Brainspotting, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Brainspotting, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:40

Vandaag had ik een afspraak bij mijn therapeut. Er zat een half jaar tussen deze sessie en de vorige. Nadat we een paar zaken waar ik tegenaan loop besproken hadden, merkte mijn therapeut op dat ik wel heel rustig geworden ben. Ze vond me zelfs te rustig, zei dat ik mijn vuur kwijt ben en dat ze het gevoel heeft dat ik aan het opgeven ben.

Ik moest wel toegeven dat ik me meer en meer terug trek in mezelf en dat mijn onzekerheid met de dag groter wordt. Daarnaast ben ik steeds doodop en ik begin te merken dat ik snel vergeet. Verder ben ik bang geworden om nieuwe dingen te ondernemen. Zo ben ik plots bang geworden om mijn jong paard in te rijden. Mijn jonkie heeft nog geen voet verkeerd gezet de enkele keren dat ik op hem gezeten heb, dus ik snap zelf niet waar die angst vandaan komt.

Nu stelde mijn therapeut voor om met brainspotting aan de slag te gaan. Ze heeft me uitgelegd wat dit inhoudt en zoals ik het begrijp, kunnen deze sessies best wel heftig zijn. Via google vind ik heel veel informatie terug en brainspotting blijkt een zeer efficiënte therapievorm te zijn.

Ik mis alleen persoonlijke verhalen van mensen en zou echt graag willen weten hoe anderen deze therapie ervaren hebben. Zodus, zijn er bokkers die ervaring hebben met brainspotting?

https://www.tripleimpact.nl/artikel/bra ... -therapie/

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Brainspotting, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:47

Ik heb net de website in je link gelezen en vind het erg interessant klinken. Ik zie dat deze therapie nog niet lang in Nederland bekend is. Ik lees dus graag mee voor ervaringen met deze therapievorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:06

Ik vind zelf weinig ervaringen terug, vandaar dit topic. Ik heb mijn eerste sessie in maart pas, ze kon me in februari niet meer inplannen.

Volgens mijn therapeut kan brainspotting heel heftig zijn. Je kan er lichamelijk op reageren bv trillen of je misselijk voelen. Maar het kan ook zijn dat je dingen ziet zoals bv mensen uit je verleden. Na een sessie kan het zijn dat je enorm moe bent. Je kan dromen of nachtmerries hebben en het zou kunnen dat je je een paar dagen ziek voelt. Ze heeft een client die de dag na de sessie hyperventilerend wakker werd vertelde ze me gisteren. Maar het zou ook kunnen dat je totaal niets ziet of voelt. Het valt dus echt niet te voorspellen hoe je lichaam op brainspotting gaat reageren.

Aangezien ik migraine patiënt ben, is er een grote kans dat ik een aanval zal doen na een sessie. Ik heb vandaag dan ook een gesprek gehad met mijn hoofdverantwoordelijke, zodat zij weet wat er aan de hand is. De dagen van sessie en de dag erna, vraag ik nu vrij. Ik moet toch voor half mei 6 dagen betaald verlof inplannen.

Net omdat de therapie zo heftig kan zijn, hoopte ik hier mensen te vinden die ervaring hebben met brainspotting. Ik wil best wel vertellen hoe ik het ervaar, moest daar interesse in zijn. Zijn er mensen die graag hebben dat ik mijn ervaring met brainspotting deel?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:14

Ik heb geen ervaring, maar zou het heel erg interessant vinden om jouwn ervaring te lezen! Succes, hopelijk helpt het je.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:24

Interessant zeg. Ik kan er ook weinig wetenschappelijk artikelen over vinden. Maar als ik het zo lees komen de bijwerkingen van de therapie redelijk overeen met EMDR. Bijzonder dat ze door EMDR op dit idee zijn gekomen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 03:25

Ik verplaats dit topic naar 'mensenwelzijn en sport', daar zul je denk ik de beste reacties krijgen.

Wat interessant trouwens! Daar wil ik meer over weten. Ik ben benieuwd hoe jij het straks gaat ervaren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:04

Het is een variant op emdr.

Ik heb met deze variant geen ervaring. Ik vind het wel balen, dat je pas over zo'n zes weken terecht kan.

Verder geldt voor zowel emdr als brainspotting dat het in termen van verwerking een 'tweede fase' therapie is, het is dus van belang dat je allerlei vaardigheden tot je beschikking hebt om eventuele reacties op te vangen.
(De eerste fase van traumatherapie gaat onder andere over het opbouwen van dit soort vaardigheden en technieken.)
Dus dat is ook nog een puntje: over die zes weken staat wellicht 'alleen maar' de eerste fase op het programma.

Een nuttige fase, daar gaat het beslist niet om.
...maar ik vind het ingewikkeld, dat jij er kennelijk belabberd aan toe bent en dan 6 weken moet wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:51

Janneke2 schreef:
Het is een variant op emdr.

Ik heb met deze variant geen ervaring. Ik vind het wel balen, dat je pas over zo'n zes weken terecht kan.

Verder geldt voor zowel emdr als brainspotting dat het in termen van verwerking een 'tweede fase' therapie is, het is dus van belang dat je allerlei vaardigheden tot je beschikking hebt om eventuele reacties op te vangen.
(De eerste fase van traumatherapie gaat onder andere over het opbouwen van dit soort vaardigheden en technieken.)
Dus dat is ook nog een puntje: over die zes weken staat wellicht 'alleen maar' de eerste fase op het programma.

Een nuttige fase, daar gaat het beslist niet om.
...maar ik vind het ingewikkeld, dat jij er kennelijk belabberd aan toe bent en dan 6 weken moet wachten.

Mijn therapeut heeft helaas niet sneller een plaatsje vrij. Ze maakt zich ook best wel zorgen om me. Heb haar moeten beloven dat ik haar zou bellen, moest ik voelen dat het echt niet meer gaat.

De lange wachttijd is ook de reden dat ik mijn hoofdverantwoordelijke aangesproken heb. Ik kan best goed camoufleren. Ze viel compleet uit de lucht toen ik haar vertelde dat het niet goed met me gaat en zei dat ik bij haar als een hele sterke en zelfzekere persoon over kom (zit pas sinds half oktober in haar team). Heb met haar ook afgesproken dat ik het zal aangeven indien het me echt te veel word. Er is ook afgesproken dat de collega's het niet weten, op 1 iemand na die ik echt vertrouw. Ik wil niet dat ze mij met andere ogen gaan bekijken. Ik zit nog niet lang genoeg in de groep om al een band met hen te hebben.

Ik ben best wel nerveus voor de sessies. Vooral omdat het een variant is op emdr en ik destijds voor deze therapeut koos, omdat zij daar niet mee werkt. Ik heb vooral baat gehad bij hypnose. Op veel vlakken ben ik echt al vooruit gegaan, maar ik blijf erin falen om mezelf te beschermen. Ik stel geen grenzen en kom niet voor mezelf op. Nu ja, ik kan dit wel bij mensen die ik door en door ken en waar ik me veilig bij voel, maar dat is slechts een kleine groep. Mijn vorige hoofdverantwoordelijk zegt al jaren dat ik zeer slecht voor mezelf zorg en zij beschermde me ook tegen mezelf. Maar nu moet ik het zelf dus gaan doen. Dat ik geen grenzen stel, daar is in vorige sessies ook al aan gewerkt, maar ik kan de klik niet maken en ik kan ook niet onder woorden brengen waarom ik zo bang ben om voor mezelf op te komen. Vandaar het voorstel van de therapeut om met brainspotting aan de slag te gaan, in de hoop dat het wel iets los maakt.

Misschien dat mensen die ervaring hebben met emdr, kunnen uitleggen hoe zij dit ervaren.hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:50

Citaat:
Ik ben best wel nerveus voor de sessies. Vooral omdat het een variant is op emdr en ik destijds voor deze therapeut koos, omdat zij daar niet mee werkt. Ik heb vooral baat gehad bij hypnose. Op veel vlakken ben ik echt al vooruit gegaan, maar ik blijf erin falen om mezelf te beschermen. Ik stel geen grenzen en kom niet voor mezelf op. Nu ja, ik kan dit wel bij mensen die ik door en door ken en waar ik me veilig bij voel, maar dat is slechts een kleine groep. Mijn vorige hoofdverantwoordelijk zegt al jaren dat ik zeer slecht voor mezelf zorg en zij beschermde me ook tegen mezelf. Maar nu moet ik het zelf dus gaan doen. Dat ik geen grenzen stel, daar is in vorige sessies ook al aan gewerkt, maar ik kan de klik niet maken en ik kan ook niet onder woorden brengen waarom ik zo bang ben om voor mezelf op te komen. Vandaar het voorstel van de therapeut om met brainspotting aan de slag te gaan, in de hoop dat het wel iets los maakt.

Misschien dat mensen die ervaring hebben met emdr, kunnen uitleggen hoe zij dit ervaren.hebben.

Hm, ik herken een paar dingen.
Zoals het thema 'jezelf wel of niet beschermen'.

Een van mijn stellingen is, dat mensen die ik niet vertrouw, zo weinig mogelijk gevoelige nformatie over mij moeten hebben.
;) En nu komt het grote punt: is dat bescherming of juist niet...?
Stel ik word misselijk van een bepaald liedje - dat kan maar beter geheim blijven welk liedje precies.
Als het om assertiviteit gaat, hoor ik natuurlijk wie expres dit liedje fluit tot de orde te roepen.
...en na een goede sessie emdr (:o ik ben fan) op dit liedje hoort de pijn weg te zijn.
Maar tot die tijd is doen alsof er niets aan de hand is zo stom nog niet, al is die methode wel belastend.

En ik kan zeggen dat ik er van geschrokken ben, hoe lastig dit soort zaken uit te leggen bleken aan de meeste psychologen die ik voor mijn neus kreeg.
(Mind: niet alleen moest ik het uitleggen, ipv dat ze dit soort dingen al wisten. - Nee, nadat ik het had uitgelegd bleken ze het vaak niet eens te begrijpen....)

En in het zinnetje 'dat je slecht voor jezelf zorgt' 'er in faalt jezelf te beschermen' en 'dat je nu dingen "moet" gaan doen die je doodeng vindt' hoor ik een zelfde soort onbegrip /waarde oordeel. :(:)

Grenzen stellen en voor jezelf opkomen : reuze prachtig, maar niet altijd veilig. (Soms is het zinnig als jij onder woorden kunt brengen hoe en wat, maar deze basisstelling hoort men toch te kunnen begrijpen: assertief zijn kan betekenen dat je in elkaar wordt geslagen. Niet iedereen is lief en braaf en accepteert assertief gedrag. Wie zich kwetsbaar opstelt, kan intens gemeen gekwetst worden.)

....wellicht dat thema eerst maar eens goed aan de orde stellen...?
Hoe kun JIJ binnen je huidige staat van zijn je veiligheid vergroten...?

En als hypnose jou goed heeft geholpen, waarom dan daar niet mee verder?

En wellicht heb je ook veel meer aan bijvoorbeeld marterial arts dan aan praten als het gaat om veiligheid. (Mijn eerste karateles: ik deed in slow motion de juf na: dit is de basis'punch' beweging. En een halve seconde later dook in de de verste hoek van het lokaal onder de tafel... Maar fysiek kracht voelen rondom mijn 'hara punt' zette wel zoden aan de dijk - en zorgt ook voor een assertieve uitstraling.)

En wellicht is dat non verbale ook wel een punt. Als ik assertief deed vanuit 'kracht uit mijn hara punt' deed ik ongeveer wat men van mij verwachtte. "No problemo."
Maar had ik hetzelfde gezegd vanuit een 'bange muis houding', zouden de reacties totaal anders zijn....

En bij emdr gaat het ongeveer als volgt. Na gedegen voorbereiding neem jemeen beeld in gedachten dat 'ik kan/durf/wil mijzelf niet verdedigen' representeert.
Daar krijg je 5 vragen over.
Hoe voel je jezelf over dit beeld...? Welke emoties heb je erbij? Wat zou je liever over jezelf willen voelen/ denken mbt dit beeld? Wat voel je in je lichaam? Op een schaal van nul tot 10, hoe rot is het...?
Nadeel is wel, dat het bij mij doorgaans over dilemma's ging.
"Ik sta mij hier hartstikke rot te voelen, maar ik zie geen alternatief". (= Ik kan heus 10 alternatieven bedenken, maar ze leveren stuk voor stuk gigantische problemen op.)
Daar is in emdr wel een oplossing voor, stap 1: benoem het dilemma, en dan de 5 vragen op 'hier sta ik dus in iets onmogelijks...'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:51

Ik wil het ook voor mezelf hoor. Ben het zat om over me heen te laten lopen.
Stom voorbeeld: heb een verzorgstertje voor mijn shet, zij wil hem onder een deken, ik wil er geen dekens op (wat ik ook zeg), toch plaatst zij advertenties om een deken te zoeken en ik durf daar niets van te zeggen.

Zelfde met wisselen en inspringen op het werk, ik durf niet nee te zeggen. En ik zit mijn eigen leerproces in de weg. Gisteren mocht mijn ene patiënt van de beademing, heb ik nog niet zelf gedaan, en lag mijn andere met een vuile pamper. Mijn collega komt hulp aanbieden, ik wil eigenlijk de beademing doen, maar schaam me ervoor om hem naar de pt met de vuile pamper te sturen, dus laat de beademing aan hem over. Weer een gemiste kans voor mij.
En zo loop ik mezelf voortdurend in de weg. Doordat ik leerkansen niet grijp, word ik ook onzeker en begin ik aan mezelf te twijfelen. Ik moet dus echt wel andere patronen leren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:31

Tuurlijk is het leven een stuk makkelijker en leuker als je dingen wel zo kan regelen dat het jou goed uitkomt.

Wat je beschrijft mbt je werk, daar komt het woord schaamte in voor.
Zo ongeveer de pijnlijkste emotie die we kennen. (Het komt neer op 'dat ik geen goed mens zou zijn', wat al vreselijk is om te denken /voelen, en tot overmaat van ramp is het ook 'de groep zal mij verstoten', wat voor een sociaal wezen als een mens ingrijpend is.)

En het is heerlijk om die schaamte 'de nek om te draaien'!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:13

Door het alleen al hier op internet te delen en er viritueel over te praten ben he wat mijn betreft al mooi op weg. Daarnaast haal ik uit je eigen berichten van jou veel zelfinzicht. Je weet al feiilloos waar je graag wil veranderen. Vandaar uit kan verandering ook ontstaan. Probeer op je werk eens te stoeien met ander gedrag, je hebt niks te verliezen en alleen maar te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:52

belle_boef schreef:
Door het alleen al hier op internet te delen en er viritueel over te praten ben he wat mijn betreft al mooi op weg. Daarnaast haal ik uit je eigen berichten van jou veel zelfinzicht. Je weet al feiilloos waar je graag wil veranderen. Vandaar uit kan verandering ook ontstaan. Probeer op je werk eens te stoeien met ander gedrag, je hebt niks te verliezen en alleen maar te winnen.

Dat zelfinzicht is al jaren de grootste rem om 1 of andere reden. Ik weet het wel, maar kom niet tot verandering. In het verleden hebben therapeuten hierop afgehaakt. Eentje zei zelfs letterlijk: je weet wat het probleem is, je weet wat je moet doen, dus doe het maar. Alleen faal ik op het "doe maar" stukje. Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen, ik wil wel, maar het lukt me niet. Deze therapeut is gelukkig niet zoals de vorigen en gaat wel met me aan de slag en daar ben ik blij mee.

Gekke is, dat ik wel assertief kan zijn tegen artsen, als het in belang is van de mensen die ik verzorg. Snap zelf niet goed waarom ik er wel in slaag om het op te nemen voor anderen, maar niet voor mezelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:06

SVRL schreef:
Dat zelfinzicht is al jaren de grootste rem om 1 of andere reden. Ik weet het wel, maar kom niet tot verandering. In het verleden hebben therapeuten hierop afgehaakt. Eentje zei zelfs letterlijk: je weet wat het probleem is, je weet wat je moet doen, dus doe het maar.

First things first : wat akelig dat nota bene hulpverlenersom deze 'reden' afhaken!
Het gaat namelijk over totaal verschillende zaken.
Op zich is er niets mis met zelf inzicht - dat het een rem zou zijn kan in principe zo zijn, maar het hoeft niet.
Maar op het moment dat er heftige emoties spelen zoals bijvoorbeeld schaamte of angst, spelen er andere dingen mee. "Natuurlijk is het leven makkelijker als je voor jezelf opkomt", zegt de rationalist, en binnen bepaalde grenzen heeft zo iemand nog gelijk ook.
Maar als voor jezelf opkomen schaamte oproept, dan kun je uitstekend gemotiveerd zijn ('ik weet dat het beter voor mij is om...') en jezelf allerlei zaken bewust zijn - ons instinctieve zelfbehoud neemt het voortouw.
(Ik heb dus weinig waardering voor de opleiding van degene die sprak 'je weet wat je moet doen, dus doe het maar' en daarna afhaakte.)

Citaat:
Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen, ik wil wel, maar het lukt me niet. Deze therapeut is gelukkig niet zoals de vorigen en gaat wel met me aan de slag en daar ben ik blij mee.

...er zijn gelukkig therapieën die juist die diepe emoties zoals angst, schaamte etc aanpakken op het niveau waar ze zitten (= niet in je logische verstand).
Citaat:
Gekke is, dat ik wel assertief kan zijn tegen artsen, als het in belang is van de mensen die ik verzorg. Snap zelf niet goed waarom ik er wel in slaag om het op te nemen voor anderen, maar niet voor mezelf.

Please join the club.
Voor duizenden mensen geldt dat ze zichzelf anders behandelen dan anderen.
(Onder andere in emdr zit een stuk dat hier over gaat. Dan wordt jou gevraagd 'om even je eigen patiënt te worden', hoe zou jij dan voor deze persoon opkomen. Links, rechts, links, etc. En dan op gegeven moment 'van rol wisselen', jij blijft nog efkes die patiënt, maar iemand is zojuist voor jou opgekomen - hoe is dat voor je? Links, rechts, links....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:33

Ik dacht dat het goed met me ging en dat ik het wel zou redden tot aan mijn therapie. Mooi niet dus, al wat er nodig is om mij te laten crashen, is me dubbel zetten op het werk met collega's die dikke vriendjes zijn en ik dus het 5de wiel aan de wagen ben. Ik bied hulp aan, mijn hulp is niet nodig en even later zie ik beide collega's een kamer binnen schieten, terwijl ik al die tijd werkloos op mijn stoel zit.

Komt er nog bij dat ik vannacht een vrij levendige droom gehad heb, waarin mijn vriend mij bedroog. Het is maar een droom, maar ik krijg hem gewoon niet uit mijn gedachten. Mijn brein weigert te aanvaarden dat het niet echt is, om gek te worden gewoon.

Ik ben het echt zat dat zulke peulshillen me zo diep kunnen duwen en dat ik het toe laat dat ze me zo diep duwen. Wees maar zeker dat ik de dagen tot mijn eerste sessie aftel en ik hoop dat ik er baat bij heb. Als ik emotioneel zo'n wrak blijf als nu, heb ik niemand iets te bieden. Ik kan op deze manier geen relatie hebben met een partner en een goede collega ben ik ook al niet als er in mijn hoofd niets veranderd.

Heb straks late, hoop dat ik tegen dan wat rustiger ben en mijn tranen in bedwang kan houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:35

...waarschijnlijk ben je nu al bezig met je late dienst, maar toch sterkte gewenst..!

En mensen die jou buiten sluiten zijn met een fiks understatement flauw.
Negeren: "het oog van de wereld ziet niets", het flauwe smoesje luidt '...maar ik doe toch niets...?" - het is intens gemeen.
Zij zijn alles behalve goede collega's.
...het is natuurlijk prachtig dat jij graag een goede collega wil zijn - maar fatsoenlijke mensen in het team is geen luxe.
Of dit een peuleschil is, ik durf die stelling niet voor mijn rekening te nemen.

Nachtmerries idem dito. Ik hoop vurig dat het geen droom was van het type 'je droomt wat je overdag wel 'ziet maar niet waarneemt'' - maar uiteraard is dit voor jouw brein reëel.

And please, schrap de notie 'dat jij het toe zou laten', dat deze dingen jou zo raken.
Zo werkt ons brein gewoon niet.
Sommige dingen kun je sturen met cognitieve gedragstherapie, maar wat je emotionele hersenen allemaal voelen en vinden onttrekt zich aan de bewuste controle.

Hopelijk kan je gauw aan de slag...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:54

Zat erg te twijfelen of ik nog zou reageren, maar ja, heb dit topic geopend om ervaringen te delen.

Ik wil het niet hebben over het onderwerp waar we het gisteren over hadden, omdat dit echt te persoonlijk is. Heb er geen probleem mee om de werkwijze uit te leggen.

De eerste stap was dus het bepalen van het onderwerp, het probleem, waaraan ik wilde werken. Ik moest het gevoel oproepen dat ik hierbij krijg. Ik moest ook aangeven op welke plek in mijn lichaam het wel rustig blijft. Daarna kreeg ik een koptelefoon op met rustige muziek en natuur geluiden. Vervolgens moest ik mijn rechter oog afdekken, hierop werd het gevoel dat ik had opgeroepen heftiger. Bij het afdekken van mijn linker oog, werd het gevoel minder. Dus kreeg ik een bril op waarbij mijn linker oog afgedekt was. Vervolgens hield de therapeut een pointer op verschillende hoogtes en in verschillende hoeken en moest ik aangeven wat ik voelde. Als de plek niet ok was, voelde dit aan alsof mijn keel toegesnoerd werd, op de juiste plek, voelde het niet onaangenaam aan. Eens de juiste plek gevonden, moest ik naar de punt van de pointer kijken. Ik werd ook aangemoedigd om te zeggen wat ik ervoer en zeker aan te geven wanneer het te zwaar werd. Ik heb geen beelden in mijn hoofd gekregen ofzo, wel had ik het gevoel alsof er een riem zeer strak rond mijn maag getrokken werd. Ik begon ook wazig te zien, enkel de punt van de pointer was helder. De muziek drong na even niet meer door en op het einde van de sessie kreeg ik een zwaar gevoel in mijn achterhoofd. Het was de bedoeling om de intensiteit van mijn negatieve emotie te verlagen tot nul. Dit is niet gelukt. Ik ben gestart met mijn gevoel op 7 en dit was tegen het einde naar 2 à 3 gezakt. Ik heb sinds de sessie wel wat problemen om me echt op iets te focussen en merk dat mijn gedachten snel afdwalen. Dingen in mujn hoofd ordenen, lukt even niet. De gevreesde migraine aanval is er gelukkig niet en daar ben ik blij mee. Er staan nu nog 4 sessies gepland, ben benieuwd hoe deze gaan verlopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:05

Fijn dat je beschreven hebt hoe het werkt/ging, interessant om te lezen. Ik hoop dat de sessies positief effect gaan hebben voor je!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:07

Dank voor het delen van je ervaring, in details is het anders dan emdr.

"Dat het doel is dat het rotgevoel nul wordt": uitstekend.
....bij emdr is het normaal dat dit de eerste keer niet zo gaat, in de zin van dat het daalt tot 2 of 3. Noem het desnoods 'dat het niet lukte', maar de sessie is succesvol in de zin dat de zeven beduidend lager is geworden.
(Nou de rest nog!)

En het is hard werk, dus wat je schrijft over afdwalende gedachten en dat ordenen niet lukt is volstrekt normaal.
Enne: mbt ordenen: je zit in een proces van her-organisatie...! Heel veel dingen gaan anders worden. :)
Succes met de volgende sessie. ..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:56

Ik ben op aanraden van mijn therapeut vandaag naar een fasciatherapeut geweest. Tijdens onze laatste sessie had ik even vermeld dat mijn littekens me zo hinderen in mijn bewegingen en dat vooral mijn schouder zo vast zat. Ze raadde me deze therapie aan naast haar behandeling. Ik kreeg 2 namen van haar door, maar besloot zelf een therapeut te zoeken. Dus gisteren gebeld naar een praktijk, daar doorverwezen naar een collega die in de namiddag er pas was en vandaag eerste behandeling.
Ik ben terecht gekomen bij iemand die veel ervaring heeft met brandwonden. Het intake gesprek was best heftig, ook het psychologische moet besproken worden, bij fasciatherapie worden lichaam en geest behandeld. Tijdens dit gesprek bleek dat ze mijn therapeut kent. Na het intake gesprek, moest ik de behandeltafel op. Bedoeling was dat ik al mijn spieren los zou laten. Ik betrapte me er al vrij snel op dat dit compleet niet lukte. Vandaag ging vooral rond het opzoeken van mijn problemen, nog niet echt behandelen en er kwamen 2 conclusies uit. Ik heb ten eerste een lichamelijk probleem, waarbij mijn littekens te stroef zijn en mijn huid niet vlot over mijn spieren schuift. Daarnaast heb ik onderhuids heel veel verhardingen en verklevingen die losgewerkt moeten worden. Hiervoor gaat ze proberen om een speciaal statuut voor mij aan te vragen, zodat ik onbeperkt behandeld kan worden.
Dat ik niet kon ontspannen, was, natuurlijk ook opgevallen. Mijn spierspanning in rust is zeer hoog. Dit verklaard waarom ik zo moe ben en steeds meer slaap nodig heeft. De fasciatherapeut noemde dit pantseren, iets wat je volgens haar wel meer ziet bij mensen met psychologische problemen. Pantseren kan zo ver gaan, dat ook je emoties en gevoelens verdwijnen, wat bij mij gelukkig nog niet het geval is. Ze gaat met mijn therapeut contact opnemen en ze gaan mijn behandeling op elkaar afstemmen.
Bij het buiten gaan, heb ik op het naambord een keer goed gekeken hoe mijn fasciatherapeut noemt en het smsje met de aanbevelingen van mijn therapeut nagelezen. Toeval wil dat ik terecht gekomen ben bij 1 van de 2 personen die ze mij heeft aangeraden.
Ik heb vandaag voor het eerst sinds lang terug hoop dat alles wel in orde gaat komen. Het zal knokken worden, maar nu ik goede begeleiding heb, moet het lukken.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:31

Citaat:
Ik heb vandaag voor het eerst sinds lang terug hoop dat alles wel in orde gaat komen.

+:)+
Wat ontzettend fijn om te lezen TS!
Dankjewel voor het delen van je ervaringen, zeer interessant om te lezen. En daarnaast wil ik je veel succes en energie wensen met de verdere therapieën en behandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:42

Fijn om te lezen! Klinkt alsof je iets hebt gevonden dat bij je past :).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:51

:(:)

Goed bezig! Klinkt als een mooie holistische benadering met de twee therapeuten die je nu hebt.

Ik hoop dat je hier je ervaringen blijft delen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen omdat ik momenteel wat tijd tekort kom (morgen een examen), maar ik heb ervaring met brainspotting en het heeft letterlijk mijn hele leven veranderd.

Ik ben al mijn hele leven vreselijk onzeker, 10 jaar cognitieve therapie, ... en een aantal brainspotting sessies hebben, samen met de op dat moment noodzakelijke antidepressiva, mijn leven en mijn kijk op de dingen zó veranderd. Ik heb eindelijk dingen toegelaten om te voelen die ik eigenlijk al lang had moeten toelaten. Ik kan nu beter functioneren in het dagelijkse leven, maar ook op hele grote stressmomenten.

Als je behoefte hebt om ervaringen te delen, mag je me altijd pb’en. Ik raad brainspotting bij veel van mijn vriendinnen aan die al jaren cognitieve therapie volgen zonder resultaat. Mijn brainspotting therapeut werkt iets anders, maar de essentie is hetzelfde.