De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:49

Ik heb net beide topics door zitten lezen en vraag me toch een ding af (heb er zelf bar weinig verstand van :') )
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?

Ik drink trouwens bijna alleen maar kraanwater. Proef echt geen verschil tussen delft, den haag, amsterdam of assen ofzo :')
In het buitenland drink ik het niet, dan moet elke keer rennen naar de wc :')

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:53

snuffie123 schreef:
Ik heb net beide topics door zitten lezen en vraag me toch een ding af (heb er zelf bar weinig verstand van :') )
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?


Dat vraag ik me dus ook af!
Verder zijn de topics, naast vermakelijk, ook goed voor het opfrissen van mijn scheikundekennis.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:55

snuffie123 schreef:
I
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?

Dat vraag ik me dus ook af en daarom denk ik echt dat je wordt opgelicht.

Het enige waarbij ik het me kan indenken is in regio's met een hoge waterhardheid (= veel kalk) wanneer je graag je planten water met minder kalk wil geven, of bijv voor in je dure koffiemachine. Die kalk komt e namelijk meestal bij in de leidingen, dus na de zuivering.
Kalk is echter volkomen onschadelijk voor mensen, je hebt het zelfs nodig voor botten enzo (al zou ik hard water niet zo snel als bron daarvan aanwijzen := )

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:59

Haags water vind ik dus echt vies, gelukkig hoef ik er niet meer uit de kraan te drinken. Kom er niet meer, familie,van ex woont er.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:01

verootjoo schreef:
Maar zo’n filter dus he... waar thioro het over heeft. Daar ging het in het andere topic ook over.
Wat filtert ie dan uit het kraanwater :? Ik heb echt het idee dat dat oplichterij is.



snuffie123 schreef:
Ik heb net beide topics door zitten lezen en vraag me toch een ding af (heb er zelf bar weinig verstand van :') )
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?

Ik drink trouwens bijna alleen maar kraanwater. Proef echt geen verschil tussen delft, den haag, amsterdam of assen ofzo :')
In het buitenland drink ik het niet, dan moet elke keer rennen naar de wc :')


Het is geen oplichterij. Het gaat hier om osmosefilters. Het membraam haalt alles uit het water tot er alleen h2o over blijft. Dus ja, het filtert alle onzuiverheden (wat je daar onder mag verstaan), maar ook al het andere dat in water zit. Mineralen, alles. Klinkt top toch, puur h2o?
Nou, nee. Want je lichaam heeft mineralen in zich en streeft naar balans daarin. Je kan het vergelijken met zeewater drinken. Dat bevat zoveel zouten (mineralen) dat je ondanks het drinken daarvan uitdroogt. Je lichaam gaat namelijk vocht uitscheiden om de zouten te compenseren.
Osmosewater doet het tegenovergestelde. Je lichaam gaat daar mineralen van uitscheiden. Calcium en magnesium zijn de grootste risicomineralen waar je tekorten van op kan lopen.
Ik wil niet zeggen dat je binnen een week dood neer valt, vaak krijg je die mineralen via andere voedingsmiddelen nog wel binnen waardoor je de tekorten binnen de perken kan proberen te houden, maar gezond is het dus absoluut niet.

Osmosewater wordt bijvoorbeeld gebruikt door glazenwassers (het zorgt voor streeploze ruiten) en veel zoutwater-aquarium eigenaren hebben een osmosefilter (omdat de mineralen die je nodig hebt voor een zoutwater niet overeenkomen met die in kraanwater. Je gebruikt dus eerst een osmosefilter en voegt vervolgens de juiste mineralen in de juiste hoeveelheden toe). Ook kun je het gebruiken in je strijkijzer zodat je geen kalk krijgt.

Voor kalkrijkwater zijn overigens andere filters verkrijgbaar, die alleen de kalk uit je water filteren. Daar hoef je dus geen osmosewater voor te hebben.

Nog even de vergelijking met bronwater uit het andere topic: bronwter hoeft maar voor 15 stoffen aan wettelijke eisen te voldoen, kraanwater aan 65.
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-09-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:02

Ik krijg een droge huid van hard water, maar qua smaak merk ik weinig (of ik heb gewoon geen smaak...)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:03

secricible schreef:
Het is geen oplichterij. Het gaat hier om osmosefilters. Het membraam haalt alles uit het water tot er alleen h2o over blijft. Dus ja, het filtert alle onzuiverheden (wat je daar onder mag verstaan), maar ook al het andere dat in water zit. Mineralen, alles. Klinkt top toch, puur h2o?
Nou, nee. Want je lichaam heeft mineralen in zich en streeft naar balans daarin. Je kan het vergelijken met zeewater drinken. Dat bevat zoveel zouten (mineralen) dat je ondanks het drinken daarvan uitdroogt. Je lichaam gaat namelijk vocht uitscheiden om de zouten te compenseren.
Osmosewater doet het tegenovergestelde. Je lichaam gaat daar mineralen van uitscheiden. Calcium en magnesium zijn de grootste risicomineralen waar je tekorten van op kan lopen.
Ik wil niet zeggen dat je binnen een week dood neer valt, vaak krijg je die mineralen via andere voedingsmiddelen nog wel binnen waardoor je de tekorten binnen de perken kan proberen te houden, maar gezond is het dus absoluut niet.


Dus het filtert de mineralen eruit, zodat men vervolgens vitaminepillen kan nemen om ze aan te vullen :+

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:05

Ik denk ook dat kraantjeswater al voldoende gefilterd is.
Vraag me ook af hoe selectief zo'n filters zijn. Mineralen zijn vrij grote moleculen en worden bij overschot toch gewoon weer uitgeplast. Maar als die filters te streng uitfilteren op bvb kleinere moleculen dan mineralen dan ontneem je jezelf idd wel aan essentiële mineralen.
Geen idee wat voor filter moeder er op had gezet, het ding heeft het amper een week uitgehouden met onze protesten.
Toen we nog heel jong waren dronken we bronwater, uit de bergen. Kan me niet herinneren dat ik toen water vies vond en ziek zijn we er ook nooit van geworden.

Verder ben ik ook niet moeilijk met water. Drink overal uit de kraan (behalve in ontwikkelingslanden) en ook gewoon uit een plastic fles die al een week in de auto ligt.
Grenadine of grote dorst is een oplossing voor alle smaakkwesties :+ .

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:06

Tiggs schreef:
Dus het filtert de mineralen eruit, zodat men vervolgens vitaminepillen kan nemen om ze aan te vullen :+


Volgens mij werd dat in het andere topic ook als serieuze suggestie aangedragen :+

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:09

@ Foaly :D

Overigens vind ik Spa Blauw juist niet lekker, te flauw.
En kraantjeswater is een mooi woord!

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:13

secricible schreef:
verootjoo schreef:
Maar zo’n filter dus he... waar thioro het over heeft. Daar ging het in het andere topic ook over.
Wat filtert ie dan uit het kraanwater :? Ik heb echt het idee dat dat oplichterij is.



snuffie123 schreef:
Ik heb net beide topics door zitten lezen en vraag me toch een ding af (heb er zelf bar weinig verstand van :') )
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?

Ik drink trouwens bijna alleen maar kraanwater. Proef echt geen verschil tussen delft, den haag, amsterdam of assen ofzo :')
In het buitenland drink ik het niet, dan moet elke keer rennen naar de wc :')


Het is geen oplichterij. Het gaat hier om osmosefilters. Het membraam haalt alles uit het water tot er alleen h2o over blijft. Dus ja, het filtert alle onzuiverheden (wat je daar onder mag verstaan), maar ook al het andere dat in water zit. Mineralen, alles. Klinkt top toch, puur h2o?
Nou, nee. Want je lichaam heeft mineralen in zich en streeft naar balans daarin. Je kan het vergelijken met zeewater drinken. Dat bevat zoveel zouten (mineralen) dat je ondanks het drinken daarvan uitdroogt. Je lichaam gaat namelijk vocht uitscheiden om de zouten te compenseren.
Osmosewater doet het tegenovergestelde. Je lichaam gaat daar mineralen van uitscheiden. Calcium en magnesium zijn de grootste risicomineralen waar je tekorten van op kan lopen.
Ik wil niet zeggen dat je binnen een week dood neer valt, vaak krijg je die mineralen via andere voedingsmiddelen nog wel binnen waardoor je de tekorten binnen de perken kan proberen te houden, maar gezond is het dus absoluut niet.

Osmosewater wordt bijvoorbeeld gebruikt door glazenwassers (het zorgt voor streeploze ruiten) en veel zoutwater-aquarium eigenaren hebben een osmosefilter (omdat de mineralen die je nodig hebt voor een zoutwater niet overeenkomen met die in kraanwater. Je gebruikt dus eerst een osmosefilter en voegt vervolgens de juiste mineralen in de juiste hoeveelheden toe). Ook kun je het gebruiken in je strijkijzer zodat je geen kalk krijgt.

Voor kalkrijkwater zijn overigens andere filters verkrijgbaar, die alleen de kalk uit je water filteren. Daar hoef je dus geen osmosewater voor te hebben.

Nog even de vergelijking met bronwater uit het andere topic: bronwter hoeft maar voor 15 stoffen aan wettelijke eisen te voldoen, kraanwater aan 65.


Ik weet hoe osmose werkt :P Pas nog mn zusje bijles over gegeven :')

Maar zo’n huis/tuin/keuken filter kan toch niet serieus water reduceren tot enkel H2O? Ik denk niet dat iedereen een filter gaat kopen voor 100den euro’s.
Maar idd maf dat het zo verkocht wordt aan mensen die dat water dan gaan drinken := Osmose is volgens mij ook gewoon basis biologie middelbare school.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:15

Tiggs schreef:
Dus het filtert de mineralen eruit, zodat men vervolgens vitaminepillen kan nemen om ze aan te vullen :+


De logica van deze tijd inderdaad :D allemaal klagen over alle magnesiumtekorten, en vervolgens wel osmosefilters installeren op je kraan. Hoe kan de industrie goed aan je verdienen? :j

@verootjoo: die filters zijn gewoon te koop hoor. Niet heel goedkoop overigens, maar ja osmosefilters kun je gewoon laten installeren op je kraan (of wat ik meer zou aanraden: op je garagekraantje aansluiten voor je aquarium en ruiten en gewoon zelf kraanwater blijven drinken :+ )

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:16

En wat als je alleen een waterontharder hebt? En geen osmose? Kan dat (veel) kwaad om te drinken?

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:18

Een waterontharder kan niet zoveel kwaad :) Dat haalt alleen het teveel aan kalk eruit, de rest (alle enge deeltjes :D) blijft er gewoon in zitten :)

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:18

Century schreef:
En wat als je alleen een waterontharder hebt? En geen osmose? Kan dat (veel) kwaad om te drinken?


Daarmee haal je alleen kalk uit het water. Dus in principe kan dat geen kwaad. Het is ook geen "filter", in zoverre dat het geen stoffen uit water filtert. Alle enge deeltjes blijven dus in tact.

@foaly: :+ gmta

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:19

In sommige delen van t land moet je bijna wel een waterontharder hebben omdat anders je apparatuur naar de maan gaat :=

Maar dat is niet zo erg om te drinken. Moet je wel meer (rauwe) melk drinken voor je calcium :') :+

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:20

Het haalt alleen calciumcarbonaat uit het water, maar geen calcium?

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:23

secricible schreef:
Daarmee haal je alleen kalk uit het water. Dus in principe kan dat geen kwaad. Het is ook geen "filter", in zoverre dat het geen stoffen uit water filtert. Alle enge deeltjes blijven dus in tact.

@foaly: :+ gmta


Zeg dat _O-

Verootjoo: :')

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:24

Er zit echt zeer weinig in kraanwater, nog niet eens 1 Ibuprofen op een heel gevuld voetbalstadion.

Interessanter vind ik de micro-plastics. Dat zou ik wel willen filteren, maar er zijn geen filters op de markt die dat kunnen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:25

Century schreef:
Het haalt alleen calciumcarbonaat uit het water, maar geen calcium?


Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar calcium zit in ons wAter in de vorm van calciumcarbonaat. Dit wordt vaak vervangen door natrium bij een waterontharder.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:26

Zeepsop schreef:
Nederlands kraanwater is echt een van de beste ter wereld. Ik drink alleen maar kraanwater aangezien ik nooit plastic flesjes koop. :)


Yep. en ik vind daarom zo jammer dat wij al dat dure vooral schone water gebruiken om de WC door te spoelen.
En voor degenen die zo graag (plastic)flessenwater drinken omdat ze denken dat dit beter is }>
De plastic soep in onze oceanen is ijverig bezig alle leven te vermoorden.
Zelf in ons eigen lijf zit plastic al is dit nog wel op moleculair nivo.

In de jaren 60 en 70 was het drinkwater niet van echt goede kwaliteit het was hard, chloorig en vies dus bij mij thuis stond er een waterfilter op het aanrecht.
Gebruikte vroeger ontharder voor de wasmachine maar tegenwoordig is dit ook niet meer nodig.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:27

Calcium komt inderdaad niet 'los' voor, my bad :P Maar heb je dat calcium dan niet nodig in je lijf? Onttrekt ontkalkt water dan geen calcium aan je lijf?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:32

Suzanne F. schreef:
Het drinkwater in Nederland is van uitzonderlijke kwaliteit en hoeft zeker niet nagezuiverd te worden. Sommige mensen halen alleen de kalk uit het water door een ontharder. Maar dat is dan voor je douche of om ramen te zemen. Drinkwater zonder kalk smaakt heel raar.
Drinkwater in Nederland is 100 % veilig om te drinken. Zoals al aangegeven wordt de kwaliteit dagelijks gecontroleerd en bewaakt.



Vind jij.... hier hebben we behoorlijk hard water, dus dat gaat eerst door de “Brita kan”. Voordeel is ook dat ik mijn apparaten niet meer heb hoeven ontkalken sinds ik dit gebruik... vind het water ook veel lekkerder :j

Anoniem

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:35

Heb in Ierland kraanwater geproefd en in vergelijking met hier ben ik tevreden met mijn eigen kraanwater :=

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:38

Century schreef:
Calcium komt inderdaad niet 'los' voor, my bad :P Maar heb je dat calcium dan niet nodig in je lijf? Onttrekt ontkalkt water dan geen calcium aan je lijf?


Ik weet niet super veel van waterontharders, maar wat ik altijd heb begrepen ontharden die water niet volledig. Er blijft dus wel calcium(carbonaat) achter, alleen wordt de hoeveelheid verlaagd wat apparaten ten goede kan komen.