Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 18:25

ga ik naar op zoek naar die melkvrije kaas, want ik hou van kaas :D

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:50

Kady1 schreef:
op rood fruit reageren mijn darmen nogal heftig, of het medisch serieus onderbouwd is weet ik niet maar door een beschadiging in mijn darm moet ik voedsel waar ik heftig op reageer vermijden om het kans op herstel te geven. Wel jammer want aardbeien zijn zo lekker.

Tomaten pasta saus lukt idd wel, maar als je pasta met vis wil eten met een lekkere tuinkruiden saus ofzo wel handig als je wat room (of vervanger) kan gebruiken.


Apart dat je niet op tomaten reageert, tomaat is eigenlijk ook fruit.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:56

Ik eet sinds een paar maanden geen brood, aardappels, pasta en rijst meer. Misschien heb je wat aan mijn ideetjes...

Reden voor mij is voornamelijk omdat het niet goed vult. Ik heb aaaaltijd honger als ik dat eet. Zeker op het werk lastig. En ik ging er natuurlijk meer van snoepen.
Als ik er mee afval is dat leuk, maar ik zit ook vaaaak genoeg bij de snoeppot :')

Verder eet ik geen varkensvlees, mijn huid reageert daar echt super slecht op (cystes in de hals, en die doen echt pijn kan ik je zeggen)

Ik ontbijt behoorlijk gevarieerd. Vanochtend was dat (om eens te proberen) bulletproof thee, niet heel smakelijk. Wel werkzaam. Andere dagen neem ik sojagurt. Gewone yoghurt vind ik niet lekker, sojagurt zoet ik met wat honing.

Tussen de middag eet ik soms pannenkoeken, die maak ik zelf van amandelmeel. Maar je kan het ook van kokosmeel maken (waarschijnlijk een stuk minder belastend dan tarwemeel voor jou?), vaak meng ik het aan met kokosmelk. En doe er een plakje rookvlees op. Je kan het beslag ook aanmengen met kaas, weer een wat andere smaak. En één pannenkoekje heb je genoeg aan voor de rest van de dag.
Of ik maakte eiermuffins of een fritatta.. Heerlijk!

Verder heb ik vaak wel cake staan van amandelmeel, gezoet met wheypoeder en honing/agavesiroop. In mijn ogen is dat ook gewoon suiker trouwens. Maar het zoet aangenaam.

Vanavond heb ik wat gehakt in de pan gegooid, paar champignons erbij, zakje italiaanse groenten, beetje mozzarella, beetje huttenkase en wat pastasaus. En dan maar hopen dat het smaakt. (voor jou, lang leve de geitenkaas, ik vind de smaak helemaal niet zo gek ten opzichte van gewone kaas)

Als je iets in je airfryer gaat maken, denk er dan om dat je niet speciale ovenpatat etc. koopt. Dit is min of meer geïnjecteerd met vet, om het er ook zo uit te laten zien. Neem liever verse fries uit het koelvak.

Ik denk dat ik vandaag nog wel wat voor morgen over houd... En ik denk dat ik morgen alvast een zuurkoolschotel of zoiets maak.

Wees creatief! Houd je vooral NIET aan recepten. Kijk wat je in huis hebt en bedenk hoe je er iets van kan bakken. Is hartstikke leuk om te doen en uitdagend!

Zelf kijk ik ook vaak naar het vervangen van bepaalde zaken. Tarwemeel kan je altijd vervangen door een ander soort meel, denk er gewoon aan dat sommige soorten wat meer vocht opnemen waardoor je wat meer vocht moet toevoegen. Zelf heb ik eigenlijk nooit melk/yoghurt in huis, maar wel kokosmelk, prima vervanger. Ik mis het eten van spek op een pannekoek enorm, maar rookvlees is een zeer waardig vervanger!

En kijk ook eens op Pinterest naar recepten. Ik doe dat heel veel, luister dan vooral niet naar wat er geschreven wordt en tjoeksel zelf wat van de ingrediënten. Komt maar weinig voor dat het mislukt.

In deze tijd, met het aanbod dat we tegenwoordig hebben, is het moeilijk om niet creatief te kunnen koken. Maar het is vaak wel eventjes zoeken.
Ohja, wat voor mij echt een oplossing bleek laatst, was het online boodschappen bestellen. Gaat zoveel makkelijker dan wanneer je in de winkel staat met je lijstje!

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:36

Google anders eens op "Bloemkoolpizza" en paella! Verder kom ik niet verder dan verse, zelfgemaakte soepen, groente of ei wrap? Quiche? Gevulde courgettes.

Heb je hier iets aan?

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 19:43

Momo94 schreef:
Kady1 schreef:
op rood fruit reageren mijn darmen nogal heftig, of het medisch serieus onderbouwd is weet ik niet maar door een beschadiging in mijn darm moet ik voedsel waar ik heftig op reageer vermijden om het kans op herstel te geven. Wel jammer want aardbeien zijn zo lekker.

Tomaten pasta saus lukt idd wel, maar als je pasta met vis wil eten met een lekkere tuinkruiden saus ofzo wel handig als je wat room (of vervanger) kan gebruiken.


Apart dat je niet op tomaten reageert, tomaat is eigenlijk ook fruit.



geen idee hoe dat komt, maar idd reageren mijn darmen daar (gelukkig) niet op

Janneke2

Berichten: 22778
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:18

Kady1 schreef:
Sinds drie maanden ben ik door medische redenen over geschakeld op een dieet. Helaas begint mijn eet patroon heel erg saai te worden en wil ik graag wat meer variatie. Ik mag heel veel niet en lust helaas ook niet alles daarnaast nog een vriend die niet alles lust en gewoon niet de tijd om uitgebreid apart voor 2 personen te gaan koken.

Ik mag geen koemelk producten, maar helaas reageer ik ook heel slecht op soja
Ik mag geen brood of producten die kunnen zwellen / proppen in de darm
Ik moet mijn suiker inname zo veel mogelijk beperken (HEEEEEEL MOEIELIJK)
Ik mag geen rood fruit maar wel geel fruit (maar niet te veel)

Ben je allergisch voor de natuurlijke kleurstoffen?
Voor sommigen geldt: rode appels schillen en er is niets aan de hand.
Citaat:
groentes mag ik wel alles van maar ik lust helaas niet alles.
pasta en rijst mogen wel (geen fan van rijst)
Noten mag ik wel maar... partner met noten allergie
Vlees mag alles maar niet te veel varkensvlees, ik ben niet zo'n hele grote vlees eter, warm vlees eet ik vooral kip. koud eet ik liever geen vlees.
Vis mag alles, houd best van vis maar niet iedere dag.
Eieren mogen wel
Geitenkaas kan ik wel tegen
aardappels mag wel (maar ben ik weet niet zo'n fan van - hou ook niet van friet)
Moet ook oppassen met frituurvet e.d dus wij hebben nu een airfryer
kruiden mag alles alleen niet te pittig (dus geen sambal e.d)

Heeft je partner allergische reacties op pinda's of ook op 'andere' noten? (Naar de letter van de wet zijn pinda's geen noten en er zijn redenen om ze zo weinig mogelijk te eten, wat niet geldt voor de 'echte' noten en zaden. Voor soya geldt hetzelfde: eigenlijk niet echtgezond...)
Overweeg een kuurtje met pro oral bio: er zijn mondbacterien die heel graag willen dat je als mens suiker eet. Concurreer je die bacteriën weg, scheelt het enorm.

Ik eet 's morgens een stevige "smoothie"/ salade van boerenkool met hennepzaad, zonnebloempit en pompoenpit plus meestal appel.
's Middags wat brood of salade: wat zeewier voor de eiwitten, falafel, geelwortel en gember staan regelmatig op het menu.

Met wat kruiden en wortel, koolsoorten, pompoen kun je heel veel variaties maken.

Edit: ik weet niet exact wat voor beschadiging jij hebt opgelopen, maar er is een rijtje producten "doe maar zo weinig mogelijk ": pinda's dus en soya, granen, ze staan bekend als 'anti nutriënten', ze "openen" ongevraagd de damwand cellen waardoor allerlei spul dat jouw eigen lichaam buiten wenste te houden toch binnenkomt. Saboteurs, zogezegd.