Ochtend-depressie

Moderators: Polly, Shanna, khirshanta, Amaryllis, Hanmar, Dani

Jolien93

Ochtend-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 13:43

Ik weet niet of het officieel bestaat, maar ik noem het maar even zo.
Elke ochtend is opstaan een hel.
Eerst dacht ik nog dat het te maken had met een gebrek aan slaap.
Maar ook nu ik 10 tot 13 uur per nacht slaap, blijft opstaan een crime.
Ik voel me dan ook echt depressief en zou het liefst niks gaan ondernemen.
Rond een uur of 10 (en heel wat caffeïne later) begint het langzaam bij te trekken.
Maar ik ben dit gevecht met mezelf elke ochtend zó zat.
Is er iemand die dit herkent? die tips heeft?
Het lijkt me heerlijk om écht op tijd op te kunnen staan, de hondjes uit te laten, uitgebreid te douchen, en ontspannen (én op tijd) op mijn werk aan te komen.

sasika

Re: Ochtend-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:52

Misschien gek, maar proberen te stoppen en cafeïne producten te drinken.

Ik heb ook moeite om vroeg op te staan met de wekker. Ik merk echt als ik afkick van de cafeïne dat alles net wat makkelijker gaat.

Daarnaast kan teveel slaap ook niet goed zijn. Probeer in goede balans te vinden daarin.

[o]

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:53

Zoveel uur slapen lijkt me eigenlijk ook teveel dan goed voor je is. Heb je geen vitaminetekort? Eet je gezond? Het klinkt als een vervelend probleem!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:53

Heb je met bijvoorbeeld een fitbit weleens bijgehouden hoeveel je echt door slaapt?

Heb je toevallig overgewicht? Misschien dat je slaapapneu hebt. Dat kan voor enorme vermoeidheidsklachten zorgen. Anders eens contact met de huisarts om een slaaponderzoek te doen. Zo moe zijn op zoveel slaap is niet normaal.

'Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead.'
-The Doctor

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:54

Een wekker met licht kopen, elke dag een poosje voor een daglicht lamp zitten en vooral, regelmaat. Elke avond om 11 uur naar bed en om 8 uur er uit stappen. Dan douchen en ontbijten en een wandeling maken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:58

Ik lees even mee TS, ik heb dit al jaren en ik word er echt niet goed van. Vandaag 12 uur geslapen en dan echt zo moe zijn dat ik nog wel 4 uur kan slapen {:)-:(

When life gives you kerstmuts, santa back.

Peanutbutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:01

Mijn tip is echt om een tijdje 6 a 7 uur te slapen op 1 nacht.
Ik sliep vroeger ook van 22:00 tot 07:00 en was altijd doodmoe ´s ochtends.

Nu slaap ik van ongeveer 23:30 tot 06:30 en voel me zo fris als een hoentje

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:03

Slik je toevallig vitamine d? Tekort daaraan kan namelijk ook depressie opwekken. Misschien eens laten onderzoeken bij de huisarts en ook naar eventuele andere tekorten.

Dicha v. Johnson
M1+9

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:04

@peanutbutter, ik heb inderdaad ergens op youtube wel eens voorbij zien komen dat lang slapen helemaal niet goed is. De vrouw uit het filmpje ging om 21:00 uur naar bed en stond om 3 (!!!) uur sochtends op.
Soms neem ik me 's avonds ook van die gekke dingen voor, maar in de ochtend denk ik er dan weer heel anders over en slaap ik net zo lang totdat het echt niet meer kan (20 minuten voordat ik in de auto naar werk moet zitten).
Laatst bijgewerkt door Jolien93 op 14-01-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:04

Peanutbutter schreef:

Ben wel benieuwd naar de werking daarvan. Lees het overigens meer hoor. Maar hoe kan het dat je lichaam van te veel slaap, juist weer moe wordt?

You need bad days, to respect the other days.
You can check out any time you like, but you can never leave.

Digitale portretten en fotografie in opdracht | https://www.nayo-art.com/

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:07

Ik lees ook even mee, heb het ook enrom de laatste 2 jaar. Opstaan is zo'n hel. Maar bij mij werkt inderdaad korter slapen, maar doordat het dan weer lange dagen zijn op school, (+veel indrukken ) ben ik doodop savonds, en geén energie voor ook maar iets. Vitamine slik ik al extra, dit helpt helaas niet bij mij.. Dus ik blijf even meelezen, :o

Roza <3 Mijn 18jarige appalosa merrie! Spirit en Levi <3 Mijn 1jarige mini hengstjes. En last but not least; Jesse <3 Mijn veulentje.

Joolien
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:09

Ik deed veel aan copingslapen, oftewel zoveel slapen (11 uur was niks) waardoor ik niet te lang wakker hoefde te zijn en hoefde te dealen met mn stress, spanning en depressie. Ik kon ook intens ellendig wakker worden. En naast dat was mijn lijf ook een soort van chronisch uitgeput door de depressie, dus die slaap had ik ook nodig, hoe hard men soms roept dat het niet goed is. Als ik korter sliep of vroeger mn bed uit ging, voelde ik me intens ellendig en leek het alsof ik door een trein was overreden. :=
Met andere woorden, hoe zit je verder psychisch in je vel? Want als je je constant down voelt, dan is het dus niet zo gek dat je veel slaapt.

Stormchasen, jagen op onweersstormen en ander extreem weer in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.
Happystormchaser

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:09

Jolien93 schreef:
@peanutbutter, ik heb inderdaad ergens op youtube wel eens voorbij zien komen dat lang slapen helemaal niet goed is. De vrouw uit het filmpje ging om 21:00 uur naar bed en stond om 3 (!!!) uur sochtends op.
Soms neem ik me 's avonds ook van die gekke dingen voor, maar in de ochtend denk ik er dan weer heel anders over en slaap ik net zo lang totdat het echt niet meer kan (20 minuten voordat ik in de auto naar werk moet zitten).

En dan ben je in de ochtend vaak even wakker om de tijd te controleren en weer wat verder te dutten? Zo ja, daar heb je je antwoord want hier word je doodop van, wekker op een plek zetten dat je er uit moet stappen en dan meteen onder de douche.

Peanutbutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:10

Nayomie schreef:
Peanutbutter schreef:

Ben wel benieuwd naar de werking daarvan. Lees het overigens meer hoor. Maar hoe kan het dat je lichaam van te veel slaap, juist weer moe wordt?

https://www.moevanvermoeidheid.nl/slape ... -toch-moe/

Voor mij persoonlijk was het echt te veel slaap.
Ik moest ook echt door een zure appel heen om mijn nieuwe ritme te krijgen , zat er helemaal in om 22:00 te gaan liggen en was gelijk pleitte ook.

Ik voel me nu veel energieker en uitgeruster.
Laatst bijgewerkt door Peanutbutter op 14-01-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:11

Anastasia24 schreef:
Ik lees ook even mee, heb het ook enrom de laatste 2 jaar. Opstaan is zo'n hel. Maar bij mij werkt inderdaad korter slapen, maar doordat het dan weer lange dagen zijn op school, (+veel indrukken ) ben ik doodop savonds, en geén energie voor ook maar iets. Vitamine slik ik al extra, dit helpt helaas niet bij mij.. Dus ik blijf even meelezen, :o

Voor sommige mensen is vitamine slikken afdoende zoals bij bijvoorbeeld een tekort aan vitamine B. Dit wordt dan bij gespoten maar moet wel eerst aangetoond worden bij een dokter. Maar symptomen van dat tekort daarvan zijn ook o.a. vermoeidheid

Dicha v. Johnson
M1+9

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:13

Peanutbutter schreef:
Nayomie schreef:
Peanutbutter schreef:

https://www.moevanvermoeidheid.nl/slape ... -toch-moe/

Ah check, thanks! Maar als de kwaliteit hetzelfde is, maakt dat dan nog verschil?

You need bad days, to respect the other days.
You can check out any time you like, but you can never leave.

Digitale portretten en fotografie in opdracht | https://www.nayo-art.com/

Peanutbutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:16

Inhoudelijk heb ik er verder geen verstand van.
Ik ben het ooit gaan proberen omdat ik dacht dat ik Pfeiffer had of vitamine tekort.

En had het ook wel eens in de ´ wandelgangen´gehoord.

renee16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:22

Jolien93 schreef:
Ik weet niet of het officieel bestaat, maar ik noem het maar even zo.
Elke ochtend is opstaan een hel.
Eerst dacht ik nog dat het te maken had met een gebrek aan slaap.
Maar ook nu ik 10 tot 13 uur per nacht slaap, blijft opstaan een crime.
Ik voel me dan ook echt depressief en zou het liefst niks gaan ondernemen.
Rond een uur of 10 (en heel wat caffeïne later) begint het langzaam bij te trekken.
Maar ik ben dit gevecht met mezelf elke ochtend zó zat.
Is er iemand die dit herkent? die tips heeft?
Het lijkt me heerlijk om écht op tijd op te kunnen staan, de hondjes uit te laten, uitgebreid te douchen, en ontspannen (én op tijd) op mijn werk aan te komen.

Ten eerste stoppen met de cafeïne, hoe moeilijk dit ook is.
Waarschijnlijk verbetert het daarmee op termijn al (zal de eerste tijd moeilijker zijn). Mocht het niet voldoende helpen, verder kijken qua psyche.

~ <3 CADIZ <3 ~ Z1 + 6 ~ Beschikbaar als jurylid B/L dressuur & F13 t/m 15.
18.11.14: [ITP] Na 29 jaar is ze daar: MIJN PAARD !!!

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:28

Key things zijn dus structuur, niet te lang slapen en de caffeïne links laten liggen... lastig!
Maar ik ga het zeker proberen, want dit probleem beïnvloedt een groot deel van mijn leven.
Het gebeurt niet zelden dat ik zo lig te treuzelen en negatief lig te denken in bed, dat ik uiteindelijk met ongekamde haren en dezelfde kleren als de dag ervoor naar mijn werk ga.
Dan voel ik me de hele dag een slons en neem ik me voor het morgen anders te doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:34

Ben je moe en heb je veel stress?
Want dat kan zeker dit effect geven, dan kan het zijn dat je cortisol niet piekt als het pieken moet, en dan kan je je dus gruwelijk ellendig voelen ja.
En dat trekt inderdaad bij gedurende de ochtend, zoek maar eens op bijnieruitputting.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 14:37

Ik heb inderdaad veel stress. Dat heeft te maken met hoe ik in elkaar steek.
Veel piekeren. Ik probeer hieraan te werken, maar soms overvalt ook het leven je met stressvolle situaties waar je weinig invloed op hebt.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:50

Ga eens naar een slaap psycholoog. Die kan je echt verder helpen.
En verder echt een strak ritme aanhouden van niet meer dan 8 uur slaap per nacht. Het kan even duren maar werkt echt.

Ik heb trouwens het omgekeerde probleem en slaap veel te weinig :+

***Het zware leven met onze groene terrorist in huis!***
"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:53

Jolien93 schreef:
Key things zijn dus structuur, niet te lang slapen en de caffeïne links laten liggen... lastig!
Maar ik ga het zeker proberen, want dit probleem beïnvloedt een groot deel van mijn leven.
Het gebeurt niet zelden dat ik zo lig te treuzelen en negatief lig te denken in bed, dat ik uiteindelijk met ongekamde haren en dezelfde kleren als de dag ervoor naar mijn werk ga.
Dan voel ik me de hele dag een slons en neem ik me voor het morgen anders te doen.

Zoals ik aangaf, meteen er uit stappen en niet blijven dommelen en piekeren. Voordeel is dat je gedoucht op je werk komt en meteen klaarwakker bent. Probeer het een week, wat heb je te verliezen?? Niets toch.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:58

Hoe zit je over het algemeen in je vel? Ik weet dat bij depressies een dagschommeling voor kan komen. Dat je klachten 's ochtends heftiger zijn en met de dag meer afnemen.

'Dagschommeling
De dagschommeling is een van de weinige verschijnselen die alleen bij een depressieve stoornis wordt gezien. Onder dagschommeling wordt het fenomeen verstaan dat de klachten van de depressieve stoornis in de loop van de dag in intensiteit afnemen, zodat de patiënt zich 's avonds (veel) beter voelt. De volgende morgen zijn de klachten echter weer in alle hevigheid aanwezig.

Dit is wederom een klacht die zelden door de patiënt zelf wordt gemeld. Wanneer de behandeling aanslaat, ziet men dat het tijdstip waarop de depressieve verschijnselen afnemen steeds eerder op de dag valt. Dit verschuiven van de dagschommeling is, net als het tijdstip waarop de patiënt 's morgens wakker wordt, een betrouwbare en bijna objectieve maat voor het behandelingssucces van een depressie.'

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:59

Vind jij je werk leuk? Heb je iets wat je voldoening geeft, iets om voor uit bed te komen?