Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:52

Mijn oudste dochter (11) wilde ook graag uit eten ipv een cadeau voor haar verjaardag. Ze weet toch nooit wat ze wil hebben en uit eten gaat ze graag. Ook heb ik laatst gevraagd of ze met sinterklaas cadeaus wil of een geldbedrag, ze is nu helemaal blij dat ze geld krijgt.
2e dochter (9) wil wel graag cadeautjes maar ik ben idd een stukje consequenter met opruimen en weggooien geworden.
3e dochter is bijna 2 dus daar kan ik wat makkelijker alles voor bepalen.
Laatst bijgewerkt door Elinaa op 13-10-18 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:53

Sunrise19 schreef:
Mijn man heeft alleen kleding en een pc. :D hij maakt rommel in zijn schuur. Heb er daarom 2 :')


Twee mannen of twee schuren?

:')

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:57

Wat leuk dat hier een topic van is!

Sinds ik op kamers woon probeer ik ook zo min mogelijk onnodige spullen te hebben. Heerlijk om in een opgeruimde ruimte thuis te komen! Merk ook dat ik hierdoor des te blijer ben met de ‘onnodige’ spullen die ik wel heb.

Alleen in de keuken vind ik het wel een dingetje om door te hebben wat ik nou wel en niet gebruik, dus die kastjes staan nog goed vol :')

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:58

Supervixen schreef:
Sunrise19 schreef:
Mijn man heeft alleen kleding en een pc. :D hij maakt rommel in zijn schuur. Heb er daarom 2 :')


Twee mannen of twee schuren?

:')


_O-
Allebei in elk geval niet heel minimalistisch ;-)

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:08

Hoe doen jullie het met gekregen speelgoed van vroeger?
Ik ben 22, woon dus op mezelf en er staat nog heel veel speelgoed van mij bij pap en mams.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik alles weg doe :o

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:11

Ik heb zelfs 3 mannen :P

Nee 2 schuren. Dat andere laat ik voor andere vrouwen over. Mij te druk. :')

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:23

Noeps schreef:
Ik ben nu mijn digitale meuk aan het minimaliseren. Fotoboeken zijn toch echt waardevoller dan 2360 ongesorteerde iPhone foto’s ergens in een mapje. Leuk die 100 foto’s van mooie zonsondergangen in de stad, maar ik kijk ze nooit terug.
Nadat ik van de vakanties een fotoboek heb gemaakt wil ik per jaar een fotoboek met de highlights maken. De mooiste foto’s bewaar ik dan ook digitaal en de rest kan weg gok ik zo. Hoe doen jullie dat?


Hier laatst hetzelfde gedaan, waarbij ik ook de albums die voor mij gemaakt zijn eens goed heb nagelopen. Uiteindelijk zijn er 3 foto insteekalbums overgebleven, die ik ook meteen heb gedigitaliseerd. Ik probeer ook bewust minder foto's te maken, die 500 vakantiefoto's kijk je toch niet terug, dan liever 10 stuks van echt speciale momenten :j

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:37

Myrthe3 schreef:
Hoe doen jullie het met gekregen speelgoed van vroeger?
Ik ben 22, woon dus op mezelf en er staat nog heel veel speelgoed van mij bij pap en mams.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik alles weg doe :o


Ik heb heel lang veel bewaard, maar na 13 jaar op mezelf te hebben gewoond bedacht ik me dat ik er nooit meer naar had gekeken en dat het gewoon nog steeds in dezelfde doos zat.
Ik heb vorig jaar bijna al mijn oude knuffels (en dat waren er veel!) weg gegeven aan iemand die ze met Sinterklaas heeft verspreid onder gezinnen die geen geld hebben voor kado's voor de kinderen. Ik heb er veel kindjes blij mee gemaakt, beter dan dat ze bij mij liggen te verstoffen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:19

Hier iemand die van opgeruimd houdt met niet teveel spullen en ik heb een kind en een man die graag onzinnige prullaria verzamelen.
Zodra man en /of kind thuiskomen is het binnen no-time weer een bende in huis omdat ze al hun spullen laten slingeren. Ben nu met dochterlief wat strenger aangaande opruimen. Manlief... tja...[/quote]

Man is hier het grootste kind. Hij is directeur op een school, en zijn hele kantoor staat/hangt vol met zooi die hier weg moest. En over 2 jaar gaat hij met pensioen.. Ik zie de bui al hangen ;-)[/quote]

_/-\o_

Bij mijn man op het werk werken ze met hele strakke procedures, mag niks slingeren e.d. dus daar kan ie het wel :?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:06

Anna79 schreef:
Bij mijn man op het werk werken ze met hele strakke procedures, mag niks slingeren e.d. dus daar kan ie het wel :?


Ja, en dat is nu nog een voordeel..

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:30

Die strakke procedures dus ook thuis invoeren }:)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:32

Na gevolg van dit topic heb ik gisteren de documentaire gekeken en moet zeggen dat ik voor het idee te vinden ben, we zijn hier sinds de zomer bezig met heel veel wegdoen ook. Deze zomer veel dingen geruild tegen voedsel of zo weggegeven. Moet nog heel veel weg maar per ding die weggaat en er zo meer ruimte vrij komt krijg ik echt een gevoel van voldoening. Het is zoals die in de documentaire zegt wel echt een hele "rit" dat je doorgaat en geen kwestie van even een container huren en vullen. Ene is simpeler dan het andere.

Wel wil ik niet hebben dat een ruimte kil wordt, toch een beetje invulling is wel fijn. Je moet zien dat er geleefd wordt en het geen toonzaal is. :+

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:41

Myrthe3 schreef:
Hoe doen jullie het met gekregen speelgoed van vroeger?
Ik ben 22, woon dus op mezelf en er staat nog heel veel speelgoed van mij bij pap en mams.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik alles weg doe :o



Ik heb alleen nog een flinke lading playmobil, dat heb ik aan mijn kinderen gegeven. De rest heb ik allemaal weggedaan, geef er niet zo om :o

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:49

Ik zou hier eigenlijk ook aan moeten beginnen. :+ Ik heb +-200 leesboeken en heb daar een stuk of 20 nog niet van gelezen. Eigenlijk lees ik ook nooit iets 2x. Ook heb ik een stapel fotoboeken van bekende fotografen, een smal kastje vol camera spullen en heel veel knutsel prul. Ik heb nog wel bijvoorbeeld veel prijzen van paardrijden waarvan ik ze niet durf weg te gooien.

Aan de andere kant denk ik ook: als ik bijvoorbeeld mijn boeken uit zou dunnen naar wat ik echt leuk vind om nogmaals te lezen, dan is mijn kamer ook meteen helemaal leeg. Hebben jullie dat niet?

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:49

Esirene schreef:
Ik kan dat denk ik opzich wel, mijn vriend en ik hopen binnenkort te verhuizen en ben benieuwd hoe het dan gaat maar bij mijn ouders hebben we zo veel troep. Aankleding en decoratie vindt ik leuk, maar mijn vriend vindt het bijvoorbeeld ook leuk om poppetjes/beeldjes te sparen.. dat vind ik dan weer zo zonde van het geld

Maarja ik heb van vroeger ook nog tientallen Sleich paardjes en knuffels die ik maar eens naar de kringloop moet brengen :') Dat komt wel als we gaan verhuizen, vind het heerlijk om allerlei spullen die ik toch niet meer gebruik weg te doen.

Maar ik houd zelf wel van een georganiseerd huis en niet te veel dingen



Als je je sleigh Paardjes weg doet houd ik me aanbevolen voor een lief ponymeisje. Dan wil ik er ook best wat voor geven en kom ik ze ophalen Ben je gelijk wat kwijt haha

Pb me maar als je er afstand van wilt doen!

Zelf ben ik niet van het kopen wat ik niet nodig heb. T is een soort diefstal van jezelf om geld uit te geven aan spullen waar je vervolgens niks mee doet en dus geld in vast zit/ waardeloos geworden is. Denk wel 2x na of ik iets koop. Daarentegen gaat er wel behoorlijk wat geld op aan leuke en nodige dingen doen , dat maakt tenminste geen rotzooi in je huis haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:03

moonsparkle schreef:
Ik denk vaak als het werk teveel wordt of als ik het ooit echt niet meer naar mijn zin heb door de maatschapij verkoop ik de heleboel en ga met een tent op zoek naar de plek waar ik kan leven van de natuur.
In het boek "Anders wonen, verhalen van paradijsvogels" staat een interview met een man die zoiets gedaan heeft. Is nog knap lastig in ons landje. Deze man is dat:
https://www.bd.nl/brabant/martin-41-moe ... ~af52ab76/

Ik ben ook al een hele tijd aan het consuminderen en mijn huis aan het leegmaken. Ik vind het heerlijk om dingen weg te doen, voelt als ballast lozen. Maar ik heb nog steeds af en toe de neiging om spulletjes te kopen die ik niet perse nodig heb, ondanks dat ik daar bijna nooit aan toegeef.

Fotoboeken bewaar ik tot nu toe wel, ook al kijk ik er echt nooit naar. Misschien komt dat nog, dat ik die ook weg doe. Ik maak in ieder geval geen nieuwe meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:03

Myrthe3 schreef:
Hoe doen jullie het met gekregen speelgoed van vroeger?
Ik ben 22, woon dus op mezelf en er staat nog heel veel speelgoed van mij bij pap en mams.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik alles weg doe :o


Heel veel weggedaan en weggegeven. Ik heb nog 1 pop uit Spanje, van mijn Spaanse oma gekregen ooit. Zo'n protserige pop met tuttige kleren, mist ook nog een been, maar die heeft emotionele waarde :-)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:28

Ik ga hier eens mee lezen.Merk dat ik erg gelukkig word van weinig hebben.Voor mij is dat overzichtelijk en makkelijk schoonhouden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:23

De documentaire specifiek ken ik niet dus die ga ik eens kijken, maar het concept wel bekend mee. Ik heb er wel een andere draai aangegeven.

Voor mij was een eye-opener dat de "rijke" baas van mijn vriend zat te "klagen" dat hij de kleinste villa van de wijk had en dat de directeur het veel beter voor elkaar had.. Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt het is "nooit genoeg". Wat we nu maandelijks binnenkrijgen kunnen we mooi van leven en tuurlijk is salarisverhoging leuk, maar ik besef me dat ik daar echt niet gelukkiger van ga worden. Dit zorgt ook voor een heel relax gevoel eigenlijk.

Ik moet bekennen dat het mij wel een heel "rijk" gevoel geeft als ik veel spullen heb, en dan denk ik aan bijv dat als het opeens zomers weer is dat ik dan een opblaaszwembad in de schuur heb liggen die ik snel op kan zetten. Of dat als een vriendin wil slapen dit makkelijk kan omdat we een luchtbed hebben liggen. Dat zijn dingen waar je prima zonder kan en je ook niet zo vaak nodig hebt, maar ik ervaar het als heel prettig dat dit gewoon aanwezig is in ons huis.

Daarentegen koop ik wel graag alleen dingen die ik echt graag wil (of dat probeer ik in iedr geval) en probeer ik qua kleding ook echt bij te houden welke items ik mis en die dan specifiek te gaan kopen. Ik wil echter wel graag een zo compleet mogelijke garderobe hebben en dat staat haaks op het minimalisme. Misschien dat de documentaire mij anders laat gaan denken, maar bij mij is dit nu juist een heel bewuste keuze waar ik mij heel prettig bij voel.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:57

Myrthe3 schreef:
Hoe doen jullie het met gekregen speelgoed van vroeger?
Ik ben 22, woon dus op mezelf en er staat nog heel veel speelgoed van mij bij pap en mams.
Ik ben bang dat ik spijt krijg als ik alles weg doe :o

Ik hou voor mezelf aan dat iets net zo goed weg kan wanneer ik het drie maanden (of een jaar, als het seizoensgebonden is) niet heb gebruikt, tenzij het is voor speciale gelegenheden.

Als je verder nooit omkijkt naar het speelgoed zou ik het weggeven/verkopen. Maak je er iemand anders blij mee :) Word je er nog wel regelmatig bewust blij van, dan lekker laten staan en tevoorschijn pakken als er eens kleine kinderen op bezoek komen bij je ouders bijvoorbeeld. En als je nu nog twijfelt: laten staan en over een halfjaar nog eens bekijken. Het hoeft niet allemaal in 1x weg!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 02:12

Een échte minimalist ben ik zeker niet.
Ik ga wel regelmatig door m’n kledingkast, heb veel minder prullaria dan vroeger, geef vaak dingen weg.
Ik denk altijd 3x na voordat ik besluit iets toch maar niet te kopen omdat ik het niet nodig heb.
Maar ik heb slechts de helft van m’n boeken de deur uit gedaan en kan nog geen afstand doen van cd’s en videobanden terwijl ik ze nooit meer draai omdat alles op internet staat.
En m’n my little pony’s blijven voor altijd bij me.

Mensen die bij me thuis komen hebben altijd grootse ideeen hoe en waar ik meer bergruimte in m’n huis kan maken. Ik sla die adviezen met plezier en overtuiging af. Meer bergruimte betekent automatisch meer zooi verzamelen en dat was ik niet van plan.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 06:50

Ik wil graag én minder spullen én meer opbergruimte haha. Dan weet ik van wàt ik heb precies waar het ligt en kan ik ook overal goed bij

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:45

Vervangen jullie ook spullen waar je eigenlijk niet tevreden mee bent? Ik heb al 2 maanden niks gekocht eigenlijk. Ben zelfs naar de action geweest en alleen datgene gekocht wat ik nodig had. Normaal nam ik altijd wel een waxinelichthouder mee, kaarsjes dat soort dingen.

Straks dus de grote beproeving in de Ikea. Ik ga voor 4 borden, 4 soepkommen, 4 diepe borden, 4 koffie kopjes en 6 glazen.

En geven jullie bepaalde meubels een tweede leven in huis? Ik heb nu een commode staan die niks meer opleverd maar eventueel wel te gebruiken is als wastafelmeubel. Er past precies een mand onder met kleine aanpassingen en dan heb ik dus ook geen wasmand meer in de weg staan. Het doel daarvan is eigenlijk ook dat je niet meer allemaal zooi kan opslaan in de kastjes. Aangezien ik nu 2 open kasten wil voor zowel de handddoeken als onder de wastafel.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:50

Voor mij kwam het keerpunt toen wij het huis van mijn ouders moesten leeghalen.
Dat stond echt van onder tot boven tjokvol met spullen, prullen en troep.
We zijn daar als kinderen een paar maanden mee bezig geweest om alles uit te zoeken en weg te doen.
Daarna heb ik besloten dat ik mijn kind daar later niet mee wil belasten, en toen is thuis het grote opruimen ook begonnen.
Paar jaar later zijn we verhuisd naar een veel kleiner huis, en ik ben zo trots dat we helemaal niets op zolder heb staan. *\o/*
Mijn ultieme doel is om ooit in een tiny house te passen, dus ik heb nog even te gaan. :D

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:34

zigranta schreef:
Die strakke procedures dus ook thuis invoeren }:)


Ik probeer het, maar nog niet gelukt, volgens mij vindt hij het fijn dat het thuis niet hoeft :D

Wat doen jullie trouwens met knutselwerkjes van de kinderen, ik merk dat ik daar veel te veel van bewaar. Ook heb ik veel babyspulletjes bewaard, bepaalde knuffels, jurkjes en schoentjes, dat heeft wel emotionele waarde. Ik merk dat ik moeilijk een keuze kan maken bij zulke dingen en dan bewaar ik dus teveel. In de alledaagse dingen heb ik totaal geen moeite om dingen weg te doen.