Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:47

Bloedprikken met name schildklier tsh en t4 laten checken... en vitamine b12

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 08:06

Elisa2 schreef:
Goed om te horen, je kunt ook eens contact opnemen met Eileen Engels van kraamtranen. Het schijnt dat veel vrouwen na een bevalling een tekort aan progesteron hebben/ krijgen. (wat juist piekt tijdens de zwangerschap en daarom voel je je goed)
Progesteron is het Feel Good hormoon.


Ik had haar site inderdaad al gevonden, maar ik wacht even af wat er uit het bloed onderzoek komt. Maar bedankt voor de tip in elk geval!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:48

Ik zie dat hier verschillende dingen worden genoemd mbt kunstmatige ocytocine en depressie klachten. Kan iemand hier meer over vertellen? De link hiertussen...?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:00

Hier staat een goede uitleg van problemen die door Oxytocine veroorzaakt worden. Vooral bij de kindjes is het een overduidelijk Oxytocine-beeld dat steeds vrijwel hetzelfde is. Maar godzijdank kan ontstoren van die rommel enorme verbetering geven.

https://www.arjenpasma.nl/oxytocine-schade.html

Bij de moeders is het wat lastiger gezien dergelijke klachten verschillende oorzaken kunnen hebben.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:17

Ik hoop dat er iets uit komt waar ze wat mee kunnen, zodat je je snel weer beter gaat voelen! Het is ontzettend lastig. Je moet de situatie accepteren, jij bent veranderd, je situatie is veranderd. Je bent moeder, je hebt een verantwoordelijkheid voor iets prachtigs en dat is niet niks. Ook al gaat alles perfect. Het is toch anders dan dat het was zonder kindje, je hebt niet (meer?) overal de controle over. Goed is goed, je hoeft niet meer perfect te zijn. Je kind houdt van je zoals je bent! Denk goed aan jezelf!

Succes!

Bij mij was het een jaar gebroken nachten in combinatie met een slecht werkende schildklier. Heb nu medicijnen voor de schildklier en onze zoon slaapt sinds een paar weekjes een stuk beter, dus het gaat weer de goede kant op.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:54

@jeaulijn, pff dat klinkt als een zware tijd, maar wel fijn dat ze de oorzaak hebben gevonden.

Hebben jullie misschien nog tips hoe ik mezelf weer kan ontspannen als ik me gespannen/geïrriteerd/gestresst ben? Heb namelijk weer zo’n dag dat ik me overal aan irriteer en alles teveel is en ik probeer mezelf rustig te houden, maar ik krop het gevoel daarmee meer op dan dat het weggaat en ik ben bang dat mijn partner daar straks weer de dupe van zal zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:21

Jawel ... Iets fysieks doen: wandelen of fietsen buiten in de natuur en daarbij af en toe eens heel hard iets roepen. Kan niet schelen wie of wat je zou kunnen horen of zien. Je kiest voor jezelf.
Een douche nemen wil ook goed helpen, of eens stevig dansen. Die laatste 2 activiteiten kunnen ook binnen :D.

En daarnaast, als voortdurend onderhoud: mediteren. Dat betekent trouwens niet per definitie dat je stil moet zitten: sommigen mediteren prima tijdens het (hard)lopen.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 13:35

Maflinger_S schreef:
Jawel ... Iets fysieks doen: wandelen of fietsen buiten in de natuur en daarbij af en toe eens heel hard iets roepen. Kan niet schelen wie of wat je zou kunnen horen of zien. Je kiest voor jezelf.
Een douche nemen wil ook goed helpen, of eens stevig dansen. Die laatste 2 activiteiten kunnen ook binnen :D.

En daarnaast, als voortdurend onderhoud: mediteren. Dat betekent trouwens niet per definitie dat je stil moet zitten: sommigen mediteren prima tijdens het (hard)lopen.


Ik ga zo wel even een stukje wandelen, eens kijken of dat helpt. Ik moet me er wel even toe zetten omdat ik me erg moe voel, maar wie weet helpt het daar ook tegen.

Maar hoe wil je mediteren tijdens het lopen? :+

Ik heb net ook maar eens de huisarts gebeld, aangezien ik nog niks gehoord had. Schildklier en ijzer e.d. zijn allemaal prima, dus nu voor a.s. donderdag een afspraak gemaakt. Helaas niet bij m’n eigen huisarts want die is op vakantie, maarja. Wil er dan op aansturen dat ze m’n hormonen gaan checken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:32

Even actief zijn helpt juist goed als je moe en een beetje depri bent. Als je een hond hebt die je uit moet laten of als je naar je paard moet, helpt dat ook enorm. Lekker even je gedachten verzetten.

Mediteren tijdens het lopen gaat prima, maar heeft een andere manier afhankelijk van hoe je loopt.
Als je in wandeltempo loopt:
- langzaam, vouw je handen voor je en kijk naar de grond terwijl je steeds langzamer gaat lopen. Laat de gedachten maar komen, als ze niet komen is het ook goed. Je ademhaling wordt ook rustiger en dieper. Alleen doen op een plek die daar geschikt voor is, zoals een park of omheinde tuin.
- normaal, kijk om je heen en geniet van de omgeving. Loop in een tempo dat voor jou prettig is en voel hoe je lichaam gelijkmatige passen maakt. Verder hoef je niets dan in de flow van het lopen te komen. Kan overal.

Looptempo joggen of hardlopen:
- kijk om je heen en geniet van de omgeving. Loop in een tempo dat voor jou prettig is en voel hoe je lichaam gelijkmatige passen maakt. Verder hoef je niets dan in de flow van het lopen te komen. Kan overal. Gedachten en gevoelens zijn prima als ze komen, maar je mag en kan ze ook weer loslaten.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:15

Misschien kun je een mindfullness app downloaden? Dat werd mij aangeraden. Ik had er ervaring mee, maar toen werd het mediteren genoemd. Als ik dat doe, ben ik meteen weg. Misschien dat het voor jou ook werkt verder allerlei dingen gaan proberen en vooral naar jezelf luisteren. Je lichaam weet het het beste denk ik altijd maar.