Slaap supplementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Slaap supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 14:35

Wie is er bekend met fijne supplementen om wat rustiger in slaap te komen?
Voor de duidelijkheid: ik ben voor mijn toestand onder behandeling bij een psycholoog dus aan de oorzaak wordt gewerkt. Maar ik merk dat ik de laatste maanden moeilijk in slaap kom en dat ik regelmatig 's nachts wakker word en niet meer lekker doorslaap.

Ik wil geen zware slaappil of iets dergelijks, maar ik zoek iets wat het scherpe randje er een beetje afhaalt en me een beetje kan helpen bij het ontspannen.
Oefeningen om te ontspannen en mediteren heb ik ook al langere tijd geprobeerd maar lukt me helaas niet.

The_Cat

Re: Slaap supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:36

Heb je een thee winkel in de buurt? Vaak kan je een kruidenthee drinken die al helpt met rustig in slaap te vallen. Ook is er Dormeasan van A.Vogel dat je kan innemen dat ongeveer dezelfde werking heeft. Als ik wat teveel last heb van stress, durf ik dat al wel eens nemen

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:37

Ik volg even mee, want ik heb hetzelfde probleem sinds enkele weken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:38

Ik slik bijna dagelijks 6mg melatonine. Is een natuurlijk supplement en het helpt vooral met inslapen, niet met doorslapen. Als je daaraan denkt zou ik met een lagere dosis beginnen en kijken hoe het helpt. Het werkt niet voor iedereen, mijn vriend slaapt er heel rot van en krijgt vooral hele nare dromen.

Valeriaan schijnt ook goed te helpen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:41

Denk er wel aan dat je met te veel melatonine het slaapprobleem ook kunt vergroten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:45

Kamillethee van Simon Levelt voor het slapen en een uur voor je gaat slapen geen tv, computer, telefoon of boek meer aan/open. Een luisterboek mag wel :j

Ik heb enorme slaapproblemen en slik daarvoor slaapmedicatie 2x per week (dan blijft het wat doen). Verder lukt het met bovenstaande iig om redelijk in slaap te vallen, helpt alleen niet tegen heel vaak wakker worden :\

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:49

Cayenne schreef:
Denk er wel aan dat je met te veel melatonine het slaapprobleem ook kunt vergroten.

Teveel melatonine werkt inderdaad averechts :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:49

Ik heb een tijdje op aanraden van mijn arts een Rodhiola supplement genomen voor mentale rust te vinden toen ik tegen een burn-out aan zat en soms nachten niet kon doorslapen.
Verder neem ik wel eens wat valeriaan bij (als in max 2x/ jaar enkele dagen)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:56

Ik had jaren geleden een serieus inslaap- en doorslaapprobleem door een gebrek aan vitamine B6. Nu is teveel B6 schadelijk, dus dat kun je beter eerst laten testen voordat je dat zomaar gaat slikken.

Een magnesiumtekort geeft ook slaapproblemen. Dat kun je veilig slikken, je krijgt alleen diarree als je teveel binnenkrijgt. Je kunt magnesium ook via de huid opnemen met een voetenbad met magnesiumkristallen. Wat ik nog een keer wil proberen: een uur gaan floaten in een magnesiumbad. Dat moet heel rustgevend zijn én je neemt meteen magnesium op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:59

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:04

Valdispert nachtrust werkt erg goed.
Je hebt extra sterk en wat minder. Gewoon bij de drogist te halen.
Of gewoon normale valeriaan tabletten voor rust werk ook goed voor slapen.

Ikzelf heb het niet voor het slapen, maar om mijn nervositeit wat te bedwingen, helpt het ook goed voor :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:33

Destination schreef:
Melatonine time release? Dit neem je volgens mij een uur voor het slapen aan in (zijn 10 kleine pilletjes) en het wordt geleidelijk in je lichaam afgegeven, waardoor je ook doorslaapt gedurende de nacht.
https://www.kruidvat.nl/sleepzz-melaton ... /p/3477678

Deze heb ik ook :j werkt bij mij voldoende. Mijn vriend had ze laatst ook eens genomen, terwijl hij dat normaal niet zo snel zou doen, en heeft daar ook prima op geslapen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:16

Ik slik ook melatonine. Zelf neem ik 5 mg maar je kunt met 2 mg beginnen. Werkt bij mij echt uitstekend. Ik lag iedere nacht uren wakker en nu slaap ik nagenoeg altijd goed. Zeker het inslapen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:49

Wat fijn, al die reacties.

Het slikken van (pure) melatonine vind ik wel spannend. Ik zoek iets wat ik gewoon zonder risico's kan slikken en waar ik ook zo weer mee kan stoppen als ik wil. En dan ook het liefst iets wat gewoon lekker meteen werkt en waarbij ik geen spiegel hoef op te bouwen.

Medicatie via de huisarts hoeft van mij ook nog niet, ik wil het eerste proberen met iets relatief simpels wat in de winkel te verkrijgen is.

Thee (o.a. valeriaan en kamille) heb ik ook geprobeerd maar probleem is dan dat ik 's nachts meermaals naar het toilet moet dus voor het slapen gaan probeer ik zo min mogelijk te drinken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:04

Melatonine is veilig. Het is een lichaamseigen stof. Ik slik het soms ook niet als ik moe ben. Het is niet dat je steeds meer nodig hebt en verslaafd raakt.
Ik heb het mijn dochter zelfs een tijdje gegeven (kwart pilletje van 2 mg, dus 0,5 mg) toen ze slaapproblemen had.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:11

Valdispert is idd een goede, veiliger nog dan melatonine, en helpt bovendien het natuurlijke slaapritme te verbeteren. Alleen werkt het niet zo snel, vaak is het beter om een uurtje voor het slapengaan een pil te nemen, en bij het slapengaan nog één. Na een dag of 10 zou eentje dan moeten volstaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:14

Jolien87 schreef:
Wat fijn, al die reacties.

Het slikken van (pure) melatonine vind ik wel spannend. Ik zoek iets wat ik gewoon zonder risico's kan slikken en waar ik ook zo weer mee kan stoppen als ik wil. En dan ook het liefst iets wat gewoon lekker meteen werkt en waarbij ik geen spiegel hoef op te bouwen.

Medicatie via de huisarts hoeft van mij ook nog niet, ik wil het eerste proberen met iets relatief simpels wat in de winkel te verkrijgen is.

Thee (o.a. valeriaan en kamille) heb ik ook geprobeerd maar probleem is dan dat ik 's nachts meermaals naar het toilet moet dus voor het slapen gaan probeer ik zo min mogelijk te drinken.

Gewoon die van de drogist halen, is 0.1mg per pilletje is daarmee makkelijk te doseren en je kan er zo mee stoppen ook. Zeker als je er gevoelig voor blijkt is dat verstandig (en qua kosten is het net zo duur als laten voorschrijven door de HA). Ik kan 3-4 dagen 0.4 hebben en dan heeft het ook nut, vanaf 0.5 beginnen de rare dromen. Rustig opbouwen dus en houd er rekening mee dat als je het niet in je slaaproutine opneemt je er zo doorheen wandeld. De werking is goed als je er naar luistert, maar uurtje doorlopen en je merkt er weinig tot niks meer van. Spul heeft ook uurtje nodig om te werken, innemen voordat je 's avonds onder de douche gaat bv en niet als je eerst nog active dingen als afwassen, etc. gaat doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:19

Magnesium kun je ook bijslikken, en je kunt ook laten checken of je voldoende vitamine D aanmaakt, ook een tekort daar aan kan je slaapritme verstoren.

Verder inderdaad Valdispert, kamille-thee vroeger op de avond allicht?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:21

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:23

Ik gebruik deze als ik echt een nachtje moet doorslapen. Ik lig vaak te malen als ik op bed lig. Met deze pillen een stuk minder last.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:25

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:39

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:43

Naast L-Tryptofaan heb ik ook wel L-Glutamine en GABA op het aanrecht gehad.

Het fijne van gaba is dat het bij de maaltijd kan, de andere twee moeten op een nuchtere maag. (Twee uur na "het laatste eetmoment" en een half uur voor het volgende.)

Verder is er salvia officinalis, ofwel capsules 'salie, bekend van Jan salie', daar slaap je ook heerlijk op.

Een beetje drogist heeft het zo op het schap staan.
En qua kruiden zijn er vrouwenmantel, valeriaanwortel, hop, kamille - samen met wat smaakmakers zoals zoethout of pepermunt of sinasappel kun je daar heerlijke drankjes van maken.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:01

Ik slik in wat moeilijkere periodes htp-5, saffraan en magnesium voor het slapen gaan.
Helpt om je dieper in je slaap te krijgen en vrolijker wakker te worden :)

Wat bij mij ook heeft geholpen, ander half uur voor het slapen gaan; telefoon, tv, radio ect uit. En boeken gaan lezen, sudoku puzzel, woordzoeker en meditatie. Zo geef je je hersenen rust om alles te verwerken.

Sterkte ts!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:06

Ik heb geen duidelijk adviezen rondom supplementen, maar wil wel graag aangeven (zoals eerder ook besproken in andere topics) dat het echt een fabel is dat melatonine geen kwaad kan, ‘omdat het een lichaamseigen stof is’. Het is betrokken bij zoveel processen dat we geen flauw idee hebben wat we allemaal beïnvloeden door het bij te nemen. Daarbij houdt bijna niemand zich aan de voorschriften (2.5mg, liever minder dan meer, minimaal 4 uur van tevoren innemen). Magnesium is onschuldiger maar ook minder sterk, maar het helpt mij persoonlijk wel om te ontspannen.