Simpel opstaan, leven veranderd - 5,5 jaar verder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Simpel opstaan, leven veranderd - 5,5 jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:00

Daar ben ik weer eens, inmiddels 5,5 jaar verder.
Ik startte met dit topic:
[MWS] Hoe simpel opstaan je leven kan veranderen..

En een jaar later volgde dit topic:
[MWS] Hoe simpel opstaan je leven kan veranderen, 1 jaar verder..

Voor wie niet het hele verhaal wil lezen uit bovenstaande topics, hier een beknopte versie:

21 juni 2013, mee naar een keuring. Ik wil een peeskap omdoen bij een jonge 3jarige en die gaat wat bewegen dus ik denk, how, even aan de kant.

Met het opstaan in een draaibeweging blijft mijn voet in het zand staan en draai ik eroverheen..
Note to self and everyone else.. Dat kan dus niet :Y)
Een knak verder lag ik in het zand in mijn witte kleding.. :=

Afbeelding

Afbeelding

3 plaatsen gebroken, waarvan ze de 3e breuk pas na 3 keer zetten zagen.
3 keer zetten, waarvan de eerste keer zonder verdoving. Nou, ik kan je vertellen, drama! De 2e keer met verdoving maar het deed al zo'n zeer dat het nog niet werkte. Daarna nogmaals alles weer opnieuw.. Toen hebben ze het maar gelaten en in de spalk gehouden.
Een week later mocht ik terug komen na dus een week op bed met een instabiele breuk in een spalk (ook geen pretje.. elke beweging voel je dan doordreunen... )

Geopereerd en veel plaat werk erin, en spalk:

Afbeelding

Afbeelding

Zonder spalk en gips na 3 maanden denk:

Afbeelding

Na een jaar veel last te hebben gehad met en beweeglijkheid maar ook last van materiaal een afspraak gemaakt en het eruit laten halen.
Ze hebben de 2 schroeven die aan de rechterzijde van mijn enkel zitten laten zitten want daar kon ik geen last van hebben. Prima, het ging eigenlijk gelijk een stuk beter dus het zal wel.

Wel van de wond veel last gehad. Die ging eigenlijk vanaf het begin al niet zo lekker..

Afbeelding
In het midden bleef hij wat wijken en ging hij ook flink lekken. Maar dat hoorde erbij en kon geen kwaad..

Tot ik opgegeven moment op mijn werk met een hele dikke enkel liep die rood was en zeer pijnlijk. Mijn baas heeft me naar het ZH gestuurd toen:

Afbeelding

De rest gaat even in spoilers, want er zat een fikse ontsteking onder.... Na 3 dagen ook AB erbij gehad en elke 2a3 dagen voor wondbehandeling naar het ZH.
Ze staan op volgorde, ik ben er zo'n 3 maanden zoet mee geweest want het moest rustig per secundam genezen...

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Uiteindelijk zag het er zo uit:
Afbeelding

Toen een litteken correctie gehad en weer netjes dicht gemaakt en direct op de AB om weer en infectie te voorkomen:
Afbeelding

En dat brengt me dan eindelijk bij nu.
Na 5,5 jaar lang elke 2 weken bij de fysio te lopen kan ik nog steeds veel niet met mijn enkel. Vorig jaar heb ik een MRI laten maken om te kijken of er echt niets meer gedaan kan worden. Antwoord: Nee er kan niets meer. Je moet ermee leren leven en hier heb je een brace.

De brace zit niet fijn dus heb ik bijna niet om, wel loop ik eigenlijk continu in tape rond, dat werkt wel fijn gezien mijn banden nog steeds flink kapot zijn .. :+

Gezien er niets meer kon wilde ik toch graag die laatste 2 schroeven eruit. Ondanks dat er al 5 jaar gezegd wordt dat die geen pijn kunnen veroorzaken is dat het laatste wat ik kan doen aan mijn enkel. En ook al is het maar 5 % minder pijn, is het iig iets.

Aanbeland in het ZH afgelopen zomer, wat testen gedaan en daar zeiden ze weer, nee het zijn niet de schroeven. Tot ze er even op drukte.. Nou, wederom heel veel pijn en tranen in mijn ogen. Het zijn dus wel die schroeven en niet mijn litteken die zoveel zeer doet.
Na wat uitleg dat ze de schroeven wel kunnen verwijderen maar dat ze niets met mijn gewricht kunnen een afspraak gepland. Ze willen namelijk wel dat ik weet dat mijn gewricht zelf gewoon zo blijft. Daar leg ik me dan idd maar bij neer. Er zijn ergere dingen..

Aankomende woensdag gaan ze de laatste 2 schroeven verwijderen. En stiekem, vind ik dat best eng na de infectie van vorige keer :+

Waarom dit topic? Omdat ik het fijn vind om van me af te tikken en het fijn is om terug te lezen hoe het proces ging. Ik heb laatste tijd ook veel de bovenstaande topics weer doorgelezen.
Het is eigenlijk een beetje een dagboek voor me en het is fijn om het gewoon van me af te tikken en soms wat respons te krijgen :Y)
Ik zit straks weer 2 weken thuis om rustig aan te doen, dus tijd genoeg voor bokt :')

Lily_Fee

Re: Simpel opstaan, leven veranderd - 5,5 jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:05

Zo holy kak. Het zat je niet mee. Een ongelukje zit in een klein hoekje wordt wel eens gezegd, maar jij bevestigt het dubbel en dwars. Heel veel sterkte voor je operatie. Soms gaan dingen ook gewoon in 1 keer goed. Zonder ontstekingen of gekkigheid, hopelijk nu ook eens voor jou!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:11

Poe he wat heftig.
Ik snap je angst voor een nieuwe ontsteking.
Kan er niet preventief antibiotica gegeven worden?

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:20

Oeff wat een pech!! Ik zelf heb ook een zelfde ongelukkige breuk gehad, 2 keer geopereerd, 1 x om schroeven en plaatjes te plaatsen, en 2de keer om het er weer uit te halen omdat ik er last van kreeg, inmiddels ongv 5 jaar geleden. Heb nog steeds last van mijn voet in de zin van vocht vasthouden, dus vaak dikke voet, moeite met balans met rijden, minder flexibiliteit dan mijn andere enkel.. Moet er mee leren leven .. :( Succes voor aankomende woensdag! En succes met revalideren!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:21

Sodeju dat is nogal wat! Even opstaan en je bent er maar weer zoet mee ;(
Ik denk dat je groot gelijk hebt dat je die schroeven laat verwijderen! Hopelijk is dat dan echt het laatste wat je aan je enkel moet laten doen en krijg je er toch wat kwaliteit voor terug. Heel veel sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:21

Jeetje wat een pech. Komt de eerste ontsteking niet door een los botsplintertje ofzo? Want dat heb ik eerder eens gezien, die komt er dan altijd een keer uitzweren.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:23

Ja, het is gewoon echt heel veel pech geweest.. Ik hoop ook dat er nu geen ontsteking bij komt kijken..

Preventief AB heb ik het wel over gehad maar weet niet of ze dat nu ook gaan doen. Dat merk ik woensdag denk wel.. Ga nu ook met een blok vanaf mijn knie ipv ruggenprik of algehele narcose. Ook wel even spannend maar ik vind het wel leuk om mee te luisteren en te kijken :')

92smartie92: ja dat heb ik ook allemaal, flink stijf ook vaak en in avonden altijd wel pijnlijk..

Nikass: ja dat hoop ik. Meer kunnen ze ook gewoon niet dus dit is het laatste wat ik iig kan laten doen, dus daar ga ik dan maar voor..

Fysio zei ook, dat het weefsel wat geirriteerd is bij die schroeven natuurlijk ook doorwerkt in complete enkel.. Dat is hopelijk straks gewoon iets beter. Wat ik al melde, zelfs 5 % ben ik al blij mee..

De pijn die ik nu heb als er iets tegen enkel aankomt, die is hopelijk straks eindelijk weg..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:24

De ontsteking kwam door een of andere bacterie. Ze wilden niet vermelden welke precies, ze zeiden een bacterie die sowieso altijd op de huid zit. Maar kan goed een of andere ziekenhuis bacterie zijn natuurlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:27

Zo wat heftig zeg, kan me ook voorstellen dat als het net gebeurd dat mensen zeggen ja hup opstaan want je ziet eigenlijk niet veel geks gebeuren. Ik vindt de foto's er bijna nep uitzien maar daarmee bedoel ik eigenlijk zoiets heb ik nog nooit gezien :n het lijkt daarna wel of je niets meer van je gat ziet in de zin van dat het eerst zo'n gat is dat ik zou denken dat je een holling zou blijven zien.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:28

wendy1987 schreef:
Ja, het is gewoon echt heel veel pech geweest.. Ik hoop ook dat er nu geen ontsteking bij komt kijken..

Preventief AB heb ik het wel over gehad maar weet niet of ze dat nu ook gaan doen. Dat merk ik woensdag denk wel.. Ga nu ook met een blok vanaf mijn knie ipv ruggenprik of algehele narcose. Ook wel even spannend maar ik vind het wel leuk om mee te luisteren en te kijken :')

92smartie92: ja dat heb ik ook allemaal, flink stijf ook vaak en in avonden altijd wel pijnlijk..

Nikass: ja dat hoop ik. Meer kunnen ze ook gewoon niet dus dit is het laatste wat ik iig kan laten doen, dus daar ga ik dan maar voor..

Fysio zei ook, dat het weefsel wat geirriteerd is bij die schroeven natuurlijk ook doorwerkt in complete enkel.. Dat is hopelijk straks gewoon iets beter. Wat ik al melde, zelfs 5 % ben ik al blij mee..

De pijn die ik nu heb als er iets tegen enkel aankomt, die is hopelijk straks eindelijk weg..

Bah vervelend, denk dat de gevoeligheid nog wel minder wordt hoor! Had daar ook vreselijk last van, nu nog iets als er iets tegen aan komt, maar is veel minder. Heb met je te doen, zon bacterie in je voet is niet niks! Raar dat ze daar ook niet echt eerlijk over willen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:29

moonsparkle schreef:
Zo wat heftig zeg, kan me ook voorstellen dat als het net gebeurd dat mensen zeggen ja hup opstaan want je ziet eigenlijk niet veel geks gebeuren. Ik vindt de foto's er bijna nep uitzien maar daarmee bedoel ik eigenlijk zoiets heb ik nog nooit gezien :n het lijkt daarna wel of je niets meer van je gat ziet in de zin van dat het eerst zo'n gat is dat ik zou denken dat je een holling zou blijven zien.

Dat geneest gelukkig heel goed. Je hebt het topic van het veulen zeker niet gezien? Die lag echt helemaal open en heel diep. Is nu helemaal dicht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:30

Jemig wat heftig zeg..kun je nog wel een beetje lopen?

Ik hoop dat de schroeven er uit halen de pijn weg haalt, kan me wel heel goed voorstellen dat je op ziet tegen weer een operatie. Zeker na die infectie...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:31

wendy1987 schreef:
De ontsteking kwam door een of andere bacterie. Ze wilden niet vermelden welke precies, ze zeiden een bacterie die sowieso altijd op de huid zit. Maar kan goed een of andere ziekenhuis bacterie zijn natuurlijk.

Wat heb je een pech gehad ts, maar dit stukje pak ik er toch even uit. Het lijkt me toch dat het ziekenhuis gewoon moet vermelden welke bacterie dit is geweest, je hebt toch het recht om te weten wat je het gehad? Ik vind het een beetje een rare gang van zaken en zou daar toch even achteraan gaan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:35

Mijn god :( wat een breuk zeg...

Sterktr rn alvast beterschap met de komende operatie

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:41

moonsparkle schreef:

Ja, bizar he. Maar je ziet wel een beetje een deuk hoor als je er vanaf boven opkijkt. Ik zal als de tape er af is dinsdag avond nog even een foto maken. Ik zit nu gewoon bijna continu in tape dus die laat ik nog even zitten want geeft fijne stevigheid extra.

Het gat was voor litteken correctie ook helemaal dicht, maar veel littekenweefsel. Allemaal verkleefd aan elkaar enzo..

Daar gooiden ze het ook op in ZH, veel litteken weefsel, zenuwen kapot, pijn hoort erbij, kunnen de schroeven niet zijn. Als dat 5 jaar tegen je gezegd wordt, ga je dat geloven..

Smartie: hoop idd dat die gevoeligheid van iets ertegenaan wel minder gaat worden, ik word daar ook echt moe van als je bijv in drukke omgeving loopt. Continu opletten of er niemand tegenaan komt..

Suzanne F. schreef:
moonsparkle schreef:

Dat geneest gelukkig heel goed. Je hebt het topic van het veulen zeker niet gezien? Die lag echt helemaal open en heel diep. Is nu helemaal dicht.

Haha maar bij het veulen is het wel wat sneller gegaan dan bij mij volgens mij. Als dieren een plek hebben de grote als ik had is dat met 2 weken dicht.. Bizar hoe snel dieren opknappen en hoe lang mensen zoet kunnen zijn...

Elisa2 schreef:
Jemig wat heftig zeg..kun je nog wel een beetje lopen?

Ik hoop dat de schroeven er uit halen de pijn weg haalt, kan me wel heel goed voorstellen dat je op ziet tegen weer een operatie. Zeker na die infectie...

Ja lopen gaat wel hoor, vaak wat mankend maar ook vaak zie je niets. Hardlopen lukt niet echt daarentegen en aan het einde vd dag loop ik ook mank. Ik kan mijn enkel niet goed afrollen zeg maar..

jasmijn16 schreef:
wendy1987 schreef:

Wat heb je een pech gehad ts, maar dit stukje pak ik er toch even uit. Het lijkt me toch dat het ziekenhuis gewoon moet vermelden welke bacterie dit is geweest, je hebt toch het recht om te weten wat je het gehad? Ik vind het een beetje een rare gang van zaken en zou daar toch even achteraan gaan.

Inmiddels is dat 4,5 jaar terug. Maar ze zeiden toen dat het een huidbacterie was die iedereen bij zich draagt. Toen ik om een naam vroeg kreeg ik die niet. Maar ze deden wel meer moeilijk, ik wilde graag alles zelf hebben, dus alle foto's ed. Maar elke keer kon ik alles opnieuw kopen op een gebrande cd. 12,50 euro elke keer weer.....

Dankje Neon

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:46

Pff je hebt al een lange weg afgelegd zeg, ik hoop dat het verwijderen van de schroeven het laatste setje gaat zijn.
Bij mijn jonge merrie is vorig jaar ook een schroef gezet. Toen ik vroeg wanneer de schroef er weer uit mocht werd gezegd dat hij ook gewoon kon blijven zitten want normaal heb je daar geen last van.
Nou ze bleef er wel duidelijk last van houden met ontstekingen tot gevolg. Uiteindelijk in overleg toch besloten hem er na een tijdje weer uit te halen. Gelukkig had de schroef zijn werk al goed gedaan maar de pijnlijkheid en ontstekingen verdwenen ook vlot na het verwijderen!
Kan dus wel degelijk dat je reactie geeft op de schroeven inderdaad.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:51

Oh wauw, wat een ellende! Hopelijk heb je nadat die 2 schroeven eruit zijn veel minder pijn! Heb zelf ook een hardnekkige schroef gehad waarvan de artsen zeiden dat die geen kwaad kon. Veel succes en sterkte!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:58

Pfff enkels en hun narigheid. Die wonden zijn echt lelijk.

Mijn enkelbrace trouwens is fijn. Moet hem strikken en kan zelf strakte bepalen. Fijn er dan tape en beter voor het vel. Ik heb deze https://www.podobrace.nl/shop/product/m ... gIdyvD_BwE

Hopelijk helpt het in pijn als schroeven eruitgaan. Duimen om snelle genezing dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:12

Wat heb ik toch een geluk gehad lang geleden. Enkel in drieën, trapper van mijn fiets erop gehad. Gelukkig dikke laarzen aangehad. Operatief gezet met plaatje en schroeven. Plaat heeft er een half jaar ingezeten.
Ga niet zeggen dat de enkel 100% is geworden. Nee, maar hij is goed bruikbaar.
Die gevoeligheid ken ik. Bij mij lag een zenuw een beetje klem. Helemaal itch vrij nee. Maar is dragelijk. Eerder een beetje een klein steekje. Maar dat heeft wel een jaar of 4 geduurd.
Alleen mijn lijf was het niet eens met het RVS en heeft ook een half jaar gemord en gemokt. Plaat eruit, weg die warme voet. Littekens zijn goed geheeld. Ben niet zo van de ontstekingen.

Afbeelding

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:19

Ik kan altijd siliconenpleister aanraden. Want het ziet er ook als een dik litteken uit. Mag erop als het genezen is.

Wat een pech heb je gehad seg! Goed dat het eindelijk op het einde is! Je hebt een lange weg doorgegaan!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:34

Zou er woensdag toch even op hameren dat je langer antibiotica krijgt. Bij ons kn het ziekenhuis krijgen Alle mensen bij de inleiding preventief antibiotica via infuus. En af hangende van de operatie evt daarna ook nog .
Mensen met een infectie in het verleden n het operatie gebied krijgen vaak langer antibiotica. Meestal 3 giften in 24 uur.

Waarschijnlijk was het een infectie met staphylococcus aureus dat is bacterie die meeste mensen bij zich hebben op huid en neus.
Tegenwoordig krijg je bij operaties waar materiaal het lichaam in gaat van te voren een neuszalf met antibiotica (bactroban) en ontsmettende doekjes met chloorhexidine. Evt zou je zelf hibiscrub of unicura zeep zo blok kunnen halen . En dan avond van te voren en ochtend zelf mee douchen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:38

ik heb je vorige topics wel gezien, wat een langdurige ellende moet jij meemaken zeg. Heel veel succes komende woensdag! hoop dat het veel gaat schelen met de pijn. sterkte!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:43

Ja bij dieren en topics op dit forum heb ik het wel vaker gezien, maar niet eerder bij mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:20

Hibiscrub is niet voor iedereen een oplossing. Betadine is een alternatief.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:37

Morganlefay schreef:
Hibiscrub is niet voor iedereen een oplossing. Betadine is een alternatief.

Hibiscrub is 1e keus minste allergieën op maar dit verschilt ook weer per ziekenhuis allemaal eigen beleid