candalisa schreef:Het is vooral de drempel om ergens heen te gaan als ik in de auto zit krijg ik zn sterk gevoel van oververmoeidheid en ook een soort van paniek.
Ik ben idd heel goed in het wegstoppen van dingen vooral niet te lang bij stil staan want dan gaat het mis. Wordt ook wel bemoedigd in mijn omgeving praten over gevoel dat hoort niet.
Ook al hulp gehad daarvoor en ik merk dat ik dan een gevoel van boosheid krijg en wil dat ze mij met rust laten alsof er een soort afweer systeem getriggerd wordt.
Het pieker probleem is vrij complex daar ben ik me ook van bewust maar tot nu toe geen passende hulp gekregen om dit aan te gaan.
Eerst even over piekeren : in yoga wordt gezegd dat dit gewoon is wat een vermoeide 'mind' doet.
Dus geen cognitieve gedragstherapie en voorzichtig met meditatie!
Ik grijp op die momenten naar brain sync
[(er zijn andere merken ook), ik heb cd's en je kunt mp3 downloaden]
een combinatie van geleide meditatie (= iemand vertelt een fijn verhaal met een lieve stem over naar binnen gaan of uitrusten oid)
en op de achtergrond hoor je 'binaural' muziek (= je ene oor krijgt net iets anders te horen dan je andere oor) met als effect dat je hersenen reageren buiten je wil om.
Op die manier kun je ontspannen (alfa goven) of mediteren (theta waves).
Concreet: je zit of ligt, koptelefoon op, en je hoeft niet eens actief te luisteren of op te letten.
(Als je googlet op guided meditation en alpha waves krijg je vast veel hits.)
En : harde biologie : in termen van het verstoken van zuurstof en glucose is ons brein een energievreter.
Piekeren zou dus ten dele een kwestie van CVS kunnen zijn.
...en zo te lezen nog forse angst erbij ook:
Citaat:
Het begint met iets heel onschuldigs als ik op bed lig. Ik denk dan morgen naar stal leuk ga ik rijden maar wat als ze moeilijk doet dus longeren, maar stel ze loopt kreupel, dan moet ik de dierenarts bellen, en als het niet meer goed komt? Kan ik dr nog naar de kliniek brengen of moet het ter plekken dan moet ik de rendac bellen dan ligt ze daar dood.... en dan dus helemaal in paniek ....
en die paniek kost per definitie weer bakken energie, wat je dus niet hebt - de Duitsers noemen de vicieuze cirkel de Teufelskreis.
En die paniek is ook wel weer weg te krijgen, maar dan met een techniek zoals emdr, paniek is noch een cognitief iets noch gedrag. (Op Wikipedia staat wel een goed artikel over emdr.)