Klap tegen bovenbeen; stijfheid voorkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Klap tegen bovenbeen; stijfheid voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 21:13

Hoi!
Vanmiddag heb ik een trap tegen mijn bovenbeen gekregen van mijn verzorgfries.
Toen ben ik naar de huisarts gegaan omdat het toch best wel pijn deed. Ik heb zelf mijn propedeuse fysiotherapie dus had al enig idee wat er aan de hand was na wat testjes, maar een professioneel iemand erbij kan nooit kwaad.
Ik had inderdaad gelijk; een spier (sartorius waarschijnlijk) aangedaan. Ze had het over een ‘blauwe plek binnen in de spier’.

Nu loop ik af en toe heel voorzichtig heen en weer zodat het morgen minder stijf is, ik lig met mn been een klein beetje omhoog en ik ben om de paar uur aan het koelen. Is er meer wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik morgen niet verga van de pijn en stijfheid?

Malenka

Re: Klap tegen bovenbeen; stijfheid voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:18

Uit ervaring kan ik zeggen dat ik denk dat er niet veel meer is dat je kunt doen helaas. Beterschap.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:24

Ik ben niet zo van de dr. Vogel, maar wat wel heel erg goed werkt is Symphosan.
Zowel tegen de pijn, als de zwelling, als de stijfheid.
Beterschap !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:26

Ik weet niet waar je precies bent getrapt. Maar mijn ervaring is dat de stijfheid op het bovenbeen vaak wel wat meevalt.

Heb zelf alleen flink littekenweefsel op mijn bovenbeen door een trap die kennelijk van binnenuit ook flink effect had :P En een paard dat op mijn billen is gaan staan na een val heeft ook weinig stijfheid nagelaten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:26

Arnica tinctuur inwendig nemen over 2 dagen tot ca 2weken later. En verder idd lekker blijven koelen en echt goed hoog houden. Stijfheid en pijn komende dagen is functioneel, dan belast je het niet volledig en is kans op herscheur/verder scheuren kleiner.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:27

Smeren met traumeel en traumeel slikken

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 21:52

Bedankt allemaal! Heb hier nu geen zalfjes. Misschien dat tantrum helpt voor het ontspannen vd spier?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:54

ODonoghue schreef:
Bedankt allemaal! Heb hier nu geen zalfjes. Misschien dat tantrum helpt voor het ontspannen vd spier?

Trantrum houdt spieren toch warm?

Ik zou daar wel mee uit kijken.

Toen een paard midden op mijn voet had gestaan en ik eigenwijs NIET had gekoeld (we waren intussen een paar uur later) en er niet goed op kon lopen... Ging ik lekker warm douchen... Ik kon meerdere dagen geen schoenen aan... :\ Er zat een bult op mijn voet ter grootte van een ei. Niet overdreven...
En dat heeft ook best voor littekenweefsel gezorgd in de voet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:56

Verwarmen ipv koelen.
Warme douche nemen. Blijven lopen.
Warme spiergel smeren. Goed warm houden.
Koelen heeft imo niet zoveel zin en zorgt juist voor stijfheid in de spier. Koelen kan direct na impact de schade beperken (de onderhuidse bloeding) maar verstijfd wel de spier na de eerste impact. Ik zou hem lekker verwarmen.

Zoals hierboven vermeld, met voeten en handen wel oppassen met verwarmen want daardoor kan er ook vocht in komen en opzwellen.
Overigens werken onze opruim cellen (fagocyten bijvoorbeeld) wel beter bij warmte (ongeveer van 40 graden).

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:09

Ik ben vorig jaar ook de stal uit gemept en had daardoor ook een fikse deuk in mijn bovenbeen (echt letterlijk een deuk :\ )
Is dinsdag halverwege de middag gebeurd, een 1.5 uur op het werk met een icepack op mijn been gezeten (werken ging toch niet meer).
Volgende dag even langs de huisarts ook al wist ik het zelf ook eigenlijk al wel: 'gewoon' een goeie trap vol op de spieren.
Die dag was ik vrij dus thuis een beetje rondgehobbeld (kind en huishouden dus wel bezig gebleven) maar wel zo kreupel als een geit.
De dag daarna weer gaan werken en de dag daarna ook maar wel alles op het gemakje en het banjeren door de weides (ongelijke ondergrond) aan mn collega's overgelaten.
Door toch te gaan werken bleef ik wel in beweging.
Dit heeft wel een week of 2 geduurd denk ik en been heeft alle kleuren van de regenboog gehad.
De deuk is er op den duur zo goed als weer uit gegaan maar er zit nog steeds wel een harde schijf op die plek die nooit meer weggaat denk ik.
Vriendin heeft wel eens een trap op haar scheenbeen gehad en heeft daar ook zo'n harde schijf zitten voor altijd.

Je kan er dus niet zoveel aan doen, geneest met de tijd vanzelf wel.
Beterschap hoor!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 22:39

Iedereen bedankt voor alle tips en ervaringen!

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:10

Drie jaar geleden kreeg ik een hek in mijn bovenbeen doordat er een paard tegenaan rende naar zijn stal. Ik stond er net te dichtbij. De deuk zit er nu nog....en het lijkt erop dat het niet meer minder wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:40

Ik heb ooit tijdens het rijden een schop gehad van het paard voor mij. Bovenbeen was in eerste instantie rood en werd gigantisch blauw. Ik heb daar ruim 2jaar last van gehad. Op de spier lag een dikke pijnlijke schijf, waar je echt niet aan mocht zitten. Fysio kon er niks mee, huisarts ook niet. Dat werd toen inderdaad als een spierbloeding benoemd.