Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Het is een variant op emdr.
Ik heb met deze variant geen ervaring. Ik vind het wel balen, dat je pas over zo'n zes weken terecht kan.
Verder geldt voor zowel emdr als brainspotting dat het in termen van verwerking een 'tweede fase' therapie is, het is dus van belang dat je allerlei vaardigheden tot je beschikking hebt om eventuele reacties op te vangen.
(De eerste fase van traumatherapie gaat onder andere over het opbouwen van dit soort vaardigheden en technieken.)
Dus dat is ook nog een puntje: over die zes weken staat wellicht 'alleen maar' de eerste fase op het programma.
Een nuttige fase, daar gaat het beslist niet om.
...maar ik vind het ingewikkeld, dat jij er kennelijk belabberd aan toe bent en dan 6 weken moet wachten.
Citaat:Ik ben best wel nerveus voor de sessies. Vooral omdat het een variant is op emdr en ik destijds voor deze therapeut koos, omdat zij daar niet mee werkt. Ik heb vooral baat gehad bij hypnose. Op veel vlakken ben ik echt al vooruit gegaan, maar ik blijf erin falen om mezelf te beschermen. Ik stel geen grenzen en kom niet voor mezelf op. Nu ja, ik kan dit wel bij mensen die ik door en door ken en waar ik me veilig bij voel, maar dat is slechts een kleine groep. Mijn vorige hoofdverantwoordelijk zegt al jaren dat ik zeer slecht voor mezelf zorg en zij beschermde me ook tegen mezelf. Maar nu moet ik het zelf dus gaan doen. Dat ik geen grenzen stel, daar is in vorige sessies ook al aan gewerkt, maar ik kan de klik niet maken en ik kan ook niet onder woorden brengen waarom ik zo bang ben om voor mezelf op te komen. Vandaar het voorstel van de therapeut om met brainspotting aan de slag te gaan, in de hoop dat het wel iets los maakt.
Misschien dat mensen die ervaring hebben met emdr, kunnen uitleggen hoe zij dit ervaren.hebben.
belle_boef schreef:Door het alleen al hier op internet te delen en er viritueel over te praten ben he wat mijn betreft al mooi op weg. Daarnaast haal ik uit je eigen berichten van jou veel zelfinzicht. Je weet al feiilloos waar je graag wil veranderen. Vandaar uit kan verandering ook ontstaan. Probeer op je werk eens te stoeien met ander gedrag, je hebt niks te verliezen en alleen maar te winnen.
SVRL schreef:Dat zelfinzicht is al jaren de grootste rem om 1 of andere reden. Ik weet het wel, maar kom niet tot verandering. In het verleden hebben therapeuten hierop afgehaakt. Eentje zei zelfs letterlijk: je weet wat het probleem is, je weet wat je moet doen, dus doe het maar.
Citaat:Ik kan mezelf er gewoon niet toe brengen, ik wil wel, maar het lukt me niet. Deze therapeut is gelukkig niet zoals de vorigen en gaat wel met me aan de slag en daar ben ik blij mee.
Citaat:Gekke is, dat ik wel assertief kan zijn tegen artsen, als het in belang is van de mensen die ik verzorg. Snap zelf niet goed waarom ik er wel in slaag om het op te nemen voor anderen, maar niet voor mezelf.