Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RenskeFrea

Berichten: 869
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:15

Een mening geven over een bepaald uiterlijk of gedrag van een ander tegen een ander is altijd een oordeel aan de hand van je eigen normen en waarden. Ik begrijp ook niet waarom iedereen altijd denkt zoiets zomaar altijd te moeten verkondigen tegenover anderen, denkende dat zij vaak de enige zijn die iets te melden hebben en dat het dus geen kwaad kan. Maar er ondertussen misschien nog wel 20 anderen zoiets verkondigd hebben tegen die persoon met hetzelfde idee.

Ik zie uberhaupt niet in waarom je iets te zeggen hebt over iemand anders zijn gewicht of uiterlijk, laat iemand lekker in zijn waarde, tenzij je misschien echt het meest briljante hebt waar je iemand mee zou kunnen helpen, maar zelfs dat is relatief.

Met betrekking tot gewicht en paardrijden is het toch ook lastig, want waar trek je een grens?
Ikzelf ben heel lang, en met meer dan 80 kilo goed op gewicht voor mijn lengte. Eenzelfde persoon van 1,60 meter heeft met zulk een gewicht misschien flink overgewicht, maar heeft zo'n persoon meer of minder rechten dan ik omdat er meer gewichtsmarge in zit?
Ik vind het lastig hoor, en mede daarom dat je niet een harde grens zou kunnen trekken maar per situatie afhankelijk is en altijd zou moeten kijken hoe een situatie is voor je uberhaupt iets ter sprake brengt.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:18

Ik denk dat de reden dat er op Bokt heftig gereageerd wordt is omdat er ook een verantwoordelijkheid is naar een ander levend wezen, die pas veel tw laat kan aangeven dat het niet meer gaat. En dat vind ik egoïstisch dan als je met een te hoog gewicht op een paard gaat zitten. Maar datzelfde geldt als iemand met een normaal gewicht op een te kleine pony gaat zitten. Het moet bij elkaar passen.

Als er geen levend wezen de dupe is maakt het me allemaal niks uit hoeveel iemand weegt, dat is alleen persoonlijk voor diegene van belang. En meebetalen aan de zorg? Ik heb een gewoon gewicht, maar anderen betalen net zo goed mee aan mijn bril of aan mijn hooikoortsmedicatie. Dat is juist het mooie aan het systeem, men betaalt met elkaar mee.

Ik vind het ook altijd getuigen van lef als iemand met veel overgewicht een kroket eet of bij de McDonalds ofzo, omdat diegene weet wat een afkeurende dingen er gezegd en gedacht worden door de andere mensen daar. Ik weet niet of ik het aan zou kunnen om dat te moeten meemaken, dus ik vind dat heel dapper.

Tsaartje

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:35

Als ik vanuit mezelf spreek.. ik heb fiks overgewicht.. 107 kilo met 1.65 is absoluut niet goed. Ik ben door het niet kunnen bewegen door mijn ziekte zo dik geworden. Als je niet kunt bewegen is het heel moeilijk een balans vinden. Mij is dat tot op heden niet gelukt. Ik persoonlijk vind het lastig als mensen over mijn gewicht beginnen omdat ik het zelf echt wel weet maar er qua gevoel niets aan kan doen. Ik ben al blij dat mijn gewicht na jaren nu stabiel is dat me dat nu lukt. En voor mij voelt het als een veroordeling als mensen me er op aanspreken omdat ze gewoon oordelen zonder de feiten te kennen. En het steeds uitleggen dat je chronisch ziek bent en echt niet kunt bewegen en je verdedigen daarvoor dat kost gewoon energie die ik liever ergens anders aan besteed. Dus dat is voor mij de reden dat ik meestal als mensen er bij mij over willen beginnen ik ze of negeer of afkap dat ik er geen zin in heb om er over te praten.

Edit: ik ben dan wel heel realistisch dat ik dus ook zolang ik zoveel weeg het nooit zou overwegen om op een paard te stappen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:48

chevax schreef:
Popstra schreef:
Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.


Klopt, een paar jaar geleden woog ik 58 kilo bij een lengte van 1m74. Dan voelt iedereen zich vrij om te zeggen "je bent te dun". Terwijl bijv tegen mijn schoonzus, die 50 kilo te zwaar is, niemand zegt "jeetje, wat ben jij zwaar".

Waarom mag het ene fysieke kenmerk (te dun) wel worden benoemd en het andere (te dik) niet?


Omdat te dun in de ogen van veel mensen nog altijd beter is dan te dik... en normaal bestaat eigenlijk niet geloof ik ;)

Ik snap overigens ook niet waarom mensen dat tegen je moeten zeggen hoor, mensen kijken tenslotte zelf regelmatig in de spiegel, dus weten ook wel hoe ze er uit zien.

Te dik, lijnen en meer bewegen....je wordt er mee dood gegooid tijdens gesprekken in de pauze op het werk of op stal of waar dan ook. Moet eerlijk zeggen dat ik me soms af vraag of mensen echt niks beters te doen hebben dan het altijd maar over het gewicht van hun paard, hond/kat of zichzelf of anderen te hebben.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:54

Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen je op je gewicht moeten aanspreken. Of je nu te dun of te dik bent, waarom zou daar een opmerking over gemaakt moeten worden en dan vooral de nadruk op moeten? Want blijkbaar moet iedereen perse slank zijn. Dat is nu eenmaal niet voor iedereen haalbaar. Misschien zou het beter zijn voor al die mensen die zich storen aan het gewicht van andere mensen dat ze gewoon eens accepteren dat niet iedereen perfect is. Mensen die dik of dun zijn weten dat zelf ook echt wel, het is totaal onnodig om daar opmerkingen over te maken. Vaak zijn die personen al druk bezig met afvallen of aankomen en is het ronduit vervelend als daar opmerkingen over komen. Bemoei je gewoon lekker met jezelf.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:01

Paardenfann4 schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed waarom mensen je op je gewicht moeten aanspreken. Of je nu te dun of te dik bent, waarom zou daar een opmerking over gemaakt moeten worden en dan vooral de nadruk op moeten? Want blijkbaar moet iedereen perse slank zijn. Dat is nu eenmaal niet voor iedereen haalbaar. Misschien zou het beter zijn voor al die mensen die zich storen aan het gewicht van andere mensen dat ze gewoon eens accepteren dat niet iedereen perfect is. Mensen die dik of dun zijn weten dat zelf ook echt wel, het is totaal onnodig om daar opmerkingen over te maken. Vaak zijn die personen al druk bezig met afvallen of aankomen en is het ronduit vervelend als daar opmerkingen over komen. Bemoei je gewoon lekker met jezelf.

Ik denk dat het aanspreken op bokt komt door het rijden.
Want zo zou het mij niets uitmaken of iemand dikker is of dunner. En het kost de maatschappij geld vind ik ook een dooddoener.
Stress kost ook geld maar niet meetbaar.

Maar met overgewicht op een paard stappen die daar te klein/ smal voor is vind ik wel dat daar wat van gezegd mag worden. Ik neem aan dat op een motorforum daar dan weer geen issue over is.
Op het men gedeelte hier op bokt ook minder snel dan op het rij gedeelte.
Maar eigenlijk vind ik dat wel logisch.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:13

enjoymyhorse schreef:
Ik denk dat het aanspreken op bokt komt door het rijden.
Want zo zou het mij niets uitmaken of iemand dikker is of dunner. En het kost de maatschappij geld vind ik ook een dooddoener.
Stress kost ook geld maar niet meetbaar.


Maar met overgewicht op een paard stappen die daar te klein/ smal voor is vind ik wel dat daar wat van gezegd mag worden. Ik neem aan dat op een motorforum daar dan weer geen issue over is.
Op het men gedeelte hier op bokt ook minder snel dan op het rij gedeelte.
Maar eigenlijk vind ik dat wel logisch.


Over stress wordt net zo goed gediscussieerd en besproken hoe we dit kunnen verminderen danwel voorkomen. Net zo goed als overgewicht. Alleen blijkbaar vindt men bij stress dat het je "overkomt" en bij overgewicht dat je er volledig zelf schuld aan bent. En blijkbaar roept dat dan op tot jezelf verdedigen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het helemaal niet nodig is om mensen op individueel niveau aan te spreken, zolang jijzelf of iemand (iets) die daar zelf niks over kan zeggen daar geen last van heeft. En dat is denk ik het grijze gebied op bokt, want een paard kan niet voor zichzelf opkomen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:20

secricible schreef:
Over stress wordt net zo goed gediscussieerd en besproken hoe we dit kunnen verminderen danwel voorkomen. Net zo goed als overgewicht. Alleen blijkbaar vindt men bij stress dat het je "overkomt" en bij overgewicht dat je er volledig zelf schuld aan bent. En blijkbaar roept dat dan op tot jezelf verdedigen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat het helemaal niet nodig is om mensen op individueel niveau aan te spreken, zolang jijzelf of iemand (iets) die daar zelf niks over kan zeggen daar geen last van heeft. En dat is denk ik het grijze gebied op bokt, want een paard kan niet voor zichzelf opkomen.

Dat verdedigen begrijp ik wel.
Ik denk dat het net zoveel mensen overkomt dan stress, alleen word dat zelden geloofd direct is het elk pondje komt door het mondje, terwijl dat te vaak niet alleen de oorzaak is.
En dan "moeten" mensen wel gaan verdedigen.

Dat er veel over stress gepraat word valt me dan echt wel minder op.
Maar misschien omdat dat een probleem is voor de persoon zelf en met paarden inderdaad het paard er ook bij betrokken word. Dat gaat mij ook meer aan het hart en valt me misschien daarom meer op.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:25

secricible schreef:
Sorry prrrr, maar je illustreert precies wat er gezegd wordt, namelijk dat mensen zich persoonlij aangevallen voelen terwijl er gesproken wordt over een maatschappelijk probleem.
Niemand zegt dat iedereen met obesitas de maatschappij geld kost, maar dat obesitas de maatschappij geld kost.
Feit: in 2012 bleek al dat de zorgkosten van mensen met obesitas 12% hoger liggen dan niet-obese mensen. In 2010 werd onderzocht dat overgewicht 3miljard per jaar kost waarvan 1.2miljard aan zorgkosten. Zo zijn er talloze onderzoeken te vinden.

Jou persoonlijke situatie doet er niks aan af. De hoeveelheid mensen met obesitas stijgt, de zorgkosten die daar mee gemoeit zijn zijn een feit. Prima dat jij gezond bent, maar het heeft geen zin om bij een maatschappelijk probleem naar N=1 te kijken. Je wil het landelijke plaatje en landelijke probleem bekijken en opvangen.

Ook de belasting voor een paard is gewoon een feit. Ik wil niet zeggen dat het zwart wit is (een klein persoon met een relatief laag gewicht met een groot paard zal geen probleem zijn en een goed bewegende ruiter kan minder belastend zijn dan een lichtere slecht bewegende ruiter) maar het is wel een feit dat hoe hoger het gewicht hoe zwaarder de belasting wordt als je de andere factoren stabiel houdt.

Niemand heeft hier gezegd dat mensen met obesitas niet fit zijn, dus geen idee hoe je daar bij komt.

Het is jammer dat mensen zich zo persoonlijk aangevallen voelen over een feitelijk maatschappelijk probleem. Daardoor is het zoeken naar een oplossing en daarover discussieren bijna onmogelijk.


Mais non. Ik reageerde op de vraag van dit topic, niet op een verondersteld debat over een feitelijk maatschappelijk probleem. Mijn overgewicht heeft namelijk geen klap met een feitelijk maatschappelijk probleem te maken. De vraag is waarom gewicht zo'n issue is. En wat mij betreft komt dat omdat alle algemene ideeën over de oorzaken van obesitas in de maatschappij klakkeloos op alle mensen met overgewicht worden geplakt. Dan kom je met een hele stapel vooroordelen, gebaseerd op één uiterlijk kenmerk. Vervang overgewicht door huidskleur en je bent er. Je doet een individu alleen geen recht mee.

Over dat fitheid: lees even terug. De veronderstelling is dat je obees bent omdat te weinig beweegt (minder eten, meer bewegen). Maar het verhaal is andersom: de reacties op Bokt met alle vooroordelen zijn gewoonlijk op de persoon gericht, niet op het algemene probleem.

Ik lees in je tekst: het is 'gewoon' een feit, maar: het is niet zwart wit. Nou ben ik ook jurist, en heb ik moeite met feiten die niet zwart/wit zijn. Daar hebben mijn waarheidstabelletjes geen plek voor. Iets is waar of niet waar, en dus juist wel zwart/wit. Ik ben te zwaar voor een paard of niet te zwaar voor een paard. Als ik met tachtig kilo (overgewicht) te zwaar ben, terwijl iemand van 1m80 met hetzelfde gewicht niet te zwaar zou zijn want geen overgewicht, dan deugt je argument niet. Tachtig kilo is tachtig kilo, bij gelijkblijvende ruitervaardigheid.

Je hebt het niet over een massa overgewicht die de Nederlandse bevolking bedreigt, je hebt het over losse mensen, die allemaal een eigen verhaal verhaal hebben. Los van alle vooroordelen die met het grote maatschappelijke probleem meekomen.

Anoniem

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:29

Zo dan, Amen Prrr! Jij omschrijft het zoveel beter als dat ik dat kan.

Dat is het precies, want waarom is een lang persoon van 80 kg niet te zwaar voor hetzelfde paard als dat die kleine persoon met het zelfde gewicht en dus overgewicht dat wel is?

Omdat je daar het vetlaagje bij aan ziet zitten? Dat maakt het dus gewoon fatshaming wat sommigen aan het doen zijn, is idd net zo racistisch als een andere huidskleur afkraken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:34

enjoymyhorse schreef:
chevax schreef:
Ook bij overgewicht door medicatie is het heel vaak dat veel van de pondjes door het mondje gaan. Als ik prednison gebruik, hou ik vocht vast en word ik zwaarder. Maar ik krijg er ook enorme eetlust van en dat is dan toch echt de reden van de meeste kilo's.

Ik heb zelf 92 kilo gewogen door medicijn gebruik. En ik had er juist geen honger mee, maar alles werd opgeslagen.
Ik mocht stoppen en gelukkig verdwenen die kilo's extra van het medicijn ook weer. Ik weet ook niet waar ik geëindigd zou zijn op de weegschaal als ik niet had kunnen stoppen.

Dus wat kort door de bocht.

Citaat:
Waarschijnlijk omdat er geen 'instant fix' voor is. Tegen hoofdpijn heb je een pilletje,

En naar deze ben ik ook hard opzoek, zelfs de neuroloog heeft hem niet gevonden.
Wel bovenstaande pilletje wat niet werkte maar waar je zwaar van aankwam.

Wat niet weg neemt dat paardrijden dan geen optie meer was vond ik.


Nee hoor, ik was niet kort door de bocht. Ik beschreef míjn situatie en in mijn geval is het toch echt zo dat ik niet alleen door de medicatie aankom, maar ook doordat ik veel meer ga eten mét die medicatie.

Onali

Berichten: 18470
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:36

Helemaal eens met de posts van Prrr.

Btw niemand vind het leuk om op tekortkomingen gewezen worden.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:39

Onali schreef:
Helemaal eens met de posts van Prrr.

Btw niemand vind het leuk om op tekortkomingen gewezen worden.


Maar dan kun je concluderen dat je het zelf als een tekortkoming ziet als je dik bent? Of heb je dan het idee dat de maatschappij het als een tekortkoming ziet?

Anoniem

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:43

Versta jij de mensen die te dik zijn schandelijk vinden dan als de volledige maatschappij?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:48

Je bent zoals je bent.
Te zwaar of te dun.
Maar vind het niet kunnen dat je te dik bent en niet op het juiste formaat paard gaat zitten en dat sommige al helemaal niet op een paard moeten gaan zitten.

Soms kijk ik wel eens van die programma's over obesitas en dan denk ik hoe laat je het zover komen?
Op bepaald punt kom je jezelf toch tegen?
Als mijn broeken bijvoorbeeld te strak gaan zitten, weet ik al dat ik moet op letten.

Onali

Berichten: 18470
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:51

chevax schreef:
Onali schreef:
Helemaal eens met de posts van Prrr.

Btw niemand vind het leuk om op tekortkomingen gewezen worden.


Maar dan kun je concluderen dat je het zelf als een tekortkoming ziet als je dik bent? Of heb je dan het idee dat de maatschappij het als een tekortkoming ziet?



De buitenwereld hoeft mij echt niet te vertellen dat ik dik ben. Ik ben niet blind, dat zie ik zelf ook wel.

Ik kan alleen nog steeds de energie en de juiste mindset niet terugvinden om er weer aan te werken.

Het zou fijn zijn als de buitenwereld op zichzelf zou gaan letten ipv op anderen.
Ik zie namelijk ook genoeg dingen die mij niet aanstaan, maar ik zal er niet zo snel iemand anders op aanspreken.

En zolang een paard het gewicht prima kan dragen wie ben jij dan om er iets van te zeggen.
Weet jij hoe vaak er gereden wordt of hoe er gereden wordt?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:55

tylando schreef:
Je bent zoals je bent.
Te zwaar of te dun.
Maar vind het niet kunnen dat je te dik bent en niet op het juiste formaat paard gaat zitten en dat sommige al helemaal niet op een paard moeten gaan zitten.

Soms kijk ik wel eens van die programma's over obesitas en dan denk ik hoe laat je het zover komen?
Op bepaald punt kom je jezelf toch tegen?
Als mijn broeken bijvoorbeeld te strak gaan zitten, weet ik al dat ik moet op letten.


Trek dat door naar rookverslaving, alcohol, drugs. Bij al die dingen kun je zeggen, hoe heb je dat zover laten komen. Toch zijn er duizenden mensen die daar een probleem mee hebben.
En dan denk ik dat eten wel het moeilijkste is om mee om te gaan.
Al die andere dingen kun je beslissen niet in huis te halen. Maar met eten is dat onmogelijk.
En waar de ene echt alles wat los en vast zit kan eten en nog niet te dik is, kan een ander echt met 1200 calorieën veel te dik zijn. Dat is ook niet eerlijk verdeeld en ook geen graadmeter dat de ene wel gezond zal eten en de ander perse ongezond.
Was het maar zo simpel, dan waren er geen hele dunne mensen, geen hele dikke mensen, geen rokende geen drinkende, noem maar op.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:04

Ik heb maatje 36/38 en moet ook gewoon opletten wat ik eet, zeker naarmate je ouder wordt.
Ook hou ik er rekening mee dat ik op mijn paard kan rijden. Als ik te zwaar zou worden voor hem, ga ik andere dingen doen als rijden.
Verder doet bewegen ook een hoop.
Niet iedereen over 1 kam te scheren, maar zie in mijn omgeving ook echt mensen met overgewicht die echt gewoon geen zin hebben om maar überhaupt iets aan beweging te doen en zichzelf maar volproppen.
( Om vervolgens een maagverkleining aan te vragen , want t afvallen lukt niet )
Hierbij doel ik niet op bijwerkingen van medicijnen en ziektes.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:07

Natuurlijk zijn er een heleboel slanke mensen die wel op moeten letten.
Maar kijk ik naar mijn vriend en zijn broer, echt wat de vreten dat is niet normaal en geen gram te dik, zijn broer eerder dun.
Handig hoor.

En natuurlijk heb je mensen die obees zijn en te veel eten.
Maar vergeet niet dat suiker wel een verslavend middel is. En daar moet je dan bewust voor gaan koken en winkelen omdat niet meer te eten.
En net als met alle andere verslavingen is de ene persoon daar gevoeliger voor dan de ander.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:12

De vraag in dit topic is: waarom is gewicht zo'n issue?

Het antwoord is simpel. Het percentage mensen dat morbide obesitas heeft groeit de laatste jaren enorm. Zoals al eerder gezegd is het een feit dat daardoor de zorgkosten enorm (gaan) stijgen.

Kijk maar eens naar Amerika, daar rijzen de zorgkosten voor mensen met morbide obesitas de pan uit. Met een beetje googelen is hier enorm veel over te vinden.

In Nederland zijn ook steeds meer mensen veel te dik, vandaar dat er aandacht aan wordt besteed. Net zoals dat er geprobeerd wordt een rookvrije generatie te krijgen, omdat roken ook ongezond is en met veel rokers de zorgkosten ook enorm stijgen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:16

chevax schreef:
Naar aanleiding van de actieve topics over rijden en gewicht vraag ik me af waarom gewicht zo'n moeilijk bespreekbaar onderwerp is. Iedereen mag over alles een mening hebben en alles is bespreekbaar, behalve zwaarlijvigheid (of zo komt het bij mij toch over). Als het over gewicht gaat, reageren alle partijen als door een wesp gestoken. Ik heb tegen en ik heb niks met gewicht, ik vraag me alleen af waar het vandaan komt dat dat zo'n pijnlijk onderwerp is?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties en meningen.



Supervixen schreef:
De vraag in dit topic is: waarom is gewicht zo'n issue?

Het antwoord is simpel. Het percentage mensen dat morbide obesitas heeft groeit de laatste jaren enorm. Zoals al eerder gezegd is het een feit dat daardoor de zorgkosten enorm (gaan) stijgen.

Kijk maar eens naar Amerika, daar rijzen de zorgkosten voor mensen met morbide obesitas de pan uit. Met een beetje googelen is hier enorm veel over te vinden.

In Nederland zijn ook steeds meer mensen veel te dik, vandaar dat er aandacht aan wordt besteed. Net zoals dat er geprobeerd wordt een rookvrije generatie te krijgen, omdat roken ook ongezond is en met veel rokers de zorgkosten ook enorm stijgen.


Jouw antwoord geeft toch niet echt antwoord op de vraag in het openingstopic. Jij hebt het over percentages en het maatschappelijk probleem, de vraag ging over het moeilijk bespreekbaar zijn van het onderwerp. Alleen de maatschappelijke kosten van overgewicht lijkt me onvoldoende reden. Dan zou je dat inderdaad ook met roken moeten hebben, en dat lijkt veel minder een issue.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:26

Maar als iedereen te zwaar word...
Moet er dan niet in de supermarkt gekeken worden naar de prijzen van groente en fruit...?
Of denk ik te simpel. Een reep chocolade is bijna goedkoper als een appel bijv.

Nu ben ik van kinds af aan een hele moeilijke groente en fruit eter geweest. Maar probeer het wel en eet het ook.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:34

Lienie_F schreef:
Ik vind het ook altijd getuigen van lef als iemand met veel overgewicht een kroket eet of bij de McDonalds ofzo, omdat diegene weet wat een afkeurende dingen er gezegd en gedacht worden door de andere mensen daar.


Maar is dit echt zo? Of is dat iets wat gedacht wordt dat andere mensen zouden doen?
Want als ik -als slanke den- net een mega hamburger naar binnen zit te werken en mijn vingers, vet van de mayonaise, af aan het likken ben, is dat niet echt het moment dat ik afkeurend naar anderen ga kijken. :+

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:36

(over)gewicht is geen issue. een ieder bepaald zelf waar hij/zij zich goed bij voelt.
Gewicht is wel een issue zodra je een dier ermee gaat belasten.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:41

Ik ben van mening dat het om het hele plaatje gaat

Ik weeg bijna 60 kg, (165cm met korte beentjes) mijn ijslander van 1,33 ongeveer 300kg, dat betekend dat ik op de maximale 20% zit en daar ben ik me van bewust. Hij is op actief pensioen en is de afgelopen weken/maanden sowieso niet gereden door operatie maar als ik er op zit, hoor ik letterlijk NIEMAND over het feit dat ik misschien wel te groot/zwaar zou zijn

Daar in tegen zie ik steeds vaker reltopics over mensen die te zwaar/groot zouden zijn voor een paardje die het theoretisch gezien prima kan hebben! Maar toch ga ik met die mensen mee, het ziet er gewoon niet netjes uit

Het punt is dat het nooit goed genoeg is, niemand is perfect. Maar er is altijd wel een puntje dat beter kan. Het gaat mij meer om het feit dat sommige ruiters het niet wíllen zien

Dat het moeilijk bespreekbaar blijft is in mijn ogen redelijk logisch, het is gewoon heel persoonlijk en gewicht/verhouding is gewoon een gevoelig ding waar héél veel mensen tegen aan lopen