Al mijn hele leven ben ik stevig, met al jaren (ernstig) overgewicht. Ik rij geen paard meer, ergens kriebelt het wel om dat nog eens weer te gaan doen.
Aan het begin van dit jaar besloot ik met mijn zusje te gaan sporten: in een kleine groep, met een (personal) trainer. Eerst twee keer in de week, maar al vrij snel werd één van de groepen helaas opgeheven. Mensen haakten af en uiteindelijk bleef ik alleen over.
De andere groep bleef wel, vrij steady groepssamenstelling en gezellige mensen. Helaas kwam ik vlak voor de zomer zonder werk te zitten en kon ik het niet meer betalen, dus gestopt. Ergens kwam het me ook wel goed uit, ik kreeg namelijk bij bepaalde oefeningen last van mijn knieën (denk aan hardlopen, squatten, oefeningen waar je knieën wat meer te verduren hebben). De hele zomer niet gesport, ook geen last van mijn knieën meer, dus toen ik weer werk had ben ik opnieuw gaan sporten in die groepsles.
Ik kreeg alleen weer last van mijn knieën. Het was wel op te lossen: als de rest een rondje ging hardlopen, ging ik op de airbike bijvoorbeeld. Maar toch kreeg ik steeds vaker last van mijn knieën, ook als ik thuis was en niet teveel deed kreeg ik scherpe pijnsteken aan de zijkanten van mijn knieën.
Mijn trainer zei: je moet afvallen, meer sporten en goed op je voeding letten. Heeft hij overigens een punt. Ik dacht: ik ga tóch even bij de fysio langs, stel dat...
Lang verhaal kort: ik loop al weken met twee getapete knietjes en blijk aan beide knieën een "runnersknee" te hebben. Advies: niet teveel belasting op je knieën, niet teveel traplopen etc.
Bij de keer sporten daarna gaf mijn trainer het advies om te stoppen met de groepsles, hij kon (logisch) niet zoveel rekening met me houden en het leek hem goed dat ik eerst met sporten op eigen niveau en voeding aan de slag ging. Keuze: sportschool of personal training. PT is echt even te duur nu, dus geen optie.
Dus: mijn persoontje verhuisde afgelopen week van de groepsles naar de sportschool waar mijn trainer ook werkzaam is, trainer heeft mij wegwijs gemaakt, beetje begeleid, schema gegeven etc.
Allemaal heel fijn natuurlijk, dat er zo wordt meegedacht en dat er zoveel mogelijk is. Ik heb ook best lekker gesport vandaag, maar toch knaagt er iets en kan ik de gedachte dat ik eigenlijk gewoon te zwaar ben voor zo'n groepsles niet van me af zetten.
Met mijn bruiloft komend voorjaar is op voeding letten natuurlijk sowieso fijn. De ellende is: ik weet alles wel, ik weet precies wat ik moet doen en laten, welke voeding wel en niet, maar het lukt me niet om het vol te houden. Ooit is de knop om geweest en ben ik 20kg afgevallen. Toen ging ik op een paardenhouderij werken en veel fietsen, dus werd er in mijn omgeving gezegd: oké, maar dan moet je nu stoppen met afvallen. Het gevolg is dat ik nu al 8 jaar bezig ben om díé focus weer te vinden

Daarom wilde ik het nu maar eens op Bokt van me afschrijven. Misschien zijn er mensen die ook veel te zwaar zijn en op hetzelfde punt zijn als ik, misschien kunnen we elkaar een beetje steunen.
Dit is geen topic voor eetlijstjes, al zijn gezonde (eenvoudige) recepten natuurlijk meer dan welkom. Ik dacht meer aan samen werken aan (hele simpele) doelen om uiteindelijk een gezonder en energieker leven te krijgen.
Voor mezelf eerst maar eens een paar doelen:
- Vanmorgen was ik 116 kilo bij een lengte van 1.84 ongeveer, ik wil dat graag op een rustig tempo naar beneden brengen. Ik kom van 120+, dus ben al wel een beetje kwijt

- Ik voelde me vanmorgen tijdens het sporten best alleen en ga proberen mijn gedachten om te buigen naar positieve gedachten. Niet: ik ben te zwaar en ben dus blijkbaar niet geschikt. Maar: ik ga gewoon zelf lekker 3x per week sporten, ga de spieren rondom mijn knieën trainen en ik ga fit en sterk worden
- MEER WATER DRINKEN

- Gezonde keuzes maken qua eten en de slechte dingen laten staan. Met verjaardagen en de feestdagen voor de deur is dat al wel een massive uitdaging

Zo, respect als je tot hier bent gekomen. Ik ben benieuwd of er meer Bokkers in hetzelfde schuitje zitten.