Paardrijden met een nekhernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mimp3

Paardrijden met een nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:35

Twee weken geleden had ik last van een stijve nek met prikkelingen in mijn linkerarm, dus ben ik naar een fysiotherapeut gegaan om even de boel los te maken. Deze deed enkele testen en het kwam er op neer dat er iets niet goed zat in mijn nekwervels. Hij besloot verder niks te doen en verwees mij naar de huisarts. Deze heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis om röntgenfoto's te maken. Daaruit blijkt dat ik een vernauwing in mijn nekwervels heb en dat duidt op een hernia. Pijn heb ik nauwelijks maar wel het tintelend gevoel in mijn arm. Deze komen af en toe opzetten. Omdat ik een dressuurwedstrijd in Duitsland had, vroeg ik aan mijn huisarts of ik wel kon paardrijden. Hij vertelde mij dat het een te groot risico was en dat als mijn paard een onverwachte beweging zou maken ik dit niet zou kunnen opvangen met mijn nek. Dat was duidelijk en ik ben niet gegaan. Mijn paarden twee weken vakantie gegeven in de hoop dat ik binnen deze twee weken een MRI scan zou krijgen en daardoor meer zou weten wat ik wel of niet mag en kan. Nu is het zo dat ik 27 juli pas in aanmerking kom voor een MRI scan. Dit duurt mij veel te lang, zeker ook omdat ik weinig klachten heb en helemaal geen pijn. Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren wat wijsheid is?

antje_vip

Re: Paardrijden met een nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:43

Bel anders even naar de huisarts. Als die geen duidelijk antwoord heeft, raad ik je af te gaan paardrijden. Waarom ernstiger gevolgen riskeren?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:45

Mimp3 misschien even langs een chiropractor gaan? Zij kunnen je helpen bij de behandeling van een hernia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:50

Ik raad het je ook af om te gaan rijden. Dan maar even er naast blijven en aan de hand werken.

Afspraken voor MRI duren idd vreselijk lang (mijn vader heeft jaarlijks een hernia in zijn rug en moet dus regelmatig onder de MRI inclusief die vervelende lange wachttijden).

Sterkte!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:52

Ja, ik heb er ervaring mee.
Toen ik een nek hernia had heb ik ongeveer een jaar niet gereden. Niet kunnen rijden ook. Maar het ene geval is het andere niet. Dus eigenlijk heb je niks aan iemand ervaring. Het gaat om jouw lijf, jouw sitatie.
Ik zou het risico niet durven nemen. Waarom niet wachten, waarom die haast?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:56

Ik had geluk met een mri, binnen twee weken. Dat was voor een breuk in mijn ruggenwervel, wel iets anders. Even een beetje uitleg: ik viel vorig jaar juni van een paard, ging aardig hard, vinger gebroken en heel erg zere rug. Er werd een foto gemaakt van mijn vinger, rug was niet nodig volgens de huisarts op de huisartsenpost.

Ik heb mijn pijn in de mijn rug behandeld als een kneuzing dus langzaamaan weer alles gaan doen. Zelfs een paard gekocht, 1,5 maand na de val. Toch bleef ik pijn houden, dus ben ik in oktober naar de huisarts gegaan. Die heeft toen toch een foto laten maken (we waren 4 maand verder en ik deed eigenlijk alles weer). Toen vroeg ik wat ik hiermee kon, advies: niet paardrijden, te gevaarlijk. Er moest een MRI gemaakt worden, al met al heb ik 6 weken niet gereden (ik had net een nieuw paard gekocht dus gelukkig wou mijn stalgenootje haar wel blijven rijden). MRI bleek goed, breuk was geheeld en er was verder niets kapot, dus ik mocht weer rijden.

Ondanks dat het na 4 maand was, heb ik maar wel gehouden aan het advies. Want je hebt maar 1 lichaam en ik wilde niet de rest van mijn leven er tegen aanlopen.

Ik heb nog steeds vaak last van mijn rug, moet daarvoor een keer per week naar de fysio (oefentherapie) en thuis een aantal keer per week oefeningen doen. En als ik daarmee stop, komen de klachten gewoon weer terug. Dus mijn rug is wel echt kapot eigenlijk. Ga ik waarschijnlijk ook de rest van mijn leven last van houden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:58

je verzekering kan vaak een MRI wel naar voren pushen, dus dat is ook waard even een belletje the plegen :j

verder zou ik echt niet het risico willen nemen, het kan dus flink misgaan...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:50

Een vriendin van mij heeft het ook gehad. Ook geopereerd. Het werd haar sterk afgeraden, want als er wat gebeurt, ben je verder van huis. Dan duurt het herstel nog langer, of erger...
Ook na de operatie heeft ze paar maanden gewacht tot het goed genezen en herstelt was en ze groen licht kreeg om weer te gaan rijden.

Zou echt niet dat risico gaan nemen.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 13:55

Allemaal bedankt voor de reacties, ik had eigenlijk gehoopt dat er iemand was die zei dat het best wel mogelijk was en dat er niet zo veel mis kan gaan. Helaas... Ik zal me erbij neer moeten leggen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:50

Begrijpelijk dat je graag wilt rijden! Weet je ook waarom de huisarts en iedereen hier je afraadt om te gaan rijden?
Wellicht kan je het meer plaatsen als je beter weet wat de risico's zijn.

Ik neem aan dat een van de risico's te maken heeft met verlamming, dat behoeft geen uitleg verder. Kop op meid, even doorzetten!