in het vaste, dagelijkse leven kwijt raken.

Hier dus ook. Werknemers die ineens een burn-out hebben, familieleden die te kampen krijgen met depressies, kennissen met chronische hyperventilatie en paniekaanvallen ..

Ik hoor het nu zoveel dat het me echt ging opvallen. Straks is iedereen aan de Xanax, net als in Amerika.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:36

Ik heb zelf een chronische meervoudige angst/paniekstoornis en dat komt door geen enkele oorzaak die hierboven is genoemd.
Het werkt bij mij in zoverre door dat mijn lichaam zo hyperalert is dat het niet durft te slapen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:39

Cayenne schreef:
Ik heb zelf een chronische meervoudige angst/paniekstoornis en dat komt door geen enkele oorzaak die hierboven is genoemd.
Het werkt bij mij in zoverre door dat mijn lichaam zo hyperalert is dat het niet durft te slapen.

Sorry, ik bedoelde natuurlijk niet dat dat de oorzaak van álle angststoornissen zou zijn.
Maar omdat het nu ook heel veel voorkomt bij hele jonge personen, dacht ik dat allicht de sociale media ook een grote rol hierin speelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:40

Ik denk wel dat de druk in deze maatschappij erg hoog ligt. Niet alleen door sociale media maar ook omdat je tegenwoordig zoveel moet.

Je moet eigenlijk wel studeren wil je een goede baan krijgen later. Daarvoor moet geld geleend worden en om dit niet de spuigaten uit te laten lopen moet er ook veel gewerkt worden, terwijl de studie al een fulltime belasting is.

Als je eenmaal aan het werk bent en je hebt een gezin moet je vaak wel tweeverdieners zijn om goed rond te kunnen komen. Daarnaast komt nog het huishouden, de zorg voor de kinderen.

Daarnaast wil je ook nog een soort van sociaal leven hebben, zit je vaak nog bij een vereniging waar ook vrijwilligerswerk verwacht wordt. Wil je echtgenoot nog aandacht. Ren je van hot naar her om de kids overal op tijd af te leveren (school, sport, speelafspraken etc) Zitten je kids eindelijk op school en denk je dat je veel tijd gaat hebben, moet je continu hulpouder wezen op school.

Ik vind het pittig om alle ballen in de lucht te houden en ik kan me voorstellen dat hier daardoor tegenwoordig vaker zulk soort klachten ontstaan.

Ik zeg niet dat het vroeger allemaal makkelijk en geweldig was, want bv het huishouden is de afgelopen decennia wel veel makkelijker geworden, waardoor je ook meer tijd hebt om te werken en andere dingen doen. Maar ik vind wel dat het verwachtingspatroon erg hoog ligt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:41

Ik denk dat het vaker voorkomt, en dat de benamingen veel zwaarder zijn dan vroeger gebruikt werd, was je misschien ook wel bang ergens voor maar dan was je gewoon bang ergens voor. Nu heb je meteen een stoornis al dan niet officieel vastgesteld dan wel zelf bedacht.

Wel hoor ik steeds vaker, bel angst, overgeef angst enz.

Ik heb wel het idee dat de huidige generatie (zeg maar 30/35 min misschien iets jonger nog) minder weerbaar is opgegroeid dan wij oudjes. Wij vielen een keer of kwamen een lastige man tegen. Ok dat was zo en door tot orde van de dag, nu wordt er snel nadruk opgelegd en ooh paniek drama en men gaat elkaar versterken in ooh dat heb ik ook.

Dus ja ik vermoed dat het meer is omdat er snel stempel gedrukt wordt omdat alles in een hokje moet passen en mensen meer betutteld worden en minder weerbaar zijn dan vroeger.

Niet meegerekend de mensen met een echt serieus trauma waardoor het logisch is dat je klachten hebt. Maar juist de groep die eigenlijk niks dramatisch heeft meegemaakt maar stik vol angsten zit of denkt te zitten

Verootje dat moest je vroeger ook, nou ja moest je legt het jezelf op, een duur huis nieuwe spullen dure telefoon en dure nieuwe auto moet niet wil je. Zonder de dure spullen, verre reizen en huizen kun je als eenverdiener nog net kop boven water houden. Denk dat we vroeger sneller tevreden waren met iets kleins
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-01-19 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:43

Zijn er ook cijfers van bekend?

Ik vind naar horen zeggen altijd een beetje lastig. Je hebt ook de gemeten veiligheid vs gevoelsveiligheid. Daaruit blijkt ook altijd weer dat bepaalde veilige wijken als onveilig waargenomen worden.

Weet iemand of er cijfers zijn voor angststoornissen (vast wel)?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:44

Ja het komt steeds meer voor, maar er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Hadden we die maar, want dan konden we 'm ook behandelen! Het is een multifactoriele disorder. Het is dan ook vaak eerder de vraag wat is the cause and the effect?

Stress is natuurlijk een grote factor. Dat kan je oplopen door een lifeevent, of continue stress, maar ook (epi)genetisch kan stress doorgegeven worden. Verder speelt slaap hedendaags ook een hele grote rol. 'Vroegah' gingen mensen naar bed als het donker werd, maar nu spelen we met telefoons/kijken we TV blijven werken tot laat op de laptop en brengt ons circadiaan ritme (onderandere melatonine) in de war. Mocht je uitgaan van de serotonine hypothese als oorzaak voor de meeste depressies, dan is het ook zo dat omdat je minder serotonine hebt je ook nog eens minder melatonine hebt (< serotonine wordt gemetaboliseerd naar melatonine). Ja je kunt nog wel slapen zonder melatonine maar slaapritmes zijn sterk verstoord. Daardoor verstoren eetritmes wat ook vaak een probleem is in depressie/angst, maar ook bijvoorbeeld je thermoregulatie.

De lijst is eindeloos.

Maar of je nu depressie angst krijgt van bijvoorbeeld een ontregeld slaapritme of dat dat andersom is, is de vraag.

Sizzle schreef:
Zijn er ook cijfers van bekend?

Depressie wereldwijd >300 miljoen mensen waarvan vrouwen 2x zo'n grote kans hebben op depressie dan mannen; World Health Organisation
Laatst bijgewerkt door Desty op 28-01-19 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:44

Het komt bij mij door dingen van vroeger, in combinatie met de huidige druk van de maatschappij. (Denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:45

Alles bij elkaar denk ik. Meer bekendheid, minder taboe, meer druk en stress in het algemeen, en ook heel veel meer drang van mensen om een labeltje te hebben, om ook iets te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:47

Vroeger was ik gewoon druk :+ ga maar buitenspelen en uitrazen. Tegenwoordig zou ik toen al stempel adhd hebben gekregen en vol pillen geduwd zijn, :j het is mijn redding geweest denk ik op te groeien in een klein dorp met kleine klassen (4 lokalen voor 6 klassen hihi) de huidige mega scholen zou ik verzopen zijn vrees ik.

We konden gewoon kleuter zijn en spelen, niks geen testen toen al. Pas in zesde klas cito toets, geen huiswerk minder schooldruk. Vwo wel huiswerk maar stricte schools systeem en een leraar die lesgeeft. En geen groepen die elkaar les moeten geven. Dan zou ik als einzelganger niet tot mijn recht zijn gekomen. Val je sneller buiten het systeem denk ik ook

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:49

MarlindeRooz schreef:
Het komt bij mij door dingen van vroeger, in combinatie met de huidige druk van de maatschappij. (Denk ik)

Hier idem, dingen gebeurd in het verleden die ik vooral onbewust niet los kan laten. Heb er wel therapie voor gehad, maar het onderbewustzijn is blijkbaar heel sterk.
Daarnaast ben ik een flinke perfectionist en wil ik overal controle over houden om het goed te doen. Dat werkt ook niet mee.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:49

Dit is niet "ineens" hoor ;) Wordt gewoon veel meer bekendheid aan gegeven gelukkig. Het is wel een groot probleem inderdaad. Omdat er veel gehoor aan gegeven wordt lijkt dit "ineens" te zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:50

Perfectionisme en controle waarop? Niks is 100% stuurbaar.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:52

Ik denk het inderdaad een mix is van alle dingen die je noemt.
Ook heb ik het idee dat het steeds gemakkelijker wordt om over dit soort dingen te praten omdat er steeds meer over bekend wordt.

Heb het idee dat de wereld vroeger inderdaad wat harder was. De daarbij veranderende maatschappij helpt natuurlijk ook niet echt mee. Social Media laat mensen ook het gevoel hebben dat je je altijd maar perfect moet voelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:04

Matheno schreef:
Het valt me op dat de laatste tijd depressies, angststoornissen (paniekaanvallen, hyperventilatie etc.) ineens veel meer voorkomen. Zou het zijn omdat de taboe hierop steeds minder wordt, of zou ons voedsel, de continue straling van de electronica of de constante druk van sociale media hier de oorzaak van zijn?

Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren.

Ik ken helaas meerdere mensen van nu 70+ die vroeger ernstige depressie/angstperiodes hebben gehad.
Ook ouderen die nu (pas) durven te praten over zelfmoordgedachtes die ze vroeger hadden.

Helaas werd er vroeger niet over gesproken.

Simoonzel

Re: Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:12

Ik denk wel een combinatie van al die factoren. Ik vind ook wel dat er erg veel druk op mensen ligt vanuit hun carrière, en ze tegelijkertijd denken online ook nog de schijn op te moeten houden dat hun leven perfect is. Ikzelf heb totaal geen moeite met mijn grenzen aangeven. Maar ik zie vrienden/leeftijdsgenoten van me na hun studie de arbeidsmarkt opgaan en werkweken van 60+ uur maken omdat ze niet het gevoel willen hebben dat ze onderpresteren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:17

karuna schreef:

Joh :D :+ Maar zo werkt mijn angststoornis in mijn geval wel.
Controle op alles in het dagelijks leven, en dan bedoel ik niet alles tot in het extreme, maar mijn hersenen willen ook 100% controle over mijn veiligheid en blijven daarom in een hyperalerte staat tijdens de nacht. Daarom kan ik bijna niet slapen.
En ja, dan kun je wel 100 keer ingeprint krijgen dat je echt veilig bent, maar je hersens denken er onbewust anders over.
Ook medicatie werkt daar niet voor. Ik heb al 100 verschillende slaapmedicamenten geprobeerd, maar de hyperalertheid is sterker. Zo kan ik me ook helemaal het leplazarus schrikken als iemand onaangekondigd de kamer in komt :+ Ook wanneer ik weet dat het gewoon mijn man is.
Ook slaapcentra vinden het een heel lastig geval.
Dit is maar 1 voorbeeld van de paniek/angststoornis natuurlijk.

Edit: Het is ook weer niet zo dat ik de hele dag sielugh in een hoekje zit, hoor :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:24

Cayenne schreef:
karuna schreef:

Joh :D :+ Maar zo werkt mijn angststoornis in mijn geval wel.
Controle op alles in het dagelijks leven, en dan bedoel ik niet alles tot in het extreme, maar mijn hersenen willen ook 100% controle over mijn veiligheid en blijven daarom in een hyperalerte staat tijdens de nacht. Daarom kan ik bijna niet slapen.
En ja, dan kun je wel 100 keer ingeprint krijgen dat je echt veilig bent, maar je hersens denken er onbewust anders over.
Ook medicatie werkt daar niet voor. Ik heb al 100 verschillende slaapmedicamenten geprobeerd, maar de hyperalertheid is sterker. Zo kan ik me ook helemaal het leplazarus schrikken als iemand onaangekondigd de kamer in komt :+ Ook wanneer ik weet dat het gewoon mijn man is.
Ook slaapcentra vinden het een heel lastig geval.
Dit is maar 1 voorbeeld van de paniek/angststoornis natuurlijk.

Edit: Het is ook weer niet zo dat ik de hele dag sielugh in een hoekje zit, hoor :)

Lijkt me erg lastig. Ben je dan niet inmiddels al verschrikkelijk oververmoeid?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:25

Witchcraft schreef:
Dit is niet "ineens" hoor ;) Wordt gewoon veel meer bekendheid aan gegeven gelukkig. Het is wel een groot probleem inderdaad. Omdat er veel gehoor aan gegeven wordt lijkt dit "ineens" te zijn.

Vandaar ook ineens tussen aanhalingstekens. ;-)