Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:31

Wat ik mij nu afvraag: hebben jullie paarden of gaan jullie ermee om? Als dat dit een paardenforum is, zou je dat verwachten.

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:37

ikke schreef:
Wat ik mij nu afvraag: hebben jullie paarden of gaan jullie ermee om? Als dat dit een paardenforum is, zou je dat verwachten.


Ook paarden eet ik niet rauw :o

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:48

En als ik bij de paarden ben geweest, was ik eerst mijn handen voordat ik mn brood ga smeren. Snap waar je naartoe wilt, maar die vergelijking gaat nogal scheef :=

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:59

Pasteuriseren gebeurt al sinds 1886 dus de vorige generatie kreeg ook gewoon gepasteuriseerde melk.
Uitzondering de boeren zelf, of de mensen vlak bij de boer die vers uit de koe dronken. Die melk kreeg nauwelijks de kans af te koelen uit de koe en dus ok bacterien niet de kans om te vermeerderen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:02

ikke schreef:
Wat ik mij nu afvraag: hebben jullie paarden of gaan jullie ermee om? Als dat dit een paardenforum is, zou je dat verwachten.

Ik ga soms om met paarden en eet hen noch hun melk rauw _O-

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:04

ikke schreef:
Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......


De generatie die nu met pensioen gaat dronk gewoon gepasteuriseerde melk uit de supermarkt. In de jaren ‘60 kwamen er supermarkten en vanaf toen ging iedereen uit de supermarkt eten ipv van de boer.

Overigens heb ik van mijn oma geleerd dat je verse melk moet verhitten voor het drinken, dus volgens mij deed die generatie dat ook gewoon. Dat is al vanaf ongeveer 1900 bekend dat het belangrijk is om verse/rauwe melk eerst te verhitten voor het drinken.

En hygiene is niet voor niks belangrijk en zo ‘idioot steriel’ is de wereld niet. Zeker de boerderij niet. Er kunnen zat bacteriën bij de melk komen die je niet wilt opdrinken. Dat is op zich niet erg, als je ze gewoon even uitschakelt door verhitting :)
Of is rauwe kip eten dan ook geen groot probleem?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:10

TS ben je wel eens op een boerderij geweest? :+ Ik wel en ik drink echt geen rauwe melk, even verhitten eerst. :=

Zo doen ze het bij mijn oom op de boerderij ook en bij mijn vader vroeger thuis ook. (Paps is +- 55 nu)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-09-18 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:11

verootjoo schreef:
ikke schreef:
Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......


De generatie die nu met pensioen gaat dronk gewoon gepasteuriseerde melk uit de supermarkt. In de jaren ‘60 kwamen er supermarkten en vanaf toen ging iedereen uit de supermarkt eten ipv van de boer.

Overigens heb ik van mijn oma geleerd dat je verse melk moet verhitten voor het drinken, dus volgens mij deed die generatie dat ook gewoon. Dat is al vanaf ongeveer 1900 bekend dat het belangrijk is om verse/rauwe melk eerst te verhitten voor het drinken.

En hygiene is niet voor niks belangrijk en zo ‘idioot steriel’ is de wereld niet. Zeker de boerderij niet. Er kunnen zat bacteriën bij de melk komen die je niet wilt opdrinken. Dat is op zich niet erg, als je ze gewoon even uitschakelt door verhitting :)
Of is rauwe kip eten dan ook geen groot probleem?


Goed voor de weerstand, beetje salmonella :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:12

MarlindeRooz schreef:
TS ben je wel eens op een boerderij geweest? :+ Ik wel en ik drink echt geen rauwe melk, even verhitten eerst. :=

Zo doen ze het bij mijn oom op de boerderij ook en bij mijn vader vroeger thuis ook. (Paps is +- 55 nu)


Vertel, wat is er zo vies?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:14

Myrthe3 schreef:
MarlindeRooz schreef:
TS ben je wel eens op een boerderij geweest? :+ Ik wel en ik drink echt geen rauwe melk, even verhitten eerst. :=

Zo doen ze het bij mijn oom op de boerderij ook en bij mijn vader vroeger thuis ook. (Paps is +- 55 nu)


Vertel, wat is er zo vies?

Niet zo vies dat ik het niet zou durven drinken. Heb wel eens melk gehad uit de tank. Maar voor een klein kind zou ik het even verhitten. Alle uiers worden schoongemaakt maarja echt niet een nieuwe doek en zeep bij elke uier. Ook zo’n melkput is niet echt brandschoon. :+

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:16

Myrthe3 schreef:
MarlindeRooz schreef:
TS ben je wel eens op een boerderij geweest? :+ Ik wel en ik drink echt geen rauwe melk, even verhitten eerst. :=

Zo doen ze het bij mijn oom op de boerderij ook en bij mijn vader vroeger thuis ook. (Paps is +- 55 nu)


Vertel, wat is er zo vies?

hier zou ik al starten met de koeien die een voor een in de melkput komen, vaak mesten ze daar in. De melkzuigdingen worden zo op de uiers geplaatst (oke, het grootste vuil wordt er even afgehaald met een doekje en soms worden ze eerst gedipt in een (ontsmettende?) vloeistof. Ik kan je verzekeren dat dat dipdingetje niet tussen elke koe gereinigd wordt en vaak ook wel eens gewoon op de (vieze) grond wordt gezet.
Koeien schoppen soms de melkzuigers af met hun niet zo propere poten. Dus ik ben er vrijwel zeker van dat er regelmatig wel eens iets dat niet hoort meegezogen wordt de tank in. Een filter haalt natuurlijk wel het grove vuil eruit, maar alles dat onzichtbaar is voor het oog vliegt er vrolijk in mee ...

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:17

Feit is gewoon dat juist omdat men uit gaat van verhitting, men de hygieneregels daar ook niet op aanpast. Er wordt dus niet steriel gewerkt ofzo... los van wat er in de melk zelf zit.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:19

Myrthe3 schreef:
MarlindeRooz schreef:
TS ben je wel eens op een boerderij geweest? :+ Ik wel en ik drink echt geen rauwe melk, even verhitten eerst. :=

Zo doen ze het bij mijn oom op de boerderij ook en bij mijn vader vroeger thuis ook. (Paps is +- 55 nu)


Vertel, wat is er zo vies?


Het is onwaarschijnlijk dat er op de uiers waar je de melkzuigers aanhangt geen enkele schadelijke bacterie zult aantreffen. Die kan prima in de melk komen. Salmonella, listeria, ecoli (vanuit de poep van de koe, die overal op spettert) of wat dan ook.
De uiers worden meestal wel schoongemaakt, maar niet zodanig hygiënisch dat elke bacterie gedood wordt. Vervolgens vallen die melkzuigers er wel eens af en vallen ze op de grond en dan worden ze ook niet gelijk gesteriliseerd.
Heb zelf ook koeien gemolken en heb genoeg gezien :+
Daarom is het belangrijk de melk te verhitten voor het drinken. (Tenzij je rechtstreeks uit de koe drinkt, dan hebben de bacterien nog geen tijd gehad zich te delen)

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:22

secricible schreef:
Goed voor de weerstand, beetje salmonella :+


Had u daar nog wat e.coli bij gewild? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:28

pmarena schreef:
Die doodgestookte supermarktmelk daarvan is het niet zo gek dat mensen er allergisch op reageren, dat is geen compleet product meer.


Of mensen reageren er allergisch op omdat melk enkel bedoelt is voor de baby van het dier dat de melk geeft en niet voor andere soorten. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:34

Hebben jullie vast bij de verkeerde boeren gekeken. Normaal gesproken hoor je er voor te zorgen dat er geen mest in komt. Als een melkstel er af valt, is het niet meteen zo dat er mest opgezogen wordt.

Daarbij is het normaal dat bij iedere rij koeien de vloer waar ze staan schoon gespoten wordt. Uiers worden goed schoongemaakt.

Dipdingetje, dat is waarschijnlijk een potje waar dip in zit en als je die op de vloer zet komt de dip niet in contact met de vloer.

Boeren worden continu door gecontroleerd op dingen zoals e.coli en salmonella. Koeien met para tbc moeten afgevoerd worden.

Ik drink al jaren rauwe melk van onze koeien zonder te verhitten. Ik leef nog steeds!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:37

En mijn opa rookt al 60 jaar en heeft geen longkanker gekregen, roken is dus gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:40

Magrathea schreef:
En mijn opa rookt al 60 jaar en heeft geen longkanker gekregen, roken is dus gezond!


En de mijne zuipt al 60 jaar, alcohol is dus ook gezond!

Wetenschappers weten ook niets :roll:

Citaat:
People continue to consume raw milk even though numerous epidemiological studies have shown clearly that raw milk can be contaminated by a variety of pathogens, some of which are associated with human illness and disease. Several documented milkborne disease outbreaks occurred from 2000–2008 and were traced back to consumption of raw unpasteurized milk. Numerous people were found to have infections, some were hospitalized, and a few died. In the majority of these outbreaks, the organism associated with the milkborne outbreak was isolated from the implicated product(s) or from subsequent products made at the suspected dairy or source.

Food Safety Hazards Associated with Consumption of Raw Milk - Foodborne Pathogens and Disease VOL. 6, NO. 7

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:42

Myrthe3 schreef:
Hebben jullie vast bij de verkeerde boeren gekeken. Normaal gesproken hoor je er voor te zorgen dat er geen mest in komt. Als een melkstel er af valt, is het niet meteen zo dat er mest opgezogen wordt.

Daarbij is het normaal dat bij iedere rij koeien de vloer waar ze staan schoon gespoten wordt. Uiers worden goed schoongemaakt.

Dipdingetje, dat is waarschijnlijk een potje waar dip in zit en als je die op de vloer zet komt de dip niet in contact met de vloer.

Boeren worden continu door gecontroleerd op dingen zoals e.coli en salmonella. Koeien met para tbc moeten afgevoerd worden.

Ik drink al jaren rauwe melk van onze koeien zonder te verhitten. Ik leef nog steeds!


Het melkstel hoeft geen mest op te zuigen om met ecoli besmet te raken ;) Je raakt al met ecoli besmet als je je brood smeert zonder je handen te wassen na toiletgang. Als dat ding op de grond valt, kun je er donder op zeggen dat er ecoli op zit, en dat kan dus prima in de melk terecht komen.

Verder heb je weinig kaas gegeten van hoe de melk met de bacterien besmet kunnen worden. En dat is niet erg, maar daarom moet de melk wel verhit worden. :)

Dat jij er nooit ziek van bent geworden, betekent natuurlijk niet dat die melk vrij van bacterien is.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:48

Van mijn eigen bedrijf zou ik het wel drinken. Maar niet aan een baby geven.

Pas nog op tv bij ik denk bzv gezien. Een melkstal waar ik me over verbaasde. Stront tegen de muren en overal. Ik was oprecht verbaasd dat dat tegenwoordig nog voorkomt cq nog voor kan komen Bij die doekjes voor het afvegen van alle spenen heb ik ook altijd mijn twijfels. Is dat juist niet onhygienisch?

Er zijn ongetwijfeld veel boeren die heel zorgvuldig werken. Maar er zijn ook veel rauwdouwers bij aan wiens verantwoordelijkheid ik de veiligheid van mijn baby nooit zou toevertrouwen.


Edit: typfouten

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:26

Maar het is geweten dat melk ongezond is zeker in die hoeveelheid en dat komt niet in de artikels dan?

Ik kom nog uit de generatie dat het boven de voedingspiramide stond en dat je melk kreeg in de pauze.
Het is gewoon raar om rauwe melk voor de gezondheid te willen, ik snap dat niet :9

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:33

Okee maar stel dat we het nou hebben over een kinderglas (laten we zeggen 150 ml) rauwe melk, niet dagelijks maar wekelijks?

Het maakt natuurlijk ook wel uit hoeveel je je kind daarvan te drinken zou geven.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:58

laraxXxemma schreef:
Okee maar stel dat we het nou hebben over een kinderglas (laten we zeggen 150 ml) rauwe melk, niet dagelijks maar wekelijks?

Het maakt natuurlijk ook wel uit hoeveel je je kind daarvan te drinken zou geven.


Waarom maakt dat uit voor een besmetting? Behalve dan dat je als je het vaker drinkt vaker kans hebt op een besmetting. Maar een besmetting krijg je of krijg je niet, dat is geen oplopend risico, afhankelijk van hoe vaak en hoe veel je drinkt?

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:03

dorientjuh schreef:
Grijns. :D Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.'' :roll:
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.

Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.

Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn. :)

Ik heb inmiddels een boerderij, redelijk in de buurt, gevonden met een melktap.


En die informatie komt van http://www.rauwemelkisgezonderdansupermarktmelk.nl ?
Nee serieus, ik ben wel benieuwd naar bronnen.
Het is zeker zo dat een deel eiwitten wordt gedenatureerd, maar dat weegt echt niet op tegen de bescherming je hebt door de melk te verhitten.
De meeste bacteriën die in de melk kunnen zitten, zijn inderdaad niet zo erg, maar bij een kind van een jaar zou ik dit toch niet riskeren.
De gevaarlijkste bacterie waarvan koeien drager kunnen zijn is Listeria monocytogenes, deze kan meningitis veroorzaken (en ja, dat kan wel eens dodelijk zijn ;) )
Uiteraard is deze bacterie niet zo veel voorkomend, maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen als je weet dat je dit kan vermijden door UHT melk te drinken...

Dan nog maar te zwijgen over het hoge vetpercentage dat gewoon echt niet gezond is bij regelmatige consumptie.

Voor mij valt deze hype qua risico onder de anti-vaccin beweging :=

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:06

Hoe verzin je het? Weer zo'n hype zeker.

Onze buurman was vroeger boer. Nou moet er niet aan denken om rauwe melk vandaar te drinken. Hij was niet erg proper. :')

Vrienden van ons werken stuk netter en maken goed schoon maar evengoed. 1 blik bij het melken van de koeien en je bent genezen.