Blij suikervrij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Osianaa
Berichten: 357
Geregistreerd: 08-02-11

Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 23:34

Vorig jaar november werd https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1932945 topic gestart en gingen we met een groepje de uitdaging aan. Dit is mij toen heel erg goed bevallen met een heel mooi resultaat. Door omstandigheden is dit verslapt maar ik wil dit graag weer gaan doen. Morgen begin ik en nu op dit moment drink ik mijn laatste cola met suiker. Zijn er mensen die gezellig met mij mee willen doen en ook de uitdaging aan willen gaan? :D

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:14

Het is natuurlijk zoeken naar de juiste balans. Ik moet heel erg oppassen met suikers. Zowel de toegevoegde suikers als met fruitsuikers. Daar reageer ik echt heel slecht op. Dat wil niet zeggen dat je natuurlijk nooit wat mag. De snelle winst is te halen bij de tussendoortjes en inderdaad drinken. Hoe streng wil je gaan? Want echt bijna overal zit suiker in. Zelfs in/op vlees in de supermarkt en in brood.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:19

Ik probeer het ook te verminderen, maar dan met name in de tussendoortjes en drinken.
Anders wordt het denk ik wel heel lastig (en misschien ook wel duur).
Ik ben gek op een appeltje of een worteltje, maar dat mag dan officieel ook niet meer.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:20

Thats_Me schreef:
Het is natuurlijk zoeken naar de juiste balans. Ik moet heel erg oppassen met suikers. Zowel de toegevoegde suikers als met fruitsuikers. Daar reageer ik echt heel slecht op. Dat wil niet zeggen dat je natuurlijk nooit wat mag. De snelle winst is te halen bij de tussendoortjes en inderdaad drinken. Hoe streng wil je gaan? Want echt bijna overal zit suiker in. Zelfs in/op vlees in de supermarkt en in brood.


Je hoeft niet zo streng te zijn om suiker te mijden hoor :) Gewoon niks kant-en-klaars kopen, en niet meer koken uit pakjes en zakjes. Als je weet wat je moet hebben is er geen kunst aan. Behalve dat je tegen je eigen verslaving aanloopt :=

Voorverpakt vlees uit de supermarkt zou ik sowieso mijden. Maar bij de slager is er niks mis mee en zit er geen suiker in.

Ik heb het echt heel lang gedaan en vond het niet eens moeilijk. Maar toen ik zwanger werd kon ik bijna niks meer eten en toen moest ik wel weer ‘slechte dingen’ eten. Dus wel weer verslaafd, en nu weer zwanger en hetzelfde probleem dus nu is het gewoon eten wat ik kan.
Maar toen ik begon kostte het me eigenlijk weinig moeite om suikervrije dingen te vinden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:23

Es_ther schreef:
Ik probeer het ook te verminderen, maar dan met name in de tussendoortjes en drinken.
Anders wordt het denk ik wel heel lastig (en misschien ook wel duur).
Ik ben gek op een appeltje of een worteltje, maar dat mag dan officieel ook niet meer.


Appels en wortels zitten ook fruitsuikers in inderdaad, maar die zijn niet geraffineerd en dus zelfs goed voor je lichaam. Die moet je dus niet verminderen :)

Het gaat om de geraffineerde toegevoegde suikers.

Kokosbloesemsuiker is bv ook een ongeraffineerde suiker en is dus ook niet slecht voor je lichaam. (Met mate dan :Y))

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:24

Yes , al bijna een jaar geen toegevoegde suikers, en eet verder ook koolhydraatarm en sinds een maand vegatarisch. Veel groentes die laag zitten in suiker , peulvruchten en drink eigenlijk altijd water. Als ik een keer iets drink van fris is het cola zero of sprite zero. Als je er aan gewend bent is het niet eens meer lekker om dingen met suiker te eten.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:25

Ik eet al een hele poos koolhydraat beperkt.
Geen pakjes en zakjes dus meer. Geen koekjes en snoepjes of frisdrank.
En dan ook geen gewoon brood of pasta.

Natuurlijk is er wel eens een keer dat je je er niet aan houdt.
Zoals toevallig dit weekend.
Nou ik word meteen afgestraft want ik heb nu buikpijn en mijn buik is echt opgeblazen.
Het zondigen was lekker van het weekend, maar nu weer blij voor mij gewoon te eten.

Ik heb ook met starten en volhouden er van zeer weinig moeite.
Nu ook veel minder snaai zin omdat je de behoeft veel minder hebt.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:30

verootjoo schreef:
Es_ther schreef:
Ik probeer het ook te verminderen, maar dan met name in de tussendoortjes en drinken.
Anders wordt het denk ik wel heel lastig (en misschien ook wel duur).
Ik ben gek op een appeltje of een worteltje, maar dat mag dan officieel ook niet meer.


Appels en wortels zitten ook fruitsuikers in inderdaad, maar die zijn niet geraffineerd en dus zelfs goed voor je lichaam. Die moet je dus niet verminderen :)

Het gaat om de geraffineerde toegevoegde suikers.

Kokosbloesemsuiker is bv ook een ongeraffineerde suiker en is dus ook niet slecht voor je lichaam. (Met mate dan :Y))


Maakt dat uit voor je lichaam?
Volgens mij niet, volgens mij was dit een fabeltje.
Suiker is suiker lijkt mij.
Tuurlijk is het wel beter om fruit dan snoep te eten maar dat spreekt voor zich

Fruit laag in khd, dan moet je aan bessen enzo denken, frambozen :9

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:32

Maakt zeker uit voor je lichaam :j Met geraffineerd voedsel kan je lichaam vrij weinig en met ongeraffineerd voedsel zitten de voedingsstoffen er nog in.

Net als bv volkoren meel vs witte meel, zilvervliesrijst vs witte rijst etc. Je voedt je lichaam niet met voedsel waar al het goede uit is gehaald.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:54

Ik denk dat het hoe dan ook nooit kwaad kan om eens goed stil te staan bij het aantal suikers dat men binnen krijgt. Vooral die toegevoegde!

Met het laten staan van fris, snoep, eten uit pakjes, is iedereen die suiker wil bannen al heel goed op weg. :)

Zelf eet ik wel zo'n 6 stuks fruit per dag. Ik vind het heerlijk en ik weet dat ik die suikers ook verbrand.
Aangezien ik verder al mijn eten zelf maak valt de rest van mijn suiker inname enorm mee.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:27

Je hebt suiker en suiker natuurlijk. Ik ben het eens met Palmera dat het al heel goed is te stoppen met snoep, frisdrank en zulke overduidelijke zaken. Volledig alle suikers (koolhydraten eigenlijk) bannen is ongezond, dan kan je ook geen aardappel of bruine rijst meer eten namelijk ;) Ook fruit is vol koolhydraten, maar dat is mijns inziens een gezond product wat ik niet ga laten staan.

Ik ga dus alleen de obvious producten laten staan: frisdrank, snoep, koek, producten waar suiker aan toegevoegd is voor een extra zoete smaak (dus brood eet ik wel, maar fruityoghurt niet).
Al een maand ben ik gestopt met frisdrank, maar ik blijf snoep kopen :o Dat is echt een lastige voor mij.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:44

Leuk! Ik doe ook mee!
Ik moet mijn suikers beperken omdat het een trigger is bij mij voor migraine. Ook reageer ik heftig op bepaalde e-nummers dus die vermijd ik ook. Toch wel moeilijk om het altijd goed vol te houden want ik ben wel een echte zoetekauw haha..
Maar hopelijk geeft dit topic mij dan een extra steuntje in de rug!

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:24

Ik eet wel koolhydraatarm , dus geen brood , aardappel , pasta , rijst. Maar wel groente en fruit , zuivel en tegenwoordig vleesvervangers. Veel ei enzo. Kijk altijd op producten naar de koolhydraten , en die mogen er wel inzitten, maar even kijken naar de waarvan sui,ers maakt al een hoop verschil ! Dus als er 8 g koolhydraten in zit , waarvan 1 suiker , dan is het oke. Maar zodra het 5 g suiker waarvan 4 suiker , dan laat ik het staan.

Er zit ook nog verschil in geraffineerde suikers en niet gerafineerde suikers. Groente en fruit zijn dus gewoon goed , ook als je koolhydraat beperkt wil eten

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:31

Ik meld me ook, moet echt weer even op mijn eten gaan letten.
Ik heb PDS en goed opletten met eten helpt mij altijd wel maar heb het een beetje laten verslappen de laatste tijd. Ik eet geen vlees, maar de koolhydraten moet ik ook weer gaan minderen net als het suiker. Ik drink al geen frisdrank dus dat scheelt maar ben wel echt een koekiemonster..
Ik heb wel altijd ontwenningsverschijnselen als ik met de suiker afkick, echt mega hoofdpijn. Hebben jullie daar ook last van?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:32

Ik probeer het ook te verminderen, maar dan met name in de tussendoortjes en drinken.
Groenten en fruit eten doe ik veelste weinig
Sta open voor inspiratie van anderen :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:54

Volledig alle koolhydraten bannen lukt ook praktisch niet. Het zit namelijk ook in groente en fruit.
Maar rijst, aardappelen en brood laat ik wel achterwege.
En zo krijg ik nog steeds koolhydraten binnen maar geen overschot meer.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:57

Ik probeer ook op m'n eten te letten maar ik faal.
Misschien haal ik hier wat tips uir maar ik ben gek op lekker eten :Y)

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:04

Ik ben van december tm mei/juni 16 kg afgevallen met kha eten. Daarna door de warmte de draad kwijt geraakt en heb het nu weer opgepakt.

Ik ben een vrij lastige eter, wat betekend dat ik een paar dingen veel eet en die daarna niet meer lust :+
Ik neem me elke keer voor gevarieerder te koken, maar in de praktijk is dat lastig.

Op dit moment eet ik in de morgen soep. Als lunch een stuk vlees met groenten en als avondeten vlees met groenten.
Gisteravond heb ik gehakt vermengt met eieren. Dat in de oven gemieterd. Er tomatenpuree op gedaan, salami en kaas.
De helft heb ik gister gegeten. Vandaag een stuk en morgen de rest.

Ik eet dus geen brood, pasta's etc, alleen al omdat ik daarvan super opgeblazen raak en er buikpijn van krijg. Ook eet ik nu geen tot weinig fruit. Heel soms wat bevroren bosvruchten in mijn yoghurt.

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:24


Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:37

Lizz schreef:
Vraag me wel af voor degene die suikers en koolhydraten bannen wat jullie hier dan van vinden.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-moe ... ~aac482a5/

Ik las dit vandaag en moest er aan denken toen ik dit topic zag.


Dat heeft niets met suikervrij eten te maken. Suikers uit koolhydraten zijn iets total anders dan geraffineerde suikers.die laatste zijn niet goed voor je lijf en bedacht door de mens. Ook moet je niet te veel fruitsuikers binnen krijgen als je om medische redenen suikervrij moet eten. De hele dag aardbeien eten of bergen nectarines wegknagen is gewoon niet goed omdat ze zeer suikerrijk zijn. Heeft met de intensiteit en reactie van je bloedsuikerspiegel te maken.

Koolhydraat arm eten is gewoon niet goed. Je hebt koolhydraten nodig om te leven. Beste is zo puur en eerlijk mogelijk koken en geen pakjes en zakjes gebruiken. Daarbij alles met mate en je soms ook iets gunnen wat wellicht slecht is. Je moet het wel kunnen volhouden en kunnen leven.

Ik eet dus braaf elke dag havermout en gistvrije crackers. En op verjaardagen toch lekker een stuk taart of als ik uit eten ga een heerlijk suikerrijk toetje. Al drink ik dan wel water en en is niet goed en reageer er de volgende dag dan sowieso op maar dat is ingecalculeerd.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:41

Yep, laatst nog een ontzettend groot onderzoek geweest wat gepubliceerd is in the lancet.
Koolhydraten weglaten is niet heel goed voor je.

'Vleesrijke koolhydraatarme diëten kunnen levensduur verkorten' https://nu.nl/gezondheid/5418941/vleesr ... orten.html (via @NUnl)

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:50

Thats_Me schreef:
Lizz schreef:
Vraag me wel af voor degene die suikers en koolhydraten bannen wat jullie hier dan van vinden.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-moe ... ~aac482a5/

Ik las dit vandaag en moest er aan denken toen ik dit topic zag.


Dat heeft niets met suikervrij eten te maken. Suikers uit koolhydraten zijn iets total anders dan geraffineerde suikers.die laatste zijn niet goed voor je lijf en bedacht door de mens. Ook moet je niet te veel fruitsuikers binnen krijgen als je om medische redenen suikervrij moet eten. De hele dag aardbeien eten of bergen nectarines wegknagen is gewoon niet goed omdat ze zeer suikerrijk zijn. Heeft met de intensiteit en reactie van je bloedsuikerspiegel te maken.

Koolhydraat arm eten is gewoon niet goed. Je hebt koolhydraten nodig om te leven. Beste is zo puur en eerlijk mogelijk koken en geen pakjes en zakjes gebruiken. Daarbij alles met mate en je soms ook iets gunnen wat wellicht slecht is. Je moet het wel kunnen volhouden en kunnen leven.

Ik eet dus braaf elke dag havermout en gistvrije crackers. En op verjaardagen toch lekker een stuk taart of als ik uit eten ga een heerlijk suikerrijk toetje. Al drink ik dan wel water en en is niet goed en reageer er de volgende dag dan sowieso op maar dat is ingecalculeerd.


Klopt, maar omdat het topic hier eigenlijk over gaat, zei ik suikers en koolhydraten.

Maar ik heb geregeld mensen in mijn omgeving die zweren bij koolhydraat arm dieet, ik heb er altijd mijn kanttekeningen bij gezet en nu dus helemaal.

Daarom vraag ik mij wel eens af, waarom mensen hier in blijven geloven ondanks zulke onderzoeken.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:56

Ik was dus insulineresistent.
Nu niet meer.
Voor mij is koolhydraten beperken dus juist wel gezond.
Terwijl ik alleen maar volkoren producten at. Dat was dus niet voldoende.
En voor mij dus vergrote kans op diabetes lijkt me dit juist meer de kans op leven verlengen dan verkorten.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Blij suikervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:19

O, maar ik geloof ook niet in koolhydraat arme dieëten,hoor!

Daarom eet ik ook veel fruit, mijn dagelijkse plak zelfgemaakt bananenbrood bevat er ook zat zonder dat ik suiker toevoeg, vruchten joghurt maak ik dagelijks zelf door ongezoete griekse joghurt met vers fruit in de blender te gooien, ik gebruik alleen volkoren meel/rijst/couscous, etc.

Koolhydraten: ja! Door een fabriek toegevoegde suikers: nee! :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:20

Thats_Me schreef:
Koolhydraat arm eten is gewoon niet goed. Je hebt koolhydraten nodig om te leven. Beste is zo puur en eerlijk mogelijk koken en geen pakjes en zakjes gebruiken. Daarbij alles met mate en je soms ook iets gunnen wat wellicht slecht is. Je moet het wel kunnen volhouden en kunnen leven.

Ik eet dus braaf elke dag havermout en gistvrije crackers. En op verjaardagen toch lekker een stuk taart of als ik uit eten ga een heerlijk suikerrijk toetje. Al drink ik dan wel water en en is niet goed en reageer er de volgende dag dan sowieso op maar dat is ingecalculeerd.


Dit doe ik dus ook precies zo.