Toen ik een jaar of 5 geleden begon met het slikken van de pil, heb ik mezelf goed ingelezen: wanneer werkt 'ie wel, wanneer werkt 'ie niet, etc. Ik kwam toen al snel tot de conclusie dat de bloeding in een stopweek niets met ongesteldheid te maken heeft (aangezien er geen eisprong/baarmoederslijmvlies aanwezig is).
Citaat:''Wanneer je de pil doorslikt zonder stopweek zul je geen menstruatie doormaken. Op het moment dat je wel een stopweek houdt, krijg je wel een bloeding, maar dit is geen echte menstruatie. Er wordt namelijk geen eicel afgevoerd, want er is helemaal geen eicel gerijpt. Ook is er geen baarmoederslijmvlies opgebouwd. De bloeding die optreedt in een stopweek noem je een onttrekkingbloeding.''
(Waarom wij dames evengoed gaan bloeden zonder dat daar een reden voor is, is me nog niet echt duidelijk, volgens mij vooral hormonen. Maar daar heb ik ook niet heel hard naar gezocht eerlijk gezegd.)
Nu ken ik toch al 4 meiden die ongewenst zwanger zijn geworden en ze kwamen er pas achter toen ze een buikje kregen. Gevolg: kind. Bij de vraag: ''Waarom had je het niet door dan?'' kreeg ik altijd als antwoord dat ze gewoon iedere stopweek ongesteld waren geworden en daarom dachten dat ze veilig waren. Nouja, niet dus.
Ik vertrouw zelf om die reden m'n bloedingen niet en doe eens in de tijd voor de zekerheid een zwangerschapstest (vooral als ik de maanden daarvoor ziek ben geweest of een keer m'n pil vergeet). Better safe than sorry.
De reden van dit topic? Weet ik eigenlijk niet.
Waarom weet bijna niemand dit? Veel meiden waarmee ik dit besprak wisten dit niet. Óf ben ik verkeerd voorgelicht? Kan natuurlijk ook.