Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynnepinny schreef:Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.
AlwaysH schreef:Lynnepinny schreef:Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar je hoort ook steeds vaker dat werknemers een burn-out krijgen en hierdoor helemaal de draad in het vaste, dagelijkse leven kwijt raken.
Cayenne schreef:Ik heb zelf een chronische meervoudige angst/paniekstoornis en dat komt door geen enkele oorzaak die hierboven is genoemd.
Het werkt bij mij in zoverre door dat mijn lichaam zo hyperalert is dat het niet durft te slapen.
Sizzle schreef:Zijn er ook cijfers van bekend?
MarlindeRooz schreef:Het komt bij mij door dingen van vroeger, in combinatie met de huidige druk van de maatschappij. (Denk ik)
Matheno schreef:Het valt me op dat de laatste tijd depressies, angststoornissen (paniekaanvallen, hyperventilatie etc.) ineens veel meer voorkomen. Zou het zijn omdat de taboe hierop steeds minder wordt, of zou ons voedsel, de continue straling van de electronica of de constante druk van sociale media hier de oorzaak van zijn?
Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren.
karuna schreef:Perfectionisme en controle waarop? Niks is 100% stuurbaar.
Cayenne schreef:karuna schreef:Perfectionisme en controle waarop? Niks is 100% stuurbaar.
Joh![]()
Maar zo werkt mijn angststoornis in mijn geval wel.
Controle op alles in het dagelijks leven, en dan bedoel ik niet alles tot in het extreme, maar mijn hersenen willen ook 100% controle over mijn veiligheid en blijven daarom in een hyperalerte staat tijdens de nacht. Daarom kan ik bijna niet slapen.
En ja, dan kun je wel 100 keer ingeprint krijgen dat je echt veilig bent, maar je hersens denken er onbewust anders over.
Ook medicatie werkt daar niet voor. Ik heb al 100 verschillende slaapmedicamenten geprobeerd, maar de hyperalertheid is sterker. Zo kan ik me ook helemaal het leplazarus schrikken als iemand onaangekondigd de kamer in komtOok wanneer ik weet dat het gewoon mijn man is.
Ook slaapcentra vinden het een heel lastig geval.
Dit is maar 1 voorbeeld van de paniek/angststoornis natuurlijk.
Edit: Het is ook weer niet zo dat ik de hele dag sielugh in een hoekje zit, hoor