AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:19

Donderdag afspraak bij de dokter voor evaluatie methylfenidaat. Merk nu dat ik plots op de dag hoofdpijn krijg. Ook slecht inslapen en soms een rebound.
Ik wil er eigenlijk gewoon mee stoppen

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:59

Lang niet meer gereageerd hier, hopelijk gaat het goed met iedereen!

Wie heeft nog meer last van terugkerende somberheid? Ik heb dit al zo lang als ik mij kan herinneren en heb dit de laatste jaren steeds meer in samenhang met ADD gezien, maar is dat nou echt zo? Zijn ADD'ers meer gevoelig voor stemmingswisselingen of depressies? Of staat het echt los van elkaar? Als er een samenhang is, hoe zit dat dan volgens jullie? Tips of adviezen om daarmee om te gaan? Ik word er zo moe van :(

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:01

Ik herken het wel hoor, maar ik word duidelijk somber van mijn ADD :+
En dat kan een soort negatieve spiraal worden, al je erop gaat googelen kom je constant van die blije websites tegen waar je toch maar vooral je moet focussen op alle goede dingen die ADD je brengt ! ! ! ! ! ! :+

Zoek het uit denk ik dan, ok, ik ben op zich wel blij met hoe ik als persoon ben nu, maar van mij had het echt niet gehoeven hoor, die ADD.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:51

Haha ja zo kan je het ook zien :')

Ik weet heus dat ADD mij ook een hoop goede dingen brengt die mij ook maken zoals ik ben, maar ik vind het allemaal ook knap lastig en vaak erg vervelend. -O- Vooral die stemming, die somberheid, mentale moeheid en die impulsieve uitbarstingen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:19

Ik heb het wel geaccepteerd, ze moeten me maar nemen zoals ik ben. Waar ik meer van baal is dat ik vorige week een tegenslag qua medicatie heb gehad.
Ben toen over gegaan op de methyl 10 mg ipv de 18 mg. Eerste dag met alleen de 10 mg ging goed. Tweede dag met de LTO erbij kreeg ik knallende koppijn. Echt zoveel pijn, alsof iemand op mijn hoofd ging slaan...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:54

Ik heb afgelopen maandag mijn verwijsbrief ingestuurd naar PsyQ, deze wordt gescreend en daarna word ik uitgenodigd voor een intake.
Ben alleen benieuwd wanneer ik iets hoor.... * geen geduld * :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:08

Net van de ellende toch maar weer een ritalin genomen. Het gaat gewoon niet anders. |(

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:22

Magrathea schreef:
Net van de ellende toch maar weer een ritalin genomen. Het gaat gewoon niet anders. |(


:(:)

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:15

Qua gevoel ben ik een gevoelig persoon.
Ik kan naar een begravenis van een vreemde gaan en met iedereen mee janken.

Ook kan ik van heel blij heel droevig worden.
En in het verleden ook depressie gehad. En het is in die periode ook geweest dat ze mijn add hebben ontdekt.

Ik ben jaren van de rilatine afgeweest.
En met mijn post van laatst en een nieuwe zware opleiding. Heb ik toch de stap gezet en echt ik vraag me af hoe ik het al die jaren zonder heb gedaan.

Nu in het weekend neem ik ze niet. Maar ik merk nu echt wel een verschil dat men extra scherp kantje dan ook weer heel hard uitkomt. :roll:

Maar ik weiger ze in het weekend te nemen.
Iets met herinneringen aan afkick als het schoolvakantie was. _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:25


Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:07

Vraagje aan de mensen die medicatie slikken voor ADD of dit in het verleden hebben gedaan :).
Waarom ben je het gaan slikken? En merkte je verbetering? Had je veel last van side-effects of rebound als de medicatie is uitgewerkt? Wat zou jij iemand die het overweegt adviseren?

Ik kwakkel momenteel een beetje en overweeg medicatie om mezelf wat meer te stabiliseren. Het is best moeilijk ZZP'er zijn als je ADD hebt :=. Vooral administratie, maar ook mijn energie in balans houden. En ik ben continue hyper op netwerkborrels door alle prikkels. (Met als gevolg dat ik geen idee meer heb wat ik zeg, tegen wie ik dingen gezegd heb, en namen en gezichten niet aan elkaar kan koppelen en achteraf dus niks aan de hele netwerkborrel gehad heb :+). Ik heb ook wel regelmatig goede periodes en dan moet ik niet aan medicatie denken. Daarom twijfel ik ook enorm en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:26

Ik ben begonnen met rilatine op mijn 12 a 13.
Toen zijn ze er pas achter gekomen ...
School ging slecht , heb op de basis school nooit een voldoende gehad voor rekenen.
Met hoofdrekenen ging ik echt ziek nzzr huis omdat ik echt overprikkeld was.

En toen de magische pillen *\o/*
Want ik slaagde voor wiskunde.

Toen enkele jaren gepakt en gestopt. Omdat ik dacht dat het wel ging.
En nu pas terug begonnen ivm zware opleiding op het werk.

Ik hoorde mijn moeder zelfs in het weekend zeggen dat ze vroeger wist als ik mijn pillen nam of niet. Gzwoon door het handschrift in mijn agenda :=.

Ik zou het zeker proberen want ik merk echt verschil.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:52

Ik was echt in de hemel met medicatie, helaas kreeg ik hartklachten waardoor ik moest stoppen.

Wel heb ik de laatste week gemerkt dat af en toe één ritalinnetje net dat zetje kan geven dat ik nodig heb qua focus, zonder last te krijgen van bijwerkingen. Dat is heeel prettig :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:24

Ik ben vanaf mijn 20e begonnen met methylfenidaat en kreeg de diagnose add. Ik gebruik eigenlijk alleen de vertraagde afgifte, anders vergeet ik ze.

Ik pak ze als ik het fijn vind, ben veel productiever met. Geeft echt rust terwijl ik zonder een enorme chaoot ben :+

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:39

Ik ben sinds vorig jaar maart begonnen met methylfenidaat (vertraagde afgifte) vast te slikken. Na jaren te hebben gestruggeld tegen de ADHD. Ik wilde er maar niet aan geloven. Nu slik ik ze voor vast en ik wil niet anders meer. Ik ben veel productiever, ik kan weer sociale activiteiten ondernemen, slaap eindelijk weer nachten door zonder intens veel enge dromen en mijn leven is gewoon veel meer in rustiger vaarwater gekomen.

Als ik iemand moet adviseren, die overweegt om met medicatie te starten. Zou ik degene aanraden om dit wel onder goede begeleiding te doen en vooral goed naar jezelf te luisteren. Zo heb ik bijna 8 maand gedaan over het opbouwen van mijn pillen omdat ik weet hoe heftig ik op medicatie kan reageren.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:52

Ik kom dit topic even omhoog schoppen!

Ik ben sinds gisteren opnieuw bezig met medicatie en het vinden van iets wat fijn werkt. Na 4 jaar zonder door omstandigheden toch weer op zoek gegaan naar iets. Ik heb nu de Elvanse gekregen. Iemand hier ervaringen mee?

Volgensmij was dit het recentste topic wat ik kon vinden!

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:14

Ik zelf niet, maar iemand in mijn omgeving wel. Het werkt goed, maar heeft bij deze persoon hele zware bijwerkingen voor wat betreft (niet kunnen) eten en slapen. Welke sterkte heb je gekregen?

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:47

Om te beginnen 30!

Van de methylfenidaat slikte ik op een gegeven moment nog maar 5mg omdat ik de 10mg te intens vond, hoge hartslag en opgefokt gevoel etc. (Wel al lang geleden) Ik was toen vooral bang om het in te nemen, voor wat er zou gaan gebeuren.
Bij deze was dat vanaf het begin al minder.

Gisteren was de eerste dag, ik voelde wel dat ik iets genomen had, maar kon het niet helemaal benoemen hoe ik dat voelde dan. Ik denk misschien dat het gewoon wat spanning was voor of er eventuele bijwerkingen zouden gaan komen haha.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:06

De bijwerkingen die ik benoem zijn bij 50 mg. Hopelijk valt het bij 30 mg en voor jou mee.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:20

We zullen het zien, vandaag niet echt iets gemerkt ervan!
Wel benieuwd of er meer met ervaringen zijn, of ervaringen met evt ander soort medicatie.

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:51

Ik slik nu wellbutrin/bupropion, maar dat is een antidepressiva dat toevallig goed werkt bij mensen die ook ADHD hebben. Als er behoefte is aan ervaringen wil ik die best geven, maar weet niet in hoeverre dat toepasbaar is in dit topic.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:13

Volgensmij staat die ook op het lijstje van opties die ik heb gekregen! Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Slik je het echt voor de adhd of juist voor depressie en met toevallig dubbele werking?


Ik merk momenteel vrij weinig van de medicatie. Behalve dat ik soms wat hyper ben, maar dat kan ook komen door de activiteiten die ik gedaan heb, had een hele fijne les vandaag met het paard en gister flinke ronde met de mountainbike gedaan. Morgen voor het eerst werken ermee, benieuwd of ik daar iets merk.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:44

Ik heb gewoon de standaard methylphenidate. Ik merk geen enorm verschil ervan. Behalve dat ik wat minder eetlust heb.

Ik merk het vooral als ik het níet inneem. Ik slik het eigenlijk alleen op de dagen dat ik moet werken. De dagen dat ik dan zit van “omg ik kan me echt totaal niet concentreren hoe komt dat toch?”, dan kom ik 9 vd 10 keer tot de conclusie dat ik mijn medicatie niet geslikt heb.

Ook merkte ik dat ik over het algemeen meer energie over had aan het einde van de dag. Destijds reed ik dagelijks een uur heen en een uur terug voor mijn werk. Maanden aan een stuk zat ik dan op de terugweg te gapen als een tierelier en te vechten tegen de slaap. Super gevaarlijk. Ging dan zeker 1 keer in de week even naar een benzinepomp om 10 minuten mijn ogen dicht te doen.

Vanaf de dag dat ik methylphenidate slik is dat niet meer voorgekomen en daarna was ik gewoon altijd wakker en alert onderweg naar huis (werk nu al bijna een jaar thuis vanwege Corona, OMG YES!)

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:07

@britt_sisi zelf geen ervaring met elvanse, maar ik heb een tijdje groepstherapie gehad voor ADHD'ers en daar waren wel mensen die het gebruikten met hele goede ervaringen (minder bijwerkingen dan methylfenidaat bijv)

Zelf slik ik wel nog methylfenidaat, de langwerkende. Vanwege zwangerschap en daarna borstvoeding een jaar mee gestopt maar sinds een paar maanden weer mee begonnen. In het begin enorme bijwerkingen (hartkloppingen, paniekaanvallen, 0 eetlust) maar gelukkig is dat nu weer voorbij en merk ik weer de positieve effecten van de medicatie. In mijn geval is dat vooral meer energie en meer productiviteit. Helaas helpt het niet tegen mijn impulsiviteit maar dat is denk ik gewoon iets wat ik moet accepteren.. :P

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:36

@Britt: Ik slik het echt omdat ik depressief ben, en deze toevallig ook goed werkt voor mensen met ADHD. Volgens mij mag het officieel ook alleen voorgeschreven worden bij depressie omdat de werkzaamheid bij ADHD niet klinisch bewezen is. Daarnaast heb ik echt pittig veel last van de bijwerkingen dus ik zou het eerst proberen met de standaard adhd medicatie :o