''Ongesteld'' in de stopweek. Waarom? [evt 18+]

Moderators: Polly, Ladybird, ynskek, Hanmar, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

borstnoot

''Ongesteld'' in de stopweek. Waarom? [evt 18+]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 16:59

Dag dames!

Toen ik een jaar of 5 geleden begon met het slikken van de pil, heb ik mezelf goed ingelezen: wanneer werkt 'ie wel, wanneer werkt 'ie niet, etc. Ik kwam toen al snel tot de conclusie dat de bloeding in een stopweek niets met ongesteldheid te maken heeft (aangezien er geen eisprong/baarmoederslijmvlies aanwezig is).

Citaat:
''Wanneer je de pil doorslikt zonder stopweek zul je geen menstruatie doormaken. Op het moment dat je wel een stopweek houdt, krijg je wel een bloeding, maar dit is geen echte menstruatie. Er wordt namelijk geen eicel afgevoerd, want er is helemaal geen eicel gerijpt. Ook is er geen baarmoederslijmvlies opgebouwd. De bloeding die optreedt in een stopweek noem je een onttrekkingbloeding.''

(Waarom wij dames evengoed gaan bloeden zonder dat daar een reden voor is, is me nog niet echt duidelijk, volgens mij vooral hormonen. Maar daar heb ik ook niet heel hard naar gezocht eerlijk gezegd.)

Nu ken ik toch al 4 meiden die ongewenst zwanger zijn geworden en ze kwamen er pas achter toen ze een buikje kregen. Gevolg: kind. Bij de vraag: ''Waarom had je het niet door dan?'' kreeg ik altijd als antwoord dat ze gewoon iedere stopweek ongesteld waren geworden en daarom dachten dat ze veilig waren. Nouja, niet dus.

Ik vertrouw zelf om die reden m'n bloedingen niet en doe eens in de tijd voor de zekerheid een zwangerschapstest (vooral als ik de maanden daarvoor ziek ben geweest of een keer m'n pil vergeet). Better safe than sorry.

De reden van dit topic? Weet ik eigenlijk niet.
Waarom weet bijna niemand dit? Veel meiden waarmee ik dit besprak wisten dit niet. Óf ben ik verkeerd voorgelicht? Kan natuurlijk ook.

Eigenwijs is ook wijs.

Suzanne F.

Re: ''Ongesteld'' in de stopweek. Waarom? [evt 18+]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:02

Hm nou het is iets genuanceerder. Ik werd niet meer ongesteld toen ik zwanger bleek te zijn in de stopweek. Het is dus niet altijd zo. En het klopt dat het niet een echte ongesteldheid is als je de pil slikt maar het is een onttrekkingsbloeding en je hebt zeker wel krampen/buikpijn en last. Dus het is niet zomaar even een nepbloeding die elke keer altijd optreedt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

8nnemiek

Re: ''Ongesteld'' in de stopweek. Waarom? [evt 18+]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:10

Ik heb altijd begrepen dat de baarmoeder zich dan klaar maakt voor een nieuwe eisprong, en even ‘opruimt’ daar binnen, redelijk vergelijkbaar met een echte menstruatie.. Maar ik heb me er nooit echt in verdiept dus dat kan best helemaal verkeerd zijn.. Maar ik ben wel benieuwd!

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 17:13

Nee dat klopt, maar het is wel in dusverre “nep” omdat het niet een reactie is van je lichaam die het opgebouwde baarmoederslijmvlies en de onbevruchte eicel kwijt wil.

8nnemiek, klopt. Daarom vind ik het ook gek dat er een bloeding is. Er is eigenlijk geen “reden” voor, toch? Aangezien ik op verschillende plekken lees dat er geen eisprong is of dat er geen/weinig baarmoederslijmvlies aanwezig is waarin het ei zich kan nestelen.

Eigenwijs is ook wijs.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:32

Dat wel 'ongesteld' en zwanger had ik ook gelezen. Dus hier ook maar zo af en toe dan maar een testje, ik maakte mijzelf namelijk helemaal gek. Elke maand een stopweek zou helemaal leuk worden, dan is het de vraag of ik wel 'ongesteld' word, dus slik automatisch al minimaal 2 stripjes achter elkaar.. Zelfs in de tijd zonder vent heb ik dat gehad, dus kon toen écht niet zwanger zijn. (En anders heb ik nu een kind van een paar jaar ergens in mijn buik verstopt, gemaakt van lucht. :+)

En aangezien ik mijzelf echt gek kan maken, dan maar een paar euro uitgeven om de zoveel tijd en zeker weten dat ik niet zwanger ben. Als het gebeurd is ruk, maar als je bv 6 maanden zwanger bent is het helemaal niet leuk als je er niet op wacht en zal je ook zien dat het een vroege baby is, weg tijd om jezelf beetje te kunnen voorbereiden etc. Ik zou dan vol in paniek raken in elk geval. Dat doe ik ws al als ik hoor dat ik 2 weken zwanger zou zijn.. Misschien dat het over een paar jaar anders is, maar moet er nu écht niet aan denken hoor. :=

De reden waarom we bloeding krijgen heb ik geen idee. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door puppy1128 op 02-01-19 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:34

Er wordt wel degelijk baarmoederslijmvlies opgebouwd, alleen in mindere mate. Oestrogeen in de combi pil zorgt ervoor dat dit wat stabieler is. Daarom kan je bij mini pil ook niet echt de bloedingen zelf reguleren

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:37

Nou, ik maak(te) mezelf dus ook knéttergek, net als wat hierboven gezegd wordt.
Slikte op een bepaald moment een paar maanden de pil én ik had een implanon; en nog was ik doodsbenauwd :=

Ik snap ook niet dat er werkelijk vrouwen zijn die jaar in, jaar uit volledig vertrouwen op de pil.
Hoe dan :') Zijn die dan echt niet bang om ongewenst zwanger te raken? De kans is er... dat is wel gebleken. :+

Dus voor mij, ook eens in de zoveel tijd gewoon een testje. Inderdaad better safe than sorry :o

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:40

Aanvulling: wanneer een follikels rijpt komt er normaal een stijging in oestrogeen. Dat deel leg je stil met de pil. Maar oestrogeen worden ook gemaakt in bijv bijnieren. Dit is wel minder. Oestrogeen zorgen voor opbouw baarmoederslijmvlies. Baarmoederslijmvlies weord dus nog steeds opgebouwd maar vele malen minder.

Hoe het zit met later met later in zwangerschap en bloedverlies met pilgebruik weet ik niet... word neem ik aan alleen in begin verward wanneer het eigenlijk dus innestellingsbloeding is

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie