Het begon allemaal omdat ik de hond wat meer uitdaging wilde geven met wandelen. Hij was gewend aan vele ritjes met de paarden, los lopen op het erf en wandelen in de bergen. Dus ik ging hardlopen. Eerst 5 km, toen 10km. Dat was wel de max want dat is al zo pokke ver! Binnen 60 minuten, binnen 55 en toen onder de 50. In de winter train ik niet want dan is het rotweer. In de zomer is het me vaak te warm dus het voorjaar en najaar zijn mijn jaargetijden. Maar in 3 maanden opbouwen naar 21km vond ik veel te veel van het goede dus het bleef een idee. Tot oktober vorig jaar. Na bijna een jaar heel weinig te hebben gelopen ivm ziekte, warmte, vakantie en nog meer andere redenen had ik een obstacle run gepland staan van 10km. Daarvoor moest ik weer fit worden. Al snel had ik de smaak weer te pakken

Zou ik deze winter dan gaan door trainen? Gewoon 1x die halve marathon… Maar dan wel binnen de 2 uur. Niet alleen lopen om het uitlopen. Ik maakte een schema en begon vol goede moed. Inmiddels is de winter echt in gang wat betreft donker en regen en valt het me precies zo zwaar als ik gedacht had. Die bank roept mij. Om een stok achter de deur te hebben heb ik het meerdere mensen verteld zodat ik niet zomaar kan zeggen, ach laat maar. Maar de grootste motivatie moet ik natuurlijk zelf zijn. Ik wil het heel graag!
Het leek me leuk om er hier over te schrijven en eventueel met andere lopers ervaringen te delen die ook opbouwen naar een eerste halve of hele marathon. Natuurlijk zijn tips van doorgewinterde lopers nuttig maar ik zoek echt roekies als ik zelf

Over mijn planning. Ik ben in oktober begonnen met mijn schema. Ik loop 2 keer in de week (de planning zegt 3 x maar dat lukt me vaak gewoonweg niet).
1 Keer wat korter en harder. Ongeveer 5 tot 7km met 11.5 tot 12km/h.
1 Keer de lange afstand loop. Deze bouw ik nu langzaam op. Steeds 1 km erbij en af en toe een week “rust” waarin ik tussen 8 en 10km loop.
Daarnaast doe ik 1 x in de week bootcamp van een uur met een warm up van 20/30 min lopen 10 tot 11km/h en rijd ik natuurlijk paard (ongeveer 4x pw in de winter).
Dit weekend staat mijn eerste keer 15km op de planning en het voelt zo vreselijk ver!