Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaka schreef:Het wordt op een gegeven moment een way of life, inmiddels check ik bij alles - eigen kleding, schoenen, kleding voor mijn zoon, huisraad, meubels, bouwmateriaal, verf, you name it - of er een duurzaam alternatief is. In 1e instantie 2ehands en als ik het daar niet kan vinden en ik heb het echt nodig/ik wil het heel, heel, heel erg graag, dan nieuw. Als puber begon ik daar mee (toen vooral omdat ik me niet aangetrokken voelde tot de kleding die in de winkels hing) en ik ben nu 34, dus ervaring genoeg.
Marktplaats is mijn beste vriend en voor kleding gebruik ik ook graag United wardrobe en The next closet. Ik ben ook lid van een facebookgroep voor 2e hands designerkleding, maar dat vind ik vaak teveel gedoe + je kunt niet gericht zoeken. Voor mijzelf en zoon (vriendlief mag het zelf uitzoeken, hoewel hij ook regelmatig 2e hands draagt en tegenwoordig labels checkt) ben ik erg merkvast. Ik weet welke merken ons goed zitten, mooie stoffen (stoffenfetish hier) gebruiken en lang mooi blijven. Inmiddels koop ik 2e hands ook vooral merken waarvan ik weet dat ze nieuw ook mijn goedkeuring weg kunnen dragen (maar nieuw nogal prijzig zijn). Ik let daarbij op gebruikte stoffen (zoveel mogelijk natuurlijk), productieproces van de stof (o.a. het GOTS label voor katoen) en productielocatie, nl. Europa, eventueel Turkije en in bijzondere gevallen een ander continent (bv. de broeken van Matter en Afriek hebben een mooi verhaal en worden in Azie en Afrika gemaakt).
Een kleine greep, ik kan er met gemak nog 40 opnoemen.
Monique van Heist
Joline Jolink
Two Thirds (maken ook kleding van Seasell, gemaakt van zeewier)
Miss Green
Veja (eindelijk toffe sneakers met een goed verhaal)
Anecdote
Finisterre UK
Nudie Jeans
Patagonia
Fijne online shop: https://www.brandmission.nl/
Fijne verzamelsite: https://www.projectcece.nl/index/ (en echt, na het zien van deze website mag je nooit meer zeggen dat eco fashion lastig te vinden is)
Voor kinderen en baby's vind je hier een zee aan merken die het vrijwel allemaal prima doen: https://mamaowl.net/
Francieen schreef:Misschien start ik hier een discussie mee, misschien ook niet maar wil het toch vragen. Ik let niet op waar mijn kleding vandaan komt maar ik gebruik het echt totdat de gaten erin vallen. Daarna komen ze in de poetsbak en word het nog gebruikt als poetslap, dit is toch ook duurzaam? Er word niks verspild.
Francieen schreef:Misschien start ik hier een discussie mee, misschien ook niet maar wil het toch vragen. Ik let niet op waar mijn kleding vandaan komt maar ik gebruik het echt totdat de gaten erin vallen. Daarna komen ze in de poetsbak en word het nog gebruikt als poetslap, dit is toch ook duurzaam? Er word niks verspild.
Sonja_vR schreef:En echt
Na het zien van die website, mag ik nog steeds keihard zeggen dat het lastig is
Ik krijg met mijn zoekacties in de truien sectie letterlijk 1 resultaat
In de broeken/jeans sectie ook trouwens en dat is nog het verkeerde model
De filters betreffen alleen maat, materiaal (alle natuurlijke stoffen) en kleur (zwart, want dat draag ik nu eenmaal)
En zodra ik het maatfilter aanpas naar confectiematen krijg ik zelfs 0 resultaten
Nu krijg ik buiten project cece om uiteindelijk wel gevonden wat ik zoek
Maar het statement dat dat allemaal simpel/niet lastig is
Die klopt dus gewoon niet hè
Het kost me naast mijn vaste staples om altijd weer een bak zoek en spitwerk om te vinden wat ik wil
Bonna schreef:Wat vinden mensen eigenlijk fijne kwaliteitsmerken? Het liefst duurzaam geproduceerd, maar vooral ook iets dat jaren mee gaat. Hiervoor kocht ik alleen maar goedkope troep en ik ben nog op zoek naar merken met duurzame producten, die dus vooral lang mee gaan.
Kaka schreef:Sonja_vR schreef:En echt
Na het zien van die website, mag ik nog steeds keihard zeggen dat het lastig is
Ik krijg met mijn zoekacties in de truien sectie letterlijk 1 resultaat
In de broeken/jeans sectie ook trouwens en dat is nog het verkeerde model
De filters betreffen alleen maat, materiaal (alle natuurlijke stoffen) en kleur (zwart, want dat draag ik nu eenmaal)
En zodra ik het maatfilter aanpas naar confectiematen krijg ik zelfs 0 resultaten
Nu krijg ik buiten project cece om uiteindelijk wel gevonden wat ik zoek
Maar het statement dat dat allemaal simpel/niet lastig is
Die klopt dus gewoon niet hè
Het kost me naast mijn vaste staples om altijd weer een bak zoek en spitwerk om te vinden wat ik wil
Op het moment dat je van je eigen gebaande paden af moet, kost het tijd en moeite om nieuwe paden te zoeken, of je nu op duurzame paden zoekt of niet. Project Cece is een voorbeeldhulpmiddel, maar is een van de vele.
.