Hoe omgaan met meeroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Hoe omgaan met meeroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:13

Ik ben benieuwd of er meer mensen op Bokt hetzelfde probleem hebben en hoe jullie hiermee omgaan.

Ik kan namelijk echt niet tegen (sigaretten) rook. Dit komt deels door mijn astma maar ook gewoon omdat ik er extreem op reageer. Zo krijg ik droge geïrriteerde ogen (ik draag contactlenzen) en op een gegeven moment echt last van hoofdpijn. Meestal neem ik dan een pijnstiller en dan gaat het wel weer een beetje. Maar goed het probleem is dat ik er ook niet zomaar bij weg kan lopen want dat is ook een beetje asociaal. En ze houden al heel erg rekening met mij door de afzuigkap aan te zetten en niet te veel te roken. Maar ik blijf er dus lichamelijk op reageren. Hoe doen jullie dat? Ik kan moeilijk de hele dag weglopen of afgezonderd gaan zitten.

Yessy

Re: Hoe omgaan met meeroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:19

Ik kan er zelf ook slecht tegen en geef dat aan of loop even ergens anders heen, afhankelijk van de situatie. Het is helemaal niet raar om te vragen of mensen buiten willen roken of even van plek wisselen zodat de rook de andere kant op waait. Je vraagt het niet om hen te pesten maar omdat je anders gezondheidsklachten krijgt. Zeg dat er ook gewoon bij, dan vinden ze het vast geen probleem om meer rekening met je te houden. Nu denken ze namelijk dat wat ze doen jou helpt en dat is maar deels zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:20

Om wie gaat het? Vrienden waar je eens langs gaat? Jou ouders? Sowieso vind ik het wel egoistisch dat ze roken terwijl jij zo veel last hebt. Roken is geen levensbehoefte. Goed kunnen ademenen wel.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:20

Ik zeg er gewoon wat van. Als ik er ben wil ik niet dat er gerookt wordt, punt. Meeroken is niet vrijwillig en dus niet gewenst. Heb zelf ook astma en echt dagen last als iemand eens rookt in mijn buurt.

Mijn moeder rookte altijd in huis terwijl ik er nog woonde onder het mom mijn huis, mijn regels. Ging door meer dan 2 pufjes in de maand. Was echt absurd. Het was uiteindelijk de huisarts die er iets van zei dat ze stopte. Om in huis te roken.

Dus nu vraag ik het en als ze echt niet willen stoppen dan kom ik er gewoon niet meer.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:21

Hoe kun je in godsnaam de hele dag in sigarettenrook zitten? Werk je in een rookruimte?

En dan toch lijkt me de enige oplossing ervan weggaan. Veel andere opties zijn er volgens mij niet. Rokers zouden ook wel een beetje rekening met je kunnen houden. Sterkte!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:24

Naja het probleem is dat het bij hun thuis is en dat ik eigenlijk te gast ben, want het zijn mijn schoonouders. Ik schaam me soms wel een beetje dat ik dan weer naar boven moet gaan of in een andere kamer moet zitten vanwege dat ik er gewoon echt niet tegen kan. Dus dan ga ik gewoon in mijn uppie boven zitten of in een andere kamer. Het wordt gewoon heel lastig ik begin me steeds meer aan mezelf te ergeren.
Laatst bijgewerkt door _Lobke_ op 05-07-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:26

Ik als (ex-)roker (lees: damper nu) zou me er eerder voor schamen dat ik bewust alsnog zou roken wetend dat iemand daar zo slecht tegen kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:30

_Lobke_ schreef:
Naja het probleem is dat het bij hun thuis is en dat ik eigenlijk te gast ben, want het zijn mijn schoonouders. Ik schaam me soms wel een beetje dat ik dan weer naar boven moet gaan of in een andere kamer moet zitten vanwege dat ik er gewoon echt niet tegen kan. Dus dan ga ik gewoon in mijn uppie boven zitten of in een andere kamer. Het wordt gewoon heel lastig ik begin me steeds meer aan mezelf te ergeren.

Dan zou ik zeggen dat je er echt heel veel last van hebt en daardoor dan zelf kiest om niet meer te komen.
Erger je niet aan jezelf, zij kiezen er voor om te roken. Jij hoeft je daar niet aan aan te passen maar komt gewoon niet meer langs.

Dat is lastig, dat snap ik maar het is wel vanwege jou gezondheid.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:31

Ik ben zelf roker, maar ten 1e rook ik nooit binnen omdat ik dat gewoon niet chill vind, en ik zou ook nooit een sigaret roken als ik weet dat iemand er erg last van heeft, dan loop ik gewoon even een stukje weg. Ik heb verder geen tips voor je..

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:34

Hmm ja maar dat vind ik ook zo raar ze zijn wel heel vriendelijk en lief. Dan zou ik alleen vanwege gezondheidsredenen niet meer kunnen komen. Bovendien vind ik dat ook sneu tegenover mijn vriend

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:34

_Lobke_ schreef:
Hmm ja maar dat vind ik ook zo raar ze zijn wel heel vriendelijk en lief. Dan zou ik alleen vanwege gezondheidsredenen niet meer kunnen komen. Bovendien vind ik dat ook sneu tegenover mijn vriend

Tja het is kiezen of delen :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:35

Ja als zij zo asociaal zijn om door te roken terwijl jij er niet tegen kunt, zou ik er niet meer heengaan hoor. Bye Felicia. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:36

In hoeverre ben je al met hen in gesprek hierover? Zijn er nog andere issues met je schoonouders?

Ik kan me zo slecht voorstellen dat iemand door blijft roken als een familielid er zoveel last van heeft dat ze de ruimte uit moet. Je bent toch bij elkaar om het samen gezellig te hebben? Het klinkt niet zo sociaal allemaal :o

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:39

Mijn vriend heeft het een beetje tussen neus en lippen tegen hun verteld. Ik voel me nogal bezwaard als ik het weer zou zeggen dat komt ook een beetje over als zeuren..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:41

Oei toch niet zo vriendelijk/gastvrij van je schoonouders.

Dat ik nog thuis woonde, rookten mijn ouders altijd buiten of onder de afzuigkap (afgesloten keuken). Als ik nu naar huis kom, merk ik het ook direct qua hoofdpijn en tranende ogen. Zo heerlijk nu in een rookvrij huis wonen :). We hebben het erover gehad en als ik langskom dan roken ze ook echt alleen op die plaatsen en niet in huis zelf (gebeurde zeer sporadisch).

Het is jouw keuze om niet te roken en met meeroken vind ik dat mensen het je opdringen... zou het dus zeker bespreken met ze (of lekker tactisch het tegen je vriend zeggen!) als je ook last krijgt van je astma.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:41

_Reneee schreef:
Ja als zij zo asociaal zijn om door te roken terwijl jij er niet tegen kunt, zou ik er niet meer heengaan hoor. Bye Felicia. :evaw:

Ze roken natuurlijk in hun eigen huis. Zo onderhand de enige plek waar een roker nog mag roken. ;)

TS op haar beurt is niet verplicht daar op bezoek te gaan.

Dus ja, ze mogen rekening houden met TS maar moeten dat niet. Ik vind het dus ook niet per definitie asociale mensen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:43

Ja kan nu toch ook buiten gaan zitten met je vriend?

Ik snap het wel hoor. Die mensen zitten in hun eigen huis inderdaad 1 van de weinige plekken waar je nog zonder commentaar kan roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:45

_Lobke_ schreef:
Mijn vriend heeft het een beetje tussen neus en lippen tegen hun verteld. Ik voel me nogal bezwaard als ik het weer zou zeggen dat komt ook een beetje over als zeuren..

Maar steeds de ruimte uitlopen of boven gaat zitten is ook geen fijn signaal toch? Dan kan je het beter bespreekbaar maken lijkt me :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-18 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:45

Palmera schreef:
_Reneee schreef:

Ze roken natuurlijk in hun eigen huis. Zo onderhand de enige plek waar een roker nog mag roken. ;)

Dus ja, ze mogen rekening houden met TS maar moeten dat niet. Ik vind het dus ook niet per definitie asociale mensen.

Ja maar als je weet dat een ander er niet tegen kan kun je toch wel eventjes niet roken? Of buiten gaan staan? Mits TS erover in gesprek is gegaan natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:49

Vraag is hoeveel het helpt om bij de afzuigkap te staan die ene keer als er verder gewoon in huis gerookt wordt. Daar blijft toch flink wat van in huis hangen. Kan best dat het dus voor jouw astma en andere klachten niks uitmaakt en je helaas ook zonder sigaret last zou hebben. Mogelijk is een andere optie zoals buiten zitten als je daar op bezoek wil beter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:50

_Lobke_ schreef:

Misschien weten ze dus niet eens dat jij er zoveel last van hebt. Ik zou het de volgende keer zelf benoemen. Als zij een sigaret opsteken iets zeggen als "Sorry dat ik wegloop, ik vind het wel gezellig hoor maar door m'n astma kan ik zo slecht tegen sigarettenrook dat ik toch maar even ergens anders ga zitten." Dan ben je niet aan het zeuren maar ben je wel duidelijk. :)

Als zij daar dan niks mee willen doen zou ik toch minder vaak langsgaan. Ze mogen natuurlijk zelf weten wat ze doen in hun eigen huis, maar als zij jou niet belangrijk genoeg vinden om even niet te roken, waarom zou jij hen dan belangrijker maken dan je gezondheid? :)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:51

Ja lastig het gesprek aangaan vind ik meteen zo ernstig. Meestal probeer ik naar buiten te gaan of zoveel mogelijk weg te gaan maar dat is niet altijd even haalbaar vooral in de winter niet.

Dat wat Dani zegt kan ik trouwens wel eens proberen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:51

_Reneee schreef:
Palmera schreef:

Ja maar als je weet dat een ander er niet tegen kan kun je toch wel eventjes niet roken? Of buiten gaan staan? Mits TS erover in gesprek is gegaan natuurlijk.

Nou, als ze dat zelf graag willen is het prima! Maar omdat het hun eigen woning betreft vind ik het niet asociaal als ze dat niet willen.

Ik ga mijn honden ook niet opsluiten als er iemand met hondenangst persé op bezoek wil komen.
Enwat Tamary zegt: bij forse rokers is de rook toch wel geimpregneerd in hun huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:52

Ik meld me ook. Heb chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit (wat kort gezegd inhoud dat je longen samen knijpen bij vervelende luchtjes zoals bijvoorbeeld geurkaarsen of roken).
De meeste mensen in mijn omgeving weten dit wel en houden er rekening mee.
Wat ik lastiger vind is dat de kleding van rokende mensen vaak net zo hard stinkt. En daar reageer ik dus ook op. Maar ja, dat is een gevoelig onderwerp als je dat bij mensen aan kaart, want hoe zeg je dat zonder iemand te kwetsen en hoe los je het op? Bij mij gaat het om mijn moeder en mijn schoonmoeder, dus voor mij ook niet de makkelijkste personen om dit aan te laten weten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:54

_Lobke_ schreef:

Dus je wilt dat het verandert, maar je wilt er niets aan doen, er niets voor doen, niet in gesprek gaan?
Dat kan niet.