Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 21:42

Hallo,
Ik ben afgelopen jaar mijn levensstijl gaan aanpassen.
En nu wil ik ook over op duurzame kleding en schoenen. Ik kocht namelijk heel veel zo goedkoop mogelijk.
Ik hoop dat er meer mensen op bokt zijn die dit dragen.
Zodat we tips uit kunnen wisselen.
De markt is toch niet zo ruim als de andere kleding
Heb laatst mijn eerste blouse aangeschaft bij wolf en storm van people tree. Kostte wat meer dan ik gewend ben, maar hoop nu dat hij ook jaren meegaat.

8nnemiek

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:05

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:12

Ik quote mezelf uit een ander topic:

Kaka schreef:
Het wordt op een gegeven moment een way of life, inmiddels check ik bij alles - eigen kleding, schoenen, kleding voor mijn zoon, huisraad, meubels, bouwmateriaal, verf, you name it - of er een duurzaam alternatief is. In 1e instantie 2ehands en als ik het daar niet kan vinden en ik heb het echt nodig/ik wil het heel, heel, heel erg graag, dan nieuw. Als puber begon ik daar mee (toen vooral omdat ik me niet aangetrokken voelde tot de kleding die in de winkels hing) en ik ben nu 34, dus ervaring genoeg.

Marktplaats is mijn beste vriend en voor kleding gebruik ik ook graag United wardrobe en The next closet. Ik ben ook lid van een facebookgroep voor 2e hands designerkleding, maar dat vind ik vaak teveel gedoe + je kunt niet gericht zoeken. Voor mijzelf en zoon (vriendlief mag het zelf uitzoeken, hoewel hij ook regelmatig 2e hands draagt en tegenwoordig labels checkt) ben ik erg merkvast. Ik weet welke merken ons goed zitten, mooie stoffen (stoffenfetish hier) gebruiken en lang mooi blijven. Inmiddels koop ik 2e hands ook vooral merken waarvan ik weet dat ze nieuw ook mijn goedkeuring weg kunnen dragen (maar nieuw nogal prijzig zijn). Ik let daarbij op gebruikte stoffen (zoveel mogelijk natuurlijk), productieproces van de stof (o.a. het GOTS label voor katoen) en productielocatie, nl. Europa, eventueel Turkije en in bijzondere gevallen een ander continent (bv. de broeken van Matter en Afriek hebben een mooi verhaal en worden in Azie en Afrika gemaakt).

Een kleine greep, ik kan er met gemak nog 40 opnoemen.
Monique van Heist
Joline Jolink
Two Thirds (maken ook kleding van Seasell, gemaakt van zeewier)
Miss Green
Veja (eindelijk toffe sneakers met een goed verhaal)
Anecdote
Finisterre UK
Nudie Jeans
Patagonia

Fijne online shop: https://www.brandmission.nl/
Fijne verzamelsite: https://www.projectcece.nl/index/ (en echt, na het zien van deze website mag je nooit meer zeggen dat eco fashion lastig te vinden is)

Voor kinderen en baby's vind je hier een zee aan merken die het vrijwel allemaal prima doen: https://mamaowl.net/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:11

En echt
Na het zien van die website, mag ik nog steeds keihard zeggen dat het lastig is

Ik krijg met mijn zoekacties in de truien sectie letterlijk 1 resultaat
In de broeken/jeans sectie ook trouwens en dat is nog het verkeerde model

De filters betreffen alleen maat, materiaal (alle natuurlijke stoffen) en kleur (zwart, want dat draag ik nu eenmaal)
En zodra ik het maatfilter aanpas naar confectiematen krijg ik zelfs 0 resultaten

Nu krijg ik buiten project cece om uiteindelijk wel gevonden wat ik zoek
Maar het statement dat dat allemaal simpel/niet lastig is
Die klopt dus gewoon niet hè
Het kost me naast mijn vaste staples om altijd weer een bak zoek en spitwerk om te vinden wat ik wil

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:16

Misschien start ik hier een discussie mee, misschien ook niet maar wil het toch vragen. Ik let niet op waar mijn kleding vandaan komt maar ik gebruik het echt totdat de gaten erin vallen. Daarna komen ze in de poetsbak en word het nog gebruikt als poetslap, dit is toch ook duurzaam? Er word niks verspild.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:24

Francieen schreef:
Misschien start ik hier een discussie mee, misschien ook niet maar wil het toch vragen. Ik let niet op waar mijn kleding vandaan komt maar ik gebruik het echt totdat de gaten erin vallen. Daarna komen ze in de poetsbak en word het nog gebruikt als poetslap, dit is toch ook duurzaam? Er word niks verspild.

Zoiets heb ik ik ook ben 46 en heb afgelopen winter truien die ik vanaf mijn 15e of zo had nasr de kringloop gebracht ( waar ook veel van mijn huidige kleding weg komt). Niet elk jaar de mode willen volgen is financieel gunstig, maar ook milieubewust.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 00:28

Francieen schreef:

Uiteindelijk gaat het erom waar jij je zelf goed bij voelt, iedereen maakt hierin toch een beetje zijn eigen regels.
Ik wil wel opletten waar mijn kleding vandaan komt vanaf nu. Maar wat ik al heb draag ik gewoon op.
En kleding dragen totdat de gaten erin vallen is al duurzamer dan tien broeken in je kast die slecht geproduceerd zijn en vervolgens ook niet gedragen worden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 00:32

Bedankt voor jullie fijne reacties tot nu toe.
Ik zie vaak het post je outfit topic met prachtige looks.
Die looks wil ik ook. Alleen duurzaam nu. En Google ik dan dan kom ik toch een beetje op een geitenwollensokkentrui uit waarin ik me liever niet vertoon, het oog wil ook wat.
Vind het top om te lezen dat hier mensen echt al serieus mee bezig zijn.
En dat er meer mogelijkheden zijn dan je denkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:38

Bij Watmooi.nl vind je leuke duurzame kleding! Veel verschillende merken bij elkaar!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:05

Ik vind dingen afdragen zeker ook wel duurzaam! Al is er natuurlijk wel ene verschil in wat je afdraagt: een goede kwaliteit broek afdragen en er meerdere jaren mee doen is beduidend duurzamer dan een Primark broek afdragen die na een half jaar versleten is. Maar ach, alleen kleine stapjes helpen wel degelijk :)

Wat vinden mensen eigenlijk fijne kwaliteitsmerken? Het liefst duurzaam geproduceerd, maar vooral ook iets dat jaren mee gaat. Hiervoor kocht ik alleen maar goedkope troep en ik ben nog op zoek naar merken met duurzame producten, die dus vooral lang mee gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:03

Francieen schreef:

Dat ligt er mi aan in welk tijdsbestek dit is :P Als een kledingstuk in 6 maanden een poetslap is geworden vind ik het niet zo duurzaam, als dit pas na 10 jaar is wel duurzamer.

Maar dan nog vind ik het erg belangrijk waar het vandaan komt. Ik heb dat programma gekeken waarin ze naar fabrieken gingen waar kleding gemaakt wordt en schrok me echt een hoedje. Wist wel dat de kledingindustrie vuil was, maar zo erg had ik niet voor mogelijk gehouden.
En nu zoek ik dus ook wat duurzamere dingen. Ik had altijd al wel kledingstukken die echt jaren en jaren gebruikt worden. Ik doe maar zo een jaar of 15 met goede kwaliteit truien en broeken.

maar ik zoek ook nog goede plekken waar ik dit vandaan kan halen dus volg het topic :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:25

Sonja_vR schreef:
En echt

De filters betreffen alleen maat, materiaal (alle natuurlijke stoffen) en kleur (zwart, want dat draag ik nu eenmaal)
En zodra ik het maatfilter aanpas naar confectiematen krijg ik zelfs 0 resultaten

Het kost me naast mijn vaste staples om altijd weer een bak zoek en spitwerk om te vinden wat ik wil

Op het moment dat je van je eigen gebaande paden af moet, kost het tijd en moeite om nieuwe paden te zoeken, of je nu op duurzame paden zoekt of niet. Project Cece is een voorbeeldhulpmiddel, maar is een van de vele.

Wat betreft lang dragen: het een sluit het ander niet uit. Dat ik duurzame alternatieven zoek, betekent m.i. niet dat ik daarmee plots een vrijbrief heb om die kleding als wegwerpproduct te behandelen. Liever niet, duurzaam betekent over het algemeen dat ik dieper in de buidel moet tasten, dan verwacht ik ook dat het langer mee gaat.

Bonna schreef:
Wat vinden mensen eigenlijk fijne kwaliteitsmerken? Het liefst duurzaam geproduceerd, maar vooral ook iets dat jaren mee gaat. Hiervoor kocht ik alleen maar goedkope troep en ik ben nog op zoek naar merken met duurzame producten, die dus vooral lang mee gaan.

Waar ben je naar op zoek? Inmiddels is voor vrijwel alles een duurzaam alternatief te vinden wat verre van stoffig en geitenwollensok is (hoewel ik nu wel wollen sokken aan heb :') ), maar wat jij mooi vind, is wel heel persoonlijk. Laat ik wat voorbeelden geven a.d.h.v. wat ik nu draag: een jeans van Kuyichi, t-shirt van Monique van Heist, trui van Armor Lux, sokken van Hirsch Natur, ondergoed van Calida en Icebreaker en schoenen van Fred de la Bretoniere, meeste heb ik jaren.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 25-12-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:29

Leuk topic! Door mijn man ben ik zuiniger geworden op mijn kleding en spullen. Daarvoor droeg ik vooral fast fashion. Ik let matig op echt duurzame merken, al ben ik er geleidelijk aan meer mee bezig. Ik koop inmiddels wel sowieso betere kwaliteit en ben zuiniger met deze spullen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 21:41

Ik heb nu mijn zinnen op een sjaal gezet.
Heb geen sjaal, wil dat graag meer gaan dragen, maar was al lang op zoek naar iets wat bij me past.
Schoonfamilie riep nog enthousiast dat about you sale heeft. Maar ik heb het kunnen weerstaan. Heb nu deze op het oog. Ga hem zowel bij yoga gebruiken als voor Mn dagelijkse outfits. Maar andere of betere tips zijn ook welkom! Verder heb ik niks nodig voorlopig.
https://www.coisa.nl/COISA-JANS-GREEN-p-16549.html

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:17

Kaka schreef:
Sonja_vR schreef:
En echt

Op het moment dat je van je eigen gebaande paden af moet, kost het tijd en moeite om nieuwe paden te zoeken, of je nu op duurzame paden zoekt of niet. Project Cece is een voorbeeldhulpmiddel, maar is een van de vele.

.

No oliebol Sherlock ;)
Dat hoef je mij idd niet te vertellen ,
Ik geef alleen aan dat je wel leuk kunt roepen dat je het niet meer lastig mag noemen want
Maar dat dat dus gewoon niet klopt

Waarmee ik dus idd direct aangeef dat het wel degelijk lastig kan zijn
Ook met alle online verzamelplekken
Het blijft gewoon zoeken
Ben ook blij als ik weer eens iets gevonden heb :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:46

De sjaal van coisa is binnen en bevalt goed in ieder geval. Prima site dus. Wel alleen sjalen.