Zorgverzekering | Orthodontie tot 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Zorgverzekering | Orthodontie tot 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 08:52

Einde van het jaar, goed om de zorgverzekering onder de loep te
nemen!

Situatie, onze dochter heeft een verwijzing gekregen voor de orthodontist, ze zal
gaan starten in 2025, dus ben aan het kijken naar een passende zorgverzekering. Tot mijn verbazing, zie ik dat ik bij mijn huidige verzekering uiteraard een aanvullend pakket kan nemen, maar dan hebben we een "wachttijd" m.b.t. de vergoeding van een jaar. Oftewel, we betalen eerst een jaar premie voordat we überhaupt wat vergoed krijgen.

Is er toevallig iemand die momenteel met hetzelfde bijltje hakt? Zijn er verzekeringen die geen wachttijd hanteren. Overstappen van zorgverzekering is voor ons absoluut geen probleem :)

Kairos

Re: Zorgverzekering | Orthodontie tot 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:58

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:00

Ik had ook een jaar wachttijd toen ik voor mijn dochter een orthodontie-verzekering nodig had. Ik heb toen gezocht en vergeleken en voor ons was VGZ toen het beste. Die had ook het hoogste verzekerde bedrag, 2500 volgens mij. Onze tandarts heeft ons er al op tijd op voorbereid dat die beugel eraan zat te komen, dus dat jaar wachttijd kon bij ons gewoon.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 09:02

Kairos schreef:
Ik heb even voor je gegoogled en vond dit: https://tandartsverzekering-vergelijker ... wachttijd/

Dus dat zijn verzekeringen waar je je in kan verdiepen :)

Uiteraard gevonden, en direct die van ONVZ even onder de loep
genomen. Op deze website staat dat er geen wachttijd is, maar op hun eigen site weer wel,
beetje verwarrend dus.

https://www.onvz.nl/zorgverzekeringen-v ... en/optifit

@Muronia, mijn TA heeft aangegeven dat er echt verzekeringen bestaan die direct
vergoeden, en dat shoppen zou kunnen lonen, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :D

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:07

BloemBloem schreef:
Kairos schreef:
Ik heb even voor je gegoogled en vond dit: https://tandartsverzekering-vergelijker ... wachttijd/

Dus dat zijn verzekeringen waar je je in kan verdiepen :)

Uiteraard gevonden, en direct die van ONVZ even onder de loep
genomen. Op deze website staat dat er geen wachttijd is, maar op hun eigen site weer wel,
beetje verwarrend dus.

https://www.onvz.nl/zorgverzekeringen-v ... en/optifit

@Muronia, mijn TA heeft aangegeven dat er echt verzekeringen bestaan die direct
vergoeden, en dat shoppen zou kunnen lonen, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :D

Dat is wel bijzonder idd.
Ik ben wel bang dat het aanbod sowieso heel laag is (als de site die ik linkte al niet eens altijd klopt).
Kan de tandarts er niet in meedenken? Mijn ervaring is namelijk ook wel dat ze het tijdig aankondigen. Alleen zat ik bij een praktijk, dat toen ik eens bij een andere tandarts kwam, die zei ‘je moet een beugel’ en mijn eigen tandarts zei ‘nee joh, heb je echt niet nodig.’ Uiteindelijk dus geëindigd zonder beugel :')

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:09

Hier ook een beugel in de planning bij de oudste. Op advies van de tandarts inderdaad toen gelijk meegenomen in de verzekering. Na de intake bij de orthodontist wilde ze toch nog een jaar aankijken in verband met het wisselen van het gebit. Daardoor nu een jaar helaas “onnodig” extra verzekerd.

Ik wist niet dat er verzekeringen waren zonder wachttijd. Ben wel benieuwd welke dat dan zijn daarom lees ik nog even mee.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 09:19

Jespri schreef:
Hier ook een beugel in de planning bij de oudste. Op advies van de tandarts inderdaad toen gelijk meegenomen in de verzekering. Na de intake bij de orthodontist wilde ze toch nog een jaar aankijken in verband met het wisselen van het gebit. Daardoor nu een jaar helaas “onnodig” extra verzekerd.

Ik wist niet dat er verzekeringen waren zonder wachttijd. Ben wel benieuwd welke dat dan zijn daarom lees ik nog even mee.

Ja of dus niet, want ik ben er nog geen tegen gekomen die echt zonder wachttijd werkt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:25

Bij mijn weten zijn die er ook niet. Of heel duur of ongunstig. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen.

Ik zat nog te denken aan FBTO met hun systeem van modules aanzetten. Maar ik lees dat zij vanaf 2025 ook een jaar wachttijd gaan hanteren. Jammer, is een fijne verzekeraar.

Wij weten ook al enkele jaren dat er een beugel aan zit te komen. Daarom gaat er maandelijks geld in het virtuele spaarpotje beugel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:54

Ik weet niet beter dan dat er voor orthodontie een jaar wachttijd is. Daarom ga ik volgend jaar alvast omhoog.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:17

Wij hebben 1 kind en zij moet ook een beugel. Ik heb er een berekening op los gelaten en met 1 kind is het soms goedkoper om het zelf te betalen.
Bij meerdere kinderen die een beugel moeten is een verzekering wel gunstiger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:18

Door die wachttijd kan je soms beter zelf het geld apart leggen, dan ben je goedkoper uit dan met een verzekering.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:26

Suzanne F. schreef:
Door die wachttijd kan je soms beter zelf het geld apart leggen, dan ben je goedkoper uit dan met een verzekering.

Precies dit. Wij hebben uitgerekend wat een jaar wachten en hogere premie kostte tov zelf geld opzij zetten. Dat scheelde met de geschatte behandelduur niet eens zo heel veel. Dus wij hebben het uit eigen zak betaald.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:29

SusanH schreef:
Suzanne F. schreef:

Precies dit. Wij hebben uitgerekend wat een jaar wachten en hogere premie kostte tov zelf geld opzij zetten. Dat scheelde met de geschatte behandelduur niet eens zo heel veel. Dus wij hebben het uit eigen zak betaald.

Precies, maar bij meer kinderen is dat niet altijd zo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:33

Daar heb ik geen ervaring mee, wij hebben er 1 :j

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:34

SusanH schreef:

Wij ook :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:35

ONVZ ben ik zeer tevreden over maar kan ik in deze afraden. Ze hanteren (misschien?) geen wachttijd maar beoordelen op basis van verwachtbaarheid. Als je de kosten kon verwachten voor je de verzekering afsloot, wordt het niet gedekt. Dus dat zijn geen opschieters, gezien de verwijzing al ouder is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:36

Wij zitten bij DSW en daar is geen los pakket voor de tandzorg. Dat zit in een pakket met algemene zorg.
In ons geval kan het al snel uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:46

2 kinderen, tweeling, die in 2023 begonnen zijn met beugelen. Een jaar moeten verzekeren voordat

Orthodontie vergoeding €1500 per kind (VGZ). Blij dat we het gedaan hebben, de €1500 per kind is allang op en heb dit jaar al ruim €1000 zelf kunnen betalen, helaas zijn we ook nog niet klaar.

Maar wij hadden het wel echt uitgebuit, man ook een tandje laten verwijderen in 2023 en opgelost met een beugel, dus daar woog een jaar eerder verzekeren wel echt tegenop.

Kan de orthodontist geen plan maken met daarin de verwachtte kosten, dan kun je uitrekenen of het wel of niet opweegt.

Wanneer je €1500 vergoed krijgt weegt een jaar eerder verzekeren waarschijnlijk best wat op!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:27

CD28 schreef:
SusanH schreef:

Wij ook :D

Wij ook :')

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 01:04

Onze zoon is al vanaf zijn 9e jaar aan het beugelen.
Hele gebit staat schots en scheef, niets stond boven elkaar ( melk gebit en volwassen gebit), dus alle melktanden moesten bij de tandarts of kaakchirurg getrokken worden.
Kaakchirurg werd vanuit de verzekering vergoed. Orthodontist vergoeding maximaal €1500, helaas dus niet per jaar.
We zijn nu al ruim een jaar door de vergoeding heen, en moeten nu alles zelf betalen.
2 maanden terug is er een onderbeugel geplaatst, rekening ruim €500.
Iedere maand controle, hoop weer €40.
En dan moeten we nog ruim 3 jaar voordat we klaar zijn.
De tandarts had ons al gewaarschuwd dat we wel naar de €10.000 zouden gaan.
Dus al vroeg een potje voor gemaakt, en ik denk dat we daar ook wel naar toe gaan.
De orthodontist is dus niet mijn beste vriend, en vind de controles dan ook 1 grote geldklopperij.
Een assistent doet de controle, nieuw draadje en een paar elastiekjes eromheen,
en binnen 5 minuten sta je weer buiten.
Er wordt zo makkelijk gepraat over even een extra foto maken of een extra controle.
Maar als ik dan vraag wat naar het waarom, krijg je een nietszeggend antwoord.
Dus dat gebeurd niet, ben niet een nog grotere melkkoe.
Ondanks diverse aanvragen bij de verzekering krijgen we niets extra.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:48

Ik heb ook een spaarpotje beugel voor mijn zoon. En betaal het dus zelf. Geen dure tandartsverzekering, heb ook zitten rekenen en het scheelt niet veel.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:53

Bij salland verzekering zat geen wachttijd afgelopen jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:13

ikkeniet schreef:
Onze zoon is al vanaf zijn 9e jaar aan het beugelen.
Hele gebit staat schots en scheef, niets stond boven elkaar ( melk gebit en volwassen gebit), dus alle melktanden moesten bij de tandarts of kaakchirurg getrokken worden.
Kaakchirurg werd vanuit de verzekering vergoed. Orthodontist vergoeding maximaal €1500, helaas dus niet per jaar.
We zijn nu al ruim een jaar door de vergoeding heen, en moeten nu alles zelf betalen.
2 maanden terug is er een onderbeugel geplaatst, rekening ruim €500.
Iedere maand controle, hoop weer €40.
En dan moeten we nog ruim 3 jaar voordat we klaar zijn.
De tandarts had ons al gewaarschuwd dat we wel naar de €10.000 zouden gaan.
Dus al vroeg een potje voor gemaakt, en ik denk dat we daar ook wel naar toe gaan.
De orthodontist is dus niet mijn beste vriend, en vind de controles dan ook 1 grote geldklopperij.
Een assistent doet de controle, nieuw draadje en een paar elastiekjes eromheen,
en binnen 5 minuten sta je weer buiten.
Er wordt zo makkelijk gepraat over even een extra foto maken of een extra controle.
Maar als ik dan vraag wat naar het waarom, krijg je een nietszeggend antwoord.
Dus dat gebeurd niet, ben niet een nog grotere melkkoe.
Ondanks diverse aanvragen bij de verzekering krijgen we niets extra.

Hier exact dezelfde ervaring. Controle €50,18 per maand. Letterlijk 5 minuten in de stoel. Assistente trekt het draadje er uit, orthodontist komt langs, oké in orde… assistente plaatst nieuw draadje en je mag een afspraak maken over een maand.

We moesten foto’s gemaakt worden ivm stand van de wortels. Telefoontje gedaan of de tandarts dat niet kan, want daar betaald immers de verzekering. Nee onmogelijk, speciale foto’s… nou echt niet hè, kon €107 afrekenen en na het opvragen van de foto’s en navraag bij de tandarts had hij dit ook prima kunnen doen.

Totaal geen beeld op eind datum voor beide kinderen.

Ik zou daar weleens een onderzoek naar willen starten. In hoeverre er gebruik gemaakt wordt van de ontwetenheid van ouders/patient.

Ze kunnen me alles wijsmaken, totaal geen idee wat nodig is.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 09:26

ziezoziezo22 schreef:

Gevonden! Thanks, ik ga direct eens informeren!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 09:41

ziezoziezo22 schreef:

*\o/* *\o/*

Enorm bedankt voor je hulp! Heb ze gesproken, wij gaan overstappen!
Over het hele jaar ongeveer 600 euro premie meer, maar dan krijgen we gelijk de ortho vergoed en ik kan dan ook mijn behandelingen van de mondhygiëniste vergoeden.

Overal "verdienen" we dan ongeveer €1400,- dus dat is echt de moeite!

Wat een heerlijk forum is dit toch :D