Wie heeft er wel eens slaapverlamming gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij ooit slaapverlamming gehad?

Ja
100 (58%)
Nee
55 (32%)
Weet ik niet
16 (9%)

Totaal aantal stemmen: 171

LoveGlove

Wie heeft er wel eens slaapverlamming gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:08

Ik ben benieuwd hoeveel mensen het ooit hebben gehad. Ik heb het vannacht voor de eerste keer meegemaakt, en ik kan eerlijk zeggen dat het een van de engste dingen is die ik ooit heb meegemaakt.

Voor de mensen die niet weten wat slaapverlamming is: dit is een staat waarin je hersenen wakker zijn, maar je lichaam nog compleet verlamd is. Je kunt alleen je ogen open doen, maar verder kun je niets. Niet bewegen, niet praten, niets. Vaak gaan mensen ook hallucineren als ze dit meemaken, omdat de droomwereld en de echte wereld een beetje met elkaar samensmelten. Dit kan gigantisch eng zijn. Slaapverlamming is totaal niet gevaarlijk, maar dus wel heel eng.

Ik had al heel veel moeite met slapen. Toen rond een uur of kwart over 3 viel ik in slaap. Een half uurtje later ben ik weer wakker geworden en had ik dus die slaapverlamming. Ik hoorde iemand de trap oplopen, en daarna ging mijn deur open. Het waren 2 mannen die aan mijn bedeinde gingen staan. Ze waren aan het praten en ze wilde me pijn gaan doen. Ik heb uit alle macht geprobeerd om te roepen dat ze weg moeten, maar natuurlijk kon ik niks zeggen. De mannen maakten er ook nog lol van door op een sarcastische manier te zeggen: wat zeg je? Gelukkig wist ik al van slaapverlamming, en ik wist dat ik het op dat moment had. Ik heb ook besloten om mijn ogen compleet dicht te houden. Anders was ik nog banger geweest. Ik ben hierna niet meer gaan slapen, omdat die slaapverlamming zo’n gigantische indruk op me heeft gemaakt.

Ik ben benieuwd wat andere mensen meemaken met slaapverlamming. Als je het ooit hebt gehad, wat gebeurde er? Welke hallucinaties had jij?

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen dit ook meemaken.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:15

Vroeger als kind had ik veel last van slaapverlammingen. Ik was ook erg bang. Ik slaapwandelde ook, en had vaak last van nachtmerries.
Gelukkig ben ik over de slaapverlamming heen gegroeid. Slaapwandelen en nachtmerries zijn er jammer genoeg nog steeds.
De slaapverlamming kwam vooral als ik overdag stress had gehad, of erg druk was geweest.
Als ik me heel erg concentreerde op mijn admenhaling kwam ik er weer "uit". Het was inderdaad vreselijk eng, ik kan me alleen niet herinneren of ik op dat moment hallicuneerde. Ik noemde het dromen of nachtmerries...ondanks dat ik mijn ogen open had... ik zag gewoon mijn slaapkamer.
Maar wist ik als kind veel wat een hallicunatie was :D.
Ik heb het mijn ouders nooit verteld, het 'hoorde' gewoon bij mij, dacht ik.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:20

soesie schreef:
Vroeger als kind had ik veel last van slaapverlammingen. Ik was ook erg bang. Ik slaapwandelde ook, en had vaak last van nachtmerries.
Gelukkig ben ik over de slaapverlamming heen gegroeid. Slaapwandelen en nachtmerries zijn er jammer genoeg nog steeds.
De slaapverlamming kwam vooral als ik overdag stress had gehad, of erg druk was geweest.
Als ik me heel erg concentreerde op mijn admenhaling kwam ik er weer "uit". Het was inderdaad vreselijk eng, ik kan me alleen niet herinneren of ik op dat moment hallicuneerde. Ik noemde het dromen of nachtmerries...ondanks dat ik mijn ogen open had... ik zag gewoon mijn slaapkamer.
Maar wist ik als kind veel wat een hallicunatie was :D.
Ik heb het mijn ouders nooit verteld, het 'hoorde' gewoon bij mij, dacht ik.

Wauw dat is heftig. Ik heb ook een periode veel geslaapwandeld. Dat was toen ik de puberteit in kwam. Hele verhalen vertellen in mijn slaap. Allemaal dat soort dingen. Slaapwandelen doe ik niet meer. Hele verhalen vertellen ook niet, maar praten enzo gebeurt wel nog. Die nachtmerries lijkt me echt vervelend :n

Ik heb laatst in 1 week 3 nachtmerries gehad. Maar dat komt omdat ik mentaal op het moment niet alles op een rijtje heb. Dat zal de slaapverlamming ook wel hebben veroorzaakt.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:20

Ik heb dat ook zoals jij omschrijft met die bezoekers op je kamer. Doodeng!

Soms heb ik het een paar keer per nacht en soms jaren niet.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:21

jsofie schreef:
Ik heb dat ook zoals jij omschrijft met die bezoekers op je kamer. Doodeng!

Soms heb ik het een paar keer per nacht en soms jaren niet.

Holy een paar keer per nacht! Daarom was ik dus nu ook bang om weer te gaan slapen. Gewoon uit angst om het nog eens te krijgen.

Het is eng he? Echt verschrikkelijk. En je kunt helemaal niks :n

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:22

Och wat vervelend. De eerste keer is altijd heel naar.
Ik heb er nu een dik jaar last van, na een giga burn out in november 2017. Helaas is het nog steeds niet weg. Ook ik heb veel nachtmerries en wil nog wel eens slaapwandelen...
Ik kan mijzelf intussen uit mijn droom praten zeg maar en langzamerhand word ik dan wakker en kan dan weer bewegen.
Het is erg vervelend omdat je kapot op wakker wordt..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:24

Ja, gelukkig maar één keer :=
Ik lag met mijn vriend in bed te slapen, werd wakker en was heel bang want de deur stond open en ik houdt dus sowieso al niet van donkere deuropeningen :+ had het gevoel dat er iets was of iets aan zou komen. Ik wilde mijn vriend wakker roepen en voelde aan mijn keel dat ik wel iéts deed, maar er kwam geen geluid uit. Ook voelde ik de hand van mijn vriend naast de mijne, maar toen ik die wilde pakken lukte dat dus niet. Ik kon niet bewegen, geen geluid maken en raakte dus best wel in paniek. Uiteindelijk kreeg ik wel beweging in mijn pink en kwam ik er langzaam uit..
Was idd ook een van de meest enge dingen die ik heb meegemaakt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 09:25

liespower94 schreef:
Och wat vervelend. De eerste keer is altijd heel naar.
Ik heb er nu een dik jaar last van, na een giga burn out in november 2017. Helaas is het nog steeds niet weg. Ook ik heb veel nachtmerries en wil nog wel eens slaapwandelen...
Ik kan mijzelf intussen uit mijn droom praten zeg maar en langzamerhand word ik dan wakker en kan dan weer bewegen.
Het is erg vervelend omdat je kapot op wakker wordt..

Ja ik heb ook Iets wat je een soort burn-out kunt noemen.

Wel fijn dat je er zelf uit kunt komen. Bij was her bijna alsof iemand me een of andere klap gaf en ik was ineens wakker. Dat was heel raar. Die 2 mannen gaven mij die klap niet. Dat weer ik zeker :=

Captain

Re: Wie heeft er wel eens slaapverlamming gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:35

Ja ik heb het eenmalig gehad, toevallig toen ik er net die dag ervoor iets over gelezen had. Ik had het gevoel dat er iemand op mijn borstkas zat en ik in het matras geduwd werd. Ademhalen ging lastig. Ogen dicht gedaan en ben me gaan focussen op het bewegen van mijn vingers en zo steeds meer.. Vond het niet doodeng, wel heel apart.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:43

Ik denk dat ik het wel een paar keer heb gehad.. maar lang niet zo heftig en zonder hallucinaties. Net zoals Captain omschrijft, word ik dieper en dieper in mijn matras geduwd. Heb het alleen als ik overdag in slaap val

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:56

Ik heb het sinds mijn 15e, toen heel frequent en heftig. Nu nog maar eens in de paar maanden. Inmiddels heb ik foefjes om mezelf wakker te kunnen maken, ik moet vooral rustig blijven.

Ik hallucineer heel klassiek, demonen in mijn kamer of op mijn borstkas :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:01

lieveli schreef:
Ik heb het sinds mijn 15e, toen heel frequent en heftig. Nu nog maar eens in de paar maanden. Inmiddels heb ik foefjes om mezelf wakker te kunnen maken, ik moet vooral rustig blijven.

Ik hallucineer heel klassiek, demonen in mijn kamer of op mijn borstkas :')

Zoals ik dus heb gedaan vannacht :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:10

Hier is het (helaas?) wekelijkse kost :)

Elke week komt het 1-2x voor, zonder hallucinaties.
Mét hallucinaties een keer of 6 afgelopen jaar waarvan 2x zo rot eng dat ik in zware hyperventilatie naar spoed gegaan ben (hartprobleempje).

Maar nu? Ik ‘snap’ het en vind het fascinerend. Ik kan er prima mee omgaan en het moment beleven en ook met de hallucinaties geraak ik er zelf sneller uit.

Je groeit er wel over, maar de eerste keren verschiet je je echt dood...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:13

Ik heb het ook regelmatig met periodes vanaf mijn 16e, bij mij ook gerelateerd aan stress/ te druk zijn..overprikkeld zijn. Ik moet ook niet op m'n rug slapen want dat lokt het uit.

Ik krijg altijd het gevoel dat ik stik, ademhalen gaat heel raar en naar en ik krijg er ook hallucinaties bij. Meestal wil ik gillen en mn moeder roepen (haha) maar komt er geen geluid uit. Ik heb ook regelmatig gehad tijdens slaapverlammingen dat ik uit m'n lichaam lijk te zijn.
Ik heb ook weleens gehad dat ik drijfnat van het zweet wakker werd met overal spierpijn van het vechten er tegen ofzo?

In ieder geval weet ik nu meestal wanneer ik een sv heb en probeer ik ook rustig te blijven, me op mn ademhaling te concentreren en me er vooral bewust van te zijn/ worden tijdens de sv dat het een sv is. Als ik er dan uit ben dan slaap ik vaak daarna met het licht aan omdat het dan minder snel terug komt voor mijn gevoel.

Gelukkig sinds ik veel meer ademhalings/ ontspan/ meditatie oefeningen doe is het veel minder geworden. Ontspanning is bij mij de sleutel voor preventie.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:13

Ik heb het ook wel eens. Paar keer per jaar ofzo. Ik zie geen enge dingen, wel vaak met heftige nachtmerries (dus misschien toch wel ) en ook vaak dat ik niet kan ademhalen maar echt voel dat ik bijna stik. En ik weet niet of dat dan echt zo is (het even niet ademhalen) of dat de droom zo echt lijkt. Ik lig dan wel altijd op mijn rug als het gebeurd. Zit nl een beetje slaap abneu in de familie... Ik ben er ook bewust van als het gebeurd maar je kunt niet bewegen of roepen of wakker worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:15

Ooh ja, rugslapen lokt het ook uit.
Echter, sinds ik met zo’n ‘worst’ onder mijn benen slaap in ruglig niet meer :)
Misschien handig voor anderen om te proberen?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:15

niet gehad maar ontzettend bang voor. ga dit topic dus niet lezen. het is al fijn dat je je ogen kom sluiten en je niks gevoeld hebt. zat mensen die ze echt voelen als ze aan je zitten. en zat mensen die hun ogen niet een dicht kunnen doen maar geforceerd ernaar moeten kijken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:17

Ik heb het gehad door bepaalde medicatie. Heel eng om wakker te zijn maar je nog niet te kunnen bewegen.
Daarna ook direct gestopt met deze medicatie. Sowieso gaf het ook overdag opeens soort verlamming van de spieren. Dan stond ik bijvoorbeeld in de supermarkt en kon ik opeens niet meer voor of achteruit :+ Of sta je op de trap en stoppen je spieren er opeens mee en zak je zo in elkaar.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:20

Wat bij mij helpt om sneller 'wakker' te worden is heel snel met m'n ogen van links naar rechts toe te bewegen. Ik heb er sinds m'n 14e ongeveer geregeld last van. Soms 5 keer per nacht, soms een maand niet. Inmiddels ben ik er redelijk aan gewend maar het is en blijft angstig, zeker de eerste keer. Als ik een slaapverlamming heb gehad moet ik ook altijd even 'wakker worden'. Even omhoog komen, een slokje water drinken oid. Als ik gelijk weer in slaap val na zo'n verlamming krijg ik er geheid nog een. Het is dan echt een soort cirkel die ik even moet doorbreken.

Gelukkig heb ik niet altijd hallucinaties! Heb vrij bizarre dingen gezien maar vooral gehoord. Kettingzagen naast je oor enzo :=

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:21

ja dan stond dat wel gekoppeld aan de medicatie ja :+ aangezien slaapverlamming is dat je spieren t nog niet doen maar je hoofd wel.

fijn dat je je ogen kan bewegen uberhaupt want veel kunnen dat nieteens

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:21

Ik heb het ook af en toe. De eerste keer dacht ik dat ik doodging. Ik wilde schreeuwen maar het kon niet. De keren daarna wist ik wat het was en daardoor vind ik het niet meer zo eng en is het snel voorbij. Ik heb het ook regelmatig met spinnen gehad. Dan zag ik een gekke spin boven mijn hoofd en eer ik weer kon bewegen begon ik wild om me heen te slaan of te zoeken naar de spin (tevergeefs natuurlijk) tot ik me besefte dat zo'n spin niet voorkomt in nl. :+

Blijkbaar komt het vaker voor met spinnen, dat terwijl ik eigenlijk niet echt bang ben van spinnen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:23

Ik heb dit ook (helaas) meerdere malen gehad. Ik heb gelukkig geen last van de "hypnagoge hallicunaties" maar zonder dat is het al beangstigend genoeg. Ik wil wakker worden en bewegen maar het lukt me niet, ik heb geen controle over mijn lichaam.

In het begin wist ik niet wat het was, het leek eerder een vage droom of iets dergelijks.

Maar een "aanval" heb ik zo bewust meegemaakt, daarna heb ik het opgezocht en wist ik wat het was. Ik lag in bed en sliep uit en wilde wakker worden. Ik kon niet bewegen en niks zeggen maar had wel hartkloppingen. Ik wilde roepen naar mijn vriend, ik wist dat hij in de kamer naast me was, maar het lukte niet. Ik dacht dat ik echt in een coma e.d. was of dat ik dood ging. Mijn hart ging namelijk echt heel erg te keer, dit was geen hallucinatie omdat ik toen ik wakker werd het nog steeds voelde. Dit heb ik overigens wel vaker als ik net wakker word. Het was vreselijk benauwend. Heb het toen opgezocht en sindsdien weet ik wat het is en hoe het te voorkomen.

Ik durfde eerst niet meer op mijn rug te slapen maar ik vind dat heel lekker dus dat doe ik gewoon. Ik krijg het vooral als ik uitslaap of 's middags slaap. Ik ben er niet meer bang voor omdat ik weet dat het vanzelf overgaat. Als het me weer overkomt weet ik dat ik niet bang hoef te zijn en blijf rustig liggen. Meestal val ik dan een soort in slaap waarna ik gewoon normaal wakker word. Het scheelt wel dat ik geen hallucinaties heb

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:26

Heel vervelend. Ik had gehoord dat het bij sommigen helpt om je tenen proberen te bewegen.
Laatst bijgewerkt door Joosiien op 29-04-23 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:31

Het komt zo te merken dus echt genoeg voor. Her scheelt dat ik inderdaad zelf meteen wist dat het slaapverlamming was. Daarom heb ik mijn ogen dicht gehouden en heb ik gewoon gewacht tot het wegging. Maar het was echt niet leuk :n

Mijn ouders denken nu dat er iets goed mis met me is, omdat ze er nog nooit van hebben gehoord :=

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:37

Nu ik deze reacties lees, komen er meer herinneringen boven...
Inderdaad op de rug slapen triggert de slaapverlamming en de nare dromen, en tijdens een slaapverlamming kon ik inderdaad heel moeilijk ademhalen. Ik transpireerde daarna ook vreselijk.
Nu denk ik- wat een vreemd kind was ik dan, dat ik het nooit aan iemand verteld heb. Ik nam het maar voor gewoon aan of zo?