Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:13

Dames ga elkaar nu niet gek maken. Als de 1 klachten krijgt wil niet zeggen dat de ander ook klachten krijgt.
Probeer het gewoon eerst zonder het idee dat je er klachten van gaat krijgen. Bij de meesten gaat het gewoon goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:23

Maar iedereen krijgt nu dus de microgynon 30 als vervanging. Terwijl dat toch de pil is die er zo weinig is? Dat is iig wel mijn 'standaard' pil al 9 jaar en ik krijg die dus nu niet meer mee. Lekker krom weer. :+

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:45

Het verschilt per apotheek wat ze op voorraad hebben of kunnen krijgen. Hier is er Swingo (= ander merk Microgynon 30) en Microgynon uit Duitsland geïmporteerd en zou je als patiënt dus kunnen kiezen welke je wilt. Hier ook een tijd geen Microgynon kunnen krijgen en nu bleek de Swingo weer moeilijk leverbaar te zijn uit Duitsland. Daarom kans dat als de Swingo op is de patiënten over moeten op Microgynon.
Het verschilt dus echt per apotheek wat ze mee kunnen geven, als ze überhaupt al wat mee kunnen geven.
Als je echt de Microgynon wilt dan raad ik je aan om andere apotheken te contacten of zij die hebben liggen. Je bent vrij om de pil bij een andere apotheek te halen.

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:48

xZiva_ schreef:
Nou ik ga mn pil maar op marktplaats gooien denk ik.. afgelopen maand dus over gegaan op de microgynon 30.. wat een ramp :=

Hoofdpijn, puistengebergte op mijn hoofd, en steeds het gevoel dat ik ongesteld ben geworden terwijl dat dus niet is :+

Lieve dames, de eerste zin was sarcasme.. ik zou hem nooit op marktplaats gooien.

De biedingen in PB hoef ik dus niet (meer) :D

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:24

xZiva_ schreef:
xZiva_ schreef:
Nou ik ga mn pil maar op marktplaats gooien denk ik.. afgelopen maand dus over gegaan op de microgynon 30.. wat een ramp :=

Hoofdpijn, puistengebergte op mijn hoofd, en steeds het gevoel dat ik ongesteld ben geworden terwijl dat dus niet is :+

Lieve dames, de eerste zin was sarcasme.. ik zou hem nooit op marktplaats gooien.

De biedingen in PB hoef ik dus niet (meer) :D



_O-

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:57

Nou, hier helaas ook een 'niet zo'n succes'-verhaal.

Door alle tekorten in de afgelopen maanden al 2x een andere pil meegekregen. Vorige week kreeg ik ineens de originele microgynon 20 mee, had ik nog nooit gehad. En dat ging helemaal mis. Na dag 2 begon de uitslag en momenteel zit ik van top tot teen onder de rode, jeukende bultjes en aan een fikse kuur Prednison.

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:05

Levonorgestrel/Ethinylestradiol 0.15/0.03 is hetzelfde als microgynon 30, even voor de duidelijkheid. Dus als je normaal microgynon slikt en je krijgt een ander merk mee waarbij dat wel op het doosje staat heb je gewoon dezelfde pil van een andere fabrikant. Het kan zijn dat de samenstelling heel ietsjes wisselt en in een heel beperkt aantal gevallen kunnen er klachten door ontstaan, maar bij de meeste mensen is dat (excuses als ik iemand hiermee voor de schenen schop) echt iets dat tussen de oren zit.

Er is een tekort aan een van de bestanddelen die dus niet alleen in microgynon zit, maar ook in generische merken van dezelfde pil. Sommige apotheken hebben nog een voorraad generische liggen, waardoor ze deze nog wel mee kunnen geven. In andere gevallen wordt er gekeken naar (tijdelijk) overstappen op een andere pil, zoals de Yaz (ethinylestradiol/drospirenon, ook in generische variant te krijgen) en soms wordt er gewisseld in zwaarte van de pil. Dat komt omdat microgynon 30 (en generische varianten) de meest gangbare pil is die wordt voorgeschreven aan bijna alle vrouwen en die bijna alle vrouwen dus ook houden als ze er geen problemen mee hebben, en apotheken soms van microgynon 20 of microgynon 50 nog wel een voorraad hebben.

Daarnaast wil ik even aankaarten dat ik hier vaak lees dat mensen 'een ander doosje hebben meegekregen en gelijk stemmingswisselingen krijgen'. Dat kan niet. Het kan zijn dat je fysieke klachten als hoofdpijn of buikpijn krijgt, dat komt dan omdat je reageert op een van de bestanddelen in de pil. Het daadwerkelijke hormonale effect wordt niet zo snel duidelijk, daar gaan in de meeste gevallen maanden overheen.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:43

Bij mij zit het helaas echt niet tussen de oren hoor Emmaa_ :)* Was het maar zo'n feest. Andere allergenen zijn al uitgesloten, het is echt een reactie op deze vorm van de pil.

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:25

Ben wat dat betreft wel blij dat Trigynon nu nog goed verkrijgbaar is, die heeft ook een fase met dezelfde bestanddelen namelijk.

Ik heb voor mijzelf door dit alles wel nog eens overwogen en ik ga volgend jaar wel over op een spiraal.

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:34

Hier maar weer tijdelijk gestopt met de pil. Kan ik gelijk uittesten als bepaalde klachten verdwijnen.

En gelukkig hebben we de condooms nog *\%/*

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:45

naomiiiii schreef:
Maar iedereen krijgt nu dus de microgynon 30 als vervanging. Terwijl dat toch de pil is die er zo weinig is? Dat is iig wel mijn 'standaard' pil al 9 jaar en ik krijg die dus nu niet meer mee. Lekker krom weer. :+


Dat dus. Ik zou heel blij zijn als ze hem voor me hadden.

Urona447
Berichten: 2811
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:56

Ik stap over op de spiraal, slik altijd de pil door en heb geen zin om elke maand weer bij de apotheek te staan voor 1 pilstrip.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:21

saarie schreef:
Bij mij zit het helaas echt niet tussen de oren hoor Emmaa_ :)* Was het maar zo'n feest. Andere allergenen zijn al uitgesloten, het is echt een reactie op deze vorm van de pil.


Maar jouw probleem is toch ook niet hormonaal? Ze zegt dat dat niet waarschijnlijk is, fysieke bijwerkingen kunnen wel zo snel komen ;)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:54

Ik kreeg ook de fysieke bijwerkingen van de microgynon, maar had daar nooit bij stilgestaan toen ik hem slikte. Dacht dat ik gewoon zo was en dat het erbij hoorde.

Toen kreeg ik een goedkopere variant en er ging een wereld voor me open: geen migraine, geen buikpijn, minder/geen puistenkop.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:28

saarie schreef:
Bij mij zit het helaas echt niet tussen de oren hoor Emmaa_ :)* Was het maar zo'n feest. Andere allergenen zijn al uitgesloten, het is echt een reactie op deze vorm van de pil.


Ik vind het ook een bijzondere reactie die Emmaa_ geeft. Op dit moment geen last van het pil tekort wegens spiraal maar huisarts heeft mij ooit op de goedkopere merkloze variant gezet met ‘precies’ dezelfde werking en stoffen.
Alleen zorgden ‘precies’ dezelfde stoffen voor een hoofd vol acne, huilbuien van hier tot Tokio en de hele maand stemmingswisselingen alsof ik elk moment mijn periode kon krijgen.
Na 2 maanden gesmeekt of ik mijn oude microgynon terug kon krijgen..

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 02:33

Ik heb even gekeken maar heb de ook de microgynon 30 (?) Meegekregen. Ben benieuwd.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:44

Vorige week dinsdag heb ik de apotheek gebeld ivm dat ik Microgynon 30 nodig had, was er niet. Moest ik huisarts bellen voor overleg alternatief. Die was die middag niet bereikbaar.
Woensdag heb ik de huisartsassistent gesproken en die heeft na overleg met apotheek een alternatief voorgeschreven, met dezelfde werkzame stoffen. Wat ik bijzonder vond omdat juist de werkzame stoffen een probleem zijn. maar deze zou leverbaar zijn. Kon ik dinsdag (gisteren) dan ophalen.

Kom ik gisteren bij de apotheek, sorry mevrouw, die is niet geleverd. Pas januari!
Een alternatief was dan Microgynon 20 of een hele andere pil met andere werkzame stoffen. maar dat moest in overleg met de huisarts. Dus ik geef aan dat ik dat vorige week woensdag dus al heb gedaan en nu gewoon een pil wil! Nee, dat moest via de huisarts. Die zit gelukkig in hetzelfde gebouw, maar bleek er niet te zijn en ook zijn assistent niet. Wel die van een andere huisarts. Die mocht me eigenlijk niet helpen, maar ik wil gewoon de pil! Dus zij gekeken en alsnog, na overleg met mij, de Microgynon 20. Ik probeer liever een pil die ik ken met lichtere dosering dan iets heel anders.
Daarna weer terug naar de apotheek en nu zijn er 2 strips M20 besteld, genoeg tot M30 er weer zou moeten zijn. En wie weet bevalt de 20 wel en blijf ik daarop :+

Maar jemig wat een gedoe en kastje, muur, kastje, muur verhaal!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 28-11-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:46

Oh en niet eens met Emma. Ik heb ooit eens een goedkoper alternatief van Microgynon 30 meegekregen en daar heb ik toen niet verder bij stilgestaan. Leek me prima. Maar na een paar weken kreeg ik klachten als opgeblazen buik, humeurig, enz. Ik ben gaan nadenken en kon het alleen herleiden naar de gewisselde pil. Zelfde werkzame stoffen, maar andere drager misschien dan? Na terugwisselen naar M30 waren al die klachten weer weg.

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:47

Ik herken dat ook :j Zelfde werkzame stoffen, maar blijkbaar andere hulpstoffen oid waardoor het geen succes was :\

Hoorde vanochtend op de radio dat men verwacht dat eind december de problemen zijn opgelost.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:51

Ik hoorde inderdaad iets langskomen over de pil, maar hoorde het niet goed. Eind dec zou fijn zijn, maar ik ga voor de zekerheid maar uit van januari :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:19

Apotheek hier net gevraagd. Zij kunnen helemaal bijna niks leveren, bestellen van welke pil ook. Ook fijn priknaalden ook niet meer in de goede maat te krijgen. Al eerder ook allergie medicatie niet meer leverbaar. Kennelijk zitten zij in het afvoerputje van de keten of zo.

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:14

Ik heb dit in het verleden ook gehad met generieke pillen. Zowel met de Microgynon 30 als met de Diane-35.
Onder de puisten, continu down en huilbuien.

_nathalia_

Berichten: 301
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:49

Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe veel mensen hier zeggen te reageren op het wisselen van merk naar generiek of andersom.
Is er iemand die zich hier verder in verdiept heeft en heeft laten uitzoeken wat het werkelijke verschil is? En waar kun je dan niet tegen? Welke stof? Dit is dan wel van belang om te weten omdat deze stoffen in heel veel medicijnen in verschillende hoeveelheden voorkomen.
Of praten we elkaar gewoon maar na dat we er niet tegen kunnen.
Ben er van overtuigd dat 95% zonder probleem kan wisselen en dat inderdaad bij de meeste mensen het tussen de oren zit.
(nb heb het niet over wisselen van sterkte of andere werkzame stoffen)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:52

Ik praat niemand wat aan. Ik had er nooit over nagedacht dat ik anders zou kunnen reageren en ben er blanco op overgegaan van het zal wel. Pas nav de klachten ben ik terug gaan denken sinds wanneer het ongeveer was begonnen en was mijn conclusie dat het de pil moest zijn. Na terugwisselen waren de klachten weg dus dat was voor mij de bevestiging.

Dit is al jaren terug trouwens (ergens 6 of 8 jaar terug), niet nu.

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:59

Het kan zijn dat je fysiek reageert op een van de stoffen in een generiek merk, maar de verdeling tussen hormonen (en de hoeveelheid) mag wettelijk niet afwijken. In ieder geval niet zo veel dat je het zou merken.