Problemen met afvallen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:54

Ik weet niet wanneer je bij de dietist bent geweest, maar er wordt nu gewoon 3uur vergoed in de basisverzekering

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:55

Moet je wel eerst door je eigen risico heen zijn

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 18:20

Ik woon in belgie, dus verzekeringstechnisch zal ik even na moeten kijken...

Zwemmen kan ik zeker, maar heb een hekel aan zwemmen. (oké dit is wel een excuus :+ )

Fietsen lukt prima, wandelen tot een zekere hoogte. Kwestie van opbouwen.

Ik geraak gewoon niet uit m'n dip, en dat is dus te zien aan m'n voedingspatroon. Tijdje gaat dat goed, ik had even een opwelling van "joh nu ga ik eens wat veranderen!" nam ik iedere dag 2 stukken fruit mee, maar een maand later viel ik weer uit dat patroon en kwam er geen stuk fruit meer in huis. En buiten het rijden om, gewoon geen puf meer hebben om iets zinnigs te doen.

Ik ga eens rondkijken naar een diëtiste, desnoods via de huisarts. Ik zal dit niet op eigen houtje kunnen... Thanks voor alle tips alvast!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:07

Welke app had je nu gedownload?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 19:08

De my fitness pall

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:09

Melewel94 schreef:
Ik woon in belgie, dus verzekeringstechnisch zal ik even na moeten kijken...

Zwemmen kan ik zeker, maar heb een hekel aan zwemmen. (oké dit is wel een excuus :+ )

Fietsen lukt prima, wandelen tot een zekere hoogte. Kwestie van opbouwen.

Ik geraak gewoon niet uit m'n dip, en dat is dus te zien aan m'n voedingspatroon. Tijdje gaat dat goed, ik had even een opwelling van "joh nu ga ik eens wat veranderen!" nam ik iedere dag 2 stukken fruit mee, maar een maand later viel ik weer uit dat patroon en kwam er geen stuk fruit meer in huis. En buiten het rijden om, gewoon geen puf meer hebben om iets zinnigs te doen.

Ik ga eens rondkijken naar een diëtiste, desnoods via de huisarts. Ik zal dit niet op eigen houtje kunnen... Thanks voor alle tips alvast!


Van te voren plannen helpt heel goed. Zelf heb ik het ook heel druk, dus ik maak zaterdag een planning voor de week wat ik ga doen qua sport en eten, en jouw geval zou je dan ook de kcal kunnen uitrekenen. Dan haal ik zaterdag alles op mijn lijstje in huis en hoef ik verder ook geen boodschappen meer te doen door de weeks. Eventueel kan je ook gaan mealpreppen om nog meer tijd te besparen.

Ik denk dat het nu voor jou het makkelijkst is om iig te stoppen met het drinken van vloeibare suikers. Dus geen cola, en geen suiker in je koffie. Koffie met een scheutje melk is verder prima.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:44

Wat ook kan helpen, is kleine doelen stellen. Bijvoorbeeld, 15kg afvallen is veel opeens. Begin eens met kilo voor kilo. Daardoor ben je gemotiveerder. Plan daarnaast in inderdaad... bijvoorbeeld: ik lunch om 13u met een salade/omelet/brood. Om 15u eet ik een appel. Enzovoorts.

Stoppen met frisdrank kan ook al veel helpen :)
En drink dan 1x in de week een glas cola. 1x in de week klein bakje chips of ander snoep. Dat werkt beter dan jezelf álles verbieden.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 19:54

Ja klopt. Ik probeer mezelf niet alles te verbieden.

Mijn begindoel was om in ieder geval terug in de 60 te zitten, of in ieder geval een 6 ervoor. En dan vanuit daar weer te bekijken.

Ik dacht goed te beginnen met de crackers, maar dat valt vies tegen blijkt.

Iemand zei ooit tegen mij: van 1 salade wordt je niet dun, dus van 1 hamburger ook niet dik.

Maar goed, moet ook bij 1 blijven dan :')

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:58

Evelyne79 schreef:
Kaus schreef:
En die reservestand is dus de allergrootste onzin die er is.


verklaar u nader........ als je iets wilt ontkrachten prima maar onderbouw het dan en roep niet wat in de leegte.....


Ik had al een bron geplaatst maar die werd niet aangenomen. Kan nog wel twintig van die bronnen plaatsen maar vermoed dat ook die niet worden aangenomen.

Ik ben eerder benieuwd hoe jij een spaarstand zou verloren. Denkende aan mensen met anorexia nervosa, ondervoede kinderen etc etc.

TS, ontbijten is ook geen must hoor. Dat is bedacht door een ontbijtgranen om meer te verkopen :Y) Je spijsvertering doet het gelukkig altijd en hoeft niet opeens opgestart te worden. Als je dus niet wil/kan ontbijten, geen probleem.

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... -lifestyle

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:02

Ik snap ook nooit hoe mensen denken van te weinig eten dik te worden.
Dan zou heel Afrika toch ook te dik moeten zijn :? En alle anorexia patiënten? Van te weinig eten val je af en van te veel en te slecht eten word je dik.
Het probleem is dat wij hier veel te veel eten kunnen kopen, er veel te veel slecht eten wordt gekocht en opgegeten en er door de welvaart (o.a.) geen maat wordt gehouden met eten. Plus alle rommel die er in kant en klaar eten, zakjes en pakjes wordt gedaan.

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:04

Melewel94 schreef:
Ik woon in belgie, dus verzekeringstechnisch zal ik even na moeten kijken...

Zwemmen kan ik zeker, maar heb een hekel aan zwemmen. (oké dit is wel een excuus :+ )

Fietsen lukt prima, wandelen tot een zekere hoogte. Kwestie van opbouwen.

Ik geraak gewoon niet uit m'n dip, en dat is dus te zien aan m'n voedingspatroon. Tijdje gaat dat goed, ik had even een opwelling van "joh nu ga ik eens wat veranderen!" nam ik iedere dag 2 stukken fruit mee, maar een maand later viel ik weer uit dat patroon en kwam er geen stuk fruit meer in huis. En buiten het rijden om, gewoon geen puf meer hebben om iets zinnigs te doen.

Ik ga eens rondkijken naar een diëtiste, desnoods via de huisarts. Ik zal dit niet op eigen houtje kunnen... Thanks voor alle tips alvast!

Je moet ook niet in een keer alles willen aanpassen. Of gelijk alle dagen. Zoals mijn dietiste zegt het is je levensstijl aanpassen. Op den duur moet je er niet meer over hoeven nadenken. Als je vervalt in je oude ritme is dat toch vaak omdat je er dan niet over na moet denken.
Je mag gewoon lekker eten (gezond koken kun je zeker lekker doen, ik heb bv heel veel dingen uit het boekje van de foodsisters gehaald). Ik probeer ook zoveel mogelijk vers te bereiden.
Kijk ook wat je lichaam nodig heeft. Veel snelle suikers, of juist de tragere, meer eiwit en vet,enz...
Ik sport bv momenteel niet veel, let echt op mn koolhydraten (mede doordat ik zwangerschapsdiabetes heb gehad en diabetes in de familie voorkomt, dus ik verhoogde kans heb), eet fruit met mate en goed verdeeld over de dag, koop mager gehakt, eet weinig aardappel/pasta (neem ik bv kikkererwtpasta)/rijst (alleen bruine en met mate). Je word vanzelf fitter en meer zin in bewegen als je afvalt

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:59

ItsMe2 schreef:
TS: ik heb even snel je BMR berekent. Dat komt uit op 1546 kcal per dag. Tel daar 200 kcal bij op en je zit op 1746, rond dit af naar 1750.
Ik denk als je dit aantal kcal aan houd, gezonde keuzes gaat maken (met af en toe best iets lekkers) en dat je op welke manier dan iets meer probeert te bewegen, de kilo’s er langzaam af zullen gaan :).

Op 1750 kcal gaat de ts aankomen.

Ik ben 1.73, mijn onderhoud ligt op 1800. Mensen schatten hun onderhoud veel en veel te hoog in.
Zoeken naar de onderhoud is lastig, maar ik durf te zeggen dat ze wel echt lager moet zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:13

Van welke PAL waarde ga jij dan uit smurffie?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:34

Smurffie: ik heb haar gegevens ingevoerd in de link die ik al eerder gepost heb. Haar BMR is 1546. Dat is wat haar lichaam alleen al nodig heeft om de vitale lichaamsfuncties te laten functioneren.
Ondanks dat TS niet veel (extra) lichaamsbeweging heeft, verbruik je toch nog wel een aantal kcal. Denk aan het lopen, werken, douchen, huishouden etc.

Mijn persoonlijke BMR ligt op circa 1650kcal. Ik wandel circa 60 minuten per dag met de hond en werk 4 halve dagen op kantoor. Toch (de periodes dat ik het bij houd in een app) eet ik ongeveer 1800-1950 kcal en daar val ik dan mee af. Nee het gaat niet hard, maar dat is prima. Je kan het beter langzaam doen en het volhouden, dan crashen en natijd weer kilo’s aankomen.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:58

Ik kom bij berekening bmr voor Ts uit op 1514

Mijn eigen bmr is 1304 overigens. De pal berekening vervolgens snap ik geen jota van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:04

Ineke2 schreef:
Ik kom bij berekening bmr voor Ts uit op 1514

Mijn eigen bmr is 1304 overigens. De pal berekening vervolgens snap ik geen jota van.


Heeft te maken met hoe actief je bent. Je vermenigvuldigt je BMR met je PAL waarde om uit te rekenen wat je mag eten per dag om op gewicht te blijven of af te vallen.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:14

Dan zou ik dus meer dan 2200 calorieën moeten eten per dag. Geen wonder dat ik niet aankom. Dat lukt mij niet eens.
Sorry erg off topic, ben stomverbaasd. :=

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:21

Behalve dat je met een bmr niet moet rekenen vanuit het overgewicht maar gezond gewicht. Daarover zijn meningen verdeeld. Maar praktijk wijst het vanzelf uit.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:27

Mjah ik heb ondergewicht zegt de huisarts en een diëtiste. ( 1.70 lang en 53 kilo)

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:34

Ik bedoelde meer de berekening op de ts. Dit soort berekeningen zijn voor je onderhoud in gezonde toestand. Het is een richtlijn. Het kan prima zijn dat je om aan te komen op 2200 moet zitten.
Ik ben even lang, tussen de 1700 en 2100 kom ik niet echt aan en val ik niet echt af. Zodra ik een week boven de 2100 zit merk ik dat, als ik onder de 1650 kom ook. Alleen sport ik veel meer ( krachttraining) dan gemiddeld. Een gemiddelde week blijf ik stabiel tot val ietsje af op 1800 mits ik na trainingen een shake en banaan extra neem.

Je verbranding bij beweging is hoger bij overgewicht omdat je organen harder moeten werken voor hetzelfde resultaat. Hoe minder inspanning iets kost ( dus lagere hartslag mogelijk) des te minder je verbrand.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:39

Allereerst knap dat je aan je gewicht wilt werken. Mij is altijd verteld dat als je wilt afvallen dat je eetpatroon moet aanpassen. Om te beginnen zou ik je willen aanraden om een koolhydraat dieet op te volgen. Per dag moet je er naar streven om niet meer dan 1000-1200 kcal binnen te krijgen. Vermijd snoep en dingen waar veel suiker in zit. Veel succes met afvallen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:44

troi schreef:
Tja het heel simpel als je niet afvalt eet je dus teveel. Das rot maar de enige mogelijke conclusie. Je zult dus minder moeten eten. Maar! Om minder te eten terwijl je wel gezond blijft eten is niet zo makkelijk dus is mijn tip om een dietist te zoeken en je goed te laten begeleiden. Sporten is prachtig en gezond maar je wordt er geen gram lichter van tenzij je zeer intensief gaat sporten, dagelijks je in het zweet werken enzo, dat lukt alleen met veel tijd en een super gezond lijf..


Dit is dus niet helemaal waar. TS eet juist voor haar lichasm te weinig en dan slaat het lichaam het op als reserve, vetreserves.
Daarnaast eet ze dan vaak veel snelle koolhydraten gemengd met vet, de ideale combi om dik te worden.
Meer calorieën innemen dan je verbruikt werkt nog steeds als dikmaker, maar te weinig eten dus ook.

Sporten, ook maar 1 of 2 keer per week kan er wel voor zorgen dat TS afvalt en/of wat centimeters.

Jammer dat je dus eigenlijk TS iets verteld wat totaal achterhaald is!

Ik zou zeggen TS: probeer eens koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt. Of paleo.
Het is goed vol te houden en je kunt meerdere Facebookgroepen over vinden voor tips en trucs.
Je moet s’ochtends je lichaam opstarten en laten lopen op (goede)vetten en eiwitten.

Over het algemeen, als je je er goed aan houdt, niet te streng voor jezelf bent, kun je er goed mee afvallen en op gewicht blijven. En rustig weer koolhydraten toevoegen eenmaal op gewicht.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:48

De laatste alinea is zeer logisch :) ( van Smurffie)


Heb wel een extra vraag aan Ts: je rijd wel intensief paard, toch?
Heb je daarnaast nog tijd een andere sport te doen of misschien minimaal 2x in de week naar de sportschool te gaan en daar bijvb groepslessen te volgen en/of zelfstandig cardiotraining te doen?
Vanaf Januari krijg ik via mijn werk een ruime vergoeding per jaar als ik mij inschrijf voor de sportschool. Ik ga dat zeker doen, want extra conditie kan nooit kwaad :)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:04

verootjoo schreef:
Ik snap ook nooit hoe mensen denken van te weinig eten dik te worden.
Dan zou heel Afrika toch ook te dik moeten zijn :? En alle anorexia patiënten? Van te weinig eten val je af en van te veel en te slecht eten word je dik.
Het probleem is dat wij hier veel te veel eten kunnen kopen, er veel te veel slecht eten wordt gekocht en opgegeten en er door de welvaart (o.a.) geen maat wordt gehouden met eten. Plus alle rommel die er in kant en klaar eten, zakjes en pakjes wordt gedaan.


Hoe de dietist het mij uitlegde: van te weinig eten krijg je behoefte aan andere dingen. Niet perse snaai, maar bijv vet of suiker op brood en bij avondeten. Ik at bijv te weinig koolhydraten en te veel vet. Ik at havermout als ontbijt, dan twee boterhammen die basicly uitsmijters waren, dan kreeg ik honger omdat ik te weinig had gegeten en ging ik chips snaaien.
Nu eet ik ontbijt(zelfde gebleven), 4-5 boterhammen met 15+smeerkaas, margarine/jam of vruchtenhagel (huh echt? Ja echt!). En mager vlees/vis bij avondeten.
Ik eet qua hoeveelheden echt veel meer, maar andere dingen (vetarm, wel veel koolhydraten), kan me daardoor erg makkelijk aan het dieet houden en snoep bijna niet. Er is niets echt verboden trouwens. Wel gebruik van mayo en kaas bijna helemaal geschrapt. Pakjes en zakjes worden hier trouwens amper gebruikt. Nu meer zelfs dan voor het dieet.

Ik heb energie behoefte van 2600kcal trouwens, dus voor afvallen is 1800-2000 nog steeds nodig.

Kleine tip trouwens: snoeptomaatjes redden mij uit de brand bij behoefte aan lekkers. En een extra boterham kan ook altijd.
Laatst bijgewerkt door KPet op 24-12-18 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:09

Karma schreef:
troi schreef:
Tja het heel simpel als je niet afvalt eet je dus teveel. Das rot maar de enige mogelijke conclusie. Je zult dus minder moeten eten. Maar! Om minder te eten terwijl je wel gezond blijft eten is niet zo makkelijk dus is mijn tip om een dietist te zoeken en je goed te laten begeleiden. Sporten is prachtig en gezond maar je wordt er geen gram lichter van tenzij je zeer intensief gaat sporten, dagelijks je in het zweet werken enzo, dat lukt alleen met veel tijd en een super gezond lijf..


Dit is dus niet helemaal waar. TS eet juist voor haar lichasm te weinig en dan slaat het lichaam het op als reserve, vetreserves.
Daarnaast eet ze dan vaak veel snelle koolhydraten gemengd met vet, de ideale combi om dik te worden.
Meer calorieën innemen dan je verbruikt werkt nog steeds als dikmaker, maar te weinig eten dus ook.

Sporten, ook maar 1 of 2 keer per week kan er wel voor zorgen dat TS afvalt en/of wat centimeters.

Jammer dat je dus eigenlijk TS iets verteld wat totaal achterhaald is!

Ik zou zeggen TS: probeer eens koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt. Of paleo.
Het is goed vol te houden en je kunt meerdere Facebookgroepen over vinden voor tips en trucs.
Je moet s’ochtends je lichaam opstarten en laten lopen op (goede)vetten en eiwitten.

Over het algemeen, als je je er goed aan houdt, niet te streng voor jezelf bent, kun je er goed mee afvallen en op gewicht blijven. En rustig weer koolhydraten toevoegen eenmaal op gewicht.

Niets aan achterhaald hoor.

Snelle koolhydraten "maken dik" omdat je binnen de kortste keren weer honger hebt, dus (ongemerkt) meer eet. In combinatie met vet tikt dat natuurlijk lekker door, want veel kcal. Dik worden door weinig eten bestaat niet, zoals mensen eerder al aangaven.

Van enkel 1-2 keer in de week sporten val je geen gram af. Je moet hierbij op je voeding letten, anders eet je het er gewoon weer bij.

De combinatie vet met eiwitten zorgt voor een langer verzadigd gevoel, wat er voor zorgt dat je minder eet. Om nou helemaal koolhydraatarm te eten (sommige diëten hebben het over minder dan 10 gram per dag!) is ook weer niet gezond. Met name voor je hersenen is het erg slecht om zo weinig koolhydraten te eten.