Mineralen/Edelstenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:35

Mijn lava werd uitgedeeld. Klein handje iniminie stenen wat heet was omdat t van warme bron in de buurt af kwam.

Breken zou ik zelf niet doen. T ligt al los. Ik neem ook rivier steentjes mee als ze mooi zijn :')

Of op t strand stenen die mooi zijn. Maar echt breken gaat mij te ver. Ook omdat ik dat op vakantie niet kan. Zou niet weten hoe ik t dan los krijg :+

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:37

Wat je zelf vindt is vaak gewoon 'schoon'. Wat ik meeneem is anders gewoon definitief weg in een paar maanden. Het ligt al los en wordt anders meegenomen door een rivier. Dus dat is echt niet erg. Schelpen van een strand in Nederland, geen probleem. Ik heb ook schelpen van een strand in Engeland meegenomen en Spanje.
Ik denk dat je dan moet kijken naar de edelsteenindustrie, daar zal het niet altijd netjes gaan, maar dat is ook zo met electrische auto's, de materialen voor de accu's worden ook absoluut niet 'schoon' uit de grond gehaald.
Ik hecht wel waarde aan een steen die ik ergens gevonden heb. En daar doe ik de natuur echt geen kwaad mee, anders wordt het nooit meer bewonderd.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:39

Precies. Een zelf gevonden steen die ik zelf mooi vind heeft souvenir waarde voor mij. Een verhaal.
En dat zijn vaak dus gewoon simpele stenen :')
Edel stenen vind je ook niet zomaar en daar ben ik dus ook niet naar opzoek op vakantie

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:43

Ik vind het gewoon een mooie herinnering aan een prachtige plek die me fascineert. Zou nooit iets beschadigen of breken. En heb ook nooit het idee gehad dat ik, door een brokje van de grond oprapen,iets verkeerds doe. Zeker niet omdat het toegestaan is.

Mijn rode lava van de Etna is mijn favoriet door zijn kleuren.

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:45

Mooi idd! Ik heb dacht ik alleen kleine steentjes. Heel anders weer. Grappig om te zien idd :))

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:53

wendy1987 schreef:
Precies. Een zelf gevonden steen die ik zelf mooi vind heeft souvenir waarde voor mij. Een verhaal.
En dat zijn vaak dus gewoon simpele stenen :')
Edel stenen vind je ook niet zomaar en daar ben ik dus ook niet naar opzoek op vakantie


Ik zie dat grofweg gezegd hetzelfde als dat ik met zoonlief de heide op ga of het bos in ga en hij kastanjes, eikeltjes, blaadjes en takjes raapt. Voor hem HEEL VEEL waarde (we maken een plekje vrij op de dressoir waar hij een herfst plekje mag creeëren bv en zo is hij educatief bezig met het leren over de natuur en hij vind het gewoon onwijs leuk om ermee bezig te zijn/te spelen), maar voor de natuur niet een mega schokkende 'ingreep'. Ik laat 'm nooit veel meenemen zodat we de flora&fauna niet extreem veel belasten/beinvloeden maar ik zie er ook het kwaad niet in om een paar dingen mee te nemen die dan van bomen gevallen zijn bv. En dat is idd met keien/steentjes hetzelfde geval en imo dus ook met versteende lava bv.

Edelstenen en mineralen.. ik moet eerlijk zeggen dat ik er met mijn naieve hoofd niet heel erg bij stilgestaan heb tot nu maar ga me er zeker wel meer in verdiepen en ook niet meer bij de eerste de beste dan iets kopen. Maar tja.. hoe weet je 100% zeker dat iets 'eerlijk' gewonnen is dan? Lastig, want als je dat niet zeker weet is de enige andere optie eigenlijk om helemaal niks meer te kopen zodat je die industrie niet blijft steunen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:57

HelmerG schreef:
wendy1987 schreef:
Precies. Een zelf gevonden steen die ik zelf mooi vind heeft souvenir waarde voor mij. Een verhaal.
En dat zijn vaak dus gewoon simpele stenen :')
Edel stenen vind je ook niet zomaar en daar ben ik dus ook niet naar opzoek op vakantie


Ik zie dat grofweg gezegd hetzelfde als dat ik met zoonlief de heide op ga of het bos in ga en hij kastanjes en eikeltjes raapt. Voor hem HEEL VEEL waarde (we maken een plekje vrij op de dressoir waar hij een herfst plekje mag creeëren bv), maar voor de natuur niet een mega schokkende 'ingreep'. Ik laat 'm nooit veel meenemen zodat we de flora&fauna niet extreem veel belasten/beinvloeden maar ik zie er ook het kwaad niet in om een paar dingen mee te nemen die dan van bomen gevallen zijn bv. En dat is idd met keien/steentjes hetzelfde geval en imo dus ook met versteende lava bv.

Edelstenen en mineralen.. ik moet eerlijk zeggen dat ik er met mijn naieve hoofd niet heel erg bij stilgestaan heb tot nu maar ga me er zeker wel meer in verdiepen en ook niet meer bij de eerste de beste dan iets kopen. Maar tja.. hoe weet je 100% zeker dat iets 'eerlijk' gewonnen is dan? Lastig, want als je dat niet zeker weet is de enige andere optie eigenlijk om helemaal niks meer te kopen zodat je die industrie niet blijft steunen.

De meeste winkels kunnen je op zijn minst land van herkomst vertellen, aan de hand daarvan kan je je bedenken hoe het daar er voor staat met de manier van winnen.

Maar goed, dit is niet alleen een issue met stenen maar ook met meubels, kleding en alle voorwerpen die we kopen natuurlijk :o

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:02

Klopt, het is idd niet alleen met stenen maar met alles wat je koopt - en ik wil hier niet in doorslaan want waar leg je de grens? Ga je je eigen geitenwollen sokken breien van eigen gefokte schapen? Er is voor mij idd wel een grens aan tot hoever ik kan gaan met dat soort gedachtes en handelingen bv. Ander voorbeeld; Ik lees enorm graag en heb een boekencollectie van 700 boeken maar hoe eerlijk is dat voor het milieumet papier? - ik ben wel mega zuinig op m'n boekjes en het gros ervan gaat ook nooit meer weg. Maar dan zou ik nooit meer iets kunnen kopen en doen wat ik leuk vind want voor Alles wat we vandaag de dag doen is wel iets te zeggen tenzij je volledig zelf voorzienend bent.

Ik ga er iig wel eens beter onderzoek naar doen wat de edelstenen winning betreft. Ik wil zeker niet stoppen met het kopen van edelstenen maar ik kan dan op z'n minst wel proberen er zo goed mogelijk voor te zorgen dat het stenen zijn wat vrij eerlijk gewonnen zijn.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:53

Een van de minst natuurbelastende manieren om edelstenen te winnen is in Sri Lanka,waar lokale mensen met grote zeven in de rivier staan om riviergrind op te vissen ,waar edelstenen tussen zitten.Dat gaat allemaal met de hand dus. Maar er zijn daar ook wel mijnen waar de edelstenen onder de grond zitten,en daarvoor worden dan diepe kuilen gegraven. Daar valt wel eens een dier in. Ik las in de plaatselijke krant daar zelfs het verhaal dat er ooit een olifant in zon kuil was gevallen.die er toen door een monnik met speciale krachten uitgekregen was.De edelsteenindustrie is in het verder straatarme Sri Lanka wel iets waar heel veel mensen een broodwinning aan hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:23

Het is inderdaad een vraag die je bij alle producten wel kunt stellen (kledij of AliExpress bvb) dus je kunt het idd niet altijd goed doen :) Maar ik zou bvb liever geen diamant willen waardoor er natuurgebieden verwoest worden voor de ontginning of mensen in slavernij moeten werken oid. Maar waar trek je de grens ja, dat vind ik ook heel lastig hoor!

In Belgiê is eens een hele hetze geweest omdat een kleuter blaadjes raapte in het bos en dat mocht niet van de boswachter :D Ergens had de man een punt natuurlijk, die gevallen bladeren zijn de voeding voor de bodem en als er 100 000 man komt en wat blaadjes meeneemt, wordt het wel lastig ja. Maar dat was misschien wel wat overdreven. Denk dat het belangrijk is om je altijd bewust te zijn van je impact. Bij mij maakte dat strand in Ijlsand dus een grote indruk omdat daar letterlijk die hele bedding leeggeplukt was en er gewoon geen enkele bijzondere steen meer lag. Daar is het echt omschreven dat toeristen niets verplaatsen of meenemen en enkel 'footsteps' achterlaten.Ook het bouwen van steenzuilen is er niet gewenst. Dus ja, wij denken misschien: het is maar 1 steen, maar er zijn wel degelijk plaatsen die leeg geplukt worden. Dat is dan ook wel ontzettend zonde natuurlijk.

Maar ik denk ook wel dat we redelijk moeten blijven, een simpel keitje, schelpje of stuk lava zal hopelijk het verschil niet maken. Al blijft het voor mij een no go.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:39

In Namibie is een strand waar aangespoelde diamanten liggen. Echter is dit strand afgezet en zwaar bewaakt,zodat niet zomaar mensen diamanten kunnen komen rapen. Dat is dan voorbehouden aan de rechthebbenden.Wie dat daar dan zijn weet ik niet.Maar er gaan grote bedragen in om.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:21

Klopt. Zitten daar geen Chinezen op nu?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:31

Ik kom even meelezen, ik neem ook overal en nergens steentjes en vooral veertjes mee.
Ik heb wekelijks dat er een veer op mijn pad ligt en die raap ik dan dus op.
Vanmiddag heb ik een witte aventurijn gekocht en een ruw stukje rozenkwarts, eens kijken of het wat doet.
Ik merk voornamelijk bij de aventurijn dat mijn handen heel warm worden als ik hem vastheb.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:56

Wildgirl schreef:
Ik kom even meelezen, ik neem ook overal en nergens steentjes en vooral veertjes mee.
Ik heb wekelijks dat er een veer op mijn pad ligt en die raap ik dan dus op.
Vanmiddag heb ik een witte aventurijn gekocht en een ruw stukje rozenkwarts, eens kijken of het wat doet.
Ik merk voornamelijk bij de aventurijn dat mijn handen heel warm worden als ik hem vastheb.

Een witte aventurijn?Ik wist niet dat die bestaan. Ik heb groene,blauwe en oranje. Witte nog nooit gezien. Heb je een foto?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:55

Afbeelding

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:10

Wat apart zeg. Dat is voor het eerst dat ik dat zie!

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:43

Lijkt haast meer op maansteen die ik heb.

Mijn dochter heeft een seleniet steen, als ze die vast heeft, en dan aan mij geeft, issie gewoon gloeiend heet, zelf heeft ze daar geen last van. Heel bijzonder.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:18

Ik zou ook nog een keer m’n verzameling laten zien, dus bij deze. Ik ben m’n koffer aan t inpakken omdat ik as maandag emigreer naar zuid Afrika :P toen maar alles even bij elkaar gelegd...

- Labradoriet (2 grote, 2 kleine, 1 hanger en 1 ring)
- Amethist (1 grote ruwe, 1 kleine ruwe, 1 kleintje en een pendel maar die staat er niet op)
- Celestien (ring + oorbellen)
- Opaal (ring)
- Rozenkwarts (“kleintje” + hanger)
- Rode granaat (ketting)
- Nuummiet
- Hematiet
- Leopard skin Jasper
- Crysocolla + Tanzien aura (ketting, Ter herinnering aan mijn oma)

Dat lichte kleintje onder de rozenkwarts hanger weet ik niet wat het is, en die beetje doorzichtige boven de rozenkwarts hanger en Leopard skin Jasper weet ik ook niet.

Nu (bijna) alles nog verpakken en meenemen :oo :oo


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:25

Morgen open dag bij de groothandel hier, kan eindelijk weer eens gaan. Neem vast wat mee terug O:)

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:37

laughterline schreef:
Ik zou ook nog een keer m’n verzameling laten zien, dus bij deze. Ik ben m’n koffer aan t inpakken omdat ik as maandag emigreer naar zuid Afrika :P toen maar alles even bij elkaar gelegd...

- Labradoriet (2 grote, 2 kleine, 1 hanger en 1 ring)
- Amethist (1 grote ruwe, 1 kleine ruwe, 1 kleintje en een pendel maar die staat er niet op)
- Celestien (ring + oorbellen)
- Opaal (ring)
- Rozenkwarts (“kleintje” + hanger)
- Rode granaat (ketting)
- Nuummiet
- Hematiet
- Leopard skin Jasper
- Crysocolla + Tanzien aura (ketting, Ter herinnering aan mijn oma)
Mooie verzameling!
Dat lichte kleintje onder de rozenkwarts hanger weet ik niet wat het is, en die beetje doorzichtige boven de rozenkwarts hanger en Leopard skin Jasper weet ik ook niet.

Nu (bijna) alles nog verpakken en meenemen :oo :oo


[ [url=m/byOODz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/e2SJ9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nDnKAL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Uto6vn.jpg]Afbeelding[/url] ]

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:39

@Laughterline: Mooie verzameling!

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:36

Dat kleintje lijkt bergkristal, is het te bekrassen?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:13

CarinaR schreef:
Dat kleintje lijkt bergkristal, is het te bekrassen?


Als ik er met m’n nagel overheen ga zie ik geen verschil.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:32

Yes alles is veilig aangekomen!! :):)

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:11

Dan denk ik bergkristal.