Mensen met een eetstoornis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 04:41

Ik heb in 2013/2014 een therapiegroep gehad waarin er op meerdere vlakken behandeld werd.
Even uit mijn hoofd was het pmt, ctg en een diëtiste.
PMT vnl voor het positieve zelfbeeld, ctg hoe om te gaan met de dingen waar je tegenaan loopt en de diëtiste waar besproken werd hoe het ging qua eetgedrag, je elkaar (gezonde) tips kon geven in de trant van 'dit hielp mij om beter met X om te gaan, mss werkt het voor jou ook'.
Nadeel was weer dat als je zei dat je een banaan in je smoothie deed er commentaar op kwam dat banaan een dikmaker is, waarop ik dan antwoordde dat ik liever die banaan in mijn smoothie deed en er ruim 2 uur (of langer) mee vooruit kon dan dat ik na een uur door de trek een eetbui kreeg. :)
Ik weet dat er globaal werd opgesplitst in 2 groepen:
De overeters en de niet-eters.
In de eerste groep (waar ik in zat) zaten vnl dames met overgewicht, een enkele keer dat er een dame met onder- of normaal gewicht tussen zat. en de gemene deler was dus dat er een eetprobleem was die zich uitte in oa overeten, al dan niet met compensatie.
Het doel van de bredere aanpak was dat er een beter resultaat behaald zou worden dan wanneer je op 1 punt focust.
Overigens geen gedoe met je moet afvallen, juist niet want dan kreeg je dat de focus teveel op het gewicht kwam.
Was je aangekomen dan werd er gekeken naar je eetschema wat je dagelijks moest invullen om erachter te komen waar het fout was gegaan (eetbui bijv).

Imo was dat een goede therapiegroep, juist omdat er breder werd aangepakt maar ook eerlijk werd aangegeven als de therapie niet bij je leek te passen of dat je andere hulp nodig had.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:26

Hoi,
Zou ik jullie mogen vragen of jullie op mijn poll Eetstoornis en HSP willen reageren, alvast bedankt.

Als het niet mag dan even temmen en verwijder ik dit bericht weer.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:47

Hoi allemaal!
Van mijn kant is het een tijdje stil geweest: heb vrij heftige weken achter de rug (met crisisdienst en al). Ik hoop dat iedereen hier (op haar of zijn eigen tempo) een beetje vooruitgang aan het boeken is!

Ik heb een dilemma aangaande fysieke klachten die bij mijn eetstoornis komen kijken en of ik wel of geen hulp moet inroepen daarvoor. Zou ik iemand een pb'tje mogen sturen daarover?

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:33

Stuur maar een berichtje hoor :)

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 03:07

Mag ook naar mij :)

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:51

Dank allemaal :)

Lestrange01

Berichten: 2821
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:25

Hier gaat het even niet zo goed. Echt een paar maanden goed gegeten, denk dat ik elke dag wel tussen de 1500 en 2000 calorieën heb gegeten, maar toen ik me een paar weken geleden woog (dus vlak na oud en nieuw enzo waar ik me niet heb ingehouden qua eten) bleek ik een halve kilo te zijn afgevallen.. hoe dan????

En nu de laatste twee weken extreem veel stress van school (toetsweek) en relatie stress en ik heb totaal geen honger meer. Hele negatieve gedachtes, dat ik moet vasten niet eens om af te vallen maar gewoon om mijn lichaam pijn te doen. Omdat ik mezelf en alles en iedereen haat. Maar ik moet vanavond tot 10 uur werken en mijn werk is fysiek zwaar dus wie weet eet ik dan wat. Het liefst wil ik niet eten zodat ik ook niet aan eten hoef te denken en dan voel ik ook niets.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:10

Lestrange01 schreef:
Hier gaat het even niet zo goed. Echt een paar maanden goed gegeten, denk dat ik elke dag wel tussen de 1500 en 2000 calorieën heb gegeten, maar toen ik me een paar weken geleden woog (dus vlak na oud en nieuw enzo waar ik me niet heb ingehouden qua eten) bleek ik een halve kilo te zijn afgevallen.. hoe dan????

En nu de laatste twee weken extreem veel stress van school (toetsweek) en relatie stress en ik heb totaal geen honger meer. Hele negatieve gedachtes, dat ik moet vasten niet eens om af te vallen maar gewoon om mijn lichaam pijn te doen. Omdat ik mezelf en alles en iedereen haat. Maar ik moet vanavond tot 10 uur werken en mijn werk is fysiek zwaar dus wie weet eet ik dan wat. Het liefst wil ik niet eten zodat ik ook niet aan eten hoef te denken en dan voel ik ook niets.


Ik ken het gevoel, maak nu een zware periode door.
ik heb van wegen een binge eating stoornis 140 kilo gewogen 11 jaar geleden

en dan naar noa binge eating met anorexia. ik was heel stabiel maar nu stressperiode en een paar negatieve reacties over mijn uiterlijk
- ik wil vrienden zijn met je op facebook maar ik vind je niet omdat je niet op je fotos lijkt
- van de oudjes met ik werd je bent dik geworden seg
- en de pijnlijkste in het ziekenhuis waar de zuster met mij wou praten over dat ik een mini zakje chips aan het eten was en mijn huidverwijdering nu aan het eten ben en alles ga verpesten en dik ga worden

Laatste was echt het ergste nu zit ik weer in een strijd met mezelf ene engeltje zegt je bent gewoon dun en ander duiveltje zegt zie niet eten.... je bent niks waard, iedereen zal je leuker vinden als je afvalt, je bent een faal en dik

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 15:40

Lestrange01 schreef:
Hier gaat het even niet zo goed. Echt een paar maanden goed gegeten, denk dat ik elke dag wel tussen de 1500 en 2000 calorieën heb gegeten, maar toen ik me een paar weken geleden woog (dus vlak na oud en nieuw enzo waar ik me niet heb ingehouden qua eten) bleek ik een halve kilo te zijn afgevallen.. hoe dan????

En nu de laatste twee weken extreem veel stress van school (toetsweek) en relatie stress en ik heb totaal geen honger meer. Hele negatieve gedachtes, dat ik moet vasten niet eens om af te vallen maar gewoon om mijn lichaam pijn te doen. Omdat ik mezelf en alles en iedereen haat. Maar ik moet vanavond tot 10 uur werken en mijn werk is fysiek zwaar dus wie weet eet ik dan wat. Het liefst wil ik niet eten zodat ik ook niet aan eten hoef te denken en dan voel ik ook niets.


Dat klinkt niet goed.
Heb je hulp? Anders zou ik dat absoluut gaan zoeken want ik vind dit echt gevaarlijk gedrag.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:18

Lestrange01 schreef:
En nu de laatste twee weken extreem veel stress van school (toetsweek) en relatie stress en ik heb totaal geen honger meer.


:(:) :(:) :(:)
Please, maak je hier geen zorgen om...!
Ik hoop dat je de laatste dag van de toetsweek goed doorkomt - en dat het wat opklaart in je relatie!!!
(Onder stress geen honger is min of meer normaal. Uiteraard heeft het wel zin af en toe iets te eten.)
Citaat:
Hele negatieve gedachtes, dat ik moet vasten niet eens om af te vallen maar gewoon om mijn lichaam pijn te doen.

:(:)
"Er zijn van die mentale duiveltjes", en dit is er 1.
Je hebt om logische redenen geen honger, maar eten is voor jou beladen - de pestkop begint te "zeuren, zagen, zaniken" dat je dat niet eten 'voort zou moeten zetten'. (Expres om jou pijn te doen. Zo zijn die duivels nu eenmaal.)
Heel rot, dat soort stemmetjes!! :(:)
Makkelijk gezegd, moeilijker gedaan : niet geloven!
Jij hoeft je geen pijn te doen!
(Wel sakkerloot nog aan toe, wat durft zo'n malloot wel niet te beweren....!)
Citaat:
Omdat ik mezelf en alles en iedereen haat.

:(:) :(:) :(:)
Ja, zo voel je jezelf als je barst van de stress.

Citaat:
Maar ik moet vanavond tot 10 uur werken en mijn werk is fysiek zwaar dus wie weet eet ik dan wat. Het liefst wil ik niet eten zodat ik ook niet aan eten hoef te denken en dan voel ik ook niets.

Doe maar eten, ja.
En fysieke arbeid kan helpen tegen stress.

En wat hulp betreft: heb je manieren geleerd om stress af te laten vloeien...?
Van kruidenthee tot yoga stretchen tot mooie muziek of wierook branden....?

Lestrange01

Berichten: 2821
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:02

Nee ik heb sinds anderhalf jaar geen therapie of wat dan ook meer, maar dat wil ik ook echt niet meer. Gelukkig gaan dit soort periodes bij mij altijd wel over en probeer ik die gedachte vast te houden. Het is deze keer erger dan gewoonlijk.

En ik kan wel manieren toepassen om minder gestresst te voelen (asmr video's kijken, lezen, schrijven, wandelen, mediteren, asociaal luid muziek opzetten (en meezingen :D). Met mijn dieren knuffelen), en dat helpt dan wel. Maar op momenten dat de spanning zo extreem is als nu heeft dat geen effect. Ik ben heel lang "verslaafd" geweest aan automutilatie, en op dat soort momenten is de drang daarnaar heel groot omdat ik weet dat het mijn spanning 100% wegneemt op een manier die anders nooit lukt. Het is bijna een soort high, ik voel me er ook niet schuldig over en ben daarna zo blij maar ik wil niet mijn moeder teleurstellen. En dan is er ook geen positievere manier van handelen die de spanning wegneemt. Niet eten zorgt er voor dat mijn hoofd wat leger is en ik minder voel, maar ik zal zodra ik thuis kom van werk wel wat eten...

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:32

...dat klinkt niet echt alsof je leuke therapie hebt gehad!

Accoord, therapie 'moet' effectief zijn (en dus niet altijd alleen maar leuk), maar ik ben de verhalen over straffende therapeuten ('want zo moet dat bij eetstoornissen!') nog niet vergeten....

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:01

Janneke2 schreef:
...dat klinkt niet echt alsof je leuke therapie hebt gehad!

Accoord, therapie 'moet' effectief zijn (en dus niet altijd alleen maar leuk), maar ik ben de verhalen over straffende therapeuten ('want zo moet dat bij eetstoornissen!') nog niet vergeten....


Dat is echt spijtig, therapie heeft bij mij nooit gewerkt en het is zo duur 50 euro per keer bij mij heeft de zelfhulpgroep geholpen.

Maar zeker hulp zoeken ook al denk je het gaat wel vanzelf weg, dat is wat het duiveltje fluisterd

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:35

Hoi! Ik meld mij ook hier (helaas). Het is nog niet officieel vastgesteld maar de vermoedens zijn er zeker wel. Boulimia nervosa.
Het is afgelopen zomer begonnen. Ik ben toen op mijzelf gaan wonen wegens studie. Aangezien ik hier nu alle controle heb over wat ik eet (dus niet eten wat de pot schaft) is dat compleet uit de hand gelopen.
Ik sta op met het stressen over eten en neem de stress weer mee naar bed. In de periode van september tot nu ben ik meer dan 7 kilo afgevallen. Het geeft een fijn gevoel, ik voel mij mooier en hoop dat mensen mij ook mooier vinden zo. Maar in mijn achterhoofd weet ik dat het niet oke is. Maar het stemmetje om nog meer af te vallen en om geen grammetje aan te komen heeft de overhand. Een visuele cirkel waar ik niet uit kan komen (Ik weet gewoon niet hoe...).
Er zijn dagen waarbij ik gemiddeld maar rond de 700 calorieën zit maar ook dagen dat ik enorme snaai buien heb en dus alles eet wat los en vast zit. Hierna voel ik mij zwaar poedersuiker en wil ik dit de volgende dag weer compenseren door maar weer maximaal 700 calorieën te eten en door extra te gaan sporten bovenop het paardrijden wat ik al 6 keer per week doe.

Dit gaat nu dus al maand in, maand uit zo. Het is zo'n enorm conflict met mijzelf. En vanaf buiten zie je ook niks aan mij.. 1,66 lang met nu een gewicht van 64 kilo.

Vanaf vorige week gestart met een 8 weekse online "cursus" speciaal voor mensen met een eetstoornis. Elke week ga je in gesprek en je vult wekelijks een vragenlijst in. Aan de hand van deze vragenlijst zien ze je "voortgang" en krijg je advies. Hier kwam ik dus ook in aanmerking voor.
Ik hoop zo dat ik uit deze visuele cirkel kan komen..
De stap ondernemen om naar een dokter te gaan durf ik niet. Geen idee.. Vind mijn "klachten" daar weer niet ernstig genoeg voor.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:44

...rot hoor, dat de dingen uit de klauw lopen - en goed dat je aanpakt! ! +:)+

Saravda schreef:
Aangezien ik hier nu alle controle heb over wat ik eet (dus niet eten wat de pot schaft) is dat compleet uit de hand gelopen.
Ik sta op met het stressen over eten en neem de stress weer mee naar bed. In de periode van september tot nu ben ik meer dan 7 kilo afgevallen. Het geeft een fijn gevoel, ik voel mij mooier en hoop dat mensen mij ook mooier vinden zo.

:(:)
Naar mijn gevoel staan hier 2 of 3 dingen.
Op kamers gaan en zelf een 'huis'houden voeren op je kamer is net niet iets wat je er even bij doet.
Ik vond het destijds razend ingewikkeld : zelfs koken en alles, nieuwe stad, nieuwe opleiding, nieuwe mensen - "oefff...."

En wellicht heb je al dan niet daarnaast stress over eten van hele andere aard....

En je wil iets, dat ons vrouwen intens gemeen wordt aangepraat: "slank zijn is het je van het".
Niemand vertelde mij als puber dat die ronding op mijn heupen gewoon hoort.
En dat het bij ieder fotomodel wordt weg - ge-fotoshopt.
(Een ideaal dat per definitie niet haalbaar is. - Andere idealen zijn goed haalbaar, deze dus niet.)

En je waarde als mens (nieuwe stad, nieuwe mensen, zie er je weg maar in te vinden) zit uiteraard niet in je uiterlijk.
Maar als je je daar somehow onzeker of wat dan ook over voelt is dat wel een teer en kwetsbaar punt.

Citaat:
Maar het stemmetje om nog meer af te vallen en om geen grammetje aan te komen heeft de overhand. Een visuele cirkel waar ik niet uit kan komen (Ik weet gewoon niet hoe...).
Er zijn dagen waarbij ik gemiddeld maar rond de 700 calorieën zit maar ook dagen dat ik enorme snaai buien heb en dus alles eet wat los en vast zit. Hierna voel ik mij zwaar poedersuiker en wil ik dit de volgende dag weer compenseren door maar weer maximaal 700 calorieën te eten en door extra te gaan sporten bovenop het paardrijden wat ik al 6 keer per week doe.

:(:)
Rottig stemmetje hoor!!
En ik snap het gevecht ook wel: je streeft iets onhaalbaars na,
dat lukt niet,
je baalt en snaait - en baalt :(:) begrijpelijkerwijs nog harder.

En als dat rottige stemmetje dan ook nog gaat "zeuren" (zaniken, zagen) over hoe fout je het deed en dat je het vooral met gehonger moet uitboeten,
is het wel logisch dat je op 700 calorieën gaat.
(Waarna je lichaam op gegeven moment de regie terugpakt: "ik heb eten NODIG!! NU" .
Je lichaam heeft gelijk, maar die stemmetjes :(:) zaniken uiteraard iets heel anders, etc.)

Citaat:
Vanaf vorige week gestart met een 8 weekse online "cursus" speciaal voor mensen met een eetstoornis. Elke week ga je in gesprek en je vult wekelijks een vragenlijst in. Aan de hand van deze vragenlijst zien ze je "voortgang" en krijg je advies. Hier kwam ik dus ook in aanmerking voor.
Ik hoop zo dat ik uit deze visuele cirkel kan komen..
De stap ondernemen om naar een dokter te gaan durf ik niet. Geen idee.. Vind mijn "klachten" daar weer niet ernstig genoeg voor.


Fijn dat dit soort dingen er zijn!
:(:) ...en dat het niet erg genoeg is, ;) dat is gezanik van dat stemmetje.
Hopelijk helpt het om de vicieuze cirkel te verbreken!
Succes!
+:)+

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:53

Janneke2, ik denk ook dat het verhuizen even de genadeklap geweest is. Ik ben altijd al een (te) perfectionist geweest. Nu dus ook.. en het zit inderdaad niet in je uiterlijk, dat weet ik diep van binnen ook wel ergens, maar probeer dat "stemmetje" maar eens aan de macht te krijgen! Ik wil aan het perfecte plaatje voldoen, ik wil aardig gevonden worden, een goede indruk achterlaten. Zeker een teer en kwetsbaar punt wat nu een beetje aan het doorslaan is. En hoe "makkelijk" ik dit even op internet zet, hoe moeilijk ik het vind om erover te praten.
En ik zie ook wel in dat mijn eetgewoontes uit de hand lopen.. maar probeer er maar eens vanaf te komen, het stemmetje welke zegt dat ik perfect moet zijn, dun moet zijn, licht moeg zijn wint constant. Best raar, een constant conflict met jezelf hebben.
Ik lig nu al weer wakker en te stressen over de dingen die ik vandaag gegeten heb :n

En enorm bedankt voor je steun! Ik hoop zo dat ik eens een zorgeloze week kan hebben zonder dat ik mij druk hoef te maken over mijn uiterlijk, gewicht en eten. Het niet meer constant compenseren door minder te eten en veel te gaan sporten na een eetbui.

ES18
Berichten: 19
Geregistreerd: 18-08-18

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:12

Sara, als ik zo interpreteer hoe je het omschrijft is het nodig dat je concrete stappen gaat ondernemen, je gaat hier niet meer in je eentje uitkomen. Bij Het Leontienhuis kan je heel laagdrempelig terecht en kan je het er eens over hebben. Ik ben bang dat je geen ‘zorgeloze’ week gaat hebben omdat ik veel van jou herken in mijn ES.

Met mij gaat het wel vrij goed. Ik heb enorme stappen kunnen nemen nadat ik terug ben gekomen van mijn klinische opname in Portugal (Be-Leef). Wat mij de laatste tijd echt enorm heeft geholpen is het erkennen en uitspreken op mijn werk dat ik vreselijk onzeker ben. Dit heeft zo’n innerlijke rust gebracht.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:52

ES18, mag ik vragen wat voor stappen jij hebt ondernomen? En wat voor eetstoornis had jij?
Zevenhuizen is helaas een heel eind weg. Ben bang dat ik het dan toch eens aan mijn ouders moet vertellen om stappen te kunnen ondernemen. Alleen van het idee al krijg ik al de zenuwen.
En wat fijn dat het beter gaat en dat je daardoor zoveel rust gekregen heb.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:14

Sara18 schreef:
Janneke2, ik denk ook dat het verhuizen even de genadeklap geweest is. Ik ben altijd al een (te) perfectionist geweest. Nu dus ook.. en het zit inderdaad niet in je uiterlijk, dat weet ik diep van binnen ook wel ergens, maar probeer dat "stemmetje" maar eens aan de macht te krijgen! Ik wil aan het perfecte plaatje voldoen, ik wil aardig gevonden worden, een goede indruk achterlaten. Zeker een teer en kwetsbaar punt wat nu een beetje aan het doorslaan is. En hoe "makkelijk" ik dit even op internet zet, hoe moeilijk ik het vind om erover te praten.


Het gaat zogezegd om je inherente waarde als mens. Dit soort stemmetjes zijn er op uit om die inherente waarde te vernietigen.
...en verhuizingen zijn gemene triggers: we zijn als mensen sociale wezens, mje verliest een deel van je netwerk, moet nieuwe mensen leren kennen "en dan komt de boe-ouder". Boe-ouder is een vertaling van 'pig parent', een term uit transactionele analyse. (Zeer de moeite waard! Je kunt er ook tot op de huidige dag cursussen in volgen.)
Een boe-ouder is zo'n naar stemmetje in jezelf, is 'iemand' met priemende ogen, een dwingende stem en een enorme wijsvinger. Die dus zeg :(:) dat jij als mens niet zou deugen, noemt duizend dingen op die je FOUT doet en hamert op 'mag niet', en 'je moet zo'.
En aan de orde is : gebruik je gezonde verstand (plaatselijk jargon in transactionele analyse "je volwassene", dwz kijk nuchter naar de feiten), hamer op je eigen inherente waarde en streef naar sociaal contact dat jouw inherente waarde bevestigt. En: wat in TA heet: "geef je kind de ruimte", je spontaniteit, je intuïtie, je emoties, je creativiteit - en maak plezier.
En er zijn wel meer specifieke manieren om rottige stemmetjes te ont-tronen. Van tegenspreken tot belachelijk maken tot 'een kleine taak geven'.
Een valkuil : de rottige stemmetjes kunnen mooie dingen beloven. Dat het geluk jou toelacht als je slank zou zijn, etc. Zorg dus voor gezonde alternatieven: heb je plekken waar jou gezegd wordt dat het vast wel goed met jou komt, ook als je niet eerst met bloed betaalt...?
En er is een "mooie" paradox: 'het gevecht is soms: blijf uit het gevecht'.
Dwz: hoe nuttig het tegenspreken van nare stemmetjes ook is, contact met vriendelijke mensen is belangrijker.
Psychische problemen moeten aangepakt worden, maar blijf als het even kan wel vriendschappen sluiten, paardrijden en studeren.

Enne: ;) perfectionisme kan een uitstekende eigenschap zijn.
Op 1 dure voorwaarde: dat het "geen vlucht is voor die 'priemende ogen van de boe-ouder"'.
Als jij als mens niet houdt van slappe compromissen, maar vindt dat er echt iets 'moet staan' - uitstekend!
Citaat:
En ik zie ook wel in dat mijn eetgewoontes uit de hand lopen.. maar probeer er maar eens vanaf te komen, het stemmetje welke zegt dat ik perfect moet zijn, dun moet zijn, licht moeg zijn wint constant. Best raar, een constant conflict met jezelf hebben.
Ik lig nu al weer wakker en te stressen over de dingen die ik vandaag gegeten heb


Och, een beetje conflict met jezelf is normaal, maar er wakker van liggen: liever niet.
Maar in termen van TA: jouw volwassene heeft groot gelijk!
En dat gestress lees ik als de pig parent die weer eens vindt dat je stout bent geweest en veeeel te veel hebt gegeten. :(:)
Citaat:
En enorm bedankt voor je steun! Ik hoop zo dat ik eens een zorgeloze week kan hebben zonder dat ik mij druk hoef te maken over mijn uiterlijk, gewicht en eten. Het niet meer constant compenseren door minder te eten en veel te gaan sporten na een eetbui.

....gesteld dat je er geen nieuwe boe-ouder van maakt: het kan zin hebben om je zo'n week voor te stellen.
+:)+
Wat zegt je gezonde verstand qua eten, maar ook mbt contact met mensen;
wat wil je er graag in hebben qua plezier, fijne sociale contacten, ontspanning,
en last but not least hoe ga je pig parent van repliek dienen.

ES18
Berichten: 19
Geregistreerd: 18-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:10

Sara18 schreef:
ES18, mag ik vragen wat voor stappen jij hebt ondernomen? En wat voor eetstoornis had jij?
Zevenhuizen is helaas een heel eind weg. Ben bang dat ik het dan toch eens aan mijn ouders moet vertellen om stappen te kunnen ondernemen. Alleen van het idee al krijg ik al de zenuwen.
En wat fijn dat het beter gaat en dat je daardoor zoveel rust gekregen heb.


Ik heb Boulimia nervosa, veel compenseren, sporten en eetbuien. Ik weet niet hoe oud je bent maar je profiel zegt 18 dan heb je geen toestemming meer nodig. Ik heb het mijn moeder pas verteld toen ik mijn intake had en mijn vader toen ik al in behandeling was. Eerder zag ik de noodzaak er niet van in. Mijn zus wist het wel in een vroeg stadium.

Ik heb met mijn toenmalige trainster heel veel gesproken en zij herkende veel van wat ik vertelde. Ze heeft ze ook een ES gehad. Ik merkte al langer aan mijzelf dat er wat aan de hand was maar ik wist niet dat het een ES was. Op haar advies heb ik toen mij aangemeld bij Human Concern.
Na mijn aanmelding en alle vragenlijsten heb ik de huisarts het aanmeldformulier onder zijn neus geduwd om het te tekenen. Ik was eerst bang dat hij niet wilde maar hij was heel relaxed gelukkig.
Ik vond het vervelendste dat ik toen lang heb moeten wachten totdat ik daadwerkelijk de diagnose kreeg. Zolang ik geen diagnose had bestond het ook niet voor mij. Lekker struisvogelpolitiek :+
Ik ben nu 2 jaar verder van aanmelding, intake, Startgroep, ambulante therapie, systeem therapie, diëtiste, klinische boost Be-leef, dagbehandeling, TIP dagen, nu weer ambulant, systeem, diëtiste en kan nu zeggen dat ik echt stappen aan het maken ben. 2 jaar lijkt lang maar dat is het niet, ik ben er nog niet maar ik pak het probleem nu liever meteen bij de kern aan.

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:46

Sara18 schreef:
En hoe "makkelijk" ik dit even op internet zet, hoe moeilijk ik het vind om erover te praten.

Ontzettend goed van je dat je in dit topic je hart durft te luchten dat is al een mooie eerste stap.
En als je er achter komt dat je het niet alleen hoeft te doen geeft dat je misschien ook een goed gevoel.
Een eetstoornis gaat eigenlijk niet over eten ...

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:58

Na hier alle verhalen te gelezen hebben vandaag ook alle moed verzameld om het tegen mijn beste vriendin te vertellen. Ze reageerde wonderbaarlijk rustig en had er veel begrip voor. Daarna hebben we een heerlijk dagje schaatsen gehad. Het was een hele opluchting dat ze niet over eten begon, daar was ik wel erg bang voor, de constante vragen wat ik gegeten heb, of ik nu wil eten en waarom ik zo denk.
We hebben gewoon een hele leuke dag gehad.
Nu nog de stap nemen om naar de huisarts te gaan welke mij hopelijk meer advies kan geven over hoe en wat.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:27

+:)+
Meis: chapeau...! Jij gaat schitterend, Sara...!!!
*\o/*

En zo te lezen ook een lieve meid, die vriendin van jou.
Die anders reageert dan jouw boe-ouder gedaan zou hebben! (Zo hoort dat bij vrienden. - en hiephoi zo ging het ook!)

Fijn dat ze begrip heeft - maar ook prima dat jij voor haar "gewoon" ;) Sara bent, met wie je verhalen en problemen deelt, maar met wie je ook een middag lekker gaat schaatsen of hoe het maar uitkomt.

Ieder stapje is er weer 1. Hoe minder en korter dit een 'eenzaam avontuur' is, hoe beter.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:17

Janneke2 schreef:
+:)+
Meis: chapeau...! Jij gaat schitterend, Sara...!!!
*\o/*

En zo te lezen ook een lieve meid, die vriendin van jou.
Die anders reageert dan jouw boe-ouder gedaan zou hebben! (Zo hoort dat bij vrienden. - en hiephoi zo ging het ook!)

Fijn dat ze begrip heeft - maar ook prima dat jij voor haar "gewoon" ;) Sara bent, met wie je verhalen en problemen deelt, maar met wie je ook een middag lekker gaat schaatsen of hoe het maar uitkomt.

Ieder stapje is er weer 1. Hoe minder en korter dit een 'eenzaam avontuur' is, hoe beter.


Inderdaad een hele lieve vriendin die ik al lang ken. Vond het dood eng om het te vertellen! Maar lucht wel enorm op dat ik deze "strijd" niet meer alleen moet voeren.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:21

Ik geloof grif dat het mage-spannend was....!

En het dan toch doen: dat is LEF hebben!

En ook maakt het de vriendschap hechter: het is uitgesproken, het 'staat niet tussen jullie in', het mag er zijn (en hoeft lekker niet het hoofdonderwerp te worden!).