Enkel gebroken!

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dromertje2

Enkel gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 17:58

Beste bokkers,

Wie heeft er ervaring met gebroken enkels?
Zaterdag heb ik mijn enkel gebroken door stomweg mijn voet om te slaan 8)7
Op spoed hebben ze me een roesje gegeven en dan breuk terug goed gezet.

Donderdag moet ik terug op controle en hoop ik een loopplazster te krijgen. Dan is de vraag nog wel of ik er kan op lopen.

Enkel doet nog veel pijn. Ik dacht altijd eens in de plaaster, de pijn ook. Als kind pols gebroken en dat was dus zo maar is nu niet het geval.

Hoe lang hebben jullie last er van gehad? Wanneer terug stappen?

Alvast bedankt

lianne484

Re: Enkel gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:07

Dat verschilt denk ik hoe oud je bent en hoe erg je hem heb gebroken. 2 jaar terug had ik me enkel op 2 plaatsen gebroken en duurde 3 maanden dat ik rustig aan mocht belasten en met 4 maanden liep ik weer.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:08

Wat vervelend voor je! Ik heb paar jaar geleden ook mijn enkel gebroken en kreeg eerst een week van dat zware gips in spalk vorm. Toen nog ongeveer 5 weken loopgips gehad, maar ik kon er echt zeker weten niet gelijk op staan. Dat duurde bij mij wel aantal weken voordat ik enigzins met krukken vooruit kwam. Ik was wel in het buitenland toen het gebeurde en moest nog met het vliegtuig terug. Daarom kreeg ik een spalk zodat er minder risico was op trombose tijdens het vliegen.
Het heeft ook nadat het gips eraf was enkele weken geduurd voordat ik weer helemaal normaal kon lopen. Het doet idd veel pijn, bij mij zeker als ik mijn voet naar beneden liet hangen, stil omhoog ging nog wel, maar nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van

Veel beterschap!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:22

Lotgenoot hier! Ik heb helaas bijna 3 weken geleden ook mijn enkel gebroken...

Ik heb ook een halfopen gipsspalk gekregen omdat het erg gezwollen was. Na anderhalve week hebben ze met een operatie een plaatje naast het bot gezet en weer de spalk terug gezet. Die heb ik nu nog, en donderdag mag hij er eindelijk af en krijg ik een kunststof laars waarmee ik ook weer mag gaan lopen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan! Ik kan me nu nog slecht voorstellen dat ik weer op dat been ga kunnen staan.

De pijn valt bij mij gelukkig mee zolang ik het een beetje rustig aan doe, wat ik vooral vervelend vind is hoe beperkt je ineens bent! Maar ook dat komt gelukkig allemaal weer goed :) . Bij mij is het de bedoeling dat het met 5 weken (8 in totaal dus) weer goed is en ik hoop dat ik dan ook weer snel alles kan. Het voordeel is in ieder geval dat ik door de operatie geen 8 volle weken in het gips hoef en ik dus ook hopelijk minder spieren kwijt ga raken.

Beterschap!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:39

Heb 9 jaar geleden op vakantie mijn enkel gebroken en ben door een medewerker van de ANWB teruggereden (was alleen met een tentje). Aanvankelijk mocht ik geen permanent gips omdat ik eerst getest moest worden op allerlei ziekenhuisbacteriën. Beetje onzin; het was geen open breuk en het gebeurde in Finland, nou niet direct een risicoland. Heb mijn gips wekenlang met ducttape bij elkaar moeten houden. Daarna nog 6 weken gips en toen langzaamaan weer lopen. Ging niet goed, mijn enkel werd onmiddellijk dik. Duurde lang voor ik weer een beetje fatsoenlijk kon lopen en heb er nog altijd vaak last van.

Heel veel sterkte!

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:44

Denk dat het wat ijdele hoop is dat ik er donderdag op kan lopen. Maar t zou het wel vergemakkelen aangezien ik een 3 jarige kleuter en 5 maanden oude baby heb

Rianne1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:50

Hier ook ervaring met enkel breken. Helaas de pech gehad dat ik hem heel lelijk brak en dus binnen 2.uit.na vallen op de OK lag. 2 platen en een hoop schroeven rijker. 6 weken niet belasten en daarna opbouwen. Heeft in totaal 6 maanden geduurd tot ik zonder krukken kon lopen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:08

Ik heb ooit mijn linker enkel gebroken gehad,eerst kreg ik 2wk een spalk,niet lopen,toen gips (bij mij hoefde niets gezet te worden en geen operartie.
het gips heb ik 6wk gehad en toen nog 2wk die kunststof laars... (zat toen alweer op het paard,hahaha.
Nu als die eraf gaat...dan begint de ellende pas,je enkel is super slap mist dan echt dat laarsje,toen kon ik veel meer.
Ik heb helaas geen therapie gehad om mn enkel weer door te kunnen buigen heeft dus járen geduurt eer deze weer "normaal" funtioneerde. Ook heb ik lang last gehad met weerwisseling...wist precies als het slecht weer ging worden.
Zoals al geschreven werdt,verschilt natuurlijk per mens en per breuk en behandeling...
Sucsses en beterschap in ieder geval.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:30

Hier ook ervaring helaas. Van mijn paard gedonderd en hij is erop gaan staan en weggedraaid. Op 2 plekken gebroken. Kuitbeen en enkelgewricht. Door de manier van breken zijn ook alle banden en dergelijke er omheen beschadigd geraakt dus wel gecompliceerder dan jij, denk en hoop ik voor je.
2 weken moeten wachten op operatie, plaatje en schroeven rijker. Heb toen in totaal 20 weken met krukken gelopen.

Inmiddels alweer voor de derde keer een traject met fysio in omdat het allemaal niet optimaal is en ik nog steeds beperkt wordt in mijn dagelijks leven. Maar ben waarschijnlijk 1 van de 6% die blijvend letsel houd van een weber C fractuur(de breuk die ik opgelopen had).

Ik hoop dat de pijn snel minder wordt en je iets mobieler wordt.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:22

Ik denk dat een breuk met enkel ook niet te vergelijken is met pols.
Je draagt natuurlijk veel gewicht op een enkel.
Je pols kan je makkelijker ontzien door zware tassen met je andere hand te tillen.
Daarnaast zal je door het omklappen wellicht wat gekneusd, verrekt hebben wat ook pijn veroorzaakt.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:27

Hier ook een enkelbreuk ervaring. Iets meer dan 4 jaar geleden onderste boven gelopen door een paard. Een enkel en kuitbreuk (hele hoge weber C). Na een week geopereerd. Daarna 7 weken onbelast gips. 5 Maanden na het begin nog een keer geopereerd. Totaal bijna 6,5 maand op krukken. Na een jaar kon ik redelijk functioneren. Ik heb er een forse permanente bewegingsbeperking aan overgehouden. Kan bepaalde dingen niet meer en heb beginnende artrose.

Maar... Dat hoeft helemaal niet. De meeste mensen met een enkelbreuk gaan er prima doorheen. Mijn beste advies is om vooral je (boven)beenspieren onbelast te blijven trainen. Dat scheelt de helft als je uit het gips komt.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:35

Mijn moeder brak haar hak door een val van een paard. Zij heeft 3 maanden in het gips gezeten, kreeg geen loopgips en moest dus rond in een rolstoel en met krukken. daarna moest ze lang revalideren en opnieuw leren lopen. Dat is gelukkig allemaal goed gekomen!

Vervelend en veel beterschap!

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 12:47

Is het normaal dat mijn enkel nog zoveel pijn doet? Ook mijn hiel doet vreselijk pijn.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:18

Ik heb "gelukkig" alleen mijn enkelbanden gescheurd en een scheurtje in mijn bot gehad in Maart.
Maar dat deed ook goed zeer.
Het is belangrijk dat je veel rust, pootje omhoog.

Heb je hulp in huis voor de kinderen, huishouden ect? want als je continue heen en weer hobbelt komt je voet niet tot rust.
Ik heb in het begin een paracetamol spiegel opgebouwd, elke vier a 6 uur twee afhankelijk van de pijn.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:19

dromertje2 schreef:
Is het normaal dat mijn enkel nog zoveel pijn doet? Ook mijn hiel doet vreselijk pijn.

Hou je hem wel voldoende omhoog? De eerste tijd kan het behoorlijk pijn doen door het vocht dat overal knelt. Hoger houden verminderd dat.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 13:29

ja mijn enkel rust op kussens maar op de plekken dat mijn voet de kussens raken , begint heel veel pijn te doen, dus vooral mijn hiel en buitenenkel.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:35

Hier helaas ook ervaring na een domme struikel partij over een gym matje. Heeft in totaal wel 3 maandem geduurt voor ik weer op de been was.Eerst een open spalk daarna loopgips

Slik je voldoende pijnstilling?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 13:04

Sinds vandaag een nieuw kleurtje:

Afbeelding

Nog 2 weken onbelast, daarna belasten.
Binnen een maand terug op controle, er wordt danbook terug foto gemaakt. Als het goed is mag plaaster er af en dan kinesist volgen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:32

bij pijn: je enkel hoger leggen dan je heup en een kussen ook onder je knie. Dan krijg je geen drukpunten.

Ik heb mijn enkel 11 jr geleden gebroken, ben toen geopereerd en heb 6 wk onbelast moeten lopen en daarna mocht ik voorzichtig weer belasten. Geen gips verder gehad, alleen de eerste dag voor de operatie.

Bij mij is helaas het niet goed genezen en heb ik nogal veel pech gehad, waardoor ik nu na 11 jaar en 5 operaties met een spierloos been met zenuwschade rondloop...

hou je dus goed aan wat de dokter zegt en neem de tijd om te helen. Je enkel moet zoveel dragen, daar moet je geen risico's mee nemen.

Spoiler:
Boe!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie