Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:07

Langzaam is het idee in mijn hoofd gekomen en nu is het idee een concreet plan geworden. Een halve marathon… Sommige zullen denken, so what? Andere misschien hoe dan? Iedereen zijn eigen uitdaging natuurlijk.

Het begon allemaal omdat ik de hond wat meer uitdaging wilde geven met wandelen. Hij was gewend aan vele ritjes met de paarden, los lopen op het erf en wandelen in de bergen. Dus ik ging hardlopen. Eerst 5 km, toen 10km. Dat was wel de max want dat is al zo pokke ver! Binnen 60 minuten, binnen 55 en toen onder de 50. In de winter train ik niet want dan is het rotweer. In de zomer is het me vaak te warm dus het voorjaar en najaar zijn mijn jaargetijden. Maar in 3 maanden opbouwen naar 21km vond ik veel te veel van het goede dus het bleef een idee. Tot oktober vorig jaar. Na bijna een jaar heel weinig te hebben gelopen ivm ziekte, warmte, vakantie en nog meer andere redenen had ik een obstacle run gepland staan van 10km. Daarvoor moest ik weer fit worden. Al snel had ik de smaak weer te pakken *\o/* .

Zou ik deze winter dan gaan door trainen? Gewoon 1x die halve marathon… Maar dan wel binnen de 2 uur. Niet alleen lopen om het uitlopen. Ik maakte een schema en begon vol goede moed. Inmiddels is de winter echt in gang wat betreft donker en regen en valt het me precies zo zwaar als ik gedacht had. Die bank roept mij. Om een stok achter de deur te hebben heb ik het meerdere mensen verteld zodat ik niet zomaar kan zeggen, ach laat maar. Maar de grootste motivatie moet ik natuurlijk zelf zijn. Ik wil het heel graag!
Het leek me leuk om er hier over te schrijven en eventueel met andere lopers ervaringen te delen die ook opbouwen naar een eerste halve of hele marathon. Natuurlijk zijn tips van doorgewinterde lopers nuttig maar ik zoek echt roekies als ik zelf :+ .

Over mijn planning. Ik ben in oktober begonnen met mijn schema. Ik loop 2 keer in de week (de planning zegt 3 x maar dat lukt me vaak gewoonweg niet).
1 Keer wat korter en harder. Ongeveer 5 tot 7km met 11.5 tot 12km/h.
1 Keer de lange afstand loop. Deze bouw ik nu langzaam op. Steeds 1 km erbij en af en toe een week “rust” waarin ik tussen 8 en 10km loop.
Daarnaast doe ik 1 x in de week bootcamp van een uur met een warm up van 20/30 min lopen 10 tot 11km/h en rijd ik natuurlijk paard (ongeveer 4x pw in de winter).
Dit weekend staat mijn eerste keer 15km op de planning en het voelt zo vreselijk ver!

:):) *\%/* DE Datum is 19-05 *\%/* :):) !

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:29

Ziet er goed uit!
Ik loop ook 2-3 keer per week en daarnaast ben ik nog 2-3 keer in de sportschool te vinden.
Ik heb half april een 15 km trailrun staan en wil daarna door naar de halve marathon, ook binnen 2 uur.

Je bericht over motivatie snap ik wel, ik vind het soms ook erg lastig om te gaan!
Overigens, ik heb een shet die vaak mee gaat te joggen I.p.v. een hond :+

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:45

Leuk hoor, kom anders even in het hardlooptopic meekletsen!

Ik loop in april mijn derde halve marathon (in Hamburg) en ik loop wekelijks een duurloop van 17/21km in het bos. Dit wil ik nog uitbouwen naar 25km.
Ik loop 3 à 4 keer per week. Meestal een keer lang (nu 15 tot 21km), een keer middellang (10 tot 15km) en een of twee keer kort (5-7km).
Ik doe met veel wedstrijden mee, zondag loop ik een cross, heb wat trailruns op de planning en ook wat loopjes op de weg.
Het winterweer vind ik juist heerlijk om te lopen.

Welke halve ga je lopen?

Fardau84
Berichten: 67
Geregistreerd: 21-02-04

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:15

Altijd goed om een doel te hebben!

Ik begon ook lang geleden met 5 km om mijn conditie te verbeteren en heb op derde kerstdag mijn eerste halve gelopen (1:56). In maart staat de volgende op de planning.
Ik loop zo nu en dan een wedstrijd van 10 of 15 km. Over 1,5 week ga ik de Safari Trail lopen in Arnhem en afgelopen tijd heb ik o.a. de Postbankloop (15 km) en de Montferlandrun (15 km) gelopen.
Ik loop 2 keer per week, maar rij daarnaast ook nog twee paarden. Zou eigenlijk wel een keer extra willen lopen, maar dat lukt nog niet echt qua tijd...
Ik vind trouwens in de winter lopen ook heerlijk :)

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:18

Ik loop de safaritrail ook, de 11km.


Het is trouwens posbank, zonder t ;)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:22

Pittige datum om je eerste halve te lopen. Het zal niet de eerste keer zijn dat het plots bloedheet is die dag!

Fardau84
Berichten: 67
Geregistreerd: 21-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:00

Supervixen schreef:
Ik loop de safaritrail ook, de 11km.

Het is trouwens posbank, zonder t ;)


Haha oeps dat klopt idd. Ik loop ook 11 km :)

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 11:36

@ lies. Haha een shet mee! Moet ie wel doorlopen!

@ supervixen. Ik zoek het echt niet om doordeweeks int donker te gaan. Daarom ga ik dus maar 1x en dan kort. De lange doe ik altijd int weekend. Lekker in het bos.
De Tilburg. Ik wilde altijd graag Eindhoven maar dat is na de zomer.

@Fardau met die tijd zou ik heel blij zijn!
De winter temperaturen, prima. Maar donker en regen...

@angelique. Heb hem nu beide edities gelopen.(de 10km dan) 1x 30°+ en 1x 14°. We zullen zien.

Oe welke datum is die trail? Ik vind wedstrijdjes voor die lange afstanden wel beter motiveren dan alleen.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:33

Safaritrail is 27 jan, maar de 11km zit vol volgens mij.
Op 9 februari is de strong viking trailrun, daar loop ik de 19km.
Op 23 februari loop ik denk ik ook de jutbergtrail. Ik twijfel nog tussen de 15 en 21km.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:44

Hier zelf in september de halve gelopen en ik ben nu aan het trainen voor de hele marathon in Rotterdam :D

Voor de halve marathon heb ik zelf veel aan dit schema gehad: https://www.runnersworld.nl/files/Runne ... _06_HR.pdf

Wel inderdaad op 3x per week ingericht, al raden ze dat volgens mij ook vaak wel aan.
Veel succes met trainen verder!

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:46

Mijn doel dit jaar is de halve van Amsterdam in oktober. Of ik het ga halen is een 2e. Helaas kamp ik al geruime tijd met shin splints die ondanks alle inspanningen niet echt willen verdwijnen. Ik loop nu 2x per week max 6 kilometer in een heel rustig tempo. Ik wil dan inderdaad wel binnen die 2 uur kunnen blijven.

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 15:44

Wauw Kidde, een hele.... Dat zie ik mezelf nog niet echt doen. Ik houd mezelf nu voor, die halve en dan hoef ik niet meer verder dan die 10 :+ Misschien voelt dat dan helemaal niet meer ver.

Oef supervixen dat zijn afstanden die voor mij nog een stap te ver zijn. Zeker in een trail. Is toch wat anders dan rechttoe-rechtaan. Als ik nu een trail zou lopen zou ik max 12 inschrijven denk ik :') .
loop nu afwisselend op de fietspaden en bospaden die hobbel de bobbel gaan.

Oei Lianne dat is wel heel vervelend. Hoe kom je daaraan en hoe kom je er vanaf?

Vandaag mijn eerste 15km gelopen zoals gepland. Mijn lijf voelde goed en het liep lekker. Bij de 8 een dipje en daar een gelletje gepakt (ik ben hiermee aan het experimenteren dit was de 3de x). Dat hielp een paar km maar bij 11/12 kreeg ik het toch wel wat zwaarder.

Hoe nemen jullie water mee? Ik heb nu een belt geprobeerd maar daar krijg ik buikpijn van :( . Vond het wel fijn om af en toe wat water in mijn mond te kunnen spuiten.
Dit was mijn rondje *\o/*
Afbeelding

Welke app gebruiken jullie? Endomondo geeft namelijk aan dat ik 15.8km heb gelopen met een gemiddelde snelheid van 11.98km/h. Best een verschil dus....

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:06

Gaat jou lukken die halve!
Ik loop nu twee jaar en heb in nov mijn eerste marathon gelopen (NY)!

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:31

Als ik het bos in ga voor meer dan 10km neem ik mijn camelbak marathoner mee. Past mijn telefoon in, rijbewijs, pakje zakdoeken, gelletje, nat washandje (in de zomer) en max 2 liter water.
Je hebt er totaal geen last van met het lopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:54

Leuk doel! Ik wil in 2020 of 2021 een marathon lopen in Afrika voor het goede doel. Helaas loop ik mezelf altijd een ontstoken pees dus ben ik nu met de kine bezig om mijn kracht en stabiliteit te verbeteren. Ik mag morgen weer lopen en hoop heel erg dat het goed gaat.

Voor de avonden zou je bij een loopclub kunnen gaan. Dat motiveert volgens mij wel in de winter. Gelukkig kan ik in Gent best een mooi rondje lopen dat verlicht is.

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 18:38

@ jnien, wat gaaf! Daarvoor wil ik er toch eerst wat ervaring in hebben voor ik dat zou aandurven!

Supervixen, dat klinkt handig!

@ Poes In afrika nog wel! dat maakt het wel echt zwaarder en lastig voor te bereiden denk ik.
Ik vind de sportclub erg leuk (tijdje gedaan) maar door alle andere dingen die al vastliggen is het beetje lastig om nog iets vast erbij te nemen.

Kleine update van mijn training.
Na het rondje van 15km had ik even tijd nodig om te herstellen voelde ik.
19-01 15km 11km/h
21-01 4km 10,5km/h wat kramp in mijn kuiten
23-01 bootcamp met krachttaining en 2km 12km/h (2 uur totaal training)
26-01 9km 11km/h (ipv 15 lichaam was nog moe van de kracht van woensdag en ik had erg weinig geslapen :( )
27-01 20 min tabata
29-01 5km 11,5km/h
En vanavond weer bootcamp.

Hopelijk zaterdag met een goede nachtrust en niet om 07:00 opstaan wel weer goede benen om 15km te gaan doen om daar toch wat meer ervaring en gevoel in op te bouwen.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:59

Goed bezig hoor!
Pak ook genoeg rustmomenten hè.

Ik loop zondag de 10EM in Apeldoorn bij de midwintermarathon en de week erna de strong viking trailrun van 19km. Heb me ook voor de halve marathon van Keulen ingeschreven in oktober :D

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:54

Ja die rust is wel lastig Supervixen. Ik werk minimaal 50 uur in de week en heb ook mijn paard dus het best veel allemaal. Ik probeer goed naar mijn lijf te luisteren en als het een keer niet gaat beperk ik de afstand.

Hoe ging het in Apeldoorn?
De string viking is toch pas in maart? Dat is wel echt killing. Collega van mij doet ze altijd allemaal.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:08

Dat is wel veel ja. Ik heb 2 banen, werk 32 uur in het onderwijs (in praktijk zo'n 36/38 uur) en werk ook bij het cito. Paard heb ik twee jaar geleden verkocht.
Rust is ook belangrijk om blessures te voorkomen.

Apeldoorn was heerlijk, ik heb een pr op de 10mijl gelopen :)

De strong viking is aankomende zaterdag. Het is de trailrun van de strong viking, niet de obstacle run.
Ik heb de obstacle runs ook gelopen. De mudmasters, strong viking en de spartan race. De spartan race vond ik het leukst, die is nog wat pittiger dan de mudmasters en strong viking.

Ter voorbereiding van de halve marathon in Hamburg heb ik me ingeschreven voor de halve marathon van Enschede. Die is twee weken eerder. Mooi als trainingsloop.

Hoe gaat het nu met je training?

Ik zet veel op mijn insta, als je wilt volgen ben je welkom.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:49

Leuk doel !! Succes maar dat komt vast goed :j
Zelf heb ik 2 halve marathons gelopen, maar ik liep mezelf helemaal naar de knoppen, gigantisch geblesseerd geraakt ( flinke knieblessure en shin splint aan linkerbeen ).
Lang niets kunnen doen, daarna nog lang met compressiesokken en een brace om de knie gelopen.

DUS... mijn advies !! Loop niet te hard van stapel, denk aan je warming up en cooling down, loop met pijntjes niet zomaar door maar denk echt aan je lichaam.

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 19:26

Sorry door de drukte beetje late reactie...

Knap hoor super vixen! Hoe ging je Strong viking?
Ik probeer ook echt rust in te bouwen her en der.

Oei Sunshine! Dat is wel echt lastig als je jezelf kapot loopt.

Ik loop nu zo een 3 jaar en heb dat opgebouwd naar 10km dus dat is mijn lijf wel gewend. Ik merk wel dat meer dan 12km best pittig is om aan te wennen. Ben blij dat ik zo vroeg begonnen ben met trainen want als je dit in 2/3 maandjes ff moet opbouwen denk ik dat je veel risico loopt om jezelf stuk te lopen.

Mijn trainingen de afgelopen tijd.

30-01 Bootcamp (60min)
02-02 11km 10.8km/h
04-02 6km 11.5km/h
06-02 Bootcamp (90min)
09-02 15km 10.9km/h (jeeej het is weer gelukt)
11-02 5km 12km/h + bootcamp (40min)
16-02 Bootcamp (90min)
17-02 10km 11km/h
18-02 Bootcamp (30min)
19-02 20 km fietsen (woon-werk verkeer)

Dus wat minder gelopen omdat het even niet allemaal in het schema paste. Over 3 weken gaan we op vakantie dus ik wil voor die tijd nog even wat km's maken want daarna komt het al wel echt dichtbij!

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:49

Mijn strong viking ging goed, het was een leuke route. De ontzettend harde wind was wel pittig op het stuk dat we over de hei liepen. Dat was ook door het mulle zand. Ik heb er 2.04 over gedaan (19.4km)

Ik heb me voor de halve marathon jutbergtrail ingeschreven aankomende zaterdag, maar ik ben vandaag ziek geworden, dus ik gok dat ik nog niet genoeg opgeknapt ben voor zaterdag.

Ik denk dat je nog een paar rustige duurlopen van iets van 16km in moet plannen zodat je lijf went aan de wat langere afstanden.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:58

Leuk om ervaringen van anderen te lezen! Ik ben sinds januari aan het opbouwen voor september de Disney runweekend.
Vrijdagavond 5K, zaterdagochtend 10k en zondagochtend een halve marathon.

Ik ben nu dus bezig gewoon rustig de kilometers op te bouwen, kijken wat qua voeding bij mij werkt en natuurlijk wennen om meerdere dagen achter elkaar te presteren.
Twee keer per week ga ik naar de sportschool toe waar ik heel fijn begeleid word. Daarnaast loop ik op verschillende momenten buiten hard en loop ik lange afstanden met de hond.

Mijn doel is om het comfortabel uit te lopen. Ik ben namelijk nooit een snelle loper geweest en wil dat doel mijzelf ook niet opleggen. Gewoon lekker genieten!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 03:30

Wauw, halve marathon. Ikzelf ben nog maar net begonnen, met als doel 5 km te kunnen rennen in April. Zijn hier de trainingen wel wat uitdagender aangezien de bospaden niet vlak zijn en de paden zelf vaak van stenen. Ik probeer dus zoveel mogelijk op het strand te rennen, wat ook weer zijn uitdagingen kent ivm hoogtij tot aan de duinen. Is altijd even plannen ivm peuter en hardloopmaatje die haar peuter altijd mee heeft.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:23

Ashley5 schreef:
Leuk om ervaringen van anderen te lezen! Ik ben sinds januari aan het opbouwen voor september de Disney runweekend.
Vrijdagavond 5K, zaterdagochtend 10k en zondagochtend een halve marathon.

Ik ben nu dus bezig gewoon rustig de kilometers op te bouwen, kijken wat qua voeding bij mij werkt en natuurlijk wennen om meerdere dagen achter elkaar te presteren.
Twee keer per week ga ik naar de sportschool toe waar ik heel fijn begeleid word. Daarnaast loop ik op verschillende momenten buiten hard en loop ik lange afstanden met de hond.

Mijn doel is om het comfortabel uit te lopen. Ik ben namelijk nooit een snelle loper geweest en wil dat doel mijzelf ook niet opleggen. Gewoon lekker genieten!


De 36k challenge in Disney staat op mijn verlanglijstje voor volgend jaar.

Heb je al geboekt? Want het zit erg snel vol!