Ervaring bovenarm breuk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:34

hagelslag schreef:
Lielle schreef:
Hier ook ervaringsdeskundige, foto’s hadden de mijne kunnen zijn. Het is nu tien jaar geleden, pin zit er nog in, poortjes zijn nooit afgegaan, en ik heb er zelden last. Heel af en toe als ik boven mijn macht moet tillen (hindernisbalken opruimen) of trailerwieltje opdraaien.



Nou dat geeft me iets hoop!
Afgelopen nacht zo broerd geslapen alweer. Ik denk afkicken van de morfine.
Ik heb ook steeds zweetuitbraken

Morfine afkicken ken ik ook (voor iets anders) en dat was niet fijn. Kwestie van volhouden destijds.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:49

Ik hoor ook idd dit soort verhalen dat et eindeloos duurt.
Maar ook dat het met goede medische zorg ook weer zo gepiept is.
Vraag eens een second opinion!
En een consult in een revalidatiekliniek aan!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:59

A3a1 schreef:
Ik hoor ook idd dit soort verhalen dat et eindeloos duurt.
Maar ook dat het met goede medische zorg ook weer zo gepiept is.
Vraag eens een second opinion!
En een consult in een revalidatiekliniek aan!

Het is een week geleden?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-09-18 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens
Berichten: 1413
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:00

ninaphilo schreef:
Als ik het even snel uitreken heb ik ongeveer 7 jaar geleden mijn bovenarm gebroken.
Operatie kreeg ik niet want dat was erg risiciovol. Dan was er de kans dat ik mijn vingers niet meer kon bewegen.
Dus ik heb met een soort mitella band met een loshangend armpje gelopen :+ . Maar helaas kan ik je dus niets vertellen over metalen pinnen.

[ [url=m/lvzQ6e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel heel belangrijk: blijf naar de fysio gaan. Ik vond het doodeng om mijn arm weer 'echt' te gebruiken en de fysio heeft daar goed bij geholpen.
Helaas heb ik wel wat blijvende probleempjes, ik krijg sneller spierpijn in die bovenarm en als iemand mij iets te hard daar vast pakt doet mijn spier enorm veel pijn.


Bot kan zichzelf inderdaad een heel eind weer remodelleren, dat is namelijk wat je bot elke dag doet. Vooral bij kinderen, wat jij volgens je profiel nog was, 7 jaar geleden, gaat dit erg snel en groeit dit inderdaad weer helemaal recht. Ik heb foto's gezien van nog veel krommere armen die mooi weer recht stonden uiteindelijk.

Bij de TS: Ja het is niet helemaal perfect gesloten en er steekt wat uit. Mijn tip is, om het goed in de gaten te houden. Ook die stroomschokjes door je arm heen vind ik niet raar. Precies rondom jouw breuk draait normaal de zenuw om het bot heen. Dus die zenuw zal zeer zeker een klap hebben gehad, maar waarschijnlijk hebben ze het gevoel in je vingers goed getest voor en na de operatie. Zolang dat gevoel nog goed aanwezig is, is er geen stress hierom.

Heel veel sterkte! Met de huidige pijn en met revalideren, want dat gaat wel even duren denk ik.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 10:58

Nou ik kan mij niet herinneren dat ze mijn gevoel getest hebben.
Maar ik had zelf wel aan de bel getrokken indien het gevoel weg zou zijn.

Toen het net gebeurd was had ik wel een kriebel en tintel gevoel in mijn arm en hand. Het stond ook heel wat raarder dan nu.

De huisarts schrok flink van de fotos. Sowieso omdat het geen simpele breuk is.
Hij vind het stuk wat afstaat ook niet super, maar hij zei dat als ze daar ook nog hadden geschroeft dat het eventueel ergens anders weer kapot was gegaan.
Opzich logisch maar fijn is wat anders.
Ik heb direct verwijsbrief voor 2x per week fysio gekregen.

En slecht slapen zweten etc is dus idd afkicken van de morfine.
Het rare stroomgevoel moet ik in de gaten houden maar mijn huisarts zei dat hij zich geen zorgen maakte ivm normaal gevoel in vingers etc.

Ik heb net nog even een doosje merci bij de ambulance centrale voorbij gebracht en een man die spontaan hielp(de man woont 50 meter van het ongeluk af)
Doordat hij hielp kon de arts beter zijn werk doen en konden ze met zijn 3en mij in de ambulance dragen

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:05

Ik denk dat dat tintelgevoel wel een beetje hoort bij het soort breuk. Ik heb daar een paar weken last van gehad, de zenuwen om het bot heen moeten weer hun plek vinden. Let wel, je bent pas een week onderweg he.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 11:10

Dat stroom tintelgevoel is slechts af en toe en dan voornamelijk een uur nadat ik mijn oefeningen gedaan heb.
En ja helaas pas een week onderweg. Wil het liefst even doorspoelen tot het monent dat ik weer kan werken...

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:31

Vajramani schreef:
ik heb 5 jaar terug mijn bovenarm gebroken gehad. Net onder de kop. Ook gezet met zo'n pen. na 1 week mocht ik alles weer op geleide van de pijn. Mijn arts zei zelf, ga maar paarden poetsen. Handig iemand die ook paarden heeft.


Zonder dollen, dat is een hele goede oefening om schouderellende in de toekomst te voorkomen.
Sowieso zijn "wij" ruiters best goeie revalideerders, je wil dat zadel toch op dat paard hebben tenslotte.

En nee, op de foto ziet het er niet zo knap uit, maar meestal lost het lichaam dat prima op. Bij mijn sleutelbeen-in-vier-stukjes hebben ze volgens mij de losse splinter er met een hechtdraad bijgeknoopt, maar dat is over de hele breedte opengemaakt. Als ik jou zo hoor alleen bij de elleboog en bovenaan bij de schouder? En met de locatie van die zenuw kan ik me voorstellen dat ze daar niet te veel willen corrigeren. Maar misschien denkt een andere chirurg daar weer anders over.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 11:45

Ja alleen boven en onder hechtingen. Dus het valt mee.
Zo langzaam word mijn arm ook bont en blauw. Donderdag is de eerste blauwe vlek doorgekomen en mijn zusje zag er net nog 1.
Afbeelding
Hechtingfotos

Afbeelding
Net weer braaf mijn oefeningen gedaan. Ik kan al een milimeter meer strekken.
Ik doe eerst een tijdje tot vlak voor de pijngrens als opwarming en dan vraag ik mijn zusje te helpen.
Ik doe de oefening alsnog zelf maar omdat mijn spieren dan net wel net niet fijn aanvoelen is het fijn dat zij haar hand eronder houd.
Als het dan toch niet gaat kan ze eventueel helpen zodat ik niet te ver ga zeg maar

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:30

Bij mij was mijn arm blauw vanaf mijn bovenarm tot mijn elleboog
Heeft een jaar geduurd voordat dat weg was, terwijl de breuk binnen 4 weken shisel proof was :+
Oefening "koffie malen"??

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 13:36

Euhhh in principe de beweging wat je met zon handhalter ding zou doen maar dan zonder gewicht en ik moet op bed liggen zodat ik mijn bovenarm gebruik maar niet belast. Ik moet dan vooral strekken omdat dat redelijk stijf is

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:28

De stal vegen was voor mij ook een goede oefening.
Ik heb dus echt nergens last meer van. En til dagelijks voor mijn werk jerrycans van 25 kilo.Heel af en toe zie je mij arm schieten. Dan rolt er iets over elkaar heen.
2 oefeningen die ik van de fysio meekreeg waren. Handdoek over de deur hangen en en rustig aantrekken. En handdoek achter in mijn nek/ rug en eveneens zachtjes aantrekken. Met mijn aangedane arm op de rug. Zo kon ik toch onbelast bewegen. Onder de douche bewegen ging vaak ook goed. Of met mijn vingers omhoog wandelen langs de muur.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 09:15

Zoo tot dusver kan ik al minimaal meer met mijn arm.
Ik kan hem iets meer strekken en ook laat ik mijn arm vaker los uit de soort van armbrace(blauwe band om mijn buik waaraan mijn arm vast zit)
Dat blauwe ding gebruik ik alleen nog buitenhuis.
Oefeningen doe ik braaf. Vind ze uitermate vervelend en het voel smerig aan omdat alles over elkaar heen rolt in mijn bovenarm
https://youtu.be/UtrjRpPAw0g
Voor de pijn neem ik nu 4-5keer per dag 2x400mg ibbo. Dan is het opzich uit te houden.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:45

4-5 x 800 mg Ibuprofen? Dan kom je op -3200-4000mg uit? Je weet dat de max dagdosis 1200 mg is?
Beterschap, nare breuk!

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 09:52

Euhhh nee wist eigenlijk niet wat de maximale grens is van ibbo.
Zal dan hard minderen :Y)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:54

Ff op bijsluiter kijken, het werkt goed maar is echt bocht voor je lijf

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 09:59

Ik denk dat ibbo wel "beter" is dan morfine of tilidin.
Ook met tilidin was iknet zo wazig als met de morfine.
Nu met de ibbo voel ik de pijn nog wel maar minder

Anoniem

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:09

Ibu. Ibuprofen.
Hoe kom je bij ibbo?
Pas je wel op dat je niet te veel, te snel wil?
Begrijpelijk dat je je gebroken arm ontzettend vervelend vindt, maar je kunt echt beter nu rustig aan en goed herstellen dan er voor de rest van je leven ongemak van houden.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:11

Ja, je kunt er ook leuke maagzweren en darmbloedingen van krijgen, maar verder is het prima spul....
Je kunt Ibuprofen wel combineren met Paracetamol, dat werkt goed samen. Ik zou het proberen met 4x 1000 mg PCM en 4x 400 mg Ibuprofen, zit je wel iets boven de dagdosis, maar niet zo enorm hoog meer

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:12

kreeg je geen paracetamol aangeraden? 4x 1000 mg per dag (elke 6 uur), kan je desnoods aanvullen met ibu, dat versterkt elkaar weer.

Vreemd dat het ziekenhuis hier geen advies in heeft gegeven.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 10:16

Sorry ik schrijf het altijd als ibbo. Maar idd ibuprofen.
En jaa ik doe alsnog rustig aan.
De oefeningen doe ik 3x per dag ca 10 minuten. Verder heeft de arm rust in de zin van op de bank naast mij liggen in een fijne houding of in de armbrace bij veel lopen.

Van de artsen had ik vorige week al zoveel moeten bewegen als wat ik nu doe. De eerste 5 dagen heeft alleen de fysio mijnarm bewogen

Van de huisarts mag ik ook 800 mg ibu 4x per dag nemen.
En 2x per dag tilidin( misschien duits medicijn geen idee hoe deze eventueel in nederland heet)
Maar tilidin is erg vervelend om te nemen. Dan voel je niks meer enzou ik over mijn grens heengaan

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:19

Dan hoop ik dat je huisarts ook een maagbeschermer heeft voorgeschreven, anders zou ik als de donder een andere zoeken...

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 10:22

Ja omeprazol heb ik ook meegekregen

Normaal gesproken neem ik zo goed als nooit pijnstilling.
Misschien 1 keer per maand ivm hoofdpijn wat ik gelukkug ook zelden heb

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:48

Zo! Scheutig zijn ze daar met pijnstilling.
Ik zou eigenlijk eens kijken hoe het voelt met 4 x 1000 Mg paracetamol en 2 x 800 Mg ibuprofen?

Tilidin is het echte werk, opiaat achtige stof met een snel afhankelijkheidseffect. :Y) als je zonder kunt is dat altijd de beste keuze.

Smerige breuk hoor, ik hoop dat het snel em goed geneest!

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 17:06

Ik kreeg inderdaad flink pijnstilling. Targin was nog een stapje hoger dan de tilidin.
Zaterdag avond de laatste tilidin genomen.
Ik heb destraks rond 11 slechts 1 ibu van 400 mg genomen. Opzich gaat het maar tsja het is niet fijn