Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:44

julhan99 schreef:
Nu nog als meisje. Maar ik zie ook de jongen. Je schakelt nou eenmaal niet in 1 keer om. Ook voor ons is het een proces. Behalve dat mijn brein aan het feitelijke idee moet wennen moet ook mijn psyche nog aan boord komen. Het gaat in fases. Soms het een soms het andere deel.

Weet je, ik heb een meisje gebaard. Althans, fysiek. Je stelt je hele leven daar op in. Zo gaat dat nou eenmaal. Dat is niet goed of slecht maar gewoon de realiteit. Meestal is die instelling ook goed haha. Nu heb ik blijkbaar een fysiek meisje gebaard maar toch een jongen. Voor mij is het vooral mijn kind. Wat mij angstig maakt is dat ik inschat dat de weg naar zijn geluk geen simpele zal zijn. Het is niet een makkelijke weg. Je wilt je kind behoeden voor alles wat hen pijn kan doen. En daar zit de verwarring.

Dat zij zich een hij voelt maar een zij is, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik absoluut wegnemen.
Dat zij om een hij te worden een zware weg te bewandelen heeft, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik niet.
Dat hij straks tegen "vervelende mensen aan gaat lopen" is pijnlijk. Ik wil het niet.

Ik wil het niet! Als moeder wil je een fijn, makkelijk, succesvol leven voor je kind. In 99% van de gezinnen werkt het zo niet. Ook niet bij niet-transgenders haha. Such is life.

Ik zie nog steeds vooral mijn kind. En ik zag verdriet, onmacht en een worsteling. En nu zie ik weer een blij en onbevangen kind.


Heel mooi omschreven. Ik vind jouw aanvulling op dit topic echt heel waardevol!

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:54

Ik ben momenteel zwanger en vind dit topic heel interessant! Ik ben zelf dus vrouw (logisch, immers zijn ik zwanger) en voel me ook zo. Al moet ik eerlijk zijn dat een geslacht als man/vrouw mij niks interesseert.. Ik ben dan ook meer jongetje dan meisje :+

Maar, dit topic is een mooi aanknopingspunt ter discussie thuis.

Mijn man heeft al een dochter van nu 7 jaar en natuurlijk een baby on the way. Als een van zijn kinderen in het verkeerde lichaam geboren blijkt te zijn zou hem dat niks interesseren. Als in: als mijn kind maar gelukkig is. Wel zou hij net als mij bang zijn voor pesterijen.

Het zou ‘makkelijker’ zijn als kind gewoon in het juiste lichaam is geboren, maar op hetzelfde geslacht valt. In dat geval kan mama (Ikke dus) nog wel bijstaan met raad en daad. :P

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 12:09

Allereerst, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat ik papa ben geworden! *\o/*
Het slechte nieuws is dat Duitsland er uit is. -O-

Nu even weer verder op de orde van de dag, want er zijn een paar mooie posts bijgekomen! :D Jongens (en dames :+), wat een heerlijk topic is dit toch. <3
Allereerst is het voor de meelezers misschien interessant om de berichten te lezen van julhan99 om het perspectief te lezen van een moeder met een transgender kind.

AbbyBlues schreef:
Hiraeth schreef:
maar dan heb ik in ieder geval niet de tweede puberteit op mijn werkplek. :=


Lol, ga je ook echt door een nieuwe puberteit ja? :')

:j

AbbyBlues schreef:
Het zal ook best afhankelijk zijn van je werk. In de journalistiek en andere kunstzinnige en creatieve banen zal het al meer geaccepteerd worden dan bijvoorbeeld in de bouw.

Dat denk ik op zich wel, maar je kunt overal mensen tegenkomen die wat minder tolerant zijn of het niet gewend zijn. Aan de andere kant, er worden ook weer veel dingen makkelijker op gebied van werk als ik als een man mee draai. Daarnaast is het ook niet zo dat er een etiket op je voorhoofd staat met "hoi, ik ben niet geboren als man!" als je eenmaal het proces door bent. :P

Veel succes trouwens met je aankomende verhuizing!

julhan99 schreef:
Mijn kind was op het moment van uit de kast komen al 10 stappen op ons vooruit. Voor haar speelt dit natuurlijk al veel langer. Daar hebben we goed over gepraat. Wij moeten namelijk de tijd krijgen om "bij te stappen". Als je dat niet doet, levert dat te veel frustratie op voor iedereen en raak je elkaar kwijt. Dat betekent wel dat de ander moet wachten en dat ik moet versnellen. Ik merk dat ik dat soms best lastig vind.

Dit (en veel andere punten) is enorm herkenbaar. Zelf loop je er al tijden mee rond en weet je de ins en outs wel en is het al 'normaal' geworden, terwijl je als moeder zijnde nog überhaupt moet wennen aan het idee en daarnaast nog een hele nieuwe wereld in moet gaan. Mijn moeder en ik hebben daar nog steeds een beetje moeite mee (mijn moeder wil het soms ook té goed doen en beseft dan niet dat ze eigenlijk niets weet :') )

julhan99 schreef:
Wat ik ook al gemerkt heb is mijn enorme weerstand tegen de mogelijkheid dat je ook "afgewezen" kan worden voor een behandeling. Ik krijg nu al moordneigingen bij het idee. Ik snap dus helemaal jouw angst om "te licht bevonden te worden". Het gevaar is dat je sociaal wenselijke antwoorden gaat geven. Het is dus goed om te lezen dat, in ieder geval in jouw geval, de arts daar direct een juiste inschatting maakt en je eerlijkheid heeft gewaardeerd. Dat geeft weer wat vertrouwen.

In mijn geval was het al genoeg om ondanks de risico's (die uitgebreid besproken werden) het écht te willen. Wees dus goed op de hoogte van de risico's en de negatieve kanten van de transitie en geef aan dat het een goed overwogen keuze is. Dat telt al heel zwaar namelijk. :j Ze zien meerdere gevallen per jaar, en ondanks dat niemand hetzelfde is kunnen ze vaak wel snel genoeg zien of iemand het meent. :j

Shadow0 schreef:

Ik ken 'm inderdaad! Dankjewel voor het noemen, zeker de moeite waard. :j

julhan99 schreef:
pien_2010 schreef:
Julhan zie jij je kind als jongen of als meisje?
Uit jouw verhaal begrijp ik dat er sprake is van transitie meisje - jongen.


Nu nog als meisje. Maar ik zie ook de jongen. Je schakelt nou eenmaal niet in 1 keer om. Ook voor ons is het een proces. Behalve dat mijn brein aan het feitelijke idee moet wennen moet ook mijn psyche nog aan boord komen. Het gaat in fases. Soms het een soms het andere deel.

Weet je, ik heb een meisje gebaard. Althans, fysiek. Je stelt je hele leven daar op in. Zo gaat dat nou eenmaal. Dat is niet goed of slecht maar gewoon de realiteit. Meestal is die instelling ook goed haha. Nu heb ik blijkbaar een fysiek meisje gebaard maar toch een jongen. Voor mij is het vooral mijn kind. Wat mij angstig maakt is dat ik inschat dat de weg naar zijn geluk geen simpele zal zijn. Het is niet een makkelijke weg. Je wilt je kind behoeden voor alles wat hen pijn kan doen. En daar zit de verwarring.

Dat zij zich een hij voelt maar een zij is, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik absoluut wegnemen.
Dat zij om een hij te worden een zware weg te bewandelen heeft, is voor haar pijnlijk. Dat wil ik niet.
Dat hij straks tegen "vervelende mensen aan gaat lopen" is pijnlijk. Ik wil het niet.

Ik wil het niet! Als moeder wil je een fijn, makkelijk, succesvol leven voor je kind. In 99% van de gezinnen werkt het zo niet. Ook niet bij niet-transgenders haha. Such is life.

Ik zie nog steeds vooral mijn kind. En ik zag verdriet, onmacht en een worsteling. En nu zie ik weer een blij en onbevangen kind.

Wat ben jij een onwijs lieve moeder. <3 Mijn mama zegt soms: "Ik geloof niet in God, maar ik denk dat een hogere macht jou aan mij gegeven heeft omdat ze wisten dat ik het aan kon en er altijd zou zijn voor je." |(

F_Orumster schreef:
Ik ben een stille meelezer die toch even laat horen. Ik vind het super en ontzettend leerzaam voor ons dat je hier je verhalen deelt. Vanyit een fotografie passie roept kriebelt het om te zeggen 'dit roept om een documentaire of artikel waarin je gevolgd wordt.

Haha, gelukkig heb ik dus een beetje een journalistiek instinct en wil ik dat ook doen! Mocht iemand ideeën hebben mag je die ook altijd naar voren schuiven. :D

pien_2010 schreef:
Ik heb bij oudere kinderen altijd het beeld dat je als ouder als een soort "soldaatje" aan de kant staat en over ze "waakt". Ze zijn immers volwassen en leven hun eigen leven en vaak willen ze de ouder er ook niet meer bij. Het soldaatje leeft mee en vangt op als het kind er om vraagt en is er dan voor haar of hem proberend goed aan te voelen wat er op dat moment voor dat kind nodig is. Dat wordt dan gegeven.
In jouw geval is die rol nog moeilijker daar het "soldaatje" zelf ook "een transitie" in moet. Weliswaar een geestelijke maar toch. Inderdaad niet gemakkelijk en je hebt daarover een heel eerlijk ontroerend sterk stukje geschreven!

Wat lief omschreven! Ik ben blij dat julhan99 hier ook terecht kan! :D

@ Balou_K: Wat mooi dat je er in ieder geval al aan denkt! De kans is natuurlijk klein dat één van je kinderen met dit probleem in aanraking komt, maar het kan nooit kwaad om voorbereid te zijn. :D Daarnaast vind ik het leuk je hier tegen te komen! Je lijkt me zo'n onwijs lieve meid en ik denk dat je ook zeker een goede mensenmama zou worden! :D

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:18

Goh wat knap dit topic !
Ik volg graag op de achtergrond mee omdat ik het altijd heel interessant vind zulke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:20

Je "host" een super mooi topic hier Hiraeth! Ik lees vanaf het begin mee, heb niet direct vragen of opmerkingen maar wil je graag een compliment geven voor hoe je schrijft over (het begin van) je transitie en omgaat met de reacties die je krijgt +:)+

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48570
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:56

Gefeliciteerd papa :D

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:56

Je eigen moeder mag er zo te lezen ook zijn! Wat een gave uitspraak van haar heb je geciteerd.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Wordt alles gewoon vergoed door de zorgverzekering? En tot hoe ver dan? Of moet je daar zelf flink voor betalen.

Ik kan beide kanten beredeneren, medisch (puur lichamelijk, niet psychisch) is er geen ingrijpen nodig, je bent gezond en er is geen reden om van jou een man te maken..

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 15:51

Sanet schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Wordt alles gewoon vergoed door de zorgverzekering? En tot hoe ver dan? Of moet je daar zelf flink voor betalen.

Ik kan beide kanten beredeneren, medisch (puur lichamelijk, niet psychisch) is er geen ingrijpen nodig, je bent gezond en er is geen reden om van jou een man te maken..

Vrij veel dingen worden vergoed vanuit de basisverzekering, zie bijvoorbeeld: Deze link. Mentale gezondheid is natuurlijk ook gewoon gezondheid. :j

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:58

Wat ik probeer te zeggen is dat veel andere mentale gezondheid “aandoeningen” (hoe wil je het noemen??) geen chirurgische ingrepen vereisen.
En dat ik ook vermoed dat men niet zo happig is om gewone gezonde lichaamsdelen te verwijderen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:05

Zodra TS vanuit een of andere Gender Stichting of psycholoog (je wordt ten eerste grondig onderzocht, dat gaat zeker niet alleen door een of ander formulier... zo'n formulier is alleen maar een aanmelding, zeg maar, wordt verklaard als zijnde werkelijk transgender, dan staan alle wegen pas écht open en kun je een indicatie krijgen voor hormoontherapie. Dan nog moet je voor wat voor operatie dan ook eerst een jaar compleet als iemand van het gewenste geslacht leven (geholpen door hormoontherapie). Als dat weer achter de rug is, krijg je een indicatie voor operatieve aanpassing. Dat wordt 100% vergoed MITS gecertificeerde doktoren daarvoor de indicatie afgeven. Het is niet zomaar iets...!

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 16:12

Sanet schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat veel andere mentale gezondheid “aandoeningen” (hoe wil je het noemen??) geen chirurgische ingrepen vereisen.
En dat ik ook vermoed dat men niet zo happig is om gewone gezonde lichaamsdelen te verwijderen.

Aandoeningen is in dit geval prima, dan blijven we namelijk bij dezelfde begrijpbare lingo. :P

Het cruciale verschil van genderdysforie tegenover aandoeningen die geen chirurgische ingrepen eisen is dat genderdysforie deels samenhangt met het hebben van geslachtsdelen die je niet 'hoort' te hebben volgens je brein.

terpentijn schreef:
Zodra TS vanuit een of andere Gender Stichting of psycholoog (je wordt ten eerste grondig onderzocht, dat gaat zeker niet alleen door een of ander formulier... zo'n formulier is alleen maar een aanmelding, zeg maar, wordt verklaard als zijnde werkelijk transgender, dan staan alle wegen pas écht open en kun je een indicatie krijgen voor hormoontherapie. Dan nog moet je voor wat voor operatie dan ook eerst een jaar compleet als iemand van het gewenste geslacht leven (geholpen door hormoontherapie). Als dat weer achter de rug is, krijg je een indicatie voor operatieve aanpassing. Dat wordt 100% vergoed MITS gecertificeerde doktoren daarvoor de indicatie afgeven. Het is niet zomaar iets...!


Het officiële traject is inderdaad dusdanig uitgebreid dat ook niet zo maar iemand hier voor aanraking komt. :j Daarom heb ik nog steeds een angst dat ik ergens een rood licht tegenkom. :o

Daarnaast noem je nu het afhalen van 'gezonde' lichaamsdelen, maar ik wil er nog even bij zeggen dat het hebben van borsten op dit moment helemaal niet gezond is voor mijn lichaam wegens het nu moeten dragen van een binder. Natuurlijk, het 'hoeft' niet, maar ik ga never nooit niet over straat (of richting de brievenbus) zonder. Het is natuurlijk jammer dat er vrouwen zijn die maar wat graag sommige van mijn bouwsteentjes zouden hebben, maar daar kan ik ook niets aan doen. Deze onderdelen horen nou eenmaal niet bij mijn toekomstige gezonde, gelukkige lichaam. :)

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:01

Hiraeth, ik vind je een heel mooi mens, zoals je post en ook je begrip voor je moeder en julhan99. Ik vind dat echt heel erg bijzonder dat je in staat bent tijdens jouw traject om boven jezelf uit te stijgen en te zien wat het met mensen die dicht bij jou staan doet.
En zoals je zegt, hetgeen de een graag zou willen hebben is voor de ander een onoverkomelijk obstakel om gelukkig te kunnen zijn. Zo gaat dat nu eenmaal in het leven en daar kun jij inderdaad niets aan doen. Ik geef je groot gelijk dat je de binder om doet en gaat voor je nieuwe toekomstige lichaam.

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:10

Ik denk dat in dit geval de borsten en vagina helemaal geen gezonde lichaamsdelen zijn. Ze horen er in ‘Hirat’ zijn geval gewoon niet. Net als een derde been.. Een been is gezond, een derde been niet zozeer.

Edit: Hirat tussen haakjes, er zijn nogal wat discussies hoe die naam uit te spreken. :+

Pferdchen
Berichten: 641
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:30

Vorig jaar is het boek "Trots op mijn transgenderkind" verschenen van Wilhelmina Woortman. Het boek bevat hun persoonlijke verhaal en daarnaast nog een methode die je (wel of niet) zou kunnen gebruiken. Er stond een paar maanden geleden een artikel over hen in de glossy "Vrouw"

Meer informatie is te vinden op de gelijknamige website.

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:47

Een van de gedachtes die ik had toen mijn dochter vertelde dat zij een jongen is, was "oh help, nou gaan ze snijden in een gezond lichaam". In eerste instantie riep dat een enorme weerstand op bij mij.

Maar toen ik een paar dagen verder was, kon ik van een afstandje naar deze opmerking kijken. Toen zag ik ook dat het zo zwart/wit niet is. In deze tijd "snijden" we zo vaak in een gezond lichaam zonder dat iemand zich daar druk over maakt.

We tatoeëren en piercen, vergroten en verkleinen borsten, billen en vagina's, staan bloed, huid en andere organen af bij leven aan onze geliefden, halen preventief borsten of baarmoeder weg. En ja, voor mij is dat allemaal hetzelfde.

Een operatie is altijd een invasie op je lijf en heeft risico's. Dat geldt voor gezonde en voor ongezonde lichamen. Vooral dáár moeten we rekening mee houden.

Dus tegenwoordig denk ik: als borsten, een vagina of een penis (ja ja zo heet dat derde been :)) ) iemands identiteit in de weg zit: Weg ermee dan. Maar wel onder begeleiding van een excellente arts en psycholoog graag.

pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:38

Tout a fait (inderdaad) Julhan99!

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:51

julhan99 schreef:
Een van de gedachtes die ik had toen mijn dochter vertelde dat zij een jongen is, was "oh help, nou gaan ze snijden in een gezond lichaam". In eerste instantie riep dat een enorme weerstand op bij mij.

Maar toen ik een paar dagen verder was, kon ik van een afstandje naar deze opmerking kijken. Toen zag ik ook dat het zo zwart/wit niet is. In deze tijd "snijden" we zo vaak in een gezond lichaam zonder dat iemand zich daar druk over maakt.

We tatoeëren en piercen, vergroten en verkleinen borsten, billen en vagina's, staan bloed, huid en andere organen af bij leven aan onze geliefden, halen preventief borsten of baarmoeder weg. En ja, voor mij is dat allemaal hetzelfde.

Een operatie is altijd een invasie op je lijf en heeft risico's. Dat geldt voor gezonde en voor ongezonde lichamen. Vooral dáár moeten we rekening mee houden.

Dus tegenwoordig denk ik: als borsten, een vagina of een penis (ja ja zo heet dat derde been :)) ) iemands identiteit in de weg zit: Weg ermee dan. Maar wel onder begeleiding van een excellente arts en psycholoog graag.


Haha ik moest heeel hard lachen. Derde been was letterlijk bedoeld. Had ook een 11e vinger kunnen zijn!

Alhoewel, een derde been extra lijkt me ook geen pretje. :+

Mooie post!

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:49

Ach, sec bekeken kun je beter in een gezond lichaam snijden dan in een ziek. Je herstelt over het algemeen sneller :D

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:15

Ook zeker waar Ibbel!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:12


Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:19

Toevallig struikelde ik hier over op FB: Ook al zo iemand die zich extreem goed kan uitdrukken.


Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:26

Wat fijn dat je zo'n goede eerste afspraak had! Ik vind het erg interessant om te zien hoe het NLse systeem in elkaar steekt, want ik weet alleen hoe het hier in Schotland werkt. Mocht je trouwens vragen hebben over de toekomst, hrt of operaties oid, m'n inbox staat open!

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:29

Ik was even benieuwd of er iemand ervaring heeft met de genderpoli in Gent? We staan nu ingeschreven in Amsterdam maar wachttijd is 720 dagen (dan kun je lekker makkelijk aftellen :) )

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:34

De Genderpoli in Gent is werkelijk fantastisch en een absolute aanrader, zeker Petra De Sutter is een fantastische dokter.