Winterhanden/misvormde nagels

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:10

Ik kan al jaren heel slecht tegen de kou en dat uit zich in winterhanden. Kloofjes, velletjes, rode plekken die gevoelig zijn en misvormde nagels. (denk dat die misvormde nagels ook kan komen door B12 tekort. Mijn vitamine D was ook niet goed en daarom heb ik maandelijks een pipet die in in mijn mond doe)


Afbeelding
Afbeelding

Het doet heel erg zeer als ik ze ergens tegenaan stoot en als ik ze niet insmeer met Nivea gaat het bloeden. Ik heb meerdere zalfjes geprobeerd maar Nivea werkt tot nu toe het beste. Maar het gaat er niet mee weg, het verlicht alleen tijdelijk.

Ik zag die reclame op tv van O'Keeffe Workings Hands. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Werkt het? Is het zijn geld waard?

Ook heb ik ontstekingen in mijn vingers die bij mijn auto immuunziekte hoort dus dat maakt het nog erger. Daardoor zijn mijn vingers ook al dikker en pijnlijker.


Afbeelding

Het duurt een paar maanden voordat het wegtrekt, meestal heb ik redelijk normale handen tussen april en september. Daarna begint de ellende.

Is hier überhaupt iets aan te doen of heb ik een groot deel van het jaar gewoon pech?

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:14

Heb je al eens normale uierzalf geprobeerd? Dus de gele zalf?

En ik zweer bij mijn voeten (die zijn zomers flink gekloofd door het lopen op slippers) bij Gewohl klovenzalf. Het enige wat werkt. Wellicht ook een idee voor je handen?

Sterkte, ziet er pijnlijk uit.

Edit, verder zit een deel van de oplossing denk ik toch in het inpakken en beschermen van je handen. Katoenen handschoentjes aan, zo min mogelijk in het water, en na contact met bv water direct invetten.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 17-02-19 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:16

Oei wat ziet dat er pijnlijk uit.
Ik neem aan dat je al bij dematologen en zo geweest bent? Wat zeggen die?
Die vervormde nagels lijkt me ook wel echt een dieper liggend probleem dat ‚enkel‘ winterhanden.
Misschien overwinteren in Portugal :D

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:17

Ohh, dat lijken mijn handen wel...alleen bij mij is het iets minder extreem -O-
Maar ook altijd velletjes, kloofjes, droge handen en over mn nagel(riemen) wil ik het niet eens hebben...
Ik heb volgens mij álle zalfjes al geprobeerd incl de Working Hands en deze werkt bij mij net zo goed ( of “slecht” ) als de rest.... ik werd er niet wild enthousiast van...
Helaas geen tips, behalve smeren smeren smeren....
(ik heb momenteel zalf van Nivea met olijfolie erin en die vind ik momenteel erg prettig)
Maar...ik lees even mee ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34650
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:20

Collega van mij zweert bij wietzalf. En eerlijk is eerlijk, ze had overal rode plekken op haar hand, en diepe kloven. Maar daar is nu niks meer van te zien.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:22

Ik vind de hemp handcreme van de bodyshop fijn, mijn zusje zweert bij Horma huidcreme. Vooral die laatste is erg vet, als je dat ‘s avonds flink smeert en dan katoenen handschoentjes aantrekt voor het slapen gaan kan het goed intrekken.

Verder idd goed beschermen, buiten handschoenen aan en met schoonmaken ook. Je handen niet te vaak wassen is ook belangrijk.

Ziet er erg pijnlijk uit, hopelijk vind je iets dat werkt voor je!

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:24

Mbt kou heb ik misschien een tip: ik smeer soms capsaicine zalf/ creme op mijn handen tegen de pijn in mijn vingers (artrose).

In de boekjes staat capsaicine als pijnstiller (en dat klopt ook), maar het is ook het spul 'dat Spaanse pepers heet maakt', mijn vingers worden er lekker warm van. :)

De route is bij mij: een gesprekje per telefoon met de assistente van de huisarts (ik moest het de eerste keer uitleggen), daarna zet de ha een handtekening en de volgende dag heeft de apotheek de tube. Zelfs al zou het dit jaar niet meer vergoed worden : duur kan het niet zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:33

Sizzle schreef:
Oei wat ziet dat er pijnlijk uit.
Ik neem aan dat je al bij dematologen en zo geweest bent? Wat zeggen die?
Die vervormde nagels lijkt me ook wel echt een dieper liggend probleem dat ‚enkel‘ winterhanden.
Misschien overwinteren in Portugal :D

Eerlijk gezegd niet. :o Mijn reumatoloog vertelde dat het winterhanden waren. (mijn nagels zagen er toen iets beter uit)

Maar idd, een warmer klimaat zou beter zijn...

Iedereen bedankt voor de info en tips. Uierzalf heb ik toevallig staan, kan het proberen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:35

Dat ziet dr heel vervelend uit..
Het is geen psoriasis?

Ik gebruik zelf zeepvrije zeep, van de apotheek psoriasis zalf wat ze zelf maken. Is heel vet maar trekt wel goed in.
Ook gebruik ik propoliszalf van de tuinen.

Sterkte er mee!!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:37

Bellatrix schreef:
Sizzle schreef:
Oei wat ziet dat er pijnlijk uit.
Ik neem aan dat je al bij dematologen en zo geweest bent? Wat zeggen die?
Die vervormde nagels lijkt me ook wel echt een dieper liggend probleem dat ‚enkel‘ winterhanden.
Misschien overwinteren in Portugal :D

Eerlijk gezegd niet. :o Mijn reumatoloog vertelde dat het winterhanden waren. (mijn nagels zagen er toen iets beter uit)

Maar idd, een warmer klimaat zou beter zijn...

Iedereen bedankt voor de info en tips. Uierzalf heb ik toevallig staan, kan het proberen.


In dat geval zou ik toch even langs de dermatoloog gaan. Want persoonlijk denk ik dat er iets anders aan de hand is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:38

Ai, vervelend probleem.

Ik heb het niet in die mate, maar bij mij helpt Neutrogena handcreme heel goed. Is een noorse formule, en daar weten ze wel raad met de kou denk ik zo :+

Wat betreft je vit D, neem gerust elke 2 weken of zelfs elke week een zo'n capsule. Mijn huid is er zoveel beter door geworden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:39

Die nagels is IMO geen winterhanden maar een flink vit. Tekort op zijn minst. En één dat, als het dat is, IMO met injecties opgelost zou moeten worden. Ik zou hier echt over doordrammen dat ze dit uit zoeken eerlijk gezegd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:42

Vit B injecties? Die heb ik vorig jaar gehad. 5 weken 2x per week. Daarna kreeg ik niet meer. Weet dat mijn B12 de laatste keer (oktober) 195 was. Dat was nog normaal maar die keer ervoor was hij 478 dus vond het behoorlijk gedaald. Maar ik kreeg geen injecties. Moet in mei terug naar de reumatoloog. Gok dat mijn B12 dan weer gedaald is en dan ik dan wel weer injecties krijg.

Vit D is maandelijks, is op recept en mag ik niet vaker nemen. In 1 zo'n pipet zit genoeg voor een maand.

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:47

Ik heb in de zomer uitslag op mijn handen en na een tip gebruik ik Aloe Vera Propoliscreme en zowaar is het helemaal weg, misschien dat het voor jou ook helpt TS!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:51

Bedankt voor alle smeer tips!

Marie111
Berichten: 4672
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:53


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:57

Bellatrix schreef:
Vit B injecties? Die heb ik vorig jaar gehad. 5 weken 2x per week. Daarna kreeg ik niet meer. Weet dat mijn B12 de laatste keer (oktober) 195 was. Dat was nog normaal maar die keer ervoor was hij 478 dus vond het behoorlijk gedaald. Maar ik kreeg geen injecties. Moet in mei terug naar de reumatoloog. Gok dat mijn B12 dan weer gedaald is en dan ik dan wel weer injecties krijg.

Vit D is maandelijks, is op recept en mag ik niet vaker nemen. In 1 zo'n pipet zit genoeg voor een maand.

Hoeveel ie zit er in dat pipet dan?
Het kan nogal verschillen.
Ik heb om de 8 weken een capsule met 100.000ie. Dat is niet laag, maar er zijn er die veel meer nodig hebben en die met veel minder prima functioneren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 13:00

1 ml per maand. Het is 5ml colecalci 50000IE/ML DR PHL. Dat staat op de verpakking.

Anoniem

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:04

En je krijgt daar 1ml van? Dus 10.000ie per maand? Of begrijp ik je verkeerd?
Daar zou ik niet bij op m'n benen kunnen staan. Letterlijk niet, van de spierkrampen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 13:06

Ja, 1 ml per maand. Wacht, ik PB je een foto.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:12

Volgens mij bij de welkoop hebben ze schaapherderscreme. Zoiets dergelijks. We gebruikten het ooit bij een paard met mok.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:16

Anoniem schreef:
En je krijgt daar 1ml van? Dus 10.000ie per maand? Of begrijp ik je verkeerd?
Daar zou ik niet bij op m'n benen kunnen staan. Letterlijk niet, van de spierkrampen.

Ik ook niet, neem in de wintermaanden elke week 25000 IE, pipetjes in Belgie besteld en genoeg voor paar jaar. Dat gezeur bij onze huisarts die 49 als meting wel aardig goed vond. Mijn B is wel in orde , bijna 500.
Maar ts, het lijkt alsof je zwemmerseczeem op je vingers hebt? Zou er toch weer mee naar een huisarts/dermatoloog gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 13:18

Zwemmerseczeem? Hoe kan ik daaraan komen dan?

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:45

Ik zou je eucerin Aquaphor aanraden.. Ik heb een sample gekregen bij de apotheek voor bloedende scheurtjes in de huid en die was met twee dagen over.. Bij mij kwam het van wintereczeem in combi met een mindere weerstand (lip, ooghoek, stukje duim en velletje knieholte). Mijn gewone zalfje wilde niet echt helpen deze keer

Ibbel

Berichten: 49172
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Winterhanden/misvormde nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:54

Bella, vraag je reumatoloog om eens een nail fold capillaroscopie te doen. Dit heeft echt met je autoimmuunziekte te maken.