Sabbientje schreef:Ik slik zelf Mycrogynon als pil.
Een tijdje geleden was er bij zorgverzekering/apotheek/hogerhand besloten dat iedereen de goedkopere variant van deze pil ging krijgen.
Ingrediënten zijn hetzelfde, dus geen probleem zou je zeggen.
Binnen een maand was ik agressief en vooral zo kwaad van binnen dat ik niet snapte waar het vandaan kwam.
Terug naar de apotheek gegaan en weer de mycrogynon gevraagd en het probleem is over.
Dus ja, dit soort dingen kunnen door de pil komen en zelfs door de vulstoffen die ze gebruiken in de pil.
Het zijn niet de vulstoffen, maar het werkingspercentage.
Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen goedkope medicijnen (graag zelfs, de zorg is al duur genoeg).
Wel heb ik grote bezwaren tegen de slordigheid mbt het voorschijven en uitleveren.
Het college ter beoordeling van geneesmiddelen laat de goedkopere, 'nagemaakte' middelen toe op de markt (jawel, centjes
) als het werkingspercentage tussen de 80 en 125% ligt.
Die cijfers zijn openbare informatie, de apotheek kan het zo oplepelen.
Een arts moet weten wat hij/zij voorschrijft en dat hoort de apotheek te leveren - en er hoort beleid te zijn op het feit dat de werkzaamheid 20% lager kan zijn of 25% hoger.
Kort door de bocht: lagere werkzaamheid betekent klachten of dus zwangerschap, hogere werkzaamheid betekent "bijwerkingen".
Helaas worden veel middelen alleen in pilvorm verstrekt en staat er geen weegschaal meer in de apotheek - daarmee wordt wat je slikt een gok.