Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:44

Hoi bokkers,

Ongeveer een jaar geleden ging ik dan toch maar naar de dokter omdat ik al mijn hele leven rare stamp bewegingen maakte waarbij ik ook met mijn handen ging draaien en mijn hoofd wegdraaide. Ik en mijn ouders geloofde altijd dat ik er wel overheen zou groeien, maar dat begon nu wel erg lang te duren.
De "diagnose" was uiteindelijk zeer simpel: een ticstoornis à la gilles de la tourette. (ik viel net niet binnen de officiele richtlijnen voor wanneer je van tourette spreekt omdat ik geen vocale tic heb, al vraag ik me af of sommige dingen niet toch als vocale tic meetellen).

Bij mij uit het zich voornamelijk in dat stampen, maar ook wel trekken met mijn schouders en knipperen met mijn ogen. Ook trek ik (volgens mij) wel eens gezichten, maar dat is nooit wanneer ik met iemand aan het praten ben. Ook snuif ik heel erg volgens mijn moeder tijdens de stamp tic. En nog wel wat andere dingen, het verschilt.

Ik vind het vooral lastig om soms met opmerkingen en vragen om te gaan, vooral dingen als waarom ik het doe en dergelijke. En zeker als ik heel nerveus ben zit het me soms erg in de weg.

Ik zou graag met anderen willen praten die zich hierin herkennen want op tv zijn er alleen mensen met een vrij heftige vorm, maar dat is het bij mij niet (ik scheld niemand per ongeluk de huid vol, zeg maar :) )

Dus, nog anderen hier op bokt? :)

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:53

Ik zelf niet maar een oud klasgenoot had dat wel, bij hem kwam het voort uit een autistische stoornis. Vooral met z'n ogen en z'n mond-trekken, zo'n soort rilling (die je krijgt als je er een rilling over je rug loopt) en soms met zn hoofd opzij en zn schouder omhoog. Het werd vooral erger als hij zenuwachtig was; om een voorbeeld te noemen, hij moest een presentatie geven en we waren wat onrustig (altijd :') ) en er was geroezemoes dan werd hij daar heel zenuwachtig van.
Tijdens zijn examen Nederlands presenteren waren wij juist zo stil mogelijk en dan was het alleen wat knipperen met z'n ogen als hij heel even z'n draadje verloor.
Hij maakte als hij zat op te letten keelgeluiden, soms heel zacht maar soms ook heel had. Als ik net naast m zat en hij deed het weer mocht ik hem gewoon een por geven met m'n elleboog :+

Hij was er heel open over, ondanks zijn beperking en hij schaamde zich er soms ook wel voor. Maar toen er duidelijkheid over was hadden wij er als klas ook begrip voor en hielden wij er rekening mee dat door zijn zenuwen de tics erger werden. Hij is er ook bij ons nooit mee gepest of over geroddeld, want als het puntje bij paaltje kwam was het gewoon één van de meest aardige personen die ik ken.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:53

Ikzelf niet maar mijn schoonvader heeft wel tics. Zoals bv als hij een krant vastpakt tikt hij (met de bovenkant van de krant) zijn voorhoofd, zijn neus en zijn kin aan, dan likt hij zijn lippen en dan pas leest hij de krant. Of als hij nerveus wordt (als we bv ergens naartoe gaan en we moeten bijna vertrekken) dan heeft hij een bepaalde hoest, niet als een gewone hoest maar anders.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:07

Ik heb een paar tics, zoals met de oogleden "trekken", polsen draaien, bewegen van de kaken, veel aan de neus zitten (eigenlijk bijna alleen met autorijden :+ De tic is dan dat ik mijn neus naar beneden moet duwen :+ ). Met stress worden ze erger.

Soms heb ik er echt nek- en hoofdpijn van.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:11

Hier ook.
Gelukkig in een milde vorm. Knipperen, ogen draaien, nek/keelspier samentrekken, hoofd schuin omhoog doen, buikspieren aanspannen. Etc..
Meestal alleen last van tics met mijn ogen, maar als ik in een drukke omgeving kom met veel nieuwe indrukken kan ik er wel flink last van hebben.
Word dan ook echt naar van mezelf omdat het niet meer te onderdrukken valt..

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:17

hier ook paar tics, maar heel minimaal. knipperen/knijpen met de ogen en ook echt het gevoel dat dat móet maar eigenlijk is dat niet zo
haarflippen of uit mijn gezicht halen, zelf als ik het vast in een staart heb
knakken/kraken met kaken, vingers etc.

als ik nerveus ben word het erger of erg onzeker, anders heb ik er amper last van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 01:02

Ik zelf niet, maar ik kijk weleens naar het TLC programma 90 days to wed, en daar zat ook een meisje in met Tourette (zij knipperde veel met haar ogen etc). Misschien kun je dat eens terug kijken?

Anoniem

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 01:21

Ik heb het ook, maar minder dan vroeger. Ik heb het syndroom van Asperger.

Ik klap vaak in mijn handen, vooral in de palmen. Hierdoor heb ik daar heel veel eelt. En als ik zenuwachtig ben vouw ik mijn handen in elkaar en knijp ze samen, waardoor ze verkrampen. Het geeft mij een fijn gevoel ofzo. Soms trek ik hierbij gezichten, maar meestal niet.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 01:48

Ik ben érg gevoelig voor het overnemen van tics.
Vroeger veel getuurd (de ogen samen knijpen), fronsen, neus rimpelen, schouderspieren naar beneden drukken, polsen buigen, hoofd een paar keer heen en weer schudden, vingers steeds strekken, veel knipperen en ga zo maar door.
De meest vervelende waren wanneer er een aantal achter elkaar kwamen (meest recente was fronsen, neus rimpelen, neusvleugels ''strekken'') De enige vocale tic die ik wel eens heb gehad was de neiging om hoge tonen te maken. Gelukkig had ik dan een hond die ik er erg vrolijk mee kon maken zonder dat men mij vreemd aan keek, maar het gevoel dat het moest was echt vermoeiend (en dan vooral het vechten ertegen)
Ik merk dat ik verslaafd kan raken aan de spierspanning, en dan ook flink moeite moet doen om er weer van af te komen. Het lukt gelukkig tot nu toe nog wel altijd, maar programma's zoals Tourette on Tour kon ik niet lang volhouden. Mijn lichaam wilde dolgraag een aantal tics overnemen. Ik merkte dat wanneer er een herkenbare tic voorbij kwam, ik gelijk de neiging kreeg om deze weer uit te voeren.
Bij dit topic nu ook lichtelijk, maar het scheelt dat ik het nu niet zie gebeuren :+

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 02:06

Ik krijg ook wel eens van die rillingen, waarbij ik mijn hoofd ook links-rechts tril, nek achteruit gooi en schouders optrek. Ik bezie het zelf niet echt als een tic, eerder als een 'gewone rilling'. Ik heb wel nog wat andere tics, zoals met mijn tanden over elkaar schuiven als ik zenuwachtig word. Nooit de diagnose tourette gekregen, aangezien ik daar nooit op getest ben. Autisme is getest en heb ik niet, ADHD heb ik enorm hard, de tics kunnen ook daarvan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:05

Ik had vroeger een heel irritant kuchje en ik deed mijn neus als een konijn. Voor dat kuchje moest ik iedere dag 10 minuten met een flippo tussen mijn lippen gaan zitten maar daar werd het erger van (kriebel keel etc)

Is uiteindelijk wel overgegaan maar niet door die flippos. Dat van mijn neus doe ik heeeeel afentoe nog.

edit: Ohja soms kom ik er na een aantal minuten achter dat ik mijn tanden tegen elkaar tik door mijn onderkaak heen en weer te bewegen. Ook vaak bij stress.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:12

Wat een aparte methode om flippo's te gebruiken om je een tic af te leren :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:22

Cayenne schreef:
Wat een aparte methode om flippo's te gebruiken om je een tic af te leren :?

Ja had te maken met dat ik dan niet zou kunnen kuchen en dat ik me er bewust van zou worden. Maar hoe meer ik me bewust was hoe erger die kriebel werd... Je kan wel raden dat het niet gewerkt heeft.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:50

Danique schreef:
Cayenne schreef:
Wat een aparte methode om flippo's te gebruiken om je een tic af te leren :?

Ja had te maken met dat ik dan niet zou kunnen kuchen en dat ik me er bewust van zou worden. Maar hoe meer ik me bewust was hoe erger die kriebel werd... Je kan wel raden dat het niet gewerkt heeft.



Dat heb ik ook een kuchje als ik erg zenuwachtig ben, zelf heb ik het niet eens meer zo in de gaten.
Andere mensen vragen wel eens of ik verkouden ben.

Heb het met tijden helemaal niet, en opeens is het er weer.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 10:47

Al best wel veel reacties vind ik :)

Minoes schreef:
Hier ook.
Gelukkig in een milde vorm. Knipperen, ogen draaien, nek/keelspier samentrekken, hoofd schuin omhoog doen, buikspieren aanspannen. Etc..
Meestal alleen last van tics met mijn ogen, maar als ik in een drukke omgeving kom met veel nieuwe indrukken kan ik er wel flink last van hebben.
Word dan ook echt naar van mezelf omdat het niet meer te onderdrukken valt..


Erg herkenbaar,
laatst moest ik een presentatie geven voor zo'n 70 man (die ik niet kende) en van tevoren was ik nog even aan het oefenen met wat anderen. En ineens schoot de spanning erin. Ik heb zo'n 5 minuten lang getict(?). Had het echt nog nooit zo erg gehad, ik kon haast niks anders meer :o

Ik moet ook elke dag even alleen zijn om gewoon het even te kunnen laten gaan, anders ga ik me echt heel naar voelen.

Cayenne schreef:
Ik zelf niet, maar ik kijk weleens naar het TLC programma 90 days to wed, en daar zat ook een meisje in met Tourette (zij knipperde veel met haar ogen etc). Misschien kun je dat eens terug kijken?


Volgens mij had ik dat idd gezien! Ik zal het nog eens terugkijken.
Ik heb er soms gewoon een beetje moeite mee met dat de docu's op tv allemaal zo'n vertekend beeld geven.
Tigress schreef:
Ik ben érg gevoelig voor het overnemen van tics.
Vroeger veel getuurd (de ogen samen knijpen), fronsen, neus rimpelen, schouderspieren naar beneden drukken, polsen buigen, hoofd een paar keer heen en weer schudden, vingers steeds strekken, veel knipperen en ga zo maar door.
De meest vervelende waren wanneer er een aantal achter elkaar kwamen (meest recente was fronsen, neus rimpelen, neusvleugels ''strekken'') De enige vocale tic die ik wel eens heb gehad was de neiging om hoge tonen te maken. Gelukkig had ik dan een hond die ik er erg vrolijk mee kon maken zonder dat men mij vreemd aan keek, maar het gevoel dat het moest was echt vermoeiend (en dan vooral het vechten ertegen)
Ik merk dat ik verslaafd kan raken aan de spierspanning, en dan ook flink moeite moet doen om er weer van af te komen. Het lukt gelukkig tot nu toe nog wel altijd, maar programma's zoals Tourette on Tour kon ik niet lang volhouden. Mijn lichaam wilde dolgraag een aantal tics overnemen. Ik merkte dat wanneer er een herkenbare tic voorbij kwam, ik gelijk de neiging kreeg om deze weer uit te voeren.
Bij dit topic nu ook lichtelijk, maar het scheelt dat ik het nu niet zie gebeuren :+


Ik neem ook wel dingen over inderdaad. Als ik er bewust mee bezig ben of ik zie het ga ik ook :+


Danique schreef:
Ik had vroeger een heel irritant kuchje en ik deed mijn neus als een konijn. Voor dat kuchje moest ik iedere dag 10 minuten met een flippo tussen mijn lippen gaan zitten maar daar werd het erger van (kriebel keel etc)

Is uiteindelijk wel overgegaan maar niet door die flippos. Dat van mijn neus doe ik heeeeel afentoe nog.

edit: Ohja soms kom ik er na een aantal minuten achter dat ik mijn tanden tegen elkaar tik door mijn onderkaak heen en weer te bewegen. Ook vaak bij stress.


Wat een aparte manier om het af proberen te leren. Vaak is het hoe meer aandacht je er aan besteedt hoe erger het wordt. Ik heb er een onwijze hekel aan als mensen me er op wijzen, ik schaam me namelijk best voor sommige tics en dan voel ik me zo'n sukkel :o

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:05

Ik heb ook tics. Ook niet supererg, maar meestal wel enkele tegelijk die dan een paar maanden duren. Ik heb een hoofddraaitic gehad waardoor ik elke dag nekpijn had, die was het ergste denk ik. Verder heb ik nu een tic dat ik met mn mond moet trekken, met die spier die ook in je nek doorloopt, dus ook af en toe weer nekpijn of kaakpijn. Ik heb ook een tic dat ik naar mn duimen moet kijken, zowel fysiek als in gedachten en die tic doe ik wel een paar keer per minuut. Mijn meeste tics zijn ook eigenlijk in die trant. Al heb ik ook regelmatig een tic dat ik in mn hoofd alleen maar woorden met bijvoorbeeld de n moet zeggen. Ik heb gelukkig geen vocale tics en de meeste andere die ik heb, merk je ook niet zo snel, tenzij je erop let.
Ik heb overigens net niet officieel autisme. Ben erop getest, maar scoorde net te laag voor de officiele diagnose. Ben wel hoogbegaafd, en tics komen wel vaker voor bij hoogbegaafden, dus denk dat het bij mij daarmee te maken heeft.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Nog meer mensen met een tic(stoornis) of tourette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 02:19

Mijn partner heeft Gilles de la Tourette in een behoorlijke vorm. Over het algemeen geen tot weinig vocale tics, maar vooral fysiek. Knipperen, snuiven, keelschrapen, tanden op elkaar klapperen en ook een periode gehad waarin hij bij iedere zoveel passen 1 of 2 keer deed stampen. Inmiddels kunnen we wel concluderen dat hij het niet overgroeit. Sommige periodes is hij heel rustig, andere periodes kunnen de tics de hele dag achter elkaar doorgaan. Hij heeft al veel geprobeerd, maar medicatie zorgt er vaak voor dat hij helemaal niets meer kan.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:15

Ik haal even een oud topic omhoog. Ik heb er ook last van, het gaat hier wel vanzelf weer weg maar nu zit ik al langere tijd met dezelfde. Heb een verlamming gehad in mijn gezicht en probeerde dan elke dag mijn gezicht te bewegen en een half jaar later heb ik die bewegingen nog. Ik merk wel dat ik het doe maar ik moet het doen anders voelt het zo raar. Zijn er ook tips om dit af te leren? :+ Het is de ene maand wel minder dan de andere.

Zijn er meer?