Mineralen/Edelstenen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:33

Leuk topic! Ik heb als kind heel veel edelstenen/mineralen gespaard (ook fossielen). Toen had je ook die boekjes, Schatten van de Aarde, al heb ik er daar maar 3 van. Tegenwoordig koop ik bijna niks nieuw meer en mijn verzameling zit nu even tijdelijk in een doos tot ik met mijn vriend een ander huis heb, dan gaat alles weer in een mooie vitrinekast. Mijn laatste aankoop was een Mexicaanse gasbol geode. Mijn volgende aankoop wordt een malachiet, die kleur vind ik zo gaaf! :)

Die winkel is echt heaven ja, wauw! :j

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:54

BigBen schreef:
HelmerG schreef:
Je mag zeker reageren maar als je net al zegt dat je geen 'begrip' wil tonen dan vraag ik me af Waarom je reageert en wat je dan voor reacties terug verwacht? Wat je zegt over geen begrip willen tonen, staat los van het onderwerp in kwestie. Dat is gewoon geen respect hebben/tonen over een mening van een ander en het komt dan ook over, als je dat soort dingen zegt, dat je dus ook niet eens openstaat voor andermans meningen behalve je eigen.

Ik denk dat jij niet goed begrijpt wat ik bedoel, en misschien heb ik dat ook niet duidelijk genoeg verwoord.

Het idee dat mineralen/edelstenen een bepaalde therapeutische werking zouden hebben is onzin.
Stenen hebben geen enkele werking, positief of negatief.
Er zijn x aantal onderzoeken naar gedaan, telkens zonder enig resultaat.
Dan heb ik het wel over het 'hebben' of 'dragen' van mineralen, niet over het 'eten' van mineralen in een opneembare vorm. Dat is een heel ander verhaal.

Aangezien met grote zekerheid vaststaat dat stenen geen enkele werking hebben, heb ik ook geen enkel begrip of respect voor de stelling dat zo'n werking wel zou bestaan.
Dat is puur bijgeloof.

Let wel, iedereen mag natuurlijk precies geloven wat hij of zij wil.
Dat is zijn/haar goede recht.
Maar omgekeerd hoef ik er helemaal geen begrip of respect voor te tonen.

Nou ja, het staat mensen nog steeds volledig vrij om in wat voor hocus pocus dan ook te geloven. Wat mij alleen enorm intrigeert, is dat men mbt dat soort fenomenen, waarover letterlijk enkele regels eerder nog wordt gezegd dat ze enkel gebaseerd zijn op het persoonlijke geloof van de gebruiker (wat we uiteraard hebben te respecteren), allerlei instructies, adviezen en voorschriften aan anderen geeft.
Stenen zouden in een piramide gelegd moeten worden, of op de vensterbank, of in de grond, en mensen zouden er van alles wel of niet mee moeten doen, en ze voor allerlei klachten en kwalen moeten gebruiken, maar waar zijn dat soort adviezen op gebaseerd als het hele idee achter die stenen überhaupt alleen tussen de oren van de gebruiker zit?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:23

Oke... mijn laatste bericht hierover en alvast sorry als het lang wordt.

Ik heb het maar 'geloof' genoemd aangezien het voor sommige mensen iets is waar je in 'gelooft' of niet. Voor mij dus absoluut niet tussen de oren dus dan is alles al gezegd denk ik. Waar het vandaan komt om ze op bepaalde manieren te reinigen durf ik niet te zeggen, ben ik eerlijk gezegd niet helemaal ingedoken, maar kan ik wel doen hoor, ik snap je punt daarin. Maar hoe weet ik dan of dat de steen energetisch weer goed gereinigd is? Het voelt fijner/lichter aan, maar dat is moeilijk uit te leggen denk ik. Ook als de steen 'te vol' is en gereinigd moet worden, voel je dat gewoon aan.. Het is mij in ieder geval zeer duidelijk dat er weldegelijk trillingen en frequenties aan edelstenen vast zitten (want ja, ALLES is energie), en dat die trillingen en frequenties invloed hebben op je. En dat verschillende stenen uit verschillende landen en plekken en kleuren weer verschillende trillingen en frequenties bij zich dragen.

Dat het 'tussen de oren' zit ben ik het dus niet mee eens, omdat ik zelf anders heb gevoeld. Andere mensen zullen dat misschien wel zo vinden en denken aangezien ze dat zelf niet hebben meegemaakt/gevoeld of omdat het niet wetenschappelijk bewezen is. Ik voel letterlijk bepaalde energie in bijv mijn arm van de hand waarvan ik de steen vasthoud. Bij labradoriet bijv voel ik spanning loslaten en voel mezelf aarden. En dat kan ik dan zo uitleggen, maar als je er niet in 'gelooft' of ook niet open staat daarvoor, heeft het eigenlijk weinig zin dat ik dit vertel. Ik denk ook dat (nee, ik heb het niet onderzocht ;) ) , de meeste mensen die werken met edelstenen of ze bij zich dragen voor welke reden dan ook, ontzettend gevoelig zijn of zelfs hooggevoelig. Ik ben ook een ontzettende HSP'er, dus ik denk dat ik en vele andere mensen gevoeliger zijn om ook uberhaupt iets te voelen bij edelstenen. Genoeg mensen die niks bij edelstenen voelen, omdat het; misschien niet de juiste steen is, of er uberhaupt niet voor open staan, niet gevoelig genoeg zijn, een veel te grote schild om zich heen hebben, etc.

Ik ben altijd erg open minded geweest, heel erg hsp; alles komt binnen, altijd mijn gevoel gevolgd, zie en voel dingen die anderen misschien niet voelen of geloven, sta open voor nieuwe dingen, en uiteraard ook verschillende inzichten en meningen. Maar zeggen dat 'het niet bestaat' omdat het niet bewezen is, en omdat je er zelf niks bij voelt: nee. Dat gaat er bij mij niet in en vind ik zelfs een beetje onbeschoft. We worden zo 'gekneden' door de hele wereld, bijna niemand leeft meer vanuit de intuitie, want wat als dat niet geaccepteerd wordt? Maar waarom niet jezelf vertrouwen? Je eigen intuïtie vertrouwen en je eigen onderzoek doen.

Als iemand er niks mee heeft, prima, maar wat heeft het uberhaupt voor nut om dat hier neer te zetten en daarin gaan discussieren? Wat is het doel erachter, iemand overhalen om er toch maar niet in te geloven? Nee sorry, ik begrijp dat niet. Let's agree to disagree, vind ik inderdaad dan ook een mooie. De een "gelooft" dit, de ander dat. Prima toch?

:)

Verder:
Malachiet is idd echt prachtig van kleur zeg! Jammer dat alles nu in een doos zit. Ik ga over een paar weken ook verhuizen en moet nog een mooi plekje vinden voor alles, maar zou niet weten waar aangezien ik samen met mijn vriend een kamer deel en woonkamer e.d. met huisgenoten haha.

AmberG:
Ik zal je zo even een berichtje sturen! :)


Excusez moi for this lange berichtje, getwijfeld om het te versturen omdat het zo lang geworden is. Toch maar doen :)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:32

Zojuist nog een Celestien binnen gekomen met de post die ik via marktplaats had gekocht.. toen ik nog niet langs die winkel was geweest... oepsie. Ik dacht, dan gaat die gewoon weg, verkoop ik hem en houd ik die andere van gister. Maar ik wil het niet :+

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:45

Het is trouwens ook zo dat bij dragen in contact met de huid stoffen uit de steen in het lichaam kunnen worden opgenomen.dat kan dus positief werken,als je die stof net nodig hebt,maar ook wel negatief.Er zijn bijv. stenen die radioactief zijn,die moet je niet op de huid dragen.Sommige zijn dat van nature en dan is het vaak zwak,maar helaas worden stenen ook wel kunstmatig door mensen bestraald om ze van kleur te laten veranderen. Zo wordt een witte topaas door bestraling fel blauw,en die worden heel veel te koop aangeboden. Ze mogen na het bestralen officieel een hele tijd lang niet verkocht worden om de radioactiviteit eerst te laten afnemen.Maar of dat ook gebeurd is,kun je zonder geigerteller zelf niet waarnemen.Ik koop deze opvallende blauwe topazen in elk geval niet.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:51

Dat iets ‘tussen de oren zit’ betekent niet dat iets nooit kan werken. Je psyche kan alles. Alles kan werken als je er in gelooft. Sterker nog; uit onderzoeken blijkt ook steeds meer dat ongeveer de helft van de kans van slagen van een (para)medische behandeling zit hem ook in hoe de patiënt zich bejegend voelt, gehoord voelt en in de klik tussen behandelaar en patiënt. Daarom kan een psycholoog ook nooit iemand behandelen die geen klik heeft met hem.

Maar dat betekent niet dat iets een fysieke werking heeft en verklaart dus ook waarom het bij een aantal mensen wel helpt en bij heel veel mensen niks doet.
Met wetenschappelijke bewezen behandelingen doet de behandeling bij heel veel mensen wel wat en bij een aantal mensen niks.

Maar verder heb ik niet echt problemen met het gebruik van stenen, aangezien dit toch een zelfbetaalde behandeling is. Daarom vergoed de verzekering geen kwakzalverbehandelingen die niet bewezen zijn. Het is namelijk verboden om behandelingen uit te voeren of aan te raden waarvan de werking wetenschappelijk bewezen niet bestaat.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:30

BigBen schreef:
HelmerG schreef:
En ik zie niet in waarom je daar op in moet gaan en op moet reageren omdat het 'maar' bijgeloof is? Reageer dan niet in het topic.


Waarom zou ik niet mogen reageren?
Laatste keer dat ik gecheckt heb was Bokt een open discussieforum.
Wat betekent dat je af en toe meningen te horen krijgt waar jij het niet mee eens bent.


Maar wat heeft een discussie voor zin als je je mening nooit en te nimmer zou willen veranderen?
Is het inmiddels niet al algemeen bekend op Bokt dat jij nergens anders in gelooft dan alleen hetgeen wat wetenschappelijk bewezen is?

Word je er zelf niet moe van om dat jarenlang ook te herhalen? :+
Of heb je het idee dat je posts van zo'n grote toegevoegde waarde zijn dat je zelfs in topics die voor de leuk bedoeld zijn MOET posten?
Misschien goed om eens te proberen om niet te reageren, alleen de foto's te bekijken van mooie stenen en als je een ervaring leest van iemand die het idee heeft dat het werkt te denken: ''Hé, wat fijn voor diegene dat die zich nu beter voelt, waarom zou ik diegene zeggen dat die vast gevoelig voor placebo is, het voegt immers niks toe, misschien voelt diegene zich dan juist wel slechter of raar als ik dat uit.''



Mooie stenen komen hier voorbij zeg :D Wij hebben inmiddels ook al een verzameling, voornamelijk geslepen stenen, maar als ik zie hoeveel anderen hier hebben mogen we nog wel even doorsparen :')

cursebreaker

Berichten: 11559
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:41

Kom ik aan met m'n ene stukje geslepen maansteen aan een hanger hahaha
*kijkt dan idd ook kwijlend naar de prachtige collecties die hier voorbij komen.

Ik kan niet wachten om nieuwe stenen te kopen, maar wil dus inderdaad het liefst naar een winkel of een kraampje wat op een markt staat ofzo, zodat ik ze in m'n handen kan houden en zelf eentje kan uitkiezen. M'n maansteen hanger kocht ik online en achteraf gezien heb ik daar best spijt van, ik weet niet waarom maar door sommige opmerkingen hier had ik ook al heel snel het gevoel van 'het is toch fijner om ze zelf uit te kunnen zoeken'.

Ik vind de ruwe stenen ook prachtig om te zien overigens. Denk dat ik een mooi plekje ga reserveren op m'n dressoir voor de toekomstige stenen.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:09

Ach iedereen begint toch met 1 steen haha. En ik denk dat je niet voor niets de maansteen hebt uitgekozen toch? Dat je het van te voren niet hebt kunnen voelen wil niet zeggen dat het geen match is :)

cursebreaker

Berichten: 11559
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:16

laughterline schreef:
Ach iedereen begint toch met 1 steen haha. En ik denk dat je niet voor niets de maansteen hebt uitgekozen toch? Dat je het van te voren niet hebt kunnen voelen wil niet zeggen dat het geen match is :)


Dat is ook helemaal waar! Ook al heb ik 'm idd niet persoonlijk kunnen uitzoeken, ik heb 'm wel met gevoel gekozen - geweldige logica he hahaha.

Ik heb nu m'n zinnen gezet op rookkwarts onder andere. Alleen nog even aan't twijfelen of ik een sieraad wil of toch een steen om in huis neer te leggen. Ik ga dan 3 december naar een kerstmarkt en hoop dat ik daar wat ga tegenkomen :)

Mocht iemand een fysieke winkel in Limburg weten te liggen, hoor ik dat graag.
Ik ga morgen naar Maastricht, dagje shoppen met manlief, dus daar ook eens m'n ogen openhouden.

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:25

Ik heb een armbandje gekregen een hele tijd terug met allemaal rozenkwarts steentjes, weet iemand wat de werking hier van is?
En zou zoiets gevaarlijk kunnen zijn?

Ja ik heb Google geraadpleegd, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen :o

Heeft iemand informatie daarover?

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:36

Zijn de stenen geslepen of zitten er nog scherpe kantjes aan??

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:26

brittien schreef:
Ik heb een armbandje gekregen een hele tijd terug met allemaal rozenkwarts steentjes, weet iemand wat de werking hier van is?
En zou zoiets gevaarlijk kunnen zijn?

Ja ik heb Google geraadpleegd, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen :o

Heeft iemand informatie daarover?

Rozenkwarts kan echt nooit gevaarlijk zijn .Het brengt een zachte vorm van liefde.En radioactief is het ook niet.

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:55

Afbeelding

Zou ook kunnen dat ze nep zijn hoor, geen idee :+

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:10

brittien schreef:
[ [url=m/ZlLTO9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou ook kunnen dat ze nep zijn hoor, geen idee :+

Leuk. Die zijn wel echt hoor.Rozenkwarts wordt eigenlijk niet nagemaakt .Draag maar gewoon en laat de liefdesvibraties op je afkomen....

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:11

anjali schreef:
brittien schreef:
[ [url=m/ZlLTO9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou ook kunnen dat ze nep zijn hoor, geen idee :+

Leuk. Die zijn wel echt hoor.Rozenkwarts wordt eigenlijk niet nagemaakt .Draag maar gewoon en laat de liefdesvibraties op je afkomen....



Oké bedankt!

cursebreaker

Berichten: 11559
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:03

wat een mooi rozenkwarts armbandje! <3

Ik heb zo'n armbandje op mijn wishlist staan,
maar dan met rookkwarts (tegen Stress, aangezien ik echt een enorme stress kip ben)

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:42

HelmerG schreef:
wat een mooi rozenkwarts armbandje! <3

Ik heb zo'n armbandje op mijn wishlist staan,
maar dan met rookkwarts (tegen Stress, aangezien ik echt een enorme stress kip ben)


Dankjewel! Zo’n rookkwarts armbandje zou bij mij ook wel helpen :Y)

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weet iemand toevallig ook wat dit voor stenen zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:56

Ik heb niet echt verstand van stenen. Heb destijds wel een grote zoutlamp gekocht omdat ik me daar heel prettig bij voel, en het ook gewoon mooi licht vind geven.

Afbeelding

Begreep later dat zo'n steen kan helpen om je los te maken van de energie van anderen. Sowieso schijnt het te helpen om te ontspannen. Ik heb dat als introvert persoon echt nodig, om thuis weer op te laden. Als ik naar de sauna ga (wat niet vaak voor komt) dan lig ik ook het liefst heel lang in de zoutsteen sauna.

Heb ook ooit oorbellen cadeau gekregen die qua steen zouden passen bij mijn sterrenbeeld. Daar heb ik dan weer niet een specifiek gevoel bij of mee. Steen die er in zit is aventurijn. Ik vind de kleur van de stenen wel heel mooi.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:01

@brittien: de eerste weet ik niet. De 2e is Aragoniet en de 3e gewoon bergkristal, denk ik.

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:18

11AFotograaf schreef:
@brittien: de eerste weet ik niet. De 2e is Aragoniet en de 3e gewoon bergkristal, denk ik.

De eerste lijkt me malachiet of chrysokol.Aragoniet ben ik het mee eens. De laatste kan ook wel seleniet zijn,de kristalvorm lijkt niet op bergkristal en de helderheid ook niet. Maar moeilijk te zien vanaf foto.

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:20

11AFotograaf schreef:
@brittien: de eerste weet ik niet. De 2e is Aragoniet en de 3e gewoon bergkristal, denk ik.


Dank!

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:21

anjali schreef:
11AFotograaf schreef:
@brittien: de eerste weet ik niet. De 2e is Aragoniet en de 3e gewoon bergkristal, denk ik.

De eerste lijkt me malachiet of chrysokol.Aragoniet ben ik het mee eens. De laatste kan ook wel seleniet zijn,de kristalvorm lijkt niet op bergkristal en de helderheid ook niet. Maar moeilijk te zien vanaf foto.


Bedankt! Ik had aragoniet even gegoogled en het leek er best op maar ik heb geen idee :o

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:22

Als die witte steen zeshoekig is =trigonaal, dan is het bergkristal.