Ik hoop dat jullie tips hebben!
Even een korte situatieschets:
Een vriend van me is ongeveer een jaar geleden ziek geworden. Hierbij is hij bijna helemaal verlamd geweest. Na een lang revalidatietraject is hij nu al een paar maanden thuis en weer aan het werk. Hij is nog niet helemaal hersteld maar hier is niets aan te doen, dit heeft gewoon tijd nodig.
Nu is het grootste probleem op het werk dat hij nog niet zelfstandig naar de wc kan. Hierdoor kan hij nog geen volle werkdag op kantoor zijn, dit is best vervelend. Tot op heden is hij eigenlijk altijd met een katheter naar het werk gegaan maar dan is op den duur de zak vol en hij kan hem zelf niet legen.
Inmiddels kan hij wel zelfstandig staan, lopen en z’n evenwicht bewaren en heeft hij ook controle over z’n blaas. In principe zou hij nu dus naar het toilet kunnen gaan. Het enige probleem is dat hij onvoldoende handfunctie en -kracht heeft om z’n riem/knopen los te maken.
Ik vroeg me af of jullie goede ideeën of trucjes hebben om dit te omzeilen of makkelijker te maken waarbij je geen fijne motoriek of veel kracht bij nodig hebt. Een knoop losmaken is dus al teveel kracht...
Ik ben benieuwd!