Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:15

Ik heb vooral last van koude handen en voeten, uiteraard Raynaud.... Mijn tips: onder de 10 graden handschoenen aan (heb een hele collectie van hele dunne zijden binnenhandschoentjes van de Decathlon tot dikkere). Altijd goede (liefst leren) schoenen aan met een dikke zool en liefst katoenen sokken (voorkomt zweetvoeten en daardoor koude voeten).

Thuis achter de pc heb ik vaak een fleecedeken op mijn stoel die over de rugleuning en zitting ligt. Die sla ik dan over mijn benen en dat scheelt veel.

Ik kan buiten wel redelijk goed tegen droge koude, maar als het vochtig is, lijkt het in mijn botten te komen en gaat alles moeizaam. Dan helpt inderdaad alleen bijna tegen de open haard aan gaan zitten.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:33

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar herken de kou wel.

Ik ben ook echt een koukleum, maar probeer dikke kleding juist zo lang mogelijk uit te stellen. Als je nu al (het is nog niet eens winter) met dikke kleding gaat rondlopen, dan krijg je het als het écht koud wordt helemaal niet meer warm.

Dus al die warme dingen pas gebruiken als je het ook echt niet meer uithoud zonder.

Daarnaast heb ik gemerkt dat het bij mij ook echt komt doordat ik zelf helemaal geen vet heb/heel dun ben. Ik was een tijd geleden opeens 10 kilo aangekomen en had het die winter ook opeens niet koud meer. Helaas weer afgevallen en nu heb ik het weer koud. Echt een wereld van verschil. Beste tip is dus om wat kilo's aan te komen. Maar dat moet je dan wel willen en kunnen.

Verder elektrische deken, verwarming aan, bewegen, dekentje over je heen (kan ook op werk).

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:41

Shadow0 schreef:
Als mensen met een schildklieraandoening nog zo'n last hebben van de kou, is er dan niet wat te verbeteren met andere instelling van de medicijnen?

Bij mij maakt het geen verschil en aan mijn medicatie is echt al ontzettend veel gesleuteld. Ik weet ook niet precies hoe het helemaal zit, maar de medicijnen die ik slik zijn ook kunstmatige schildklierhormonen, dus misschien dat het daaraan ligt. Dat is toch anders dan het echte. Plus dat dat het product is van de schildklier en niet het aansturende hormoon. Ik krijg ook eigenlijk nergens duidelijkheid over waarom mensen met een traagwerkende schildklier het vaker koud kunnen hebben. Daarnaast heb ik ook nog een subklinische hypothyreoïdie, dus ik ben helemaal raar :')

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:55

Altijd al een koukleum geweest, maar nu (meer dan 40kg afgevallen) is het nog erger..
Iedereen verklaart me voor gek!

Wat mij bij de paarden heel erg helpt; warmte pleisters van de action op je voeten plakken! Love it!
Helaas voor op kantoor nog nik gevonden tegen die eeuwige koude handen..
Eigenlijk moeten ze een soort van warmte armbanden oid hebben.
Als mn handen en voeten warm zijn, ben ik helemaal warm!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:04

Oeh ja, warmte-armbanden lijken me een uitstekend idee! :D En zoveel tips van iedereen, en herkenning. Leuk!

Minder snel beginnen met veel kleren aantrekken lijkt zo logisch, maar met minder kleren ben je gewoon door en door koud. Op een gegeven moment trek je dat echt niet meer.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:07

Bij mij helpt het niet. Het heeft gewoon een tijdje nodig voor ik me aanpas aan ander weer. Dat gebeurt vanzelf en ik heb zelfs het idee dat het beter lukt als ik goed voor mezelf zorg in de tussentijd. Dus ik trek warme kleren aan als ik dat nodig heb.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:32

Dat zal voor iedereen dan weer anders zijn. Bij mij werkt het gelukkig wel een beetje.

Ik heb trouwens ook dat ik het echt intens koud kan hebben, maar toch door de vele laagjes en dikke kleding begin te zweten. En dat vind ik toch zo vervekend. Snap er niks van, koud en toch zweten... anderen die dit herkennen?

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:36

Niet te veel stil zitten. Daar krijg ik het vooral koud van. Dan maakt het ook niet uit of het 5 graden is of -5 qua kleding, dus ik loop nu al met een thermo legging onder mijn broek. Maar dat betekend voor mij niet dat ik dan in januari 2 thermo leggings draag. Misschien heb ik ook wat @Shadow0 zegt, dat ik even moet wennen aan de kou.

Buiten zorg ik er gewoon voor dat ik blijf bewegen. En binnen probeer ik niet te lang te zitten achter elkaar, want als mijn voeten eenmaal koud zijn dan blijf ik bezig. Goed eten voor mezelf maken tussendoor zorgt voor beweging en warmte in mijn lichaam, beetje aanrommelen in huis en regelmatig een warme kop thee vasthouden.

Wat trouwens wel interessant is, vanaf kinds af aan heb ik het altijd enorm snel koud gehad en had ik altijd koude handen en voeten, ook in mijn puberteit had ik daar veel last van en had ik ook nog de ziekte van lyme waardoor ik niet zo heel erg veel deed. De afgelopen 3 jaar ben ik zo goed als hersteld van de lyme, beweeg ik flink veel op een dag en ben ik regelmatig fysiek aan het werk. Sindsdien zijn mijn handen eigenlijk nooit meer écht heel erg koud, of worden ze makkelijk weer warm en zelfs mijn voeten worden minder snel koud, ook als ik langere tijd zit.
Een actieve leefstijl maakt enorm veel verschil voor je bloedsomloop.

@snuffie123 dat zweten kan ook liggen aan het materiaal van je kleding, bijvoorbeeld als het erg synthetische stof is.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:33

Ik heb er ook last van maar dat is te verklaren want ik heb ondergewicht. Ik zorg als de temperatuur onder de 7 graden komt dat ik maillot onder mijn broek aan doe en een extra shirt met lange mouwen.
Daarbij buiten altijd een muts, sjaal en handschoenen. scheelt al enorm.
Thuis lekker een Fleece kleedje voor als ik op de bank zit.

Ben gister naar de North Face winkel geweest en heb daar een donsjas gekocht die tot mijn enkels komt. Fantastisch!! Ben daar heel blij mee.
Verder hebben zij hele fijne handschoenen die echt warm zijn en zachte mutsen die prettig zitten.

Verder heb je zat goed schoeisel te koop om je voeten warm te houden.
Wat mij helpt bij de paarden is een extra paar schoenen mee die je ergens warm kunt zetten en dan omwisselen als je voeten te koud geworden zijn.

Mando

Berichten: 15699
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:56

Ik sta prima ingesteld voor mijn schildklier al jaren maar die kou kan ik niet handelen.

Als een ander het koud heeft zegt je lichaam tegen je mannetjes in de fabriek... gooi wat kolen op het vuur want ze heeft het koud.
Dan wordt een normaal mens weer wat warm.
Mijn lijf zegt het ook alleen zijn al die mannetjes in die fabriek hardstikke dood dus er wordt niets op het vuur gegooid.

Je medicatie zorgt ervoor dat je stabiel bent en kan functioneren maar als het dan ineens zo koud is dan kan mijn lijf dat niet handelen helaas.
Dus het is het maar weer uitzingen en heel veel warmte zoeken in alles.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:57

Koud douchen, of de laatste 20 seconden koud douchen helpt echt om 'je innerlijke verwarmer' aan te zetten. Beter dan een warme douche.
Daarnaast: zorg dat je uitgerust bent. Stress en vermoeidheid kosten energie, dus dan houd je niet(s) over om je lijf te verwarmen.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:04

senna21 schreef:
Koud douchen, of de laatste 20 seconden koud douchen helpt echt om 'je innerlijke verwarmer' aan te zetten. Beter dan een warme douche.
Daarnaast: zorg dat je uitgerust bent. Stress en vermoeidheid kosten energie, dus dan houd je niet(s) over om je lijf te verwarmen.


Helpt dat koud douchen echt bij mensen? Ik lig dan niet eens overdreven echt nog uren te bibberen :brr:

Geen stress is een goede, werk ik nu al 6 jaar aan maar zou mooi zijn als dat simpel was :+

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:43

Ik heb het ook vaak snel koud maar gelukkig minder dan jullie.

Van mij de tip om in bed wat sneller warm te worden : ga een tijdje helemaal onder de dekens liggen, dus juist ook met je hoofd. Dat is voor mij de enige manier om weer warm te worden in bed als ik het koud heb.

Mijn voeten en handen op mijn man zijn warme lijf leggen mag en is ook heel fijn, maar alles onder e deken werkt het beste.

Verder heb ik dus een infrarood cabine thuis staan, fantastisch ding. Wij hebben een hele dure versie €4000) via een veiling gekocht, voor 750 euro. Check even goed welke soort golf je moet hebben, daar zit nogal verschil in.

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:13

Noh ik heb heerlijk een elektrische onderdeken O:)
Iedere avond weer een cadeautje _/-\o_

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:03

Ik was ook altijd een enorme koukleum, maar dit jaar nog geen last gehad! Mijn vriend stelde voor om de kachel een graadje lager te zetten (naar 19C) vanwege milieu, en het klinkt raar maar ik heb het dus deze herfst nog helemaal niet koud gehad! Wel zorg ik voor warme voeten (wollen sokken in bed), wellicht dat dat ook helpt.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:45

Ik ken het, heb net een skipak besteld voor op de brommer _O-

Ik heb ook verarmde handschoenen. Als ik mijn handen warm kan houden doet dat heel wat. Ik neem ook overal een thermos gemberthee mee naartoe. Kan je een specifieke thermos aanraden, ik kan niet meer zonder, gebruik hem elke dag!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:57

snuffie123 schreef:
Dat zal voor iedereen dan weer anders zijn. Bij mij werkt het gelukkig wel een beetje.

Ik heb trouwens ook dat ik het echt intens koud kan hebben, maar toch door de vele laagjes en dikke kleding begin te zweten. En dat vind ik toch zo vervekend. Snap er niks van, koud en toch zweten... anderen die dit herkennen?


Ja hier ook! Ik word er nog veel kouder van :( moet m'n armen ook strak langs mij houden anders krijg ik het zeer koud bij mijn oksels.

Veel laagjes werken hier overigens averrechts, dat vind ik niet lekker zitten want het zit nooit helemaal fijn op elkaar en dan krijg ik het juist koud! Dus mocht dat niet helpen kan het misschien daar aan liggen bij sommigen.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 03:04

Het zit waarschijnlijk in mijn hoofd. Maar als ik het niet doe dqn heb ik echt de hele dag koud.


Smorgens mij verwarmen met een elektrisch vuurtje of een fohn. :')

Helpt ook als ik niet kan slapen van de kou.
Vriend heeft me al een paar keer op de badkamer gevonden :=

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 04:51

Ik zweet inderdaad ook terwijl ik het koud heb.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:07

Ik heb het topic een beetje door gelezen. Dacht dat ik een koukleum was maar dat valt blijkbaar wel mee als ik hier zo lees.
Echter heb ik wel een tip/vraag aan iedereen die veel laagjes draagt. Zijn het allemaal nauwsluitende laagjes of juist wat losser. Want het gene wat je warm moet houden met laagjes is de lucht ertussen. Wanneer je dus heel veel strakke lagen aantrekt zal het wel iets isoleren maar zit er geen luchtlaag tussen. Het kan dus zijn dat je met minder lossere lagen veel warmer blijft.
Militairen hebben voor in de winter niet voor niks netting. Een soort hele grof mazige panty die zorgt voor een warme luchtlaag. Lijkt heel raar maar blijkbaar helpt het echt!

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:35

Even een vraagje aan mede koukleumen. Heeft er iemand ervaring met infraroodpanelen als bij-verwarming? Dat lijkt mij wel fijn voor mijn computerplek in huis. Tegen koude handen heb ik in huis gebreide hand- en polswarmers. Die kan ik over mijn vingers trekken of juist de topjes vrijhouden, zodat ik typen. Mijn moeder heeft ze gebreid.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:23

Ik heb het voor mijn gevoel ook 'altijd' koud (behalve thuis/buiten als ik in beweging ben), maar ik moet zeggen dat het lezen van dit topic alleen al helpt want ik ben tot de conclusie gekomen dat het nog véél erger kan. Ik heb het meestal ook niet steenkoud maar ondanks meerdere laagjes vind ik het wel altijd net te koud, gewoon net niet comfortabel waardoor je de hele dag niet ontspannen zit en daardoor weer last van schouders etc. Het leidt af en kost veel energie. Ik heb inmiddels wel een hele collectie mooie wollen sjaals, in principe gewoon voor buiten maar ik zorg dat ik dan wel eentje om doe die past bij mijn kleding zodat ik 'm eventueel binnen ook kan dragen. Toen ik op kantoor werkte had ik daar ook nog altijd een extra sjaal liggen voor-het-geval-dat. En veel colbertjes en dikke truien.. Ik kan vol jaloezie naar mensen die in van die mooie dunne blousejes lopen (zónder jasjes/vesten er over en t shirts met lange mouwen er onder dan) kijken maar jaaaa dat is niet voor ons soort mensen weggelegd :-p

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:58


TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:07

bontesok schreef:
Ik ben vorige winter begonnen met het slikken van cayennepeper pillen. Ik neem er 's ochtends één. Het helpt mij ontzettend goed om het minder koud te hebben, het verwarmt je nl van binnen uit.
Ik zal morgen even een foto maken van het potje.

Ik functioneer niet meer als ik het koud krijg, doordat mijn bloedvaten dan vernauwen. Ik heb het fenomeen van Raynaud, maar dan in mijn hele lichaam.



Oké het heeft wat langer geduurd sorry, maar alsnog een foto. Deze hebben mij vorige winter goed geholpen.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:11