Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:57

Ik heb net besteld. Maar ik zit op de originele marvelon ivm met mijn vreselijke moods swings. Die hebben ze sowieso niet op voorraad. En tot nu toe heb ik altijd voor een half jaar kunnen bestellen. Ik ga morgen even naar de apotheek. Ben benieuwd wat ik aantref.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 02:14

Lijkt net of ik dit topic geschreven kon hebben :')
Heb helaas geen advies of iets, ben zelf ook aan het tobben. Ook reageer ik niet heel lekker op constant 'vervangers'. Moodswings vliegen om de oren en het werkt behoorlijk libido verlagend :o
Ik slik overigens ook door ivm de klachten bij menstruatie, daarnaast mede als anticonceptie en ik haal hem ook steeds voor minimaal 6 maanden..
Ik heb hem afgelopen maand nog gehaald en kreeg gewoon voor 6 maanden mee gelukkig, maar wederom een vervanger.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 02:19

Vervanger mag worden gegeven als deze tussen de 80 en 120% valt qua werkzaamheid vergeleken met de originele medicatie...

Om deze reden ben ik dus naar de Duitse apotheek moeten gaan voor al mijn medicatie. De pil die ik slik is hier in Nederland niet verkrijgbaar.

Dus als je dicht bij de grens woont is een hethaalrecept voor de EU vragen een optie. Wel de werkzame stof erop laten zetten i.p.v. de merknaam.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 02:27

Ik haal normaal voor een jaar, en slik door aangezien mijn ongesteldheid mij echt niet aardig vindt ;( moest 2 weken terug nieuwe hebben omdat ik helemaal niets meer had na mn verplichte stop omdat ik t een aantal keer vergeten was op vakantie (joe domme ik 8)7 ) en t kwam er daardoor doorheen. Kon kiezen tussen 3 of 6 maanden dus jee toch weer even vooruit, wel niet de 'echte' microgynon maar dat vind ik niet zo boeiend :o

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 02:31

angrywolf schreef:
Man wat ben ik nu blij dat ik al een aantal jaar de prikpil heb :o
Wat een gedoe zeg, Heel rot voor de mensen die de gewone pil echt nodig hebben :(:)

@TS Kijk idd voor de prikpil, Persoonlijk voel ik bijna niks van de prik en het is binnen een paar seconden over en dan ben je er 3 maanden van af, En Nog een leuke bijkomstigheid, Ik word dus niet meer ongesteld *\o/*


Ik heb serieus echt een enorm hoge pijngrens, dus prikken vind ik helemaal best. Ben wel lastig te (bloed)prikken ivm rollende aders, en als het dan lukt moet ik vaak 4 tot 6 buisjes vullen; halverwege slaat ie dicht.

Maar een prik; helemaal prima.

Scheelt ook weer in aantal pillen slikken.

Wat ik me wel afvraag; die grondstoffen die nodig zijn en dus tekort opleveren nu voor de pil; zijn diezelfde grondstoffen niet ook nodig voor de prikpil?

Edit; ik zie al wel dat ik niet de enige ben. Misschien kunnen we elkaar wel op de hoogte houden en eventuele tips delen op deze manier :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 02:46

Nagini schreef:
Neem de mirena spiraal en je bent van al het gezeik voor 4/5 jaar klaar. ;)
Tenminste, die heb ik nu inmiddels alweer 6 of 7 jaar (heb m'n 2e al). Ook geen ongesteldheidsklachten meer ook. (of lees: niet meer ongesteld eigenlijk).


Spiraaltje zal probleem vormen om te laten plaatsen (tenzij ik weg wordt gemaakt).

Vraag me ook af of dat in mijn geval een raadzaam besluit is;

Bij mij in de familie (mn mam is 1 vd 12) zit extreem vroeg in de overgang komen in de familie; kans is zeer groot dat dit erfelijk is.
Extreem vroeg praat ik over <40, soms zelfs 35.
Het precieze weet ik er niet van, maar volgens mij moesten ze (mam en mn tantes) dan extra hormonen oid slikken.
Ik zou dan wel graag willen weten als de overgang voor de deur staat; met langdurige maatregelen lijkt me dat erg lastig.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 04:22

JoyCiej007 schreef:
angrywolf schreef:
Man wat ben ik nu blij dat ik al een aantal jaar de prikpil heb :o
Wat een gedoe zeg, Heel rot voor de mensen die de gewone pil echt nodig hebben :(:)

@TS Kijk idd voor de prikpil, Persoonlijk voel ik bijna niks van de prik en het is binnen een paar seconden over en dan ben je er 3 maanden van af, En Nog een leuke bijkomstigheid, Ik word dus niet meer ongesteld *\o/*


Ik heb serieus echt een enorm hoge pijngrens, dus prikken vind ik helemaal best. Ben wel lastig te (bloed)prikken ivm rollende aders, en als het dan lukt moet ik vaak 4 tot 6 buisjes vullen; halverwege slaat ie dicht.

Maar een prik; helemaal prima.

Scheelt ook weer in aantal pillen slikken.

Wat ik me wel afvraag; die grondstoffen die nodig zijn en dus tekort opleveren nu voor de pil; zijn diezelfde grondstoffen niet ook nodig voor de prikpil?

Edit; ik zie al wel dat ik niet de enige ben. Misschien kunnen we elkaar wel op de hoogte houden en eventuele tips delen op deze manier :)



Wat ik van de nieuwsberichten begrijp dat er een enorme lading met pillen die al klaar waren is afgekeurd en dus vernietigt is, En laat dat nou juist Microgynon 30/Levonorgestrel zijn geweest, De stof die een heleboel vrouwen slikken.

De prikpil {depo provera} wordt gemaakt van medroxyprogesteron en daar is niks van afgekeurd en wordt ook een stuk minder gebruikt dan Microgynon 30/Levonorgestrel en is dus nog goed leverbaar.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 04:53

In mijn geval is een specifieke pil van richter compleet uit de handel genomen toen deze overgenomen werd door Mylan. Alleen richter had andere hulpstoffen waardoor die pil goed ging maar die van mylan kreeg ik allergische reacties. Nooit achter gekomen waarom overigens, ik heb zo’n drama ook met mn allergie medicatie. Die mag alleen van Teva zijn anders allergische reacties.

Voor mijn pil ben ik overgestapt naar Zoely. En dit gaat goed. Heb ook het idee dat sinds deze pil ik beter in mn vel zit.
Teva heeft laatst ook leverproblemen gehad. Gelukkig met veel moeite hebben wij eerst zelf en daarna de apotheek echt overal medicatie vandaan gehaald die nog in restjes zat. En gelukkig nu weer leverbaar.

Roosje01

Berichten: 10728
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 05:04

Had vanmiddag het zelfde probleem pil besteld, want was aan me een na laatste strip begonnen. Ja niet op voorraad geen idee wanneer leverbaar bla bla. Uiteindelijk vond ze nog een doosje achter en bleek maar 1 strip in te zitten naja beter dan niks.. maar wilde ze me wel ff laten dokken voor 6 strips... ik krijg namelijk altijd 2 doosjes van 3 strips mee. En dan moest ik maar gaan bellen wanneer het weer op voorraad is want dat weet ze niet 8)7 . Moest ik uiteindelijk nog €9 neerleggen voor die ene strip terwijl ik normaal iets van €26 betaal voor 6. (Moet eerst betalen en dan kan ik pas declareren). Nog nooit meegemaakt dit. Hoop dat snel opgelost is voor ik niks meer heb.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:47

Nagini schreef:
Neem de mirena spiraal en je bent van al het gezeik voor 4/5 jaar klaar. ;)
Tenminste, die heb ik nu inmiddels alweer 6 of 7 jaar (heb m'n 2e al). Ook geen ongesteldheidsklachten meer ook. (of lees: niet meer ongesteld eigenlijk).


Ja. Als het zo simpel was, zou fijn zijn. Ik heb zo'n ding gehad. Mijn lichaam kon er niet mee omgaan. Hij heeft er ruim anderhalf jaar ingezeten en ik mocht in die tijd 6 keer naar de huisartsenpost omdat ik door de muren heen ging van de pijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Weer een injectie met pijnstillers en een controle. Inwendige echo. Nee, ding zit echt op de juiste plaats. Ongesteld / bloedingen twee keer per maand, in plaats van minder. Iedere maand diclofenac moeten slikken tegen de pijn. Na anderhalf jaar toen ik op de grond lag van de pijn de huisarts gebeld dat ik NU langs wilde komen om dat ding er uit te laten halen. ik slik nu al weer twee jaar de pil. Geen diclo meer nodig, geen heftige krampen.
Volgens de huisarts en de gyn kan het zijn dat het prima gaat als ik nog een keer een spiraal laat plaatsen. Maar het kan ook weer net zo fout gaan.

Ik ga maar eens bellen voor die prikpil.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:53

Ik slik een lichte variant ethin/levon (0,01) en kreeg wel voor 6 maanden mee. Ik vind het ook een ramp dat medicijnen zo slecht leverbaar zijn, de pil is nog ‘tot daar aan toe’ maar er zijn natuurlijk mensen te bedenken die zo ongeveer overlijden zonder..

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:59

StonedRomy schreef:
Vervanger mag worden gegeven als deze tussen de 80 en 120% valt qua werkzaamheid vergeleken met de originele medicatie...

Om deze reden ben ik dus naar de Duitse apotheek moeten gaan voor al mijn medicatie. De pil die ik slik is hier in Nederland niet verkrijgbaar.

Dus als je dicht bij de grens woont is een hethaalrecept voor de EU vragen een optie. Wel de werkzame stof erop laten zetten i.p.v. de merknaam.

Goed idee, wist niet dat dat kon. Ik bestel wel vaker dingen bij een Duitse apotheek, maar dat zijn dingen waar geen recept voor nodig is.

Alleen vraag ik me af of er in Duitsland niet net zo goed een tekort is...

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:05

Ik slik microgynon 50 maar gelukkig een kleine maan geleden nog gewoon 6 strips meegekregen

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:06

Ik kreeg nog wel 3 strippen mee. Wel een ander (en duurder) merk maar dat vond ik niet zo erg.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:15

Ik ben nu een jaar gestopt en wilde graag weer beginnen omdat ik vaak door loop of veel te snel ongesteld word.

Helaas, en jammer dat deze stof steeds moeilijker verkrijgbaar word.

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:22

Ik slikte ethin/levon 0,03/0,15 maar die hadden ze niet meer, microgynon 30 kregen ze die dag wel geleverd, dus heb nu microgynon 30

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:24

Ik zou voor de prikpil gaan als je de pil toch elke keer doorslikt. Geen gedoe met strips en pillen vergeten en dat ze er niet zijn, alleen je doktersafspraak niet vergeten elk kwartaal :P

x_Ilse_x

Berichten: 691
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:33

Bij mij was het ook het geval vorige maand. Ze had alleen nog een laatste doosje uit Duitsland liggen. Mocht daar ook meteen het driedubbele voor betalen en ze wist niet wanneer ze weer nieuwe strips binnen zouden krijgen. Volgende keer maar op tijd naar de apotheek.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:36

Mijn pil was ook niet meer leverbaar, heb een “zusje van” gekregen voor 3 maanden. In Januari zou m’n eigen wss weer beschikbaar zijn.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:46

Tot nu toe hier nog geen problemen gehad. Alleen aantal maanden terug weer gehaald bij de apotheek, maar kreeg toen een ander doosje mee, wel dezelfde pil maar ander ‘uiterlijk’
Heb gelukkig nog voor 4 maanden. Alhoewel ik ook gewoon door slik, in overleg met de huisarts. Jouw pijnklachten herken ik maar al te goed helaas. Als ik een stopweek doe mag ik ook ibuprofen of naproxen slikken...

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:47

Over stappen op spiraal! ;)

Nee zonder gein ik ben over gestapt op de spiraal en heb flink wat Microgynon 30 op voorraad nog. Nooit geweten dat hier zoveel te kort aan is. Als ik thuis ben dan kijk ik wel even of het nog houdbaar is!

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:48

Ik kreeg niet eens een vervanger.

Was bij de apotheek en had gewoon pech.
Kreeg ook niet 1 strip. En ook geen ander merk. Ik zou op de wachtlijst komen van ruim een maand.

Dus ik de volgende dag met de huisarts gebeld.
Ik wilde mijn recept zodat ik online kon bestellen.
Zegt de assistente wacht maar even. Ik bel wel even naar de apotheek.

En ja hoor, er lag 3 maanden voor mij klaar. Toen kon het ineens wel.

Maar goed, nu heb ik mijn recept en kan ik voortaan online bestellen

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:49

Ik had perongeluk dubbel besteld voor ik zwanger werd, dus ik heb nog 11 strips microgynon 50 liggen.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:50

Ballard_L schreef:
Ik zou voor de prikpil gaan als je de pil toch elke keer doorslikt. Geen gedoe met strips en pillen vergeten en dat ze er niet zijn, alleen je doktersafspraak niet vergeten elk kwartaal :P

Prikpil heb ik eerder gehad.
Loop ik de eerste 3 weken met koppijn rond.
Je krijgt zoveel hormonen in 1 x in je lijf.
Voor mij niet weggelegd.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:50

Lolacabana schreef:
Ik had perongeluk dubbel besteld voor ik zwanger werd, dus ik heb nog 11 strips microgynon 50 liggen.

Dat is nu goud waard :')