Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:49

Kaplaars, hopelijk kan je nu weer met een frisse blik naar je woonkamer kijken en dingen aanpakken zodat het weer wat prettiger voor je wordt.
Wat soms ook werkt is foto's van je kamer maken. Om 1 of andere reden zie je op een foto makkelijker wat je dwarszit dan in real life.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 08:46

Kaplaars schreef:
Lief dat jullie tips geven! Ik had net even een dipje ofzo

Het probleem is waarschijnlijk een combinatie van dingen. Er is misschien toch nog te veel, knutselspullen nemen drie planken van een kast van 1.20 breed in beslag. Dus dingen hebben inderdaad daar geen vaste plek en zijn niet terug te vinden, waardoor het op de tafel terecht komt, die dan weer een verzamelplaats wordt en zo verder.
Ook ben ik niet consequent genoeg met ‘gewoon’ opruimen van iedere dag, dingen blijven te lang slingeren. Misschien omdat het geen vaste plek heeft, of ik heb een schop onder mijn bips nodig, dat vind ik soms lastig met werk/paarden/kinderen.

In de woonkamer waar al het speelgoed staat, hebben we twee mooie grote kasten. Maar die zijn inderdaad open, dus als je er naar kijkt zie je weer ‘BAM’: kleuren-patronen-spullen. Terwijl het wel is opgeruimd.


Andere oplossing voor de visuele rommel op de planken is misschien grote bakken/manden en daar je spullen in doen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:25

Dan heb je ruim 3,5 meter aan knutselspullen, daar kan je vast wel iets in minimaliseren :D de dingen die vaak op tafel blijven liggen, zijn dat de meest gebruikte knutselspullen? Dan zou je die sowieso bij elkaar in een krat / mand in de kast kunnen leggen.
In open kasten zou ik speelgoed ook in een mooie mand leggen.

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:34

Sooo die 3,5 meter knutselspullen. Auw :') dat staat daar lekker confronterend. Maar je hebt gelijk. Hoop er vandaag al mee te beginnen en heb ook aan de kinderen uitgelegd dat we niet elke tekening en elk eierdoos-schip-auto-fantasyvoertuig kunnen bewaren.

Ik las ook op insta net de tip om als je overweldigd bent, te beginnen met de badkamer. Dus dat is ook een optie.

Die bakken of manden voor in de open kasten neem ik ook mee. Nu ligt het of los of in doorzichtige bakken. Dus daar is ook winst te behalen.

Bedankt voor alle tips!!

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:46

Ik kom hier ook meelezen!
Wij gaan dit jaar verhuizen en wonen vrij klein (2 kamer appartement) en ik merk dat ik ontzettend veel onnodige spullen heb :o
Als het rommelig is kan ik me moeilijker concentreren en het geeft me ook onrust.

Dus doel is om al minder spullen mee te verhuizen en te voorkomen dat het daar ook een bende wordt :D
Ik merk dat ik vooral veel kleding heb, een erg volle boekenkast (maar een deel is ook studieboeken) en ook veel 'decoratie' prulletjes.

En ik ben ook iemand die gevoelig is voor aanbiedingen in de supermarkt maar het vervolgens over datum laat gaan :+
Afgelopen week nog paar pakken saus/kruidenmix weggegooid die al maanden over datum waren.

Nu ben ik afgelopen 2 jaar al veel minder kleding gaan kopen en als ik iets koop dan van goede kwaliteit dus merk dat dat wel beter gaat. Maar ik heb nog wel veel oudere kledingstukken in mn kast liggen die ik dan moeilijk weg kan doen 'want straks wil ik het wel een keer aan' :=

Genoeg te doen dus :+

Ik zag in de OP de documentaire minimalism staan die ga ik sowieso nog kijken! Hebben jullie verder nog tips? :)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:54

Droge kruidenmixen blijven wel even goed na de datum, ik kom er hier soms tegen van 2020 oid, smaakt best.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:19

Qua onnodige boodschappen nog de tip om een weekmenu te maken. Bespaart enorm in de kosten en je hoeft vrijwel niets weg te gooien.
En 1 dag in de week is bij ons restjes dag, wat staat er nog in de koelkast of kast waarmee we iets kunnen maken.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:27

_Lois_ schreef:
Ik zag in de OP de documentaire minimalism staan die ga ik sowieso nog kijken! Hebben jullie verder nog tips? :)

Boeken: Minimalisme / alles wat overblijft van Joshua Fields, Weg ermee van Dennis Storm, Verlangen naar minder
Blogs/sites: SoChicken, Growthinkers, Koop niks nieuws
Instagram: heerlijkminimaliseren, minimalistischmetjet, consciouscurated, sustainableminimalists

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:29

Welkom Lois!
In dit topic staan al heel veel tips, dus als je deze doorleest kom je al een hele hoop tegen.
Ik vond het boek van Marie Kondo erg fijn. Maar er zijn inmiddels ook veel insta accounts voor inspiratie. ‘Decluttering’ is een fijne zoekterm zoekterm. Dan krijg je (dank je algoritme) vanzelf nog meer inspiratie op je insta.


Ik ben na mijn berichtje van vandaag aan de knutselkast begonnen en ben zo opgelucht! Het is weer leger en opgeruimd!
Klein ding is nog wel dat ik nog wat spullen heb achter moeten houden, omdat de kinderen zelf natuurlijk ook moeten beslissen over hun eigen spullen. Hopelijk mag dat ook weg.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:20

Als kinderen veel knutsels willen behouden.

Geef ieder dan een bakje/doosje en ze mogen zoveel houden als wat daar in past. Dan zwerven al die knutsels niet rond in je kamer.

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:24

Ja, ze hebben een ‘bewaar-doos’ en daar gaan de mooiste en speciaalste dingen in. Maar dan is er ook nog een lading met on-afgemaakte knutsels.
Ze werken ook in grote schetsblokken en moeten de tekeningen daarin laten zitten, dan blijft het ook al bij elkaar.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:55

Dank voor de tips! :D

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:03

Ik begin weer opruimjeuk te krijgen haha. Vandaag weer keukenkastjes uitgeruimd en daar zijn 3 vuilniszakken uit gekomen (vooruit, aangevuld met wat her en der rommels).
Kinderspeelgoed blijft hier ook de grootste ergernis. December weer een hoop het huis in gekomen en april is weer de jongste jarig. Eens kijken of ik voor die tijd wat naar zolder kan verhuizen en als het niet gemist wordt het huis uit.

Morgen wordt mijn inloopkast geplaatst dus 6 kasten die ik mag vullen :') doel is dat ze nooit vol worden haha.
Ook even bedenken wat ik doe met alle kleding van mijn (overleden) man, dat nam in de vorige kast veel ruimte in.
Ik ben bang dat als ik ze op zolder zet ze daar voor eeuwig blijven staan. Uiteindelijk wil ik er een deken oid van maken maar nog even niet.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:55

Hier is wat kleding weggegaan naar zo'n kledingbank.
2 paar schoenen staan op de verlotensite van ons dorp (staan al weer jaar of 4 in de kast, maar ik kan er niet op lopen, zijn dus feitelijk nieuw).
Ik heb een hele doos met paardenspul staan, maar men lijkt er geen euro voor over te hebben. Dus daar zoek ik uiteindelijk ook nog een plek voor, want weggooien doe ik ook niet. Ik heb zeker 10 dekjes die wel weg kunnen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:47

Ik heb een tijdje terug paardenspullen gedoneerd aan de paardenkamp in soest. Kreeg t ook niet goed verkocht en zo komt t toch goed terecht. Ze hebben door t hele land inzamelpunten. Misschien heb je daar wat aan?

Roodvos

Berichten: 6663
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:30

_Lois_ schreef:
[knip]
Nu ben ik afgelopen 2 jaar al veel minder kleding gaan kopen en als ik iets koop dan van goede kwaliteit dus merk dat dat wel beter gaat. Maar ik heb nog wel veel oudere kledingstukken in mn kast liggen die ik dan moeilijk weg kan doen 'want straks wil ik het wel een keer aan' :=

Genoeg te doen dus :+

Ik zag in de OP de documentaire minimalism staan die ga ik sowieso nog kijken! Hebben jullie verder nog tips? :)

Ik doe kleding waar ik over twijfel wel/niet weg alvast schoon en netjes gevouwen in een tas. Die breng ik nog niet weg, maar laat ik nog een max. een half jaar staan.
Als ik het niet uit de tas heb gehaald om aan te doen dan kan ik er dus wel zonder en gaat het weg.

En ik heb met mijzelf de afspraak "iets nieuws erin = wat ouds eruit".
Dan wordt het in elk geval niet meer.

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:04

Roodvos schreef:
Ik doe kleding waar ik over twijfel wel/niet weg alvast schoon en netjes gevouwen in een tas. Die breng ik nog niet weg, maar laat ik nog een max. een half jaar staan.
Als ik het niet uit de tas heb gehaald om aan te doen dan kan ik er dus wel zonder en gaat het weg.


Dit bedacht ik juist vannacht ook voor mezelf :D
Ik krijg af en toe spijt dat ik bepaalde dingen heb weggedaan of naar de weggeefkast in het buurthuis heb gebracht, soms omdat ik ze dan natuurlijk nèt zelf ergens voor nodig heb.
Vanmiddag wil ik de spullen in mijn kledingkast en keukenlades eens uitzoeken, en doe alles wat weg kan eerst maar in een grote tas die ik dan voorlopig beneden in de berging zet.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:43

Twijfelkleding hang ik met de hanger andersom in m’n kast. Als ik het dan de volgende opruimronde nog niet heb gedragen dan kan ‘t wel weg :j.
Ik heb nu een kleine capsule wardrobe met zwangerschapskleding: 8 stuks bovenkleding, 5 broeken, 1 rok en 3 jurken, plus wat blazers. Heel overzichtelijk en prima voor even maar ik mis na een paar maanden wel de variatie hoor.
Ik zou persoonlijk geen dingen voor “wat als” in een tijdelijke bewaarbak bewaren, dan heb je er dubbel werk van. Als je het niet meer hebt dan moet je creatief zijn met wat er nog wel is en in het ergste geval opnieuw kopen.

Op een blog las ik daarover de rake uitspraak “ Als je je spullen wegdoet met het idee dat je je leven verlicht en je dagelijks leven makkelijker maakt, zal je niets missen en meer lichtheid en gemak ervaren.
Als je daarentegen met pijn in je hart en met angst voor tekort je spullen wegdoet, zullen je hersens een situatie creëren waarin dit realiteit wordt.”

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:42

Ik ben ook begonnen met minimaliseren, en met twee kleine kinderen en een hoarder als man is dat best een uitdaging. :D

Maar ik hou het bij en de lijst is heel motiverend. Ik hou alles bij wat eruit gaat, en ook wat erin komt. Lijst eruit is uiteraard veel langer. Ik vind het ook leuk om de goede dingen te verkopen, en een ander deel wordt op de weggeefhoek gezet. Echt al veel mensen blij kunnen maken.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:07

Goed bezig! Ik vond zelf het rigoureus opruimen niet zo lastig, maar het zo houden is lastiger! Ze krijgen echt veel spullen mee via school en zeker rond de feestdagen voel ik soms wanhoop. Maar inmiddels doe jk zonder pijn de 1000ste tekening in de papierbak en breng ik speelgoed naar de kringloop.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:41

Nee ik ben daar ook niet supermoeilijk in, en bewaar alleen de echt bijzondere dingen. Hier in het dorp lopen we oud papier waarbij de opbrengsten voor de school zijn, dus papieren werkjes wegdoen is win win :D

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:49

Tekeningen gaan hier ook makkelijk de papierbak in. Speelgoed vind ik ingewikkelder, maar gaat langzaam de goede kant op :+

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:08

Kwam nog een goede tip tegen, fluwelen kledinghangers! Deze zijn extra plat en nemen minder ruimte in, en zijn bedekt met flock/fluweel, hierdoor glijden kledingstukken er niet af en gaan ze minder snel uitlubberen op de halslijn. Had eerst een stuk of 30 houten kledinghangers in het hanggedeelte van mijn kledingkast, was overvol en was geen ruimte meer over. Heb er nu zeker 40 van die dunne, en zelfs nog ruimte over nu. Heb veel bloezen en die hangen er perfect op, en superplat.

Vorige week is mijn badkamer vervangen en ook het toilet gedaan. Omdat het stof werkelijk overal in huis terug te vinden was gelijk maar een vroege voorjaarsschoonmaak gehouden :Y) . Meteen alle klusjes afgehandeld die nog moesten gebeuren sinds ik verhuisd ben, muren van 2 slaapkamers en toilet een nieuwe kleur gegeven, keuken helemaal anders ingedeeld wat veel praktischer is, en woonkamer make-over gegeven met andere meubels die ik op marktplaats gevonden heb.
Weer veel spullen weg kunnen doen. Is toch gek, denk altijd dat alles aardig op orde is, maar na verloop van tijd blijkt er toch weer behoorlijk wat weg te kunnen. En zie mezelf echt wel als een minimalist, alles wat overbodig is gaat normaal gesproken direct weg.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:41

Vandaag een crosstrainer weggegeven. Dat apparaat stond al een half jaar ongebruikt in huis. Ergens zonde, want ik mocht er wel graag op staan, maar kies tegenwoordig voor een rondje wandelen buiten.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:10

Inmiddels 11 jaar geleden hebben we ons huis verbouwd, eigenlijk zo goed als nieuw gebouwd. Alle spullen van ons oude huis zijn mee verhuisd en af en toe wat nieuws gekocht. Maar het is daardoor zo’n bij elkaar geraapt geheel, wat mij dus onrust geeft. Ik ruim dan weer op, verkoop en geef weg, maar nooit echt tevreden.

Ik heb de afgelopen weken alle muren geschilderd en alle decoratie uitgezocht. Een aantal meubels en woonaccessoires verkocht. En morgen komt een stylist (klinkt niet echt minimalistisch ) en ze gaan adhv van mijn eigen spullen en een paar nieuwe dingen het huis opnieuw inrichten.

Het doel is een fijn, gezellig huis, waardoor ik alle woonwinkels en woonaccessoires echt definitief kan negeren. Dus rust in huis, afscheid nemen van dingen die je maar ergens neer zet, want ja het moet toch een plek krijgen etc. De dozen om alles te verzamelen wat weg kan, staan klaar.

Hopelijk voelt het dan echt klaar. Ik ben benieuwd.